overlijden ouder

Started by chapter, Jun 04, 2014, 09:45 AM

Previous topic - Next topic

chapter

een vraag
ik kreeg vanacht een berichtje dat mijn moeder is overleden.
Ik heb hier al geen 20 jaar contact mee en wil dan ook niets hebben
nu begreep ik dat nu ik in de wsnp zit de bwv moet aanvaarden of niet
wordt dit altijd gedaan?
ik verwacht niet dat er iets is maar heb liever dat mijn broertje dat behoud, hij woont bij haar in

Marie-Louise

Toch gecondoleerd.
Het is de keus van de bewindvoerder om de erfenis te accepteren of weigeren, omdat jij niet meer bevoegd bent.

Buster

Chapter, toch gecondoleerd.

Zoals Marie Louise al aangeeft is het aan de bewindvoerder, haar opdracht is om alles wat mogelijk te gelden te maken voor de boedel. Dat zal ze dan ook moeten doen.
Er zal in eerste instantie worden bekeken of er iets te gelde gemaakt kan worden, oftewel bekeken of je moeder geen schuldensituatie achterlaat anders zal ze de erfenis verwerpen.

Wat jammer dat je er niet zelf over kunt beslissen, ik snap dat je je broertje dit gunt.

statement

ga naar de notaris o.i.d. en teken afstand van alles, dit kan gewoon, hebben mijn buren ook gedaan, kost je misschien iets, maar altijd minder dan bwv kosten

Boeddha

Dat werd tijdens mijn huisbezoek meteen medegedeeld, als er een erfenis komt dat ik dan niet meer bevoegd ben om te handelen en dat de bwv dan handelt.

Jeetje toch gecondoleerd, ik hoop dat er nog iets overblijft voor je broertje!

Be strong, have faith!

Boeddha

@statement, dat mag Chapter nooit doen als zij in de wsnp zit! Daarmee kan ze haar traject laten verknallen!
Be strong, have faith!

Buster

Statement, om even aan te haken bij Boeddha, Chapter heeft te maken met een ander soort bewindvoerder. Zij zit in een WSNP traject en is totaal iets anders dan een beschermingsbewindvoerder.
Meer daarover lees je hier:

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47503.msg73522.html#msg73522

Een WSNP traject wordt eenmalig toegewezen. Als het traject mislukt mag je pas na 10 jaar weer een aanvraag doen. Ondertussen zijn de schulden dan allemaal weer actief, plus rente met terugwerkende kracht.
Daarom is het zo belangrijk om zeker geen stappen te ondernemen die roet in het eten kunnen gooien. 

chapter

bedankt voor de reacties.
hopelijk hoef ik de inboedel niet te gelde te maken en mag mijn broertjes blijven zitten.
geen idee of huurcontract op beide namen staat.
ik heb bwv gemaild over situatie en al jaren geen contact.
verwacht anders grote problemen met rest van familie.
zullen me denk ik kraai vinden 20 jaar niets maar van dode wel.
voor mij kan dit namelijk ook een positieve draai geven in het vontact met de rest van familie.
zou zonde zijn als ik om geld helemaal met nek wordt aangekeken.

Buster

Chapter, je kunt toch ook uitleggen dat je hier helemaal niets over te zeggen hebt en dat je het liefst zou willen dat alles naar je broertje gaat? Je kunt ze ook vertellen dat je je er hard voor hebt gemaakt dat je er niets mee te maken zou hebben.

Ik hoop dat dit niets in de weg zal staan en je familie open staat voor contact.

statement

ik vindt het een beetje raar, je hebt om wat voor reden dan ook al 20 jaar geen contact met je moeder, jij zit in de wsnp, en nu willen hun van je moeder plukken, terwijl zij al die tijd niet in beeld is geweest?
Als moeder nu 20.000 euro schuld heeft komt die dan ook op haar bordje en wordt haar trject dan ook langer?

Ik vindt dat dit gewoon niet moet kunnen >:(

Boeddha

Nee, bij schuld doet de bewindvoerder de 'erfenis' verwerpen.
anders zal Chapter een nieuwe schuld maken, wat niet mag in de wsnp!

En hoe raar het ook is, helaas zit het zo in elkaar qua wetgeving.
Be strong, have faith!

tuthola

Ondanks geen contact met je moeder toch gecondoleerd met dit nieuws.

Buster

Statement ik snap je reactie maar zoals Boeddha al aangeeft, zo zit de wet in elkaar.
De bewindvoerder heeft de plicht te zorgen dat er zoveel mogelijk geld in die boedel komt.
Of er dan wel of geen contact is geweest (de erfenis komt ook niet aan Chapter toe, maar aan de boedel) er is recht op in ieder geval een legitieme portie als er sprake is van vermogen.

De WSNP regeling moet je echt los zien van de emotie. Zo geldt het bijvoorbeeld ook dat een polis afgesloten door ouders bedoeld als appeltje voor de dorst "gewoon" uitgekeerd de boedel in gaat.
Vergeet niet dat daar tegenover staat dat er, na het behalen van de schone lei geen opeisbare schulden meer zijn. Geen restschuld, geen rente, geen deurwaarders, geen incasso.
Dat het zuur is, bijvoorbeeld in dit geval voor het broertje van Chapter of de manier waarop de familie er naar kan kijken, dat is absoluut waar.

Chapter, heb je nu nog wel contact met je broertje en de rest van de familie? Of ging je dat misschien nog ondernemen?
In elk geval sterkte.

Buster

Statement, ik heb nog een aanvulling naar aanleiding wat je schreef:
"jij zit in de wsnp, en nu willen hun van je moeder plukken"

De WSNP vraag je zelf aan, met hulp van de gemeente omdat je dat zelf wil en omdat dat nodig is. Het is een rechter die oordeelt of de situatie geschikt is maar bovendien of je genoeg motivatie hebt om het vol te houden.
Kom je er namelijk niet voor in aanmerking blijft er vaak maar een optie open en dat is zelf aflossen tot je er bij neervalt. Nu is iedere situatie anders. Geen enkele situatie is hetzelfde, toch is de WSNP voor veel mensen een laatste hoop om binnen 3 tot 5 jaar van de schulden verlost te zijn.
Ik heb de juiste cijfers even niet bij de hand maar het is meer dan helft van alle aanvragen die bij de gemeente binnenkomen die voor een minnelijk of WSNP traject worden afgewezen.

Neemt niet weg dat die 3-5 jaar loodzwaar zijn. Je moet overal op letten, elke handeling kan er zomaar voor zorgen dat het einde traject betekent en als je een beetje pech hebt tref je een koude, harde bewindvoerder die geen enkele regeling in jouw voordeel zal toepassen en met een vergrootglas overal overheen gaat.
Wat ik van Chapter begrijp is dat zij het heeft getroffen met haar bewindvoerder. Die in elk geval open staat voor een gesprek en meedenkt in oplossingen.   

Stel dat er geen sprake was van WSNP dan nog was de familie verplicht om contact op te nemen over de legitieme portie. Het verschil is dat de keuze dan aan Chapter was geweest wat ze daar mee zou doen. 

chapter

hoi buster
ik verwacht dat er geen vermogen is.
van inboedel weet ik niet wat van haar is of van broer.
zou jammer vinden als ze me kraai vinden.
ik had wel contact via fb kaartjes vsn en naar mijn oma. maar al jaar of 10 niet fysiek.
was dan ook wat verbaasd dat mijn naam op kaart komt. wisten niet of ik dat okee vond/wilde
moed bij elkaar geraapt en ze gebeld om te condoleren.
broertje ook lang geleden 5 haar wel via fb.
ik heb geen idee wat me moeder wilde maar die zal niet blij zijn met mjn naam op kaart.
toen ik belde dat ik zwanger was zei ze ik ken geen susanne.
ik ga wel naar crematie en kinderen die haar nooit hebben gexien mogen bloemen leggen en tekeningen last asn hun wat zr willen.
heb altijd gezegd als je 18 bent kun je zelf kjjken wat je eilt. dat kan niet meer.
tante was blij dat ze ons weer zag en vond dat vete wel lang genoeg heeft geduurd en misschien goed was dat het zo eindigde.