overlijden ouder

Started by chapter, Jun 04, 2014, 09:45 AM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Chapter gecondoleerd met je moeder
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

dat klopt helemaal.
heb bij bwv gemeld. ook dat er geen contact was en ik niet weer of er testament is of vermogen.
hoezo is het 1/8 zijn met 2 kinderen.
hoe zit het met broers en zussen.
is het normaal banksaldo bv verzekering wat gedeeld moet worden of ook halve inboedel.
verwacht niet dat er veel is.
heb wel eens gehoord dat ze schulden had
ik ga het zeker niet achterhouden maar blijf in gesprek met bwv hoe en wat

Buster

Wat fijn dat ze blij zijn om weer contact met je te hebben, dat zegt ook al veel.
Ik hoop echt dat dit een begin kan zijn van een hernieuwd iets.
Tja, en als ze je dan een kraai vinden, daar kan  je dan niks aan doen.

Je kunt het ze alleen uitleggen, en hopen dat de bewindvoerder meedenkt.

Vroeger had je een kindsdeel, dat is nu niet meer.
Een legitieme portie kan een kind opeisen als hij of zij onterfd is.
Het geldt alleen voor geld, inboedel telt niet mee.
Dus stel je moeder heeft zwart op wit dat alles voor je broertje is dan zou de bewindvoerder kunnen besluiten je legitieme portie op te eisen. Maar dat kan dus alleen als er sprake is van bijvoorbeeld een banksaldo.
Hier lees je meer:
http://www.erfwijzer.nl/legitieme-portie.html

ps lees nu dat ik de 1/8 verkeerd had. Bij twee kinderen moet dat 1/4 zijn. Ik zal het even aanpassen. 
(had het vorig jaar aan de hand met 4 kinderen, vandaar,..)

Be

toch gecondoleerd en sterkte met de hele situatie

statement

ik begrijp het nu beter, maar vindt het dan nog een vreemde situatie ( gevoelsmatig)

Ik wens je veel sterkte toe de komende tijd en hoop dat je in elk geval bij 1 tante je hele verhaal kunt doen en indien er iets opeisbaar is zij begrijpt dat jij hier niets aan kunt doen en dit de regels van de wet zijn.

chapter

dit kreeg ik als antwoord op mijn mail
Mocht er sprake zijn van een erfenis dan kunt u deze natuurlijk altijd verwerpen. Er is ook nog de mogelijkheid om een eventuele erfenis beneficiair te aanvaarden. Je noemt dit ook wel aanvaarding onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Als er meer schulden dan bezittingen zijn, word je door een beneficiaire aanvaarding niet aansprakelijk gesteld voor de schulden. De schuldeisers moeten tevreden zijn met wat er aan bezittingen is.

ik zal vanmiddag even bellen wat nu wel en niet mag
liever neem ik niets en laat ik het aan de familie wat ze ermee doen

Buster

Statement, fijn ;)

Chapter, is dit het antwoord van je bewindvoerder? Dan is dat dus goed nieuws, je bent tot niets verplicht.
Ik ben benieuwd wat je bel werk oplevert.

Succes!

chapter

toch maar even gebeld idd maar volgens haar mag ik zelf accepteren/verwerpen of benificair aanvaarden.
wel gaar het om bedrag gaat het om 1000 den euros dan gaat rc het niet goedkeuren. als het bv paar honderd is kunnen we verzoek indienen om het te verwerpen.
ze begreep mijn gevoel erin heel goed. Als om klein bedrag gaat dat ik krijg bv 700 betaal ik dat liever uit vtlb naar boedel en verwerp ik erfenis.

ik denk dat ik beste kan afwachten wie de afwikkeling doet en aangeef dat ik de papieren graag wil zien van de berekening. Misschien kan ik dan zien wat ik kan en moet doen in overleg met bwv.
ik weet ook nioet of mijn broer op huurcontract staan anders kan het betekenen dat hij moet verhuizen.
De inboedel hoeft in ieder geval niet verkocht te worden het gaat vooral om eventuele levensverzekeringen, vermogen banksaldo etc

Buster

En dat zal na aftrek van begrafeniskosten zijn neem ik aan.
Fijn dat ze zo meedenkt.
Ik ga duimen voor je dat je broertje kan blijven.

lonkes1984

Don't look back.... You're not going that way!

chapter

dank je wel lonkes.

buster vind pittige materie bij aantal mogelijkheden moet je naar rechtbank om keuze te bevestigen.  kost je keuze aan rechtbankkosten 114 euro. en moet binnen 2 maanden
en als erfgenaam ben ik wel eindverantwoordelijke voor de afwikkeling.
zal na crematie wel duidelijk worden of er testament is en wie testament exateur wordt.
ja na alle rekeningen kosten etc. weet niet eens of en hoe ze verzekerd was.
ben dankbaar dat ik deze bwv heb die ook naar mjj kijkt en niet alleen naar boedel. zoals ook met keuring dinsdag.

Buster

Het kan zomaar zijn dat je moeder, gezien de situatie wel zaken op papier heeft gezet.
Dan zal jij niet verantwoordelijk zijn, hoogstwaarschijnlijk zal je broertje dat dan zijn.

â,¬114 voor het verwerpen,.. tja en waar moet dat geld vandaan komen dan, ik neem aan niet uit de boedel.
Daar zal de RC nooit mee akkoord gaan.
Nou eerst maar eens afwachten of er iets op papier staat, dat zou het een stuk makkelijker maken.

Buster

Chapter, ik las net in je andere draadje dat vandaag de crematie was.

Dat moet voor jou een rare dag zijn geweest.
Sterkte.

nooitmeer

Gedver, heb dit draadje gemist. Zat vorige week in het buitenland.

Chapter, gecondoleerd met dit enorme verlies.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

chapter

dank je nooit meer
Buster idd heel raar werd mooi gesproken door mijn broer en mijn oom zei aan begin welkom aan mijn broer mij broers zusters neven nichten vrienden etc en vertelde stuk aan kinderen wie hun oma was. Niets vervelends naar mij toe gewoon netjes
voor kids heel raar om te zien dat ik best grote familie heb.
Toen ik bij mijn broertje zat om te condoleren en troosten liepen alle tantes langs mijn kinderen om zich voor te stellen, meeste hadden ze nog nooit gezien