berekening vtlb, start wsnp, beschermingsbewind.

Started by rosalien, Jun 22, 2014, 08:07 PM

Previous topic - Next topic

chapter

hoi rosalien
Heel lief dat jij je zo inzet maar het is zijn traject die op het spel staat
de rechtbank verwacht van hem een actieve houding niet van een familielid.
Hij zal zich moeten verantwoorden tegenover de rechtbank en niet jij hoe lief je hulp ook bedoeld is.
bv in zijn ww periode heeft hij wekelijk gesolliciteerd, heeft hij deze sollicitaties etc door gestuurd.
Stuurt wsnp bwv de post door naar bewindvoerder of naar hem
normaliter stuurt deze de post door naar de schuldenaar

wat hem wel kwalijk genomen kan worden is dat hij zijn baan kwijt is geraakt omdat hij geen reiskosten krijgt, er zijn er meer die reiskosten van vtlb moeten voldoen.
Het ligt aan bwv en rc of er bv auto mag blijven of scooter en of daar een correctie op volgt, zo niet zijn alle kosten aan auto voor schuldenaar zelf.

ik krijg bv hogere correctie dan de reiskosten is maar ken ook iemand waar het anderom is en het gebruikt wordt voor boedel, bv thuiszorg hanteert reiskostenvergoeding van 29 cent maar de werkelijke  kosten zijn lager.

je schreef eerder dat toeslagen gestopt zijn dit mag je alleen doen in overleg met wsnp bewindvoerder omdat je anders het bv over jaar dat je eruit gaat volledig zelf kan innen en zo de boedel tekort doet.

Ik weet niet of hij alleenstaande is of alleenstaande ouder maar normaal als alleenstaande ouder bv moet je toch best ruim verdienen wil je helemaal niets meer krijgen en met die correctie houden ze rekening in vtlb
als je dus toeslag niet aanvraagt benadeel je jezelf aangezien hij dat gat dan met vtlb moet oplossen

Het is met wisselend inkomen gewoon erg lastig nu heb ik een wisselend inkomen maar hoog inkomen dus kom eigenlijk altijd wel boven vtlb uit behalve toen in de 3 maanden ww.

rosalien

Hallo chapter,

Ben ik me allemaal van bewust. De schuldenaar zet zich in zover hij dat kan, hij heeft niet voor niets beschermingsbewind. De communicatie gaat via beschermingsbewind en hij krijgt alleen een brief ter kennisgeving van wsnp bewindvoerder, van de beschermingsbewind zien we nooit info, nu naar veel vragen en mailen hebben we wat info gehad. Veel heeft ze niet in haar administratie, alles wat ze doorzend aan wsnp kopieert ze niet dus heeft ze niet. Moest ik maar opvragen bij wsnp, daar zijn we nu mee bezig. Hopen dat die wel kopieen hebben.

Hij heeft sollicitaties doorgestuurd, kilometerregistraties, de overeenkomst met wsnp is zo dat hij de reiskosten vergoeding mag houden als hij aantoont de kilometers te hebben gereden, hebben we ook zwart op wit vanuit wsnp en rc. Deze hier ook over gebeld en geeft aan dat de reiskosten voor schuldenaar zijn, alleen bewschermingsbewind wil het niet uitbetalen, willen een buffer opbouwen voor onvoorziene rekeningen, lijkt me niet dat je dat doet van een reiskosten vergoeding die hij nodig heeft om op zijn werk te komen! De wsnp geeft me hier volkomen gelijk, maar kan bescheringsbewind niet dwingen het uit te betalen. Dus hij krijgt ze wel, en deze zijn vrijgelaten door wsnp maar beschermingsbewind betaald ze niet uit, met als resultaat dat hij niet op zijn werk kan komen. En dan heeft hij al 8 weken uit zijn eigen portemonnee geschraapt om het wel te kunnen betalen. Dus er is wel een correctie voor de reiskosten. Maar het word niet uitbetaald. Hoop dat ik het zo duidelijker heb uitgelegd...  :)

En nogmaals, het vtlb klopt niet, dus kom je nooit uit. Zonder juiste gegevens geen juiste berekening, en wij hebben geen gegevens, die heeft beschermingsbewind.

Toeslagen zijn niet zomaar gestopt, ik heb de juiste gegevens ingevuld en kwam op zo'n laag bedrag uit dat hij het complete bedrag voor dit jaar al weg heeft, doordat hij meer verdiend, geen aanpassing betekent nieuwe belastingschuld, dat lijkt me niet juist.

Hij heeft nu een vtlb van 602 euro, allleenstaand. Vorig jaar een vtlb van 693.

Bedankt voor de reactie!  :)

rosalien

En hij is actief geweest door mij om hulp te vragen omdat hij er niet uitkomt en het ook niet begrijpt, de schulden zijn ook ontstaan door niet om hulp te vragen in het verleden.
Hij kan het zelf niet, dus ben maar wat blij dat hij om hulp vraagt. Hij heeft zijn best gedaan alles uit te zoeken maar krijgt geen voet aan de grond bij beschermingsbewind. En geloof me hij heeft veel gedaan om het zelf uit te zoeken, maar wat je niet kan kan je niet, hij had het ook graag anders gezien. Vandaar dat hij zijn vertrouwen bij beschermingsbewind heeft gelegd, en dat vertrouwen is nu weg.

Als ik zie wat het tot nu toe inhoud om de rommel op tafel te krijgen en dit uit te zoeken dat kan hij nooit, en mag je ook niet van hem verwachten, nogmaals, hij heeft niet voor niets beschermingsbewind.

Zijn beste zet is geweest mom de jaarverantwoording van beschermingsbewind niet te tekenen.

We zijn zo actief als dat kan, alle gegevens die wij hebben zenden we door naar beide bewindvoerders.
De post komt bij beschermingsbewind aan, de postblokkade van wsnp is eraf. Maar de vraag of de post terug bij hem aan mag komen zodat hij zelf controle heeft kan niet, hun willen de post krijgen, maar als ik de post dan opvraag hebben ze geen kopie, dus geen administratie. Dus we kunnen voor nu niet actiever dan we zijn. Daar zit ook het probleem. Ik begrijp jullie opmerkingen prima! Dat zei ik eerst ook, doe zelf eens wat meer dan! Maarja als je niks krijgt kan je ook niks verwerken....

chapter

hoi rosalien
Het wordt nu wel wat helderder
Wat ik wel zou proberen is als hij vast werk heeft verder dan 10 km te vragen of hij auto mag behouden voor werk
Is er akkoord voor krijg je een fortair bedrag ervoor gebaseerd op aantal verwachte km
dat is minimaal in de 200 euro correctie waar je dus ook belasting en verzekering uit kan halen.
Over algemeen is de reiskostenvergoeding van werk lager als fortaire bedrag

600 vtlb is wel belachelijk laag om je huur etc van te betalen dan is het al op. dan nog de autokosten etc leefgeld
toch snap ik nooit zo goed dat een vtrlb van 600 krijgt en ander bijna 2200 oke kosten zijn hoger maar hou gemiddeld ook meer over aan leefgeld met mijn hoge vtlb. best oneerlijk verdeeld

hopelijk houd hij bij herberekening zelfs over. misschien kun jij het beschermingsbewind overnemen als kans er is dat hij het zelf niet red.

rosalien

Dat hebben we ook steeds gedaan verder dan 10 km. Maar daar staat tegenover dat hij reiskosten krijgt, die beschermingsbewind niet uit wil betalen dus kan hij niet op zijn werk komen.

Ja 600 is echt belachelijk, daar kom ik zelfs 350 euro tekort bij een terechte berekening zonder auto. Er is daar nu eenmaal afgesproken dat hij zijn reiskosten mag behouden en niet het fortaire bedrag krijgt, wat ook gaat als het vtlb klopt. Dat maakt het zo krom. Dan kan hij minder andere dingen doen, maar dat is wel zijn keus geweest, hij wil doodgraag werken, vandaar. En ik vind als hij die keus maakt, weet wat de gevolgen zijn en die wil dragen is dat prima. Lijkt me ook verantwoordelijk.

Vandaar dat er een verzoekschrift naar de rechtbank is, zijn beschermingsbewind onderneemt weinig om het vtlb aan te laten passen, en vraagt het steeds aan als er maar 650 euro inkomsten is. Als hij werkt gaat dat al vlot naar 1200/1400. Ik krijg haar niet uitgelegd dat je op het moment van werk inkomsten een aanvraag voor herberekening doet dat het vtlb hoger word. Ik heb nu al vele berekeningen gemaakt, en ook zoals hier eerder geadviseerd via beslagvrije voet. Ik kom gewoon voortdurend rond de 950 uit, ook als ik een half jaar middel. Zonder auto, maar dat is zo afgesproken.
Je begrijpt dat we zo al vlot in de problemen komen.
En beschermingsbewind blijft maar aanvragen voor herberekening tijdens ww, dan blijf je op die 693 en 603 zitten, klopt ook ,heb ik uiteraard ook berekend. Dan kan je inderdaad je vaste lasten niet betalen.

Ik heb vaste lasten van 950 euro, auto, huur, gas/water/licht, gemeentekosten, alles. En dan nog geen leefgeld. (en een betaalregeling van een achterstand die bechermingsbewind heeft gemaakt  >:( ) Lijkt me niet achterlijk hoog toch? Hij doet helemaal niets, want hij krijgt geen geld. Dusja, frustratie, frustratie. En wat hem pissig maakt, hij werkt zich een ongeluk en krijgt niet eens zijn reisvergoeding, raakt zijn baan kwijt en hij word er op aangekeken, is toch ongelooflijk....

Bij die 950 vtlb komen de toeslagen nog en zijn reiskosten. Dus als ik totaal 250 toeslagen heb en 100 reiskosten zou ik toch 1300 euro tot zijn beschikking moeten hebben? Nu gaan wel de toeslagen wegvallen, omdat zij daar ook die lage bedragen aan verdiensten heeft ingevuld, dus de toeslagen zijn op bij de belastingdienst, maar las dat dat ook gecompenseerd word dan?

Wij voerden zijn zaken tot aan wsnp, na opbouw schulden uiteraard.... Toen de wsnp er door zou komen heeft zijn reclassering voorgesteld om de familie te ontlasten een beschermingsbewind aan te nemen, geen zorgen voor familie, hij zelf kan het ook daadwerkelijk niet helaas, daar baalt ie genoeg van. Het is ook erg als je zelf iets graag wil maar niet kan.
Nou de last is zeker niet van me schouders en heb spijt dat ik het ooit uit handen heb gegeven, trappen we niet meer in! Zoveel uren en ellende als nu heb ik er nog nooit mee gehad, en de onkunde straalt er van alle kanten af! Pppffff.... Wij blijven het nu doen, als de rc beschermingsbewind eraf haalt uiteraard.

Tis wel ff lekker me frustratie hier van me af te schrijven, fijn dat jullie het willen lezen en me van info willen voorzien.
Iemand nog meer tips? Ik pak alles aan!

En de rechtbank, heb veel geschreven bewijs van onkunde, maar belangrijkste is toch dat ik haar jaarverantwoording onderuit haal? Daar draait het waarschijnlijk uiteindelijk om?
En niet nagekomen afspraken zoals belastingaangiftes, budgetplan, enz. Dat lijkt me belangrijk? De rest is een gevoelskwestie en zal de rc worst wezen.... Of begrijp ik nu zaken niet goed?

Bedankt weer chapter!

rosalien

Ik heb trouwens zelf de herberekening al gemaakt, hij houd nog schuld, maar vele malen minder. Ze heeft gewoon het 1e jaar alleen de bewindvoerderskosten betaald van 51 euro. Meerdere malen aangegeven dat dit niet klopt, nu is de 1e persoon van de zaak afgehaald en hebben we een ander gekregen, die is in paniek honderden euro's aan het overmaken, echt kansloos. Meer kan ik er niet van maken....

Buster

QuoteEn de rechtbank, heb veel geschreven bewijs van onkunde, maar belangrijkste is toch dat ik haar jaarverantwoording onderuit haal? Daar draait het waarschijnlijk uiteindelijk om?
En niet nagekomen afspraken zoals belastingaangiftes, budgetplan, enz. Dat lijkt me belangrijk? De rest is een gevoelskwestie en zal de rc worst wezen.... Of begrijp ik nu zaken niet goed?

Klopt helemaal.
Alles wat je kunt aantonen waaruit blijkt dat de besch. bwv nalatig is geweest telt mee.
Voor de RC is het vooral van belang welke acties (die je aan kunt tonen) er genomen zijn om dit te voorkomen of op tijd om te draaien.
Dus alle mails, alle verzoeken, alle onbeantwoorde vragen zijn daarbij van belang.
De WSNP bwv. kan daarbij ondersteunen door aan te geven dat hij of zij op de hoogte was van de acties die zijn gevoerd. Het zou fijn zijn als hij of zij ook zwart op wit aan wil geven zelf ook geen resultaten te hebben geboekt bij de besch. bwv.

En even hoor,... hij boft maar met jou.
Vele anderen zouden hebben afgehaakt omdat het allemaal te ingewikkeld is.
Wat tof dat je je er zo in vastbijt, je hebt gelijk, dit is niet eerlijk (zachtjes gezegd)

chapter

zover ik weet worden toeslagen gecorrigeerd.
in vtlb kun je invullen wat huur zorgverzekering is en de ontvangen toeslag.
daarop wordt volgens mij vtlb verlaagd met ontvangen toeslagen.
deze mag je dan idd behouden omdat deze gecorrigeerd is.
wat betreft gemeente belastingen ik moest deze kwijtschelding aanvragen niet gekregen ivm inkomen. deze afwijzing heeft bwv naar rc gestuurd en is uit boedel betaald.
als ze nu alleen bwv kosten betalen wordt het nog hele puzzel dan moet er bij meer inkomen meer in boedel komen en zou je denken dat bescherming bewind veel reserve heeft staan.
ik had ook vrijwillig budgetbeheer maar in overleg meteen na toelating opgezegd.
maakte ook veel knullige fouten en wilde mijn wsnp niet riskeren door fouten van ander.
aks nu mislukt heb ik dat aan mezelf te danken

rosalien

Ik haak niet zo vlot af, ben een bijtertje, dat weet beschermingsbewind nu ook,  ;D die heeft een brief ontvangen van wsnp bewind dat ze haar zaken moet regelen,een "tik" op de vingers dus. Heel mooi verhaal maar wel duidelijk. Ik had een brief naar wsnp gestuurd om een en ander "uit te vragen"  ;D

Die reserves zijn er niet omdat in begin zaken zijn betaald door beschermingsbewind die opgezegd hadden moeten worden. Dat heb ik nu gedaan... Dus een jaar lang onnodige kosten, heb 200 euro bezuinigd en voedselbank aangevraagd. En dan kom ik prima uit als vtlb zou kloppen en dan heb ik ook ruimte om "de schuld" bij wsnp in te lopen, als ik daar nog kans voor krijg natuurlijk... Dus rekensom technisch moet ik uit kunnen komen voor de 2 jaar om zijn, dat betekent dan ook volledig vakantiegeld in de boedel storten, het is het 1 of het ander.

Er is ook nooit een budgetplan opgesteld, dus nooit weet gehad van het budget enz. Er is ook nooit een bericht gekomen van beschermingsbewind dat ze niet uit kwam, dat vind ik zo vreemd. Dat meld je toch en dan ga je vlot samen naar een oplossing zoeken? En nu ik zelf alles aan het uitzoeken ben komt ze met voorstellen die kansloos zijn om te bezuinigen, zoals de auto. Want door het vtlb komt ze met bezuinigingen nog niet uit. Maar ze rekent zelf niets uit, dan kom je ook nergens.

Hier worden dus ook knullige fouten gemaakt, echt om te janken, al moet ik soms smakelijk lachen om alle domme antwoorden die ik krijg. Kan me niet voorstellen dat een rc dat prima vind zo.

Bedankt weer zover, ik hou jullie op de hoogte!
Iemand een idee hoe lang het duurt voor je bij de rechtbank terecht kan?

rosalien

En de puzzel is al af met de af te dragen bedragen.
We hebben zelf een excel bestandje gemaakt met kloppende gegevens, zo'n zelfde overzicht als wat de wsnp bewindvoerder maakt. En die maakt de rekensom zelf, na alles ingevoerd te hebben uiteraard.

Dus weet precies wat er tekort komt, en dan heb ik vltb op zijn laagst ingevuld. Als dat hoger word, word de schuld ook kleiner, maar daar wil ik uiteraard niet vanuit gaan. Dat is jezelf rijk rekenen met geld wat er niet is, dat zou niet slim zijn.
Heb dus ook al de afgedragen gegevens ingevuld, zoals wsnp dat doet. Dan kom je een heel eind!

Chrissie

:D :D Pitbull ;D ;D

Wat ben jij goed bezig super gewoon!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

rosalien

Damn! Er komt een brief binnen van de rechtbank, voor tussentijdse beeindiging van de schuldsanering, een zitting.
Mag ik stukken indienen, daar staat niks van in, komt net te vroeg, we zijn druk bezig alles op een rij te zetten.
Kan iemand me uitleggen wat ik nu het beste kan doen?

De brief komt op mij over alsof het besluit al genomen is....

Buster

Ik zou even contact opnemen met de WSNP bwv. Wellicht kan die je adviseren.
Als je daar geen gehoor krijgt kun je contact opnemen met de rechtbank met de vraag hoe en waar je stukken in kunt dienen.

chapter

hoi rosalien
Dat is balen.
Ik zou idd hem de bwv laten bellen op welke gronden.
Is het alleen financieel kan hij het mogelijk weerleggen, is het bv te weinig solliciteren heb je een groter probleem.
Hou er rekening mee dat de rechter hem vragen gaat stellen en niet aan jou aangezien je voor rechtbank geen partij bent in de wsnp.
Ik zou wel adviseren een advocaat je te laten bijstaan.
Is de zitting al snel of heb je nog even om af te ronden en met familielid om de tafel te gaan wat te zeggen