schoolkosten kinderen

Started by chapter, May 28, 2014, 11:19 PM

Previous topic - Next topic

Xdewit

Deeltijd werken/studeren is geen probleem, alleen niet alle opleidingen zijn in deeltijd te volgen. Daarnaast mag niet langer over de studie gedaan worden hetgeen een probleem kan zijn als je werk/studeren moet combineren.

@gewoon: je kan toch niet leven en studeren van 400 euro per maand?

gewoon

Dat kan fluitend met gratis vervoer helemaal,  tenzij die 4 jaar onmogelijk blijken van uit een thuis situatie

Buster

Dick, ik heb altijd gewerkt naast het studeren en dat was prima te doen.
Ware het niet dat ik de studiefinanciering wel nodig had om de kosten te dekken.

Waar het mank gaat is dat er juist nu in deze periode veel ouders noodgedwongen hun spaargeld hebben moeten aanspreken om gaten te kunnen dichten, een buffer opbouwen wordt steeds moeilijker dan in de tijd dat ik studeerde. Toen was er bijvoorbeeld ook nog ziekenfonds zonder verplicht eigen risico.
Door de studiefinancering helemaal te laten vervallen en om te zetten in een lening geef je jongeren een valse start.
Was het maar zo simpel dat het een lening betrof met een lage rente.
Het is een lening bij de overheid (gevolgen aanvraag schuldhulpverlening) en daarnaast een dusdanige registratie bij het BKR dat het in je nadeel werkt bij een aanvraag voor een hypotheek.
Een toegankelijke leerweg voor elke jongeren was in Nederland een groot goed. Met deze beslissing blijft het makkelijk voor de welgestelde en wordt het moeilijker voor de minderbedeelde tot modaal.

Wij hebben in elk geval besloten om het sparen voor de studie een prioriteit te maken, zodat onze kinderen in elk geval een keuze hebben. De volledige studie zal niet gaan lukken en dat hoeft ook niet, ernaast werken is helemaal niets mis mee, maar volledig lenen gaat ons te ver. 

Xdewit

@gewoon ah, je praat over een thuissituatie. Ik dacht over een uitwonende situatie.
maar of dat fluitend gaat? je praat al gauw over 150 euro collegegeld per maand, boekengeld en natuurlijk de ziektekosten.

nooitmeer

Ik heb 2 jaar "echt" gestudeerd. Maar toen kwam ik er achter dat er in de kroeg geen college gegeven werd. Dus uiteindelijk 2 studies in de avond uren gedaan terwijl ik werkte.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!