Heb het filmpje over Hansje niet helemaal kunnen afkijken. Mijn hart kromp zowat ineen van verdriet en boosheid. Mijn gedachten gingen alleen naar dat kind uit, dit doe je een kind gewoon niet aan. Waarom moeder en kind zo overstuur maken? Dit had anders aangepakt kunnen worden, zoals Gewoon ook al aangaf. Laat moeder meegaan, laat haar een tijdje het kind voorbereiden op wat komen gaat..... Ik vind dit te triest voor woorden!!
Maar toch wil ik voorzichtig zijn met een mening geven.... ook ik heb andere ervaringen met Jeugdzorg. Wat waren wij jaren jaren terug blij en opgelucht dat Jeugdzorg de twee jonge kinderen van mijn broer en zijn vrouw hebben weggehaald. Na heel lang aandringen van familie, buren, schoolleiding, huisarts kwam Jeugdzorg in actie. Voor mijn gevoel toch veel te laat voor de kinderen.... En ook zij, mijn neefjes, hebben hartverscheurend gehuild, mijn broer en zijn vrouw waren in en in verdrietig. Ik weet dat zij enorm veel van hun kinderen hielden alleen zij waren junks. Verslaafd tot op het bot, alsmaar op de vlucht voor zichzelf en voor anderen. Zij verhuisden iedere keer naar een andere plek en sleepten de kinderen mee. Waren ze clean werden de kinderen overladen met liefde, maar waren ze door de drugs van de wereld dan bleven ze vaak de hele nacht weg. Ze hebben de kinderen nooit mishandeld alleen enorm verwaarloost en te veel en te vaak aan hun lot overgelaten. Wij hadden graag voor de kinderen willen zorgen, maar dat mocht niet. Het enigste wat wij konden doen was kleding en voeding voor de kinderen geven, maar ook dat werd verkocht als ze geld nodig hadden voor drugs. Alleen Jeugdzorg kon de kinderen uit huis plaatsen. Jeugdzorg heeft ervoor gezorgd dat beide broertjes niet gescheiden werden en samen in een pleeggezin terecht konden. En ook dit pleeggezin heeft altijd gezorgd dat kinderen en ouders regelmatig contact hadden. Nu zeggen mijn, inmiddels volwassen, neven dat ze twee vaders en twee moeders hebben.....
Wil alleen maar even zeggen dat het niet allemaal zwart of wit is.....