Pffffff spijt spijt

Started by statement, May 28, 2014, 08:59 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Goed gedaan statement! Maar tevens ben je ook geweldig goed bezig, ga zo door!!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Quotemaar ik vindt het vreemd dat ik wel een machtiging mag afgeven, maar deze niet zelf kan intrekken.

Dit is zeker vreemd en volgens mij tegenstrijdig.
Het gaat hier namelijk niet om een onder bewindstelling via de rechter.
Het kan heel goed dat de dame of heer in kwestie niet goed weet hoe ze moet handelen omdat dit een niet gebruikelijke situatie is. Je mag dan best doorvragen.

Goed dat je advies en kennis in hebt gewonnen. Ik hoop dat ze je verder kunnen helpen om stappen te ondernemen.

Succes!

chapter

ik snap dat je niet wilt tekenen maar hou er rekening mee dat ze extra gaan rekenen deze maand als hun alle brieven de deur uit moeten doen.
Ik heb toen wel getekend en met die afsluitbrief naar abn gegaan. Deze hebben hem ingescand en dan duurt het ongeveer een week dat de blokkade van rekening is en het beheer eraf is.
ze hebben ze niet allemaal aangeschreven zeg je maar was dat met doel om een minnelijk traject te straten of alleen aflosregelingen.
Een traject kunnen ze namelijk niet starten als geen nvvk aangesloten onderneming. De eerste stap daarin is de gemeente en die is kosteloos.
ik had ook vrijwillige bewindvoering in vorm van budgetbeheer maar ik heb met beeindigbrief deze ingescand en naar alle organisaties gestuurd.
veel is niet betaald en zouden voor kosten bijzondere bijstand aanvragen maar volgens mij moet je dat zonder rechterlijke bewindvoering zelf doen.
Heb jezelf al een overzicht gemaakt van inkomsten en uitgaven (vaste lasten) zit daar wel ruimte in om af te lossen
bij mij bv had ik zo n hoog loonbeslag dat ze gewoonweg niet alles konden betalen, ze kunnen immers niet toveren maar maakte daardoor ook wel eens verkeerde keuzes.
Ergens vind ik dat ze daarin fout zijn geweest omdat ik wel goed overzicht had in wat erin en eruit ging ik gaf alleen teveel uit.
als ze meteen met mij waren gaan zitten hadden ze een exact budgetplan kunnen maken.

tip ga naar je gemeente als je denkt niet zelf de 8000 af te kunnen lossen.
zij kunnen meekijken of dat wel of niet gaat en mogelijk een minnelijk traject starten.
als je een budgetplan hebt weet je wat je ruimte tot aflossen is als je je beslagvrije voet berekend, daarvan gaan leven en alles erboven aanwenden voor schuldeisers en een bufferpotje van 30 per maand opbouwen bv.
En zorgen dat je je vaste lasten stipt betaald vanaf eigen beheer want dat is een voorwaarde voor ieder traject.
bv uitkering 1100 - beslagvrije voet 900 hou je 200 over om af te lossen.
dit kun je dan weer evenredig verdelen tussen de verschillende schuldeisers.
In die zin zou met dit aflosbedrag een regeling niet nodig zijn. als de schuld nog steeds 8000 is zou je deze zelfstandig kunnen aflossen in 40 maanden.

Buster

Statement, ik zit nog even terug te lezen en las dat Mozaiek van plan is om de bij hen openstaande posten in te houden en de rest aan je over te maken.

Dit zou betekenen dat jij met een gat komt te zitten om je vaste lasten en of aflosregelingen door te kunnen laten gaan. Wat je daarbij het beste kunt doen is de volgende posten in elk geval NIET over te slaan:
- huur
- zorgpremie
- water
- energie

Mocht je aan een rekening niet toe komen, neem dan zo snel mogelijk contact op met het bedrijf en leg de situatie uit. De meeste bedrijven zijn bereid mee te denken en werken aan een oplossing, mits jij wel een oplossing bedenkt.
Mocht je overwegen om zelf zaken aan te gaan pakken lees je hier meer over de beslagvrije voet.
In het geval van zelf aflossen is deze voet bedoeld als maximale ondergrens.

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

statement

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik kan er zeker iets mee doen.

Vandaag moest ik naar de tandarts ( kon daar zo voor binnenlopen, hoefde geen afspraak te maken). Onderweg telefoon, van de tandarts over een openstaande rekening. Ik gaf aan dat ik er over 5 minuten was en we dit dan konden bespreken. Wat blijkt, zij hebben de nota's doorgestuurd naar Moza?iek, die hebben het gedeclareerd bij de cz en het geld ergens anders voor gebruikt. Dus in totaal zo'n â,¬ 900,- aan openstaande rekeningen.  >:(

Ik heb de situatie uitgelegd, zij hadden inmiddels een brief ontvangen van Moza?iek dat wij niet meer in hun cliëntenbestand staan. We hebben alles doorgesproken en samen afspraken gemaakt. Op naar de CZ daar aangekomen een privegesprek aangevraagd zodat niet alle klanten mee konden luisteren. Zij hebben het een en ander voor me uitgeprint en ik heb tevens gevraagd wat er eventueel aan openstaande rekeningen waren. Jawel ook hier een openstaande rekening van â,¬ 420,-  >:( Zij gaf aan dat ik even rustig alles op een rijtje moest zetten en altijd welkom was om een betaalregeling te treffen.

Toen door naar de woningbouw, daar bleek dat er â,¬404,- teveel aan huur was overgemaakt. Ze wilden dit op mijn rekeningnummer storten. Ik heb gevraagd of ze zeker wisten dat er niks openstaat. Jawel, de maand Mei is niet betaald  >:( Ik heb aangegeven het teveel betaalde bedrag aan huur te verrekenen met de huur van Mei, ik moet nu nog â,¬ 94,- aan hen overmaken en dan ben ik weer netjes bij.  :)

Bij de belasting en Essent was het "op dit moment erg druk" met het verzoek het op een later tijdstip nogmaals te proberen.

Morgen komt als het goed is de uitkering van het UWV binnen en van de sociale dienst + vakantiegeld. Dus morgen zit ik continue ingelogd op mijn bankaccount om het direct te onderscheppen zodat Moza?iek er niet aan kan komen.
Dus spannende dag morgen  :-\

Buster

Jasses,... wat heb jij een dag achter de rug.

Statement, ik wil je op het hart drukken om van alle gesprekken bevestigingen te vragen, alle papieren die binnenkomen te bewaren. Als het je niet lukt om alles op een rij in een map te doen, dan desnoods alles door elkaar maar bewaar het!

Het punt is namelijk dat als jij aan kan tonen dat Mozaiek nalatig is geweest je in aanmerking kan komen voor een schadevergoeding ter hoogte van de reeds betaalde vergoedingen.
Daarvoor zul je wel juridische hulp nodig hebben en dat adres heb je inmiddels.
Ook voor de toekomst is het belangrijk dat je aandacht aan je administratie gaat besteden.

Leven met schulden houd in dat je te aller tijde aan moet kunnen tonen wat je zelf hebt gedaan en wat een ander eventueel heeft nagelaten te doen.
Vaak zal het neerkomen op een hij-zei, zij-zei verhaal en trek je als schuldenaar vaak aan het kortste eind.
Daarom: administratie als munitie/bescherming.

Mocht je dat zelf heel moeilijk vinden kun je ook hulp vragen bij Humanitas of Schuldhulpmaatje. Beide zijn landelijke instellingen die werken met getrainde en geschoolde vrijwilligers.   
http://www.schuldhulpmaatje.nl
http://www.humanitas.nl/

Ik wil je een compliment geven over de manier waarop je nu aan het doorpakken bent.
Alles aan het onderzoeken bent en bezig met het zoeken naar een goede oplossing.

Ga zo door!

Xdewit

Wat een dag! Maar toch productief, denk ik. Erg goed van je dat je zo achter alles aan zit! Succes morgen.

burningspirit

Wauw! Echt hoor..... ik volg dit topic en mijn mond valt telkens open..... door alles wat je overkomt (niet te filmen) maar dan opnieuw als ik lees hoe je het aan- en oppakt! Wat mij betreft ben je een topper! Hou vol!

P.S. dank je voor het delen hier
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

statement

Quote from: chapter on Jun 03, 2014, 12:44 PM
ik snap dat je niet wilt tekenen maar hou er rekening mee dat ze extra gaan rekenen deze maand als hun alle brieven de deur uit moeten doen.

fijn dat je het snapt en met me meedenkt. Het valt allemaal niet mee, van de ene kant wil ik graag tekenen, omdat ik er gewoon vanaf wil zijn, maar als ik weer vertrouwen moet krijgen in de mensen die me helpen, zal ik ook moeten luisteren naar de adviezen. Verder zullen er geen extra kosten komen voor de brieven die ze de deur uit doen, want in de brief stat bevestigd dat zij alle contacten op 30-05-2014 hebben aangeschreven dat wij bij hun staan uitgeschreven

verder ben ik samen met hulp van een vriendin die op een administratiekantoor werkt alles op een rijtje te zetten. Dus ik heb goede hoop dat alles straks duidelijk gaat worden.

chapter

probeer dan met die brief naar de bank te gaan die scannen het in en sturen dat naar de bewindvoerderdesk dan is blokkade eraf met een week

statement

ik heb de bank gemaild en heb van hun een reactie terug met tips en dat heb ik dus ook uitgevoerd,zodat er niks meer te halen valt vanuit hun
:P

statement

even een update

De afgelopen periode heb ik alle schuldeisers gebeld met de vraag wat er open staat en wat er voor afspraken lagen. Vrolijk werd ik niet echt van de schulden, maar wel van alle medewerking die ik tot nu toe overal krijg.

Ik heb alles op papier gezet en het schuldenoverzicht van Mozaiëk erbij gepakt. Ik schrok me een hoedje
De schuld was in totaal â,¬12462,65 Ik stortte zowat in.

Ik heb Mozaiëk verzocht het complete dossier naar mij te sturen en ervoor te zorgen dat ik vanuit mijn leefgeld rekening met internetbankieren betalingen kon doen. Ik kreeg als antwoord dat ik eerst het formulier ondertekend en wel moest retour zenden.  >:(

Ik ben 3x in 5 dagen tijd bij de bank geweest en eindelijk zijn hun overal vanaf gehaald en kan ik sinds 2 dagen betalingen doen.  :P ;D

Ondertussen kreeg ik van de cz een aanmaning, â,¬40,- boven op de normale kosten van de orginele rekening.

Ik heb daarna alles op een rijtje gezet, toen ik plotseling maar â,¬ 81,- aanvullende WWB ontving. Gebeld en kreeg te horen dat ik ruim 1600,- aan uitkering moest terugbetalen en dat gaan ze doen met â,¬ 121,- per maand. Dit kwam omdat er te weinig aan ziekengeld was gekort, geen alimentatie was gekort en ik kwam tot de ontdekking dat er allenstaande ouderkorting werd gekort. Wéér een klap, hoe nu verder? Daar ging mijn begroting.... :'(

De belasting gebeld, met de vraag hoeveel alleenstaande ouderkorting ik ontvang. Ik kreeg te horen dat ik deze niet ontvang, maar deze alsnog kon aanvragen. Ik vroeg ook maar meteen waarom ik â,¬ 22,- minder huursubsidie krijg. Dit kwam omdat dit elke maand werd ingehouden om mijn schuld af te lossen. Oke en hoeveel is die schuld? Ik wist niet wat ik hoorde, ik heb wel 3x opnieuw gebeld met dezelfde vraag en kreeg steeds weer hetzelfde te horen.

Vanuit gaande van het schuldenoverzicht van Mozaiëk, blijk ik nu ineens bijna â,¬ 2900,- minder belastingschuld te hebben !!!!!
Ik kon het gewoon niet geloven, maar als je 3x belt en van 3 verschillende personen te horen krijgt dat het echt klopt, dan vraag ik me af; Wat als ik die â,¬ 2900,- had afgelost, was dit dan in de zakken van Mozaiëk verdwenen?

Daarna snel naar de CZ gegaan en een betalingsregeling getroffen, ik moest eigenlijk â,¬ 51,- per maand betalen, maar dat was voor mij helaas te hoog. De waarheid daar op tafel gelegd en nu mag ik gelukkig â,¬ 30,65 per maand aflossen. Daarna Wehkamp gebeld, ik moest eigenlijk â,¬ 67,- per maand gaan betalen, weer met de billen bloot en na overleg met zijn baas gingen zij akkoord met â,¬ 31,- per maand. De bank gebeld en ook daar hoef ik maar â,¬ 30,- per maand af te lossen.

Ik ben erg blij met alle medewerking van alle kanten, maar toch zijn er nog tegenslagen, zoals de sociale dienst. Gelukkig heeft onze gezinsbegeleidster mijn contactpersoon gebeld en hebben we daar a.s. maandag een gesprek. Maar ook schuldeisers die tot op heden nog geen cent hadden gezien en waar inmiddels al heel wat rente of incassokosten bij zijn gekomen.

Gelukkig kan ik inmiddels overboekingen doen en heb ik meteen de eerste aflossingen de deur uit gedaan, dus laat meteen aan iedereen zien dat ik bereid ben mijn problemen op te lossen.

Mijn vriendin heeft de begroting gemaakt van inkomsten, vaste lasten, schulden en wat er overblijft aan leefgeld en wat ik per schuldeiser kan aflosen. Volgende week gaan we samen de belasting invullen om de alleenstaande oudertoeslag aan te vragen.

Ik hoop echt dat het gaat lopen en dat ik geen bewindvoerder meer nodig heb en het samen met mijn vriendin op de rit kan krijgen en houden. Ondertussen ben ik zelf niet echt fit, slaap slecht, elke dag hoofdpijn, moe en spierpijn. Hopelijk lukt het me morgen wat uit te slapen, want tot nu toe ben ik tussen 06.00 uur en 06.20 uur wakker en val vaak pas tussen 01.30 uur en 02.45 uur in slaap. :(

Buster

Statement,....

Ik zit met open mond je update te lezen.
Heb je enig idee wat je nu zelf voor elkaar hebt gekregen?
Geen wonder dat je last hebt van spierpijn!
Wauw,.. echt petje af en een diepe buiging!

Dat je nu onrustig slaapt is niet zo gek, je houd op dit moment wel 100 ballen tegelijkertijd in de lucht.
Hou er rekening mee dat als je straks wat meer rust krijgt omdat alles boven tafel is en je afspraken hebt gemaakt die lopen dat je dan tegen ene muur aanloopt.
Wees daar niet verbaasd over, ik wou dat het op een andere manier kon gaan maar iedereen die hier mee schrijft en zelf zijn plan zo heeft opgezet loopt daar keihard tegenaan.

Dus voor nu: hou vol! en voor straks: toi toi toi ;)

Chrissie

Statement,

Ik ga zandmannetje vragen om je slaapzand in de ogen te strooien zodat je een goede welverdiende nachtrust krijgt!
Jeetje wat heb jij een werk verzet, klasse hoor.
diep respect voor je!!!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

burningspirit

statement.... ik sluit me volledig aan bij de voorgaande reply's!
je bent echt zó constructief bezig dat je twee dikke duimen verdient!
hou vol, ook al sloopt het je nu en zal het straks, als het rustiger/overzichtelijker wordt niet stante pede beter voelen; ééns kom je hier beresterk weer uit!
je bent echt een topper!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)