Dit kan niet waar zijn...... of toch wel

Started by geluk, May 10, 2014, 01:29 AM

Previous topic - Next topic

geluk

Beste lezers,

Om mijn lang verhaal kort te houden, zal ik beginnen dat ik wel ben toegelaten tot het WSNP en mijn man niet. (na hoger beroep).
Wij zijn samen recentelijk getrouwd ook in gemeenschap van goederen en hebben samen 2 kids.
Dit betekend dat ALLE schulden (60.000 euro) van ons beide zijn. De grote vraag is heeft dit dan wel eigenlijk zin.

Ja, we zijn nu wel effe beschermd van de boze wolf maar wat blijkt is dat na drie jaar de rest schuld bij mijn man is te verhalen. (mischien wel meer dan de helft van het totaal schuld bedrag) Ik weet nog steeds niet wat de rechter precies bedoeld met deze uitspraak. Worden wij gestraft, of zijn wij nog dommer bezig??

Als een paar schuldeisers niet akkoord zijn geweest in het minderlijkentraject een half jaar geleden is dat nu niet meer mogelijk om opnieuw met alle schuldeisers een nieuw voorstel te bieden?

Ons groot angst is de onwetendheid bij de bewindvoerder en de schuldhulpverlener over ons situatie.
Het is logisch dat mijn man meebetaald met de vaste lasten maar tot waar moet hij betrokken blijven en zijn er überhaupt andere mogelijkheden. Het geld wat nu binnen komt is precies genoeg voor alle vaste lasten. Geld reserveren is niet mogelijk.  Tenzij hij meer gaat verdienen als freelancer , maar is het dan niet verstandig om als vast het CJIB boetes te betalen i.p.v. inleveren? Zodat hij ook kan worden toegelaten?

En moet ik alsnog werken als opvang te duur is?

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor het graag  ;)

mvg,
sandra

chapter

Hoi sandra
Wel onhandig idd als de een is toegelaten ander niet aangezien wat overblijft na 3 jaar bij hem wordt gehaald. Of hij moet later nog in wsnp kunnen maar dan tel jij weer mee in vaste lasten verdelen.
Je moet idd 36 uur gaan werken of je moet een keuring hebben gehad of krijgen ivm medische klachten.
De opvangkosten is geen reden aangezien deze volledig wordt gecorrigeerd.
Voorbeeld ik betaal 660 aan de opvang en krijg 520 vergoed. 140 euro eigen bijdrage wordt in vtlb gecorrigeerd en krijg ik er dus bij.
Ja hoor eenmaal uit wsnp gezet mag je 10 jaar geen nieuwe aanvraag doen maar dat geld niet voor minnelijk, vraag ik alleen of deze zinvol is. Ook in de wsnp verwacht ik dat hij moet stoppen als zzper en in loondienst moet.
Misschien kan hij daarin al wat stappen zetten.
Heeft de schuldhulpverlener daar niet in geadviseerd. Normaliter mag je in de wsnp geen eigen zaak hebben omdat het teveel risico geeft.
Ik zou in ieder geval zorgen dat er geen achterstanden in vaste lasten ontstaan want nieuywe schuld is einde wsnp.
Dan ben je nog verder van huis als nu.
Mogelijk als zijn inkomen stabiel is kunnen ze alsnog minnelijk weer opstarten en alvast werken aan de afwijsgrond. als deze weg is kun je nieuw verzoek indienen namelijk.
Je moet het meebetalen beetje zien als jij 500 verdiend en hij 1000. betaal jij 1/3 van vaste lasten en hij 2/3. van wat hij overhoud kun je cjib idd gaan aflossen.
Als hij meer gaat verdienen of jij moet er ook nieuw vtlb gemaakt worden en dan ziet het plaatje er weer anders uit

Buster

Beste Geluk, welkom op het forum.

Als ik je verhaal zo lees zijn er een aantal verschillende regels op jullie van toepassing die elkaar lelijk bijten.

Je schrijft dat jullie recentelijk gehuwd zijn in gemeenschap van goederen. Dat houd in dat jullie beide aansprakelijk zijn voor elkaars schulden ook degene die zijn ontstaan voor het huwelijk.
Logischerwijs kunnen schuldeisers de resterende som van schuld na het traject, als jij dat succesvol afsluit verhalen op je man.
Schulden die niet zijn meegenomen in het traject ben jij ook voor verantwoordelijk.

Zijn jullie trouwens voor of na je toelating getrouwd?

Daarnaast heb je het over CJIB boetes, zijn dat boetes waardoor de aanvraag is afgewezen? Als dat het geval is zal je man die eerst moeten wegwerken voordat hij opnieuw een aanvraag kan doen.
Dan nog is het de vraag wie waarvoor aansprakelijk is na het behalen van een schone lei.
Ingewikkeld zeg,...

Wat betreft de werkplicht, je bent verplicht je beschikbaar te stellen voor 36 uur werk tenzij een arts, aangewezen door de bewindvoerder aangeeft dat je voor minder uur werk moet zoeken.
De manier waarop je zoekt wordt gecontroleerd op dezelfde wijze als dat bij het UWV zou gebeuren. Je moet verplicht een x aantal sollicitaties doen die ook weer moeten voldoen aan bepaalde normen.
Ze kunnen je niet verplichten werk te vinden, want dat gaat nu eenmaal niet.

Hoe de verdeling zit rondom het VTLB heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Het lijkt me dat alleen je bewindvoerder kan aangeven hoe dat precies zit. Je man zal verantwoordelijk zijn voor een gedeelte van de vaste lasten. Wat daarbij een kink in de kabel kan zijn is als er loonbeslag wordt gelegd op zijn inkomen. Ik weet niet zeker of de VTLB berekening dan uitgaat van zijn inkomsten of zijn inkomsten na het beslag.
Heb je dit soort zaken besproken met je bewindvoerder?