Wel onder bewindvoering gesteld geen leefgeld?

Started by La Chouffe, May 10, 2014, 11:32 PM

Previous topic - Next topic

La Chouffe

Hallo allemaal,
Ik zit tamelijk op het einde van mijn latijn en weet niet waar ik nog terecht kan,
voordat het echt uit de hand gaat lopen.
Dat ik op een dun houtje moest bijten was me al bekend,
Maar dat me het houtje werd afgenomen om op te bijten dat is een heel ander verhaal.
Sinds medio half februari is mijn bewindvoerder gestopt met het overmaken van mijn leefgeld terwijl ik gewoon een goeie baan heb...
Met als antwoord: ik heb 2 optie's kies maar!

of ik maak je wekelijks leefgeld over en jij wordt dakloos? 
Of ik maak je huur  glw  en verzekering over maar dan zoek je het maar uit....

Nu had ik nog wel wat krediet bij vrienden en familie,maar dat houd ook eens op.
( en durf nu al nergens meer heen te gaan omdat er de ronde gaat:  kijk daar heb je hem weer, zal wel komt weer bedelen...)
heb zo een beetje alles verkocht wat waarde had om te eten en en mijn kinderen verzorgen
En ja ben sinds 3 weken nu aangemeld bij de voedselbank, ( maar ik kom uit Limburg en daar is het niet zo luxe als ik er 2 maaltijden van kan samenstellen is het Hoera joepie!!) Het is een ondersteunende oplossing en niet een vervangende oplossing.
Maar zou er eigenlijk niet voor in aanmerking komen gezien mijn salaris...
Maar door loonbeslag zou ik er tijdelijk gebruik van mogen maken,
En volgens de laatste melding zou ik nog  66 maanden onder loonbeslag zitten en dus geen geld meer hebben.
Wetende dat ik niet meer lang gebruik van voedselbank gebruik mag maken en de mensen zien mij ook liever voorbij lopen dan aankomen weet ik niet hoe nu verder. P.s. ik kom niet in aanmerking voor schuldhulp omdat er een pauze van 10 jaar op zit sinds mijn vorige schuldhulp en ik door scheiding in de geldproblemen ben geraakt.
En daardoor kan de gemeente ook niets beteken voor mij.

Dus als iemand weet bij welke instantie ik terecht kan ik houd me aanbevolen !! Vriendelijke groet  La Chouffe
Wetende dat er lotgenoten zijn die dit lezen, begrijpen en reageren is op zichzelf al een medicijn!

ennudan

pittig zeg :-( ik ben er ook nog niet zo goed in thuis dus echt goed advies heb ik helaas niet voor je. Wel weet ik van kennissen van mij dat ze een regeling hebben kunnen krijgen via de kerk. Zij kwamen ook niet in aanmerking voor minnelijk of wsnp. Ze hebben niets met de kerk maar dat gaf niet. Wie weet is er voor jou ook zo'n oplossing.

sterkte en succes

Buster

Hoi LaChouffe,

Ik heb nog even je eerste post erbij gepakt om mee te denken voor oplossingen  en te lezen waar je allemaal al geweest bent.
Je bewindvoerder heeft de plicht om eerst de vaste lasten te betalen, voeding komt daarna.
Wat dus voorrang zou moeten hebben is een goedkopere woonruimte en lasten zodat je ruimte overhoud van je beslagvrije voet om boodschappen van te kunnen doen.

Jeetje zeg,.. die 66 maanden beslag en het wachten tot 2019 voor een nieuwe aanvraag is wel heel heftig.
Je zou je zaak voor kunnen leggen bij de gemeente, Sociale zaken. Of zij kunnen helpen met een goedkopere woonruimte. Daar zit volgens mij voor nu je oplossing.
Voor schuldhulp zit die belastingschuld in de weg.

Ben je bekend met Eropaf? Wie weet kunnen zij iets voor je betekenen.
www.eropaf.org

Chrissie

Hoi LaChouffe,

Ben niet bekend met die regelingen maar klopt het wel dat je pas 10 jaar  ::) later weer gebruik mag maken van een nieuwe schuldhulpregeling? Vind dit nog al een lange tijd daarin kan zoveel gebeuren bijvoorbeeld 5 jaar daar kan ik me beter in vinden.

Ik hoop dat er snel weer een lichtpuntje voor je komt, heel veel sterkte!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

jeetje.

de 10 jaar termijn is idd vrij harde eis. voor minnelijke geld die volgens mij niet.
zou je misschien lijst kunnen posten met je vaste lasten kosten bewindvoering.
en wat je krijgt na loonbeslag toeslagen voorlopige teruggave.
als je dat prive vind snap ik dat helemaal maar dan is meedenken lastig.

sleutel zit denk ik in vaste lasten en beslag mogelijk te hoog.
als dat zo is kun je aanpassing vragen.
Misschien voor bewindvoerder kosten gemeente bijzondere bijstand.
las dat je auto hebt deze kun je eigenlijk niet betalen is nu je leefgeld.
kun je zonder op je werk komen.
met scooter ov etc.
als huur te hoog is misschien mogelijk dichterbij te wonen.

het wordt idd taaie weg

lonkes1984

Jeetje wat een k*t situatie ...

Ik geloof ook niet dat de harde eis geldt voor het minnelijke, alhoewel dat per gemeente verschillend kan zijn geloof ik, daar mag de gemeente toch een eis aan stellen omdat zij het traject betalen?

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en ondanks alles... Geef niet op!
Don't look back.... You're not going that way!

La Chouffe

Allereerst wil ik me bedanken tot nu toe voor alle reactie's echt super bedankt zo krijg ik tenminste een beetje het gevoel dat er gehoor gegeven wordt en ik niet alleen sta....

Verder las ik of ik mijn woonlasten en dergelijke kon posten, vergeef me als ik het fout heb maar ik loop een beetje over en krijg niet alle informatie juist binnen, en vergeet ook heel veel de laatste tijd.

Effe een optelsom van mijn situatie:
Huur â,¬ 545,- momenteel
eventuele woning waar ik voor in aanmerking kom ligt om en nabij â,¬480,-
verschil = â,¬65,- in een achterstands wijk waar ik dood ongelukkig wordt.
Auto staat te koop dagwaarde â,¬800,- wenst is om deze idd om te zetten naar een e-scooter,
omdat ik dan 1 vast bedrag per jaar heb voor verzekering en wegenbelasting en brandstof komt uit de stekker ipv tankstation.
gas en licht â,¬125,- pmaand en water/gemeente belasting, â,¬30,00 was eerst lager maar door afsluiting bij Essent moest ik uitwijken naar een duurdere leverancier.
ziggo â,¬65,- tv-internet en telefoon loopt nog minimaal tot augustus volgend jaar vast contract !
Vodafone â,¬65,- per maand a loopt nog tot aug.2014 maar heb ik ook nodig voor mijn werk, gezien ik op meerdere locatie werkzaam ben.(is geen harde eis van mijn baas maar wel wenselijk)
achterstanden komen overal omdat niet alles elke maand betaald/afgelost kan worden, en heb dus geen over-of in zicht van . Tot slot heb ik 3 kids die ik 1 dag s'weekends zie meer is financieel net verantwoord (zaterdagavond tot zondagavond)
Beslagvrije voet â,¬855,- dus effe alles onder elkaar gezet:

Huur        â,¬545,00
GLW         â,¬155,00
Ziggo       â,¬65,00
Vodafone â,¬65,00
Kids          â,¬45-00
bewind    â,¬103,00
                ---------
totaal       â,¬978,00
vr,voet: - â,¬855,00
totaal    - â,¬123,00
Eventuele achterstanden zijn niet meegenomen!
er zijn nog meer posten maar die worden bijna niet betaald zoals CZ en de verzekering ....
Grens min. leefgeld = â,¬43,- per week momenteel â,¬0,00!
dit is een schets van het plaatje waar ik elke dag aan denk als ik wakker wordt
Vanmorgen heb ik me gewogen bij de doktor (heb zelf geen weegschaal) 65 kg schoon aan de haak
Vorige keer was half januari op mijn werk daar woog ik 89 kg.
Maar heb eigenlijk geen honger want telkens als ik in de keuken kom denk ik dit gaat geld kosten..
En moet dan weer boodschappen doen wat niet kan. dus beweeg ik zo weinig mogelijk om mijn consumptie tot een minimum te beperken. ik eet alleen als ik mijn medicijnen moet innemen, maar sla dan meestal ook over. Ik zeg dit niet om medelijden te krijgen maar om het gewoon eens kwijt te zijn.

Ik weet ook niet of ik er goed aan doe om dit allemaal op internet te zetten, maar veel dieper als nu kan ik ook niet meer zinken.
Wetende dat er lotgenoten zijn die dit lezen, begrijpen en reageren is op zichzelf al een medicijn!

king2008

hallo la chouffe

wat een vervelende situatie!! graag wil ik je wel een compliment geven dat je het ondanks alles er nog zo voor staat en hulp wilt vragen. (ook al is dit niet makkelijk)

de voedselbank hier in limburg is inderdaad niet al te best.
heb je er al eens over nagedacht om naar het maatschappelijk werk hiervoor te gaan.
die weten namelijk best veel.
en zover als ik weet hebben die ook hulp voor schulden zonder dat daar kosten aan zitten.
proberen kan geen kwaad.

ik hoop dat ze snel een oplossing voor je vinden zodat je weer een beetje op adem kan komen.

gr
king2008

Buster

La Chouffe,...

Wil je de berekening zelf even maken? http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762
Ik heb hem geprobeerd te maken en kom tot een veel hoger bedrag dus ik denk dat ik iets verkeerd heb gedaan.
Mocht jouw berekening een ander bedrag aangeven dan â,¬855 dan kun je aankaarten bij de bewindvoerder.
Als deze er niets mee doet zou ik je willen adviseren je snel te melden bij de Sociaal Raadslieden.

Even nog over de bewindvoerder, deze heb je aangewezen gekregen door Plan, als ik het goed heb. Maar de hulpverlening gaat niet door.
Dan is het een beetje raar dat je nu wordt opgezadeld met kosten van â,¬103 per maand terwijl je niets te eten hebt.
Je zult hoogst waarschijnlijk niet voor ondersteuning in de kosten in aanmerking komen omdat je daarvoor teveel verdiend, toch?

Jeetje,..
Als ik je lijstje aan lasten zo doorneem heb je helemaal geen overdreven uitgaven die drastisch verlaagd kunnen worden. 

chapter

Hoi chouf
er worden wel vaker dit rijtjes gemaakt je bent hier onbekend dus denk dat het niet zo n probleem is.
Krijg je huurtoeslag en wat is de zorgverzekering
als ik uitga van alleenstaande kom ik met zorgberekening van 160 (als je bij clib hebt lopen wat ik wel vermoed is je beslagvrije voet 1300 euro)
Krijg je geen voorlopige teruggave van belasting van de heffingskortingen etc
Groot verschil heb dan meegenomen dat je geen huurtoeslag krijgt vanwege je inkomen.

Ik zie 2 dingen in bezwaar gaan bij degene die het loonbeslag heeft gelegd doe je eigen berekening erbij en vraag om een herziening met terugwerkende kracht.
Veel proberen niet de zorgkosten mee teberekenen en huur maar dit zijn ze verplicht.
zo ziet mijn rijtje er dan uit want dan krijg je bijtellingen boven dat basis bedrag wat je nu krijgt.

Specificatie vanuit http://www.kbvg.nl/

Totaal netto inkomsten:   â,¬   1.800,00
Inkomsten buiten dit beslag:   â,¬   0,00
Inkomsten partner:   + â,¬   0,00
Subtotaal netto inkomen:   â,¬   1.800,00
Grondslag beslagvrije voet:   â,¬   853,36
Premie ziektekostenverzekering:   â,¬   160,00
Normpremie ziektekosten:   - â,¬   39,00
Subtotaal:   â,¬   121,00
Ontvangen zorgtoeslag:   - â,¬   0,00
Saldo verhoging ziektenkosten indien negatief, automatisch â,¬ 0,00:   â,¬   121,00
Bijtelling ziektekosten, saldo gecorrigeerd:   â,¬   121,00
Woonkosten (huur):   â,¬   545,00
Servicekosten (maximaal toegestaan: â,¬ 48,00):   + â,¬   0,00
Subtotaal:   â,¬   545,00
Ontvangen huurtoeslag:   - â,¬   0,00
Totaal (rekenhuur):   â,¬   545,00
Verhoging beslagvrije voet op grond van de rekenhuur indien negatief, automatisch â,¬ 0,00:   â,¬   328,18
Aanpassingen aan woning als gevolg van handicap:      Nee
Alle meerderjarige gezinsleden zijn jonger dan 23 en hebben geen handicap:      Nee
Bijtelling woonkosten, saldo gecorrigeerd (maximale bijtelling: â,¬ 328,18):   â,¬   328,18
Verblijfskosten inrichting:   â,¬   0,00
Subtotaal bijtelling verbl.-/servicekosten inr.:   â,¬   0,00
Bijtelling verblijfs-/servicekosten, saldo gecorrigeerd (maximale bijtelling: â,¬ 0,00):   â,¬   0,00

Berekening

Grondslag beslagvrije voet:   â,¬   853,36
Bijtelling ziektekosten:   + â,¬   121,00
Bijtelling huur-/woonkosten:   + â,¬   328,18
Bijtelling kosten verblijf in een inrichting:   + â,¬   0,00
Halvering beslagvrije voet:   - â,¬   0,00
Verlaging i.v.m. inkomsten overige meerderjarige gezinsleden:   - â,¬   0,00
Verlaging i.v.m. andere inkomsten schuldenaar:   - â,¬   0,00
De beslagvrije voet is vastgesteld op:
â,¬
1.302,54

vermeld dat je naam van de behandelende gerechtsdeurwaarder wilt weten omdat je van de kbvg hebt vernomen dat ze rekening moeten houden met huur en zorgkosten.
Ik kreeg het eerst niet toen ik dit vermelde was het binnen half uur geregeld.

ik weet niet hoe je relatie met ex is maar wij hebben periode ieder een kind op adres gehad dan ben je alleenstaande ouder en geen alleenstaande.

dan kom je uit opn 1546 ongeveer.

Ga de deurwaarder een mail sturen met de tekst hierboven kopien van beschikking huurtoeslag zorgtoeslag en de polis zorg en huur specificatie.