neckermann nederland failliet, krediet?

Started by Lizayra, Jun 24, 2014, 04:35 PM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Wie weet dit? Lees net dat postorder bedrijf Neckermann failliet is, en heb daar nog een schuld staan van zo'n 1500 euro. Al lang niets meer besteld, en betaal netjes iedere maand rente en aflossing.
Hoe zou dit nu verder gaan? Ik kan uiteraard niet het hele bedrag ineens aflossen (anders had ik dat allang gedaan natuurlijk). Zou een currator dit mogen eisen?

gewoon

Hoi Lizayra

Het is nu de curator die beslisingen neemt over de crediteuren en zal dit onder brengen bij een ander bedrijf die ongeveer onder de zelfde condities betalingen wil zien en zal niet zomaar het hele bedrag kunnen op eisen.

Wel is het zo dat zo,n curator zoveel mogelijk geld boven tafel wil krijgen en het is wellicht een goed plan een brief te schrijven dat je benadeeld bent of verwacht te worden als het gaat om service en garantie van de gekochte produkten en je een lang lopende lening niet meer vindt passen.

En een betaling ineens wil doen, tegen finale kwijting  van E 750,-- bijvoordeeld, nee heb je, ja kun je krijgen.

Lizayra

Ik kan het wel aanbieden, maar heb geen 750 euro :-) .
Bovendien zijn er geen goederen waar nog garantie op zit, zoals gezegd doe ik alleen rente en aflossing en soms iets extra's maar heb al 3 jaar ofzo geen bestelling meer gedaan. Was een flink bedrag, en heb al veel afgelost. Zou zonde zijn als de betalingsregeling niet meer van kracht zou zijn (al zou een lagere rente natuurlijk best mogen!).

Ben trouwens benieuwd of en wanneer vaste klanten iets te horen krijgen hierover. Oh, en of ik de maandelijkse rekening gewoon moet overmaken?

Buster

Lizayra, de curator kan niet zomaar van de voorwaarden afwijken.
Als daarin staat dat jij er zo lang over mag doen als je wil mits je de rente betaalt kan hij niet eisen dat je in een klap alles voldoet.
Hij mag eisen dat jij je aan de voorwaarden houdt.
Wat eventueel wel op de loer ligt is dat het lastiger is een betalingsregeling te treffen. Maar die heb je niet, toch?
Als die voor het faillissement bestond en jij hebt je er keurig aan gehouden mag hij die niet zomaar onderbreken en alles opeisen.

Kaatje

En wat zijn de regels als er een doorstart wordt gemaakt? Want ik las dat ze gaan kijken of dit mogelijk is.
Gelukkig heb ik niet bij Neckermann een krediet open staan.

Lizayra

Ik heb een krediet waarvoor minstens een bepaald bedrag per maand staat. Wordt het openstaande bedrag lager dan gaat ook het aflossingsbedrag naar beneden dus ik neem aan dat het een bepaald percentage is. Betaal netjes per maand, geen achterstand dus.
Gekukkig maar dat niet de afbetaalregeling komt te vervallen bij doorstart of doorverkoop van de kredieten!

Ah, ik lees net dat er toch een doorstart gemaakt gaat worden, voor de consument verandert er niets. Van de 200 mensen gaan er 185 uit, ook fijn zo net voor de grote vakantie...

sacredfour

Lizayra, het beste wat je kan doen is wachten totdat je bericht krijgt van de curatoren. Je weet maar nooit........misschien raakt jouw vordering wel zoek.
Wordt de vordering doorverkocht dan moet je daarvan in kennis gesteld worden.
Dit is mij ooit eens overkomen. Het faillissement van DAF finance. Ik had hier mijn DAF vrachtwagen gefinancierd.  Na het faillissement nooit meer wat van ze gehoord!  ;D
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Dick

Neckermann maakt een doorstart, mijn advies zorg dat je geen achterstanden gaat oplopen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Lizayra

Oh Sacredfour, dat is nog eens geluk hebben! Hoelang duurde het voor je besefte dat het echt zo was?

sacredfour

Na het faillissement ben ik gestopt met betalen. Daarna niks meer van ze gehoord.
Ook met een doorstart kan je gerust op bericht wachten van de nieuwe eigenaren dat je met je betalingen moet doorgaan. Ook hier moeten ze je officieel bericht van geven.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jowie46

Ja is dat zo!, kan je betalingsactiviteiten stoppen? en zijn de nieuwe eigenaren dan verplicht hun eerst te melden?. (soort van hun voor te stellen)

Dick

Quote from: jowie46 on Jun 26, 2014, 12:11 PM
Ja is dat zo!, kan je betalingsactiviteiten stoppen? en zijn de nieuwe eigenaren dan verplicht hun eerst te melden?. (soort van hun voor te stellen)

Ik wil hier met klem afstand van nemen:

Een faillissement van een bedrijf ontslaat je niet van je betalingsverplichtingen. Niet betalen kan voor nog grotere problemen zorgen! 
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Tijn77

Hallo Lizayra,

Allereerst een correctie: mensen die kopen op afbetaling zijn "debiteuren" en geen crediteuren zoals forum lid "gewoon" aangeeft.

Het oude Neckermann is failliet, en het nieuwe Neckermann maakt een doorstart, echter wordt het klantenbestand niet mee genomen. Je kunt dus ook niet meer inloggen met je oude inlog gegevens op de Neckermann site. Met andere woorden bestaande klanten-rekeningen bestaan niet meer bij het "nieuwe" Neckermann. Ze hebben enkel de naam Neckermann en een handjevol medewerkers mee genomen.

Je zal een nieuwe account moeten aanmaken als  een "nieuwe klant"

De nieuwe website bevat ook nog maar vrij weinig artikelen, momenteel hebben ze bijvoorbeeld niets van mode en kleding.

Jouw schuld aan het oude Neckermann ligt bij de curator.

Ik heb zelf namelijk ook nog een klein bedragje open staan bij Neckermann. Ik heb vanmorgen contact met ze gehad en werd mij het een en ander duidelijk.

De stelling dat er voor vaste klanten niets veranderd gaat dus niet helemaal op, met name mensen die schulden ofwel een lening hebben bij Neckermann.com.

Ik raad je aan om contact op te nemen met de curator: in dit geval van Leeuwen en de waard advocaten onder het kopje faillissementen, je kunt ze eventueel mailen voor vragen. Ik heb vanmorgen flink moeten zoeken, maar wie zoekt zal vinden :).

Verder wist de medewerker van het "nieuwe Neckermann mij te vertellen dat betalingsregelingen gewoon door gaan zoals het ging. Voor zover zij dat had vernomen.

Succes ermee!

Lizayra

Bedankt Tijn voor deze informatie. Ik zal er eens induiken van het weekend!

gewoon

Natuurlijk zijn dat de debiteuren is een tik fout maar dank je voor de info het is dus nog niet te laat voor mijn tip, dat oude debiteuren bij de curator zijn maakt het nu nog mogelijk.
( wel snel zijn )

En de doorstart staat hier dus los van, met ook weer nieuwe debiteuren.

Ben het ook erg eens met Dick

Die curator zal die debiteuren lijst door verkopen en je weet niet eens aan wie, maar de eerste brief die ja krijgt is dat de betalings regeling is komen te vervallen door achterstand van dat incassobureau en de hoofsom thans geheel op eisbaar is, ben je dan goed klaar mee.