Pffffff spijt spijt

Started by statement, May 28, 2014, 08:59 PM

Previous topic - Next topic

statement

Ik ben door omstandigheden helaas opgezadeld met een schuld van ongeveer 8000 euro. omdat ik met me handen in het haar zat ben ik op advies van iemand gaan bellen met Moza?iek Bewindvoeringen. Ik kreeg een vrijblijvend gesprek en uiteindelijk ben ik met hen in zee gegaan.

Al snel bleken er fouten te worden gemaakt. Zo klopte de schuldenlijst niet, werd er zoals beloofd geen bijzondere bijstand aangevraagd en werden niet alle schuldeisers aangeschreven.

de kosten die ik elke maand betaal aan hen ( 3 verschillende bedragen) zijn bij elkaar opgeteld zo'n â,¬ 150,- per maand. Hierbij moet ik zelf regelmatig nog rekeningen overmaken, stuur ik alles door, maar wordt  niet op alles gereageerd. waardoor er extra kosten bovenop de orginele rekening komen. Ze betalen teveel aan bepaalde instanties, ik moet ze steeds op hun fouten wijzen.

Ik kan zelf bij de beheerrekening, dus als er onvoorziene extra kosten zijn, boek ik dat over ( gaat het niet over honderden euro's maar om 10 of 20 euro, waarbij ik ook nog vermeld waarvoor het is.)

Vandaag heb ik besloten om hen te laten weten dat ik per direct het dossier gesloten wil hebben en onze samenwerking wil opzeggen. Ik krijg als reactie dat de bewindvoerder het moet goedkeuren ( er is geen gerechtelijke uitspraak ik heb me vrijwillig aangemeld en er is geen sprake van wsnp) en dat er een nog afsluitkosten in rekening zullen worden gebracht.

Mijn vraag is aan jullie hoe hoog kunnen die afsluitkosten worden en is dit toegestaan bij vrijwillige bewindvoering / beschermingsbewind/ civielbewind?

Xdewit

Beste Statement, welkom op het forum. Tot mijn spijt weet ik hier niet zo veel van af, maar ik weet dat enkelen wél heel veel weten en zullen zeker reageren!

Buster

Beste Statement, welkom op het forum.

Toevallig heb ik daar laatst iets over gelezen.
Het zijn de kosten voor de R&V zoals ze genoemd zijn in de tarievenlijst.
Voor een alleenstaande is dat â,¬ â,¬232,93 en voor een echtpaar â,¬ â,¬279,52

Heb je wel bedacht hoe je de zaken nu gaat voortzetten?
Als het goed is heeft een rechter het bewind toegewezen omdat daar aanleiding voor was.
De rechter zal dan willen weten of de zaken er nu anders voorliggen en hoe je het dan nu denkt te gaan aanpakken. Als er trouwens aantoonbaar sprake is van nalatigheid kan het zijn dat de kosten niet betaalt hoeven te worden, maar dat is aan de rechter om te beslissen en aan jouw om dat aan te tonen.

statement

Quote from: Buster on May 28, 2014, 10:44 PM
Beste Statement, welkom op het forum.

Toevallig heb ik daar laatst iets over gelezen.
Het zijn de kosten voor de R&V zoals ze genoemd zijn in de tarievenlijst.
Voor een alleenstaande is dat â,¬ â,¬232,93 en voor een echtpaar â,¬ â,¬279,52

Heb je wel bedacht hoe je de zaken nu gaat voortzetten?
Als het goed is heeft een rechter het bewind toegewezen omdat daar aanleiding voor was.
De rechter zal dan willen weten of de zaken er nu anders voorliggen en hoe je het dan nu denkt te gaan aanpakken. Als er trouwens aantoonbaar sprake is van nalatigheid kan het zijn dat de kosten niet betaalt hoeven te worden, maar dat is aan de rechter om te beslissen en aan jouw om dat aan te tonen.

Er is geen rechter aan te pas gekomen, er zou in eerste instantie een schuldhulpverleningstraject gestart worden. Mij is toen toegezegd, geen wsnp aan te vragen. echter de afgelopen 2 maanden krijg ik te horen dat er wel een wsnp komt omdat de regels zijn veranderd per 1 januari

Ik heb inmiddels iemand gevonden die mij met haar achtergond heel goed en stukken goedkoper kan helpen bij mijn schulden.

zojuist tot de ontdekking gekomen dat er een belangrijke instantie totaal niet meer is betaald vanaf de start. :-[

Buster

Statement, er is dus geen bewindvoering, geen rechter aan te pas gekomen en het gaat op schuldhulpverlening die je zelf betaalt. (even om te checken of ik je goed begrijp.)
Heb je schulden in de vorm van een krediet? Bijvoorbeeld een creditcardschuld, persoonlijke lening of iets dergelijks?

Dan kost het opzeggen je, volgens mij helemaal niets omdat het contract niet rechtsgeldig is.
Ga sowieso met je verhaal naar de Sociaal Raadslieden. Iedere gemeente heeft een inloopspreekuur en dit is gratis. www.sociaalraadslieden.nl
En heb je al eens hulp gevraagd bij je gemeente? Deze hulp is gratis. Goedkoper dan dat kan het niet.

nooitmeer

Dit lijkt mij budgetbeheer tegen betaling. Geen bewindvoering.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Ik zat net te kijken op de site van Moza?iek, en dacht hetzelfde.

Statement, heeft Mozaiek als budgetbeheerder de aflosregelingen bemiddeld met de schuldeisers?
De eerder genoemde bedragen zijn geldig bij bewindvoering, dus niet voor budgetbeheer.
Meld je in elk geval bij de Sociaal Raadslieden, zij kunnen meekijken als je je contract en papierwerk meeneemt. Dat gaat sneller en beter dan via het internet. Zo krijg je een beter passend antwoord.

statement

het gaat o.a. om doorlopend krediet, wehkamp, maar de hoofdsom lag bij mij bij de belasting, waar ik dankzij fouten van een instantie een schuld had van 6500

Moza?iek zou alle schuldeisers aanschrijven, de eerste periode heb ik gemerkt dat niet iedereen is aangeschreven. Hen hierop gewezen. Maar ik heb geen bewijzen dat dit ook idd is gedaan.

Er zou schuldhulpverlening worden gestart, dus geen wsnp, Er is ligt nog geen verzoek bij de rechter voor wsnp, er is geen bijzondere bijstand aangevraagd, er wordt geen contact gelegd met instanties die mij herinneringen / aanmaningen sturen die ik bij hun neerleg. Dus ik ben zelf steeds bezig rekeningen over te maken, zodat een deurwaarder niet wordt ingezet.

Ik ga zeker hulp zoeken, desnoods een advocaat, maar ik wordt bedonderd waar ik bij zit en ben erg teleurgesteld en boos. Ik wil gewoon schoonschip maken, maar dat gaat op deze manier niet lukken.

Buster

Statement, deze regeling loopt dus niet via de gemeente, Mozaiek is niet aangesloten bij de NVVK en het pakket wat ze je aanbieden is bij wet verboden om dit uit te voeren tegen betaling.

Ze zijn wel aangesloten bij het BPBI maar daar heb je niks aan want het gaat hier niet om bewindvoering.
Je kunt ook niet naar de rechter, want die is er niet aan te pas gekomen.
Lijkt me idd dat je zo snel mogelijk je meldt bij de Sociaal Raadslieden of het Juridisch Loket.
Alle zaken die je zelf hebt ondernomen en die je op papier hebt (emails en brieven) maak daar een dossier van.

En ga voor hulp naar de gemeente, niet naar de volgende waar je voor moet betalen.
Zelf doen is ook een optie.

statement

Dank je wel voor je adviezen, ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag en morgen ( als ze open zijn) naar het juridisch loket. Net de CZ ingelogd en ook daar is het niet pluis, het wordt steeds erger, wat ik ook onderzoek er komt steeds meer naar boven  :(

chapter

hoi statement
Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten veel fouten bij budgetbeheer wat achteraf van mijn advocaat bleek te zijn.
ook daar veel meer schulden door gekregen.
bv zorgverzekering liep al bij cjob is in die 2 jaar geen 1 keer betaald.
autoverzekering niet dus geroyeerd en dus boete die niet betaald werd en uiteindelijk 1070 euro was.
zij hebben bij mij minnelijk gedaan uiteindelijk omdat advocaat wsnp aanvroeg zonder.
ga naar je gemeente deze kunnen een minnelijk voor je opstarten en kijken of het nodig is of dat je met minnelijk in 3 jaar zelf kunt aflossen met kwijtschelding of dat je hele schuld zelf kunt aflossen 8000 is te overzien maar lang niet voor iedereen

statement

Ik heb er in elk geval voor gezorgd dat het geld wat er nu op de rekening stond even veilig is gesteld, tot ik zeker weet dat ik van hen af ben. Ik ga hoe dan ook er voor vechten dat ik er bovenop kom, ga morgen meteen bellen om te kijken wie me het snelst kan helpen.

vandaag totaal niet fit, koppijn, stijve spieren..gewoon blehh, dus ik kruip me bedje in, hopelijk slaap ik vannacht beter als afgelopen nacht, slaap lekker allemaal

statement

Gisteren een envelop van Moza?iek Bewindvoeringen ontvangen, met daarin in tweevoud opgemaakt de brief einde dienstverlening.

Deze brief is uit mijn naam opgesteld, dat ik het contract per 30-5-14 bee?indig met wederzijdse goedkeuring.

Verder staat er aangegeven dat;

Moza?iek na ontvangst van het formulier het resterende bedrag op de beheerrekening zal overmaken op mijn leefgeldrekening, met dien verstande dat openstaande posten bij Moza?iek , welke berekend zijn op basis van de tarieven van het LOVCK ingehouden zullen worden, waarna er geen vorderingen over en weer zullen zijn. Hiermee zijn alle financiële verplichtingen over en weer voldaan.

Moet ik dit tekenen??

Ik wil er vanaf , maar ben bang dat als ik dit teken dat ik dan ergens aan vast zit. Morgenmiddag kan ik terecht bij sociale raadslieden, vrij inloopspreekuur, ik hoop dat het niet te druk is aangezien ik nog een andere belangrijke afspraak heb staan....

Buster

Het is voor ons heel lastig om je daarin een goed advies te geven. Vooralsnog zou ik zeker niet tekenen.
Bespreek het morgen met de Sociaal Raadslieden, zij kunnen ter plekke meekijken in de papieren.

Succes!

statement

goedemorgen allemaal,

gisteren juridisch advies ingewonnen, kreeg te horen nog niet te tekenen. Ik moest eerst bewijzen hebben dat zij alle contacten hebben aangeschreven dat hun werkzaamheden beëindigd zijn, zodat ik straks niet nog meer problemen heb.  Zoals ze het nu zien en horen van mij, klopt er het een en ander niet. Ze berekenen bewindvoerderskosten, zonder een uitspraak, ze geven geen openheid van zaken en ze zijn nalatig in het benaderen/ onderhandelen met schuldeisers.

Verder heb ik gisteren de CZ gebeld en hen gevraagd alle correspondentie tussen hun en moza?iek mij toe te sturen en wat er nu openstaat aan betalingen. De man was erg aardig en zij er meteen achteraan te gaan en dat ik binnen enkele dagen van hen post zal ontvangen.
Verder heb ik wijzigingen doorgegeven bij het SVB en het UWV en ook bij hun alle correspondentie opgevraagd.
Bij de bank langs geweest om te vragen of zij de beheerrekening kunnen blokkeren zodat Moza?iek niets meer kan inhouden. Hier kreeg ik te horen dat zij vanuit kantoor dit niet kunnen en dat dit via het bewindvoerdersloket binnen de bank verloopt en dat alleen moza?iek dit kan. Jammer, die medewerker kan er denk ik niks aan doen, maar ik vindt het vreemd dat ik wel een machtiging mag afgeven, maar deze niet zelf kan intrekken.

Vandaag staat op het programma; woningbouw, Essent, Verzekeringen en kijken of ik het Exel bestand kan invullen / opstellen zodat het voor mij duidelijk wordt.