Incassobureau failliet

Started by lonkes1984, May 23, 2014, 01:58 PM

Previous topic - Next topic

lonkes1984

Gister was ik met mijn bewindvoerder bij Plangroep voor de jaarlijkse controle (de eerste, joepieee nog 2 jaar te gaan!!) en toen kregen we de uitdelingslijst. Er was 77 euro gereserveerd voor een incassobureau (shit ik ben de naam vergeten) en erachter stond: niet uitbetalen, incassobureau is failliet.

SHV vertelde mij dat er nu niet betaald mag worden omdat het dan in de zak van de curator komt en wellicht weg is erna.

Maar wat gebeurd er nu dan met de schuld? Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Don't look back.... You're not going that way!

Buster

De schuld blijft bestaan, wat de SHV zou kunnen doen is contact opnemen met de schuldeiser en daarmee overleg plegen.
Het incassobureau is een ingehuurd instrument om de schuld te innen, zij hebben geen rechten op de schuld op te eisen, dat heeft alleen de schuldeiser.
Als het goed is is de schuldeiser nu ook schuldeiser bij het incassobureau en zijn daar afspraken over gemaakt met de curator. In principe vervallen de afspraken met het incassobureau niet.
Let wel even op de dat SHV het niet zomaar open laat, er zal toch iets moeten worden afgesloten.

Zoals met alle schulden, na het behalen van de schone lei blijft de restschuld nog steeds bestaan en mag jij die, als je dat wil voldoen. De schuldeisers kunnen de restschuld niet meer opeisen via een rechter.
Deze status heet een natuurlijke verbintenis.

lonkes1984

.Volgens SHV hebben ze contact opgenomen met de oorspronkelijke schuldeiser maar deze vertelde de vordering verkocht te hebben en dus geen vordering meer te hebben op mij.
Dat gaat me allemaal even boven mij pet haha wist niet dat er handel was in vorderingen....

Heb SHV nu gemaild dat ik wel wil dat er iets gebeurd, niet dat er straks gezegd wordt dat ik mij niet aan de afspraken gehouden heb, omdat er nu niets uitbetaald mag worden

Buster

Lonkes, als de vordering is verkocht MOET jij daarvan op de hoogte worden gebracht. Zo niet is er sprake van wat ze noemen stille cessie, de vordering is dan stil zwijgend verkocht.
Als jij navraagt aan wie de vordering is verkocht moet hier antwoord op worden gegeven.
De nieuwe schuldeiser moet bij stille cessie een document kunnen tonen dat is vastgelegd door een notaris of bij de Belastingdienst. Als dat ontbreekt kunnen ze niet bewijzen jouw schuldeiser te zijn.

Er is dikke handel in met name verjaarde vorderingen.
Worden in grote getallen voor een habbekrats opgekocht en dan wordt er opnieuw geprobeerd om te innen.

lonkes1984

Dank je wel Buster!!

Ik heb je antwoord gelijk naar SHV gemaild. Wil nu wel eens duidelijkheid waar de vordering nu is en wie er betaald moet worden!

Buster

Het is jouw plicht om je in te spannen je schuldeisers te achterhalen.
Mocht dat niet lukken doe dan je best om dat zwart op wit te krijgen.
Mochten ze in een later stadium alsnog proberen de vordering op te eisen maakt dat je zaak sterker.
Als dat eventueel gebeurt, dat ze alsnog contact opnemen schrijf dan een brief waarin staat dat je verzoekt om de bewijsstukken dat zij gemachtigd ofwel de houder van de vordering zijn en dat je de vordering niet erkent.

Maar zover is het niet, eerst maar eens kijken wat de SHV vindt en doet. ;)