Loonbeslag

Started by broervan, May 12, 2014, 11:35 AM

Previous topic - Next topic

broervan

Zoals in het welkomsbericht al gemeld ben ik de broer van iemand met schulden. Deze persoon heeft samen met/grotendeels door partner veel schulden opgebouwd, heeft even in de WSNP gezeten en is er inmiddels weer uitgezet wegens niet nakomen van de verplichtingen. Wat overblijft zijn veel schulden en inmiddels ook een kapot huwelijk.

Persoon blijft nu over met schuld, weinig inkomen, veel onregelmatig werken en een klein kindje. Door scheiding is de opvang ook een stuk lastiger, waar dat eerst nog met partner geregeld kon worden moet het nu alleen gedaan worden. Het is momenteel wachten op de schuldeisers.

Nu las ik iets over loonbeslag en een beslagvrije voet. Zonder het verder te willen stimuleren hoor ik graag of de aanname correct is dat persoon maandelijks evenveel te besteden heeft wanneer die in de bijstand zit in vergelijking met onregelmatig zwaar werk met avond-, nacht- en weekenddiensten. In dat geval zou het namelijk lonen (en het is triest dat het zo is...) om ontslag te krijgen (sector ligt onder druk en er moeten mensen uit), omdat dan in ieder geval de opvang van de kinderen geregeld is en het in inkomen niks uitmaakt.

Of loont het onder de streep wel om te werken?

Buster

Beste broervan,

Welkom op het forum.
Tof van je dat je op zoek gaat naar informatie.
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: bijstand, niet doen!
Als je de keuze hebt, blijf daar dan zo ver mogelijk bij vandaan. Leven onder druk met schuldeisers is al zwaar genoeg daar heb je echt geen instantie bovenop nodig die alles onder loep neemt, in je huis komt controleren en zodra je ook maar een week te laat bent met het opgeven van gegevens ineens en heel stuk van je inkomen kwijt te raken. Wat moet je dan tegen je schuldeisers zeggen?

Zo, dat was een ;)

Loonbeslag is een beslag dat gelegd kan worden door een schuldeiser met een vonnis in zijn hand.
Overige eisers met een vonnis kunnen aansluiten bij dat beslag, eisers zonder vonnis kunnen dat niet.
Bij dat beslag hoort een berekening van de beslagvrije voet.
Van dat bedrag zou je de basislasten moeten kunnen betalen. Leven op die voet is niet bedoeld voor een langere periode. Ons advies is doorgaans als er loonbeslag gelegd word of is gelegd is om je aan te melden bij de gemeente voor een traject.

En daar zit hem de kink in de kabel, je broer heeft die keuze niet meer.
Het WSNP traject dat hem was toegewezen is in principe het allerlaatste redmiddel dat een schuldenaar heeft om binnen drie jaar uit de schulden te komen.
Nu dat wegvalt blijft er nog maar een manier over: leven op de beslagvrije voet tot alles is afgelost. Hoe meer je verdiend, hoe eerder je er dan dus ook af bent.

Om nog even op de bijstand terug te komen, stel je leeft van dat bedrag kun je ongeveer â,¬100 per maand aflossen, of in geval van een alleenstaande â,¬50.
Je kunt zo zelf berekenen hoe lang je er dan over doet. Is er een redelijk inkomen gaat dat dus veel sneller.

Je kunt de hoogte van de voet ook zelf uitrekenen.
Hier lees je hoe:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762   

broervan

Quote from: Buster on May 12, 2014, 01:30 PM
Beste broervan,

Welkom op het forum.
Tof van je dat je op zoek gaat naar informatie.
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: bijstand, niet doen!
Als je de keuze hebt, blijf daar dan zo ver mogelijk bij vandaan. Leven onder druk met schuldeisers is al zwaar genoeg daar heb je echt geen instantie bovenop nodig die alles onder loep neemt, in je huis komt controleren en zodra je ook maar een week te laat bent met het opgeven van gegevens ineens en heel stuk van je inkomen kwijt te raken. Wat moet je dan tegen je schuldeisers zeggen?

Zo, dat was een ;)

Loonbeslag is een beslag dat gelegd kan worden door een schuldeiser met een vonnis in zijn hand.
Overige eisers met een vonnis kunnen aansluiten bij dat beslag, eisers zonder vonnis kunnen dat niet.
Bij dat beslag hoort een berekening van de beslagvrije voet.
Van dat bedrag zou je de basislasten moeten kunnen betalen. Leven op die voet is niet bedoeld voor een langere periode. Ons advies is doorgaans als er loonbeslag gelegd word of is gelegd is om je aan te melden bij de gemeente voor een traject.

En daar zit hem de kink in de kabel, je broer heeft die keuze niet meer.
Het WSNP traject dat hem was toegewezen is in principe het allerlaatste redmiddel dat een schuldenaar heeft om binnen drie jaar uit de schulden te komen.
Nu dat wegvalt blijft er nog maar een manier over: leven op de beslagvrije voet tot alles is afgelost. Hoe meer je verdiend, hoe eerder je er dan dus ook af bent.

Om nog even op de bijstand terug te komen, stel je leeft van dat bedrag kun je ongeveer â,¬100 per maand aflossen, of in geval van een alleenstaande â,¬50.
Je kunt zo zelf berekenen hoe lang je er dan over doet. Is er een redelijk inkomen gaat dat dus veel sneller.

Je kunt de hoogte van de voet ook zelf uitrekenen.
Hier lees je hoe:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762
Dank je Buster voor je reactie! Het punt is dat het inkomen niet hoog is. Een eerste schatting zegt dat er zo'n 400 max zit tussen inkomen en beslagvrije voet. Da's een krappe 5k per jaar. Zelfs al zouden schuldeisers vanaf nu geen rente meer heffen, dan nog duurt het bijna 15 jaar voordat alles afbetaald is, laat staan als er nog rente en incassokosten overheen komen.

Verder is ex-partner niet van het betalen. Stel nou dat broer netjes probeert te leven, dan is de kans natuurlijk aanwezig dat schuldeisers het volledige bedrag daar proberen te krijgen. Ik ben dus nu aan het informeren of het mogelijk is de schulden daadwerkelijk te splitsen. Eventueel willen ouders nog een beperkt bedrag (10-15% van de schuld) beschikbaar stellen als we bijvoorbeeld daarmee iedereen zouden kunnen afkopen. Maar dat was geld voor de oude dag, dus liever niet...

Dit bos heeft heel wat bomen, hopelijk vinden we steeds meer lantaarntjes die ons de weg wijzen...

Hoe is die verschrikkelijke verificatie uit te schakelen die je moet overtypen voor elke post?

chapter

niet dat wat uitmaakt maar ik dacht een zus van poster :-'
Ipv bijstand kan hij-zij beter uitkijken naar een fulltime baan.
die eis hadden ze in traject ook.

De bijstand is ook geen pretje en tegenwoordig mag je ook gaan werken voor uitkering.
Daarbij heb je dan ook een sollicitatieplicht en enorm veel controle.
en via bijstand in baan weer komen valt ook niet altijd mee.
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg die flink 0onder druk staat maar lukt me bijna altijd om 36 uur te werken en lukt dat niet kan ik altijd via zorgwerk uren erbij sprokkelen uitzendbureau.
Daarbij als ze ontslag krijgt is er eerst ww 70% laatst verdiende salaris met mogelijk aanvulling wwb
neemt ze zelf ontslag heb je niets..

splitsen valt over algemeen niet mee als de een niet betaald proberen ze het weer bij ander ivm hoofdelijke aansprakelijkheid.

Buster

Om even bij Chapter aan te haken over dat te werk gesteld worden:

Ze mogen je een re-intergratie traject laten volgen met behoud van een uitkering.
Als je weigert wordt je gekort.
Dat traject mag met verlenging maximaal 5 jaar duren.
Als je in die periode extra inkomsten hebt mag je die 100% inleveren.
Als je kinderopvang nodig hebt, mag je je eigen bijdrage betalen van je bijstand.
Verkoop je iets via Marktplaats en vergeet je dat op te geven en daar komen ze achter mag je dat bedrag dubbel terug betalen met een minimum van â,¬150.
Gebeurt dat binnen drie jaar nog een keer, zelfde regels minimum â,¬300.

Ik kan zo nog wel even doorgaan om aan te geven dat de bijstand geen luilekkerland is en al helemaal niet als oplossing om zo het bijltje erbij neer te leggen bij loonbeslag.

Even praktisch meedenken:
Wat je broer nu het beste kan doen is zijn uitgaven plaatje zo dicht mogelijk bij de beslagvrije voet te brengen. Dat wat overblijft te verdelen over de schuldeisers.
Overheid en eisers met een vonnis krijgen voorrang.
Schulden zonder vonnis, dan heb je vaak te maken met een incassobureau, daar zit je winst.
Die schulden gaan echt oplopen als er een vonnis wordt uitgesproken in het nadeel van je broer.
Om de kansen te vergroten dat het niet zover komt moet je broer voldoen aan een aantal zaken:
- wees vindbaar, reageer op brieven.
- los af naar vermogen, dus wat er haalbaar is.
- los in elk geval iets af, dat kan dus ook â,¬5 zijn.
Dat vinden ze niet fijn, maar een rechter gaat niet van je broer verwachten dat hij onder zijn beslagvrije voet gaat leven. Aan de andere kant is het argument "ik heb geen geld" niet geldig in de rechtszaal.

Dan,.. het loon is een ding, daarnaast is er nog de belastingteruggave en het vakantiegeld.
Dit zijn vaak grote bedragen waarmee je kunt kijken of er schulden zijn die voor een voorstel van finale kwijting in aanmerking komen.
Ook kun je na een bepaalde periode een verzoek doen voor een rente stop.

Ik snap dat 15 jaar een harde dobber is. Zeker als je toekijkt vanaf de zijkant en iemand ziet worstelen. Blijf het wel steeds als een geheel plaatje zien.
Je broer zat dus in een WSNP traject, daar kom je niet zomaar voor in aanmerking.
Nog niet de helft van de mensen die hulp vraagt bij de gemeente komt daarvoor in aanmerking, de helft daarvan lukt het niet om tot een akkoord te komen, die gaan door naar de WSNP waarvan de helft maar wordt toegelaten. De precieze cijfers vallen nog ongunstiger uit, maar dit is even om je een beeld te geven.
Ik vertel je dit niet om een oordeel te vellen maar om je wat meer informatie te geven. 

Nog even over de ex en de hoofdelijke aansprakelijkheid.
Beide partners zijn aansprakelijk voor de gemaakte schulden. Stel dat je broer alles aflost wordt hij op zijn beurt schuldeiser van zijn ex. Voor het deel waar zij voor aansprakelijk is.
Hoe dat precies zit zou je eens na moeten vragen bij een jurist of advocaat (dat kan bij het Juridisch Loket of de Sociaal Raadslieden) zij kunnen vertellen welke haken en ogen eraan zitten bij de specifieke schulden.

Succes!

sacredfour

QuoteEventueel willen ouders nog een beperkt bedrag (10-15% van de schuld) beschikbaar stellen als we bijvoorbeeld daarmee iedereen zouden kunnen afkopen. Maar dat was geld voor de oude dag, dus liever niet...
Misschien ligt hier toch de oplossing. Zou  hij finale kwijting voor elkaar kunnen krijgen voor dit bedrag dat zou hij zijn ouders weer terug kunnen betalen. Dit zal zeker veel geld schelen. De schuldeisers zijn al eens geconfronteerd met een regeling waar ze waarschijnlijk niet veel van hun geld terug konden verwachten. Met 15% kan hij zeker een goed aanbod doen aan de schuldeisers..
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

broervan

Quote from: sacredfour on May 12, 2014, 10:49 PM
QuoteEventueel willen ouders nog een beperkt bedrag (10-15% van de schuld) beschikbaar stellen als we bijvoorbeeld daarmee iedereen zouden kunnen afkopen. Maar dat was geld voor de oude dag, dus liever niet...
Misschien ligt hier toch de oplossing. Zou  hij finale kwijting voor elkaar kunnen krijgen voor dit bedrag dat zou hij zijn ouders weer terug kunnen betalen. Dit zal zeker veel geld schelen. De schuldeisers zijn al eens geconfronteerd met een regeling waar ze waarschijnlijk niet veel van hun geld terug konden verwachten. Met 15% kan hij zeker een goed aanbod doen aan de schuldeisers..
Kun je me daar wat meer over vertellen? Regel je zoiets zelf door iedereen te bellen/schrijven, of heb je daar instanties voor? Doe je dat met een take it or leave it voorstel? Wat als de een wel mee wil doen en de ander niet? Kun je die finale kwijting dus ook op naam laten gelden, omdat er hier dus een mede verantwoordelijke ex is?

chapter

normaal is er toch voor wsnp toch ook minnelijk traject geweest wat schijnbaar niet is gelukt.
heeft na mislukken van wsnp dit wel meer mogelijkheden?
Of zien ze het juist als je kunt traject om welke reden dan ook niet volbrengen dus los het nu maar in geheel af.
Jammer is als loonbelag ligt er weinig ruimte meer zal zijn tot regeling met zijn inkomsten of terugbetalen van ouders.
In mijn geval had ik goed inkomen maar loonbeslaglegger wilde niet meewerken die kreeg zijn geld nu toch wel van loon winstuitkering en vakantiegeld.
ik zou het wel via gemeente oid laten lopen neem aan dat de schuldeisers na mislukken traject hem niet als betrouwbare kandidaat zien omk een regeling te treffen.
Misschien kan de oude schuldbemiddelaar hierin meekijken die weet ook wat er in tijd van minnelijk onderzoeken is geboden

sacredfour

De schuldeisers zullen niet bereid zijn de schuld te splitsen. Je broer zal zelf een regeling moeten treffen met zijn ex. Als hij een derde, professionele  partij betrekt in de onderhandelingen voor finale kwijting zal dit zeker in zijn voordeel zijn. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Chapter, zo'n voorstel tot finale kwijting staat los van de trajecten.
Bij een traject is er een afspraak over een periode van 36 maanden. Een schuldeiser moet dan ook nog maar afwachten of het traject slaagt.
In dit geval kan hij per direct over een gedeelte van de schuld beschikken.
Het voorstel moet dan gedaan worden door een derde.

De gemeente bemiddeld normaal gesproken niet bij dit soort gevallen.
Wat nog wel eens voorkomt is dat er een saneringskrediet beschikbaar wordt gesteld door de kredietbank, zij kunnen dan wel bemiddelen. Je lost dan gedurende 3-5 jaar meestal met budgetbeheer het bedrag af aan de Kredietbank. Die rekent daar overigens ook gewoon een behoorlijk rentepercentage voor. Net als een "normale" bank.

Er is in zo'n geval geen sprake meer van loonbeslag omdat de schuld dan is voldaan.
In het geval van broer is er trouwens nog geen sprake van loonbeslag.

Temudjin

Heey broervan

Jouw verhaal komt mij bekend voor, bij mij word er ook zsm loonbeslag uitgevoerd. Ik wens je veel succes en sterkte. Een positieve ervan is dat je in ieder geval van gezeur af bent.
Er is al beslag gelegd en ze komen dan ook niet meer zeuren etc. uiteraard moet je ervoor zorgen dat de BVV goed word berekend.

Daar ga ik althans wel goed opletten, volgens schuldinfo is dat zo"n beetje 90% van een uitkering, zeker weet ik het ook weer niet.