Sociale Dienst en UWV

Started by Buster, May 01, 2014, 08:47 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Sinds een aantal jaren worden de regels en sancties bij een uitkering steeds strakker.
In 2013 werd de wet Fraude handhaving ingevoerd en dat die niet misselijk is, is duidelijk.

Vanavond kwam ik weer een verhaal tegen,...
Opa en Oma laten kleinkinderen logeren. Niks mis mee.
Maar Opa en Oma hebben een uitkering en dat wordt dus gezien als fraude.
Oma heeft inmiddels laten weten in hoger beroep te gaan.

https://www.facebook.com/Diane0401/posts/10200924206746946?comment_id=10201039682833776&offset=0&total_comments=1070

sacredfour

Is dit een regel van dezelfde overheid die het over de participatiemaatschappij heeft?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Knibbel

Het moet toch niet gekker worden in dit land......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

tuthola

Waar een klein land groot in is !!!!

Mag ik met mijn WAO dan ook niet meer op bezoek bij mijn vader en mijn zieke vriendin ??
Mag ik mijn hond nog zelf uitlaten ?? Zo zijn er legio voorbeelden van wat je door een betaalde kracht kan laten doen als je een uitkering hebt....oe ik kan hier best boos over worden en vraag me af of al die regeltjes wel aangegeven worden als je een uitkering hebt want je weet nu niet meer wat wel en niet mag of staat dat weer ergens in de kleine lettertjes.....

sacredfour

Ik denk dat deze oma goede kans heeft de zaak in hoger beroep te winnen.
De casus is hier natuurlijk of er werkzaamheden verricht zijn die een loonwaarde vertegenwoordigen
of werkzaamheden die op geld waardeerbaar zijn.
Ik denk dat een beroep op de uitspraak van onze afgetreden koningin haar hier gaat redden: de participatiemaatschappij.
In hoger beroep zal zeker een verwijzing door het UWV naar deze uitspraak gedaan worden:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2005:AT8530
echter hier gaat het niet om kleinkinderen. We moeten de relatie oma kleinkinderen toch iets anders zien denk ik. 
Het is altijd verstandig om het UWV van tevoren schriftelijk in te lichten over dit soort activiteiten.
Ik heb een tijdje geleden dit ook gedaan toen ik mijn zoon ging helpen met de verbouwing van zijn huis.
Het UWV heeft nooit antwoord gegeven op deze brief.
Ik ben er toen maar vanuit gegaan dat dit zwijgen een aanvaarding was.
Misschien is het verstandig om dit ook nog toe te voegen in je brief. Zoiets als: zonder tegenbericht ga ik er vanuit ..........enz.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Sacredfour, ik hoop van harte dat Oma haar gelijk gaat krijgen en halen.

Helaas is de regelgeving er wel duidelijk over, je mag geen activiteiten ondernemen waar normaliter een geldelijke vergoeding tegenover staat. Als gastouder "verdien" je ongeveer â,¬4,50 bruto per uur. 
(tenzij goedgekeurd, denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk voor een maatschappelijke organisatie)

Maar dit is bij uitstek weer zo'n voorbeeld waarbij de maatschappij roept om het aanpakken van de fraudeurs, en daarmee bedoelen ze en mannen met 3 dikke auto's voor de deur die ondertussen 4x bijstand trekken.
Deze mannen (als ze al bestaan) hebben inmiddels allang weer een andere methode gevonden om de boel op te lichten en het enige wat er gebeurt is dat Oma en Opa nu kampen met een schuld van meer dan â,¬35000, een bestuurlijke boete en daardoor nergens meer voor in aanmerking komen.

Participatiemaatschappij? ;)

sacredfour

QuoteHelaas is de regelgeving er wel duidelijk over, je mag geen activiteiten ondernemen waar normaliter een geldelijke vergoeding tegenover staat.
Buster deze regel is zoals veel wetten op vele mannieren uit te leggen. Uiteindelijk is het is niet aan het UWV maar aan de rechter om hier uitleg aan te geven. Behalve de jurisprudentie die ik hier boven gaf is er zover ik weet geen uitspraak van een hogere rechter die het kinderoppassen van oma’s ziet als werk waar normaliter een geldelijke vergoeding tegenover staat. De rechter ziet ook vriendendiensten niet als werk waar normaliter een geldelijke vergoeding tegenover staat. De relatie oma kleinkinderen zou je kunnen omschrijven als hechter dan dat van een vriend.

Buster

Sacredfour, ik ga de uitspraak doorgeven aan Oma.

De zaak is wel uit 2005, wat het lastiger maakt.
"Volgens haar verklaring ontving appellante voor haar werkzaamheden slechts een reiskostenvergoeding in de vorm van strippenkaarten en daarnaast af en toe attenties."

Tegenwoordig moet je ook deze attenties opgeven aangezien ze een waarde vertegenwoordigen. Als dit een jaarlijks terugkerende gebeurtenis is, meer dan twee maal per jaar, dan wordt dit gezien als inkomen.
En inkomen moet je opgeven. Zo niet,...

Oma wordt bijgestaan door een advocaat, ik ga er wel vanuit dat deze meneer of mevrouw hart heeft voor de zaak en zich volledig in zal zetten.
Vrijwilligerswerk (daar vallen bijvoorbeeld ook vriendendiensten onder) wordt wel toegestaan, maar dan moet de Sociale Dienst hier toestemming voor geven. Zo mag je bijvoorbeeld niet bij iemand vrijwillig gaan schoonmaken omdat de kans op zwart werk hiervoor te groot is, maar je inzetten voor bijvoorbeeld een Kringloopwinkel mag weer wel, in overleg.

In dit geval is het extra idioot omdat Oma en Opa i.v.m. ziekte waren vrijgesteld van hun sollicitatie plicht.
Er is dus ook geen sprake dat deze activiteiten betaald werk in de weg zouden staan.

sacredfour

Buster ik heb het niet zo met bestuursrecht.  Ik heb ook het idee dat rechters altijd de kant van de overheid nemen. Daarbij komt nog dat het UWV beslissingen kan nemen zoals het korten op je uitkering zonder tussenkomst van een rechter. Deze rechter wordt ook gewoon betaald door die zelfde overheid.