berekening vtlb, start wsnp, beschermingsbewind.

Started by rosalien, Jun 22, 2014, 08:07 PM

Previous topic - Next topic

rosalien

Goededag,

Ik heb een aantal vragen. Ik zal proberen een korte situatie schets te geven, het gaat over een familielid.

Sinds juni 2013 zit hij in de wsnp, voor die tijd beschermingsbewind aangevraagd aangezien hij zijn geldzaken niet kan beheren. Nu werd gevraagd of wij eens een en ander wilden bekijken want hij dacht dat het niet goed ging, wat ook zo is.
De beschermingsbewindvoerder regelt de zaken, na het nakijken van een en ander zijn er grote fouten gemaakt door beschermingsbewind, de wsnp bewindvoerder geeft ook steeds aan dat er een gebrek aan info en geld is. Een boedelachterstand van zo'n 3000 euro, zucht... Info word niet doorgegeven, geld niet overgemaakt. Waar ze voor aangenomen zijn word duidelijk niet uitgevoerd helaas. Het verzoek naar de rechtbank is al de deur uit om dit beschermingsbewind op te heffen.

Mijn vragen zijn nu, ik zit het vtlb te bekijken, dat klopt niet, veel te laag. De wsnp bv heeft dit berekent op foutieve info die de beschermingsbv heeft verstrekt. Gebeld met wsnp bv, kan met terugwerkende kracht worden aangepast, maar word dat dan per maand aangepast ivm sterk wisselend inkomen? Of word dat per half jaar aangepast? Gemiddelde dus? Daar zit waarschijnlijk een groot deel van de achterstand in.

En hoe moet de 1e maand bekeken worden? Beschermingsbv heeft dat inkomen opgeteld bij de 2e maand, dit lijkt me niet juist? Maar hoe bereken ik dit wel juist? Als je bijvoorbeeld op 17 juni begint, reken je dan zelf je loon over die dagen uit en geef je dat door? En hoe word dan het vtlb berekend voor de startmaand?

Ik heb al veel gelezen ondertussen en het complete vtlb-rapport 2013 en 2014 gelezen, maar deze puntjes kom ik niet aan uit.
De fouten die beschermingsbv heeft gemaakt zijn niet alleen foute inkomsten maar ook te lage huur en geen servicekosten, terwijl die er wel zijn.

Het komt er op neer dat de complete geschiedenis van vtlb herzien moet worden, de schuldenaar is dit niet aan te rekenen in mijn beleving, deze heeft met veel zelfkennis een beschermingsbewind genomen omdat het overzicht en kennis niet in hem zelf zit helaas. Deze in 1e instantie "verstandige" keus, breekt hem nu op.

Is het een mogelijkheid dat de complete geschiedenis herzien word? Op kloppende info?

Bedankt voor de info alvast, hoop dat iemand een antwoord heeft!

rosalien

En er moeten maandformulieren naar wsnp gestuurd worden, we hebben hier te maken met een 4 weken loon, mag in dat zelf omrekenen naar een maandloon (wat heel simpel is) zodat het vrij te laten bedrag wat per maand berekend word ook per maand kloppend is en dat niet meer omgerekend hoeft te worden? Want ik kom er niet aan uit om het per 4 weken te registreren, te lastig om te berekenen dan in mijn beleving.

Buster

Beste Rosalien,

Welkom op het forum.
Er is een controle punt, ieder jaar waarbij de beschermingsbewindvoerder verantwoording moet afdragen aan de Rechter Commissaris over de vorderingen die er zijn gemaakt, als het goed is moet jouw familielid daarvan op de hoogte zijn gebracht. Hij of zij heeft op dit moment ook de kans om te spreken en aan te geven wat er wel en niet goed gaat.
Als er een klacht is en de beschermingsbewindvoerder is niet aangesloten bij een branchevereniging dat kun je bij de Rechter Commissaris een klacht indienen.

Als blijkt dat er gewerkt is met onjuiste gegevens waardoor de schuldenaar en daardoor het WSNP traject benadeeld is kan dit nog een staartje hebben omdat er dan sprake is van nalatigheid.
Daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat de beschermingsbewindvoerder over de juiste gegevens beschikt en deze niet heeft verwerkt.
Hoe rot het ook klinkt maar dit soort zaken zijn en blijven de verantwoording van de schuldenaar.
Daarbij moet ik wel zeggen dat er meestal wel rekening wordt gehouden met de reden waarom er beschermingsbewind is aangevraagd.

Wat het VTLB betreft kan ik je geen zinnig antwoord geven. Het lijkt me dat de WSNP bewindvoerder die vragen kan beantwoorden.

Succes!
oja, de grootste branchevereniging voor beschermingsbewindvoerders vind je op www.bpbi.nl

rosalien

Hallo Buster,

Dat klopt, de beschermingsbewindvoerder heeft ons een rekening en verantwoording gestuurd om te tekenen, naar aanleiding daarvan zijn we zaken uit gaan zoeken en zijn er vele zaken die niet kloppen. Deze is dus ook niet getekend. Er is geen bespreking over geweest.

We hebben een brief gehad toen we een half jaar erin zaten van de wsnp bewindvoerder dat er zaken niet goed lopen, contact gezocht (telefonisch) met de beschermingsbewindvoerder, deze regelt al deze zaken, en die geeft dan aan dat alles al bij de wsnp bwv is en dat die brief wel gekruist zou zijn. Ter goeder trouw geloof je dat, het is nu eenmaal je beschermingsbewind. Er volgde ook geen brieven op verder, dus we dachten dat het wel in orde was.
Nu viel de rekening en verantwoording op de mat, even nakijken... Klopt niks van! Week later komt er weer een brief van wsnp bewind met een nog rampzaligere situatie. Nu gaan alle alarmbellen rinkelen, dat begrijp je!

Er is ten alle tijden info naar beschermingsbewind gestuurd, alle info, post hebben we nooit gehad, ging rechtstreeks naar wsnp en beschermingsbewind. Als we dit op willen vragen krijgen we alles incompleet. Van beschermingsbewind mochten we nooit contact zoeken met wsnp, dat nu uiteraard wel gedaan en uitleg gevraagd, die vinden het een vervelende situatie en hebben nare ervaringen met dit bedrijf wat nu het beschermingsbewind doet. Andere clienten hebben hetzelfde probleem.

Er is een verzoekschrift naar de rechtbank om het beschermingsbewind op te heffen. We hebben nu 2 maanden intensief mailcontact (slimmer dan bellen bedachten wij ;) ) achter de rug met beschermingsbewind waaruit de onkunde en nalatigheid blijkt. Dit bijgevoegd bij verzoekschrift, zo ook de aanmaningen, deurwaarders, belastingaangiftes die niet gedaan zijn enz. dat leek ons voldoende om de zaak op te heffen. Het is ook vrijwillig aangevraagd en niet opgelegd.

Probleem is dat door foutieve cijfers het vrij te laten bedrag niet klopt, dus te weinig geld, dus komen we niet rond, beschermingsbewind zegt je maakt teveel op, nee, jullie moeten de gegevens juist doorgeven zodat het vtlb klopt, dit wil maar niet lukken.... De wsnp aan de telefoon gehad, die geeft ook aan te zien dat de zaken niet kloppen, maar dat hij vast zit aan de info die hem gegeven word en dus inderdaad de berekening niet klopt.
Probleem is, beschermingsbewind geeft steeds inkomen door voor een nieuwe berekening als hij in de ww zit, als hij werkt geeft ze nooit wat door, terwijl dan zijn inkomen veel hoger is. Met als resultaat een voortdurend laag vtlb en een hoog inkomen door werk, dan kom je nooit uit natuurlijk. Maar beschermingsbewind wil het niet snappen. Huur klopt niet, veel te laag, is de huurprijs van 2 jaar terug, dan zeg je dat, reageert ze niet op, of ze zegt is niet aftrekbaar! Wat heeft dat nu weer met vtlb te maken?? Zo frustrerend.... Ggggrrrrrr.... Je moet gewoon de juiste huurprijs doorgeven!

Sorry, lang verhaal weer, moet het ff van me afschrijven, ben tegen hun voortdurend zo politiek correct, moest het ff kwijt.....

Nog even, als ik zelf de calculator invul kom ik op een beduidend ruimer bedrag in de werkmaanden. Vandaar mijn frustratie....

bedankt voor het lezend oog weer! Het lucht wel op!

rosalien

En werkt een klacht dan anders dan een verzoekschrift? Aparte handeling? Daar heb ik ondertussen wel oren naar, dat begrijp je!  >:(

rosalien

En dat dacht ik eerst ook nog, ze kan de info niet hebben! Kan gebeuren, als ik dan de huurprijs ed opvraag stuurt ze die gewoon op, dus dat gaat ook niet op, ze doet er gewoon niks mee.

bpbi.nl daar staat ze wel tussen? Dan zou ze bekwaam moeten zijn?  ???

Buster

Het BPBI werkt volgens een code, een kwaliteit en gedragscode.
Je mag ervan uitgaan als iemand daarbij is aangesloten dat ze voldoet aan die eisen en daarom dat keurmerk mag dragen. Daarom kun je voor klachten daar ook terecht.

Je verzoekschrift is veel directer want dat gaat direct naar de Rechter commissaris.
Wat raar dat jullie wel het rapport hebben gekregen maar geen uitnodiging om aanwezig te zijn bij de bespreking. (ik heb altijd begrepen dat dat een optie was)

Dat de berekening bij de VTLB calculator hoger uitvalt is niet gek. Hij staat automatisch op de maximale woonkosten. Die optie kun je uitvinken en dan kom je op een lager bedrag.
Je hebt de rapporten al nageplozen, dus dan weet je ook dat veel bijtellingen op beslissing gaan van de bew. of eventueel via de RC. Het is altijd tricky om zelf een berekening te maken, juist omdat er zo weinig vastligt.
Als we hier een berekening maken is dat altijd van de beslagvrije voet. Die is veel meer aan regels gebonden en kan niet zomaar afwijken. Als je daarvan uitgaat, VTLB valt altijd iets hoger uit dan de beslagvrije voet, mits haalbaar.

chapter

hoi rosalien.
lastige situatie maar is wsnp bwn niet net zo fout.
normaal willen hun bewijs van huur zorgverzekering etc.
ik heb ook wisselend inkomen.
bij mij berekenen ze gemiddelde en dat geld als salaris.
toeslagen aanvragen ook op gemiddelde inkomen anders kun je terug betalen.
normaal bij ww ook herziening vtlb aanvragen aangezien je dan mogelijk onder vtlb komt.
als je vtlb bv 1200 is en inkomen 1100 kom je dus 100 euro tekort die je moet opvangen.
budgetbeheer kosten gaan vaak van vtlb af in uitzonderlijke gevallen correctie erop in vtlb.
toch blijkt vaak dat vtlb zelfde blijft ook al is inkomen hoger omdat de kosten waarop berekend is niet wijzigen.
en de norm 90% van bijstandnorm is met daarop de correcties.
bv hogere aanvullende auto etc bepaald rc en bwv

rosalien

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de gegevens van wsnp bewindvoerder ingevoerd in calculator en kom op hetzelfde uit als dat hij uitkomt. Als ik dan de juiste gegevens invul in dezelfde berekening kom ik op een hoger bedrag uit, de wsnp bewindvoerder bevestigd dit ook.
Deze vraagt ook voortdurend om info, komen wij nu achter, maar de beschermingsbewindvoerder stuurt niets op en blijft het foutief invullen zoals wij nu begrijpen.
Het probleem is dus dat deze beschermingsbewindvoerder alleen aanpassingen aanvraagt tijdens ww, dus dan kom je altijd onder de grens, dus betaald ze maar 51 euro. Terwijl er dus het vtlb staat, wat heel laag is, en dan verdiend hij een paar maanden geld, honderden meer dan in de berekening en die moet hij dan afdragen, met als resultaat een schuld die niet reeel is.
Probeer het duidelijk te maken. Er staat 600 euro vtlb, gebaseerd op ww, dan gaat hij 4 maanden werken en er komt 1300 euro binnen, dan moet hij 700 euro afdragen. Dan geven wij aan beschermingsbewind aan dat er een nieuwe berekening moet komen, dat negeert ze dan, en op het moment dat hij weer ww heeft gaat ze een nieuwe berekening aanvragen. Dan kom je weer op 600 uit, ww is ook nog gebaseerd op oud uurloon, dus valt echt laag uit. Dat klopt dan toch niet? Of zit ik er nu helemaal naast? Ze betaalde heel vorig jaar trouwens maar 51 euro, geen afdracht verder.  ??? Dat is toch vreemd...

We hebben zelf de toeslagen stopgezet omdat hij ineens veel meer verdiend. Zij is het daar niet mee eens want ze moet rekeningen betalen, maarja, dan heeft ie volgend jaar weer een belastingschuld, dat is niet de bedoeling. Begrijpt ze niet.... Zucht....

Dus we missen nu in zijn vtlb de arbeidstoeslag, aanvulling huur en zorgtoeslag omdat dat wegvalt en compensatie huur omdat ze een veel te laag huurbedrag invult.

Wat je schrijft chapter, zo zien wij het ook, er moet gemiddeld worden, maar de wsnp wil niets berekenen zonder info, en terecht, maar wij hebben niets en zij begrijpt het niet. Als ik papieren opvraag krijg ik ze half aan, achterkanten niet gekopieerd en zulke dingen meer. Dus het vertrouwen is ver weg en hoop ook echt dat de rechtbank inziet dat dit niet werkt.

Bedankt zover!

rosalien

Nooit een uitnodiging gehad, alleen een telefoontje dat we moesten komen tekenen op kantoor, dat was nieuwe regel, maar wij gaan niet tekenen.
Er is gekozen voor het verzoekschrift omdat het de spuigaten uitloopt. De reiskosten worden niet uitbetaald die wel door wsnp vrij worden gehouden, als gevolg daarvan geen baan meer, 4 weken om reisgeld gevraagd, niet gehad. Dus daardoor ww, ze kan geen rekeningen betalen horen we steeds. Maar als der vtlb klopt is er geen probleem. Hij heeft geen vreemde grote uitgaven, alleen vaste lasten, paar tientjes leefgeld en voedselbank. Dusja....

Die tip van maximale kosten ga ik even uitproberen! Bedankt!

rosalien

Als ik de beslagvrije voet uitreken kom ik nog steeds 200 euro hoger uit dan wat er nu berekend staat, en dat dan een jaar lang. Met de vtlb calculator kwam ik niet veel afwijkend uit, ik gebruik de calculator met de gegevens zoals wsnp die gebruikt, alleen dan met de kloppende gegevens. Dus vul weinig zelf te bepalen gegevens in, alleen huur, zorg, toeslagen, enz...

Buster

QuoteAls ik de beslagvrije voet uitreken kom ik nog steeds 200 euro hoger uit dan wat er nu berekend staat

Ik ben benieuwd wat een rechter hier van vindt,...  >:(

rosalien

Wij dus ook!  :) En we hebben bewijs genoeg, contact via mail gedaan de laatste maanden, onbetrouwbare instantie is het. En het ergste is, en kan het ook wel begrijpen. Ik geef aan dat er zaken neit kloppen, kan het onderbouwen met het vtlb rapport en gewoon simpel met zijn loonstroken. Op de jaarverantwoording klopt ook zijn inkomen niet. Heel simpel, netto optellen en dan komt het eindbedrag niet overeen, dus klopt niet. Uitgezocht waar het mis gaat. Krijg ik steeds een hele uitleg dat het wel klopt, want is gewoon opgeteld, maar nog steeds klopt het niet. En heb het onderbouwd, maar ze willen het niet bekijken. Heel naar, en hun hebben de controle, ik kan niks voor nu. Ja, schuldenaar niet laten tekenen en met de onderbouwing naar de rechtbank!

De wsnp bewindvoerder komt voor nu heel schappelijk over en zegt ook dat herberekening geen probleem is met de juiste gegevens, maar dat hij die nu niet heeft.

Vraag me alleen af, hij heeft een verzoek naar de rechtbank gedaan voor opheffing wsnp. Dan wijst hij niet eens zozeer naar de schuld, maar meer op de info verstrekking, kan dat nog terug gedraaid? Komt er dan ook een zitting? Dat we zaken kunnen toelichten?
Het contact met wsnp bwv is pas gelegd na die aanvraag, en helemaal niet gevraagd daarover, gewoon veel uitgelegd over fouten en of er iets terug gedraaid kan. En daar reageerde hij heel schappelijk op.

Buster

Ook daar kun je bezwaar tegen aantekenen.
Het is een heel kostbaar iets dat je nu zo bezig bent met het dossier opbouwen.

Bij een bezwaar tellen de bewijzen, zeker als het gaat om het weerwoord van een schuldenaar.
De bewindvoerder volgt de regels,.. ben het wel met Chapter eens dat een wat meer actievere houding ook mee zou kunnen helpen.
Ga zo door met alle zwart op wit documenten te verzamelen. Dat doe je heel goed!

rosalien