Inboedelbeslag en beschermd wonen

Started by Marie-Louise, Apr 16, 2014, 08:39 PM

Previous topic - Next topic

Marie-Louise

Zoals de titel eigenlijk al zegt..

Hoe zit het met inboedelbeslag als men beschermd woont.
Mij is eens verteld dat een deurwaarder niet eens binnen mag komen, omdat de woning niet gehuurd wordt en ook geen bezit is van de schuldenaar, maar van een instantie.

Wellicht weet iemand hier meer over, van internet wordt ik ook niet wijzer.  :)

Buster

Normaal gesproken, in een gedeelde woon situatie is de inboedel die aantoonbaar (met aankoopbonnen) niet op naam van de schuldenaar staat vrij van beslag. Daar lijkt jouw vraag denk ik nog het meest op. Je huurt een kamer, die voorzien is van spullen die gekocht zijn door de stichting waar je woont. Zij hebben daar dus ook het bewijs van.

Als er beslag dreigt is het noodzakelijk dat de stichting aangeeft dat zij en niet jij de eigenaar zijn van bepaalde spullen. Spullen die niet van hen zijn vallen wel onder beslag. Behalve bed, beddengoed, kleding die je aan hebt, eten voor een maand, gereedschappen die je nodig hebt om je werk mee uit te voeren in geval van een eigen  bedrijf en voorzieningen die zijn aangebracht i.v.m. een handicap betaalt uit de WMO.

Je schrijft dat de woning niet gehuurd wordt, maar hoe zit dat dan? Verblijf je daar gratis? Ik denk dat het zal gaan om de inschrijving bij de gemeente. Sta je wel op dat adres ingeschreven? 

Marie-Louise

Dank voor je reactie!

Ik heb de vraag voorgelegd en ze gaan het uitzoeken, aangezien ze het zelf ook niet wisten.
Er wordt nu (pas) een inventarisatielijst opgesteld, omdat er een 4 tal dingen nog aanwezig waren in de woning.

Wel sta ik op dit adres ingeschreven. Ik ontving na mijn adreswijziging nog een extra formulier van de gemeente, waarop ik moest aangeven wat voor een soort woonvorm het betrof.

Ik huur denk ik nog niet eens de woning. Het is meer van, zij stellen deze beschikbaar en betaal een laag bedrag van â,¬117 aan het CAK. Dus bijna gratis.

An0niempje

Hoi Marie-Louise.
Krijg jij een PGB budget waaruit de zorg betaald wordt, of wordt je zorg betaald vanuit de AWBZ?
Maakt voor je woninghuur en een eventueel beslag niet uit.
Wel weet ik, dat ze vanuit de PGB steeds strenger worden en dat het huren van een woning vanuit PGB steeds strenger wordt.
Op zich natuurlijk ook wel logisch want woonkosten heeft iedereen en heeft verder niets met zorg te maken.
Tenzij je natuurlijk speciale aanpassingen aan de woning hebt, maar dat gaat dan volgens mij vanuit de WMO.
Maar vroeger was het dus mogelijk, al dan niet via een maas in de wet, dat woninghuur als je ergens intern woonde vanuit het PGB gedaan kon worden.....
En dat zijn ze mijns inziens terecht, aan banden aan het leggen.
Hoe dit binnen de AWBZ zorg zit weet ik zo niet.

Buster

Marie-Louise, voor beslag is de inschrijving bij de gemeente van belang. Dat is dan je officiële woonadres. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dan de "normale" regels gelden, inboedel is van jouw tenzij de eigenaar dit kan aantonen.
Ik ben benieuwd wat de instelling kan vinden aan regels. De inboedelbeslag wetgeving is al ontzettend oud, 1835 zeg ik uit mn hoofd,.. vandaar dat er geen specifieke omschrijvingen zijn. Er is al jaren sprake van een nieuwe wet, maar die is er dus nog steeds niet.   

Knibbel

Quote from: An0niempje on Apr 17, 2014, 04:58 PM
Maar vroeger was het dus mogelijk, al dan niet via een maas in de wet, dat woninghuur als je ergens intern woonde vanuit het PGB gedaan kon worden.....
En dat zijn ze mijns inziens terecht, aan banden aan het leggen.
Dat was en is volgens mij nog altijd een kwestie van alle PGB-gelden van de clienten in een pot gooien, een flatcomplex goedkoop afhuren en hier dan met hulp van de PGB-gelden de clienten 'betaald vanuit de PGB' een eigen appartementje te bieden van waaruit men leert met begeleiding te werken naar meer zelfstandig wonen. En de een heeft meer begeleiding nodig dan de ander, maar men kan gemakkelijk met de uren gaan schuiven. Natuurlijk moet iedere PGB-cent van iedere client verantwoord worden naar het zorgkantoor en in veel gevallen (uitzonderingen daar gelaten) gaat dit zonder problemen en worden bij de clienten redelijk goede resultaten geboekt. Zolang als het geld maar goed en verantwoord gebruikt wordt voor diegenen die daar recht op hebben.

Mijn dochter heeft geen PGB maar hulp uit ZIN (zorg in natura) en in haar woonvorm gebeurt daar in feite ook hetzelfde. Als mijn dochter minder begeleidingsuren nodig heeft dan die zij geindiceerd heeft gekregen, worden haar uren ook gebruikt bij mensen die meer uren nodig hebben dan waar zij recht op hebben. Lijkt een beetje op die 'participatie' wat onze regering zo graag wilt.

Quote from: An0niempje on Apr 17, 2014, 04:58 PM
Hoe dit binnen de AWBZ zorg zit weet ik zo niet.
Mijn dochter woont dus in een beschermde woonvorm waar men 24-uurs begeleiding biedt en die betaald wordt vanuit het AWBZ, maar is echt niet 'gratis'. Men betaalt een eigen bijdrage naar hoogte van je inkomen. Eerst betaal je de eerste 6 maanden altijd het laag tarief, ca. 160 euro, daarna wordt naar je inkomen gekeken en dit bepaalt hoeveel eigen bijdrage je moet betalen. Mijn dochter betaalt nu van haar wajonguitkering 395 euro per maand aan het CAK voor haar woonvorm. Hier wordt niet gekeken naar de grootte van het appartement, of je nu een eenkamer- of een driekamer-appartement hebt, je betaalt gewoon 395 euro eigen bijdrage. Dit is wel all-in, dus gas, elekticiteit, tv-aansluiting, de stoffering, is hierbij inbegrepen. Telefoon, internet e.d. zijn voor eigen kosten. Maar inboedel: alleen vaste kasten zijn van de woonvorm, de rest is van de clienten zelf. Dus ja, hoe dat gaat in geval van inboedelbeslag? Ben een beetje bang dat mijn dochter dan pech zou hebben en alles  weggehaald zou worden..... Gelukkig heeft mijn dochter geen schulden en hopelijk kunnen wij dat zo houden.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Marie-Louise

Oei lastige materie lees ik al wel. Ik heb nog geen uitleg verkregen. Wel zouden ze een inventarisatielijst opstellen die ze me zouden geven, maar dat is nog niet gebeurd. En dinsdag willen ze beslag leggen.

Wat ik dan ook weer apart vind ik is, dat mijn bewindvoerder zei, ''laat ze maar komen''.
Waarom? Ik had liever gezien dat ze het geld uit mijn reservering aan hen had overgemaakt :-\ of een regeling getroffen had, zodat ze dinsdag niet voor de deur staan.

De spullen die van mij zijn is mijn bed, wasmachine, commode kast, laptop (welke ik nodig heb voor solliciteren) en mijn televisie en apparatuur (welke ik gekregen heb van mijn ouders)  en die wil ik echt niet kwijt. Kan ik het laatste niet ergens stallen of mag dat niet?
Zo'ja, zal ze dan niet vreemd opkijken, omdat ik geen tv heb?

@Knibbel:
PGB heb ik niet. Maar heel veel weet ik er ook niet van. Bij het CIZ is destijds een indicatie aangevraagd, dat is gedaan en toegekend. Aan het CAK betaal ik eigen bijdrage. De mijne is nog steeds zo laag omdat ik 2 jaar terug studeerde en studiefinanciering valt niet onder inkomen. En dat waren wel de instanties die betrokken zijn. De enige zorg die ik krijg, is dat iemand 1x per week langs komt, vraagt hoe het gaat en of ze nog wat voor me kunnen doen. En dat is het.

Ik merk dat het een beetje een onsamenhangend verhaal geworden is, mijn excuses daarvoor!

sacredfour

Vaak is beslaglegging alleen een dreiging. Komen ze niet opdagen op dinsdag dan moet je daar een klacht voor indienen bij de kamer van gerechtsdeurwaarders.
Niks houdt je tegen je privé eigendommem ergens anders te stallen. Een wasmachine is alleen een beetje lastig. Laat deze ook op de lijst zetten van bezittingen van het huis. Je bed hoef je niet bang voor te zijn.  Ik heb gehoord van mensen die hun hele inboedel verwijderden voordat de deurwaarder kwam. Die stond toen wel even gek te kijken! Het is wel kort dag,  maar ik zou er nog een e-mail aan wagen waarin je kenbaar maakt dat alle bezittingen in het huis niet jouw eigendom zijn en dat beslaglegging op je bezittingen dus nutteloos is en dat je  ook niet bereid bent de kosten voor deze nutteloze actie te betalen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Marie-Louise

Nu je het zegt, ik heb wel vaker een brief ontvangen betreffende een beslaglegging,
maar niemand gezien.

Tevens is dit de eerste brief die ik van de ''nieuwe'' deurwaarder ontvangen heb!
(volgens mij hebben ze de vordering overgedragen aan een ander)
Behoort er niet een brief aan vooraf te zijn gegaan?

Alles wat in mijn huis staat weegt niet op tegen de vordering, eigenlijk loont het helemaal niet. Maar ik kan dus met een gerust hart mijn tv elders onderbrengen.
Bedankt voor de respons :).

Een mailtje ga ik sturen! Jammer dat ik dat niet gemeld heb, ten ik belde deze week.

nooitmeer

Quote from: Marie-Louise on Apr 19, 2014, 10:35 PM
Alles wat in mijn huis staat weegt niet op tegen de vordering, eigenlijk loont het helemaal niet.

Dan kunnen ze wel beslag leggen, maar niet executeren. Stel dat de kosten al boven het bedrag van de opbrengsten zouden komen, dan heeft een executie verkoop geen zin.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Marie-Louise

Quote from: nooitmeer on Apr 20, 2014, 01:26 AM
Quote from: Marie-Louise on Apr 19, 2014, 10:35 PM
Alles wat in mijn huis staat weegt niet op tegen de vordering, eigenlijk loont het helemaal niet.

Dan kunnen ze wel beslag leggen, maar niet executeren. Stel dat de kosten al boven het bedrag van de opbrengsten zouden komen, dan heeft een executie verkoop geen zin.

Klopt! Dat zei mijn bewindvoerdster ook al.

nooitmeer

Neemt niet weg dat als ze beslag leggen maar niet mogen executeren, want dat mogen ze niet als de kosten niet opwegen tegen de verwachte opbrengsten, dat je de kosten van de beslaglegging wel moet terug eisen.

Marie-Louise

Quote from: nooitmeer on Apr 20, 2014, 10:07 AM
Neemt niet weg dat als ze beslag leggen maar niet mogen executeren, want dat mogen ze niet als de kosten niet opwegen tegen de verwachte opbrengsten, dat je de kosten van de beslaglegging wel moet terug eisen.

Ook dat wist ik niet ;-).
Eerst maar eens zien wat er morgen gebeuren gaat!

Marie-Louise

De deurwaarder is geweest en binnen 3 minuten was hij alweer weg.
Zoals verwacht is er geen beslag gelegd. Mijn bewindvoerdster moest maar weer contact opnemen met hun.

@Nooit meer: Er komt nu wel â,¬51,30 bij. Doelde je daarop mbt het terugeisen?

nooitmeer

Quote from: Marie-Louise on Apr 22, 2014, 01:20 PM
De deurwaarder is geweest en binnen 3 minuten was hij alweer weg.
Zoals verwacht is er geen beslag gelegd. Mijn bewindvoerdster moest maar weer contact opnemen met hun.

@Nooit meer: Er komt nu wel â,¬51,30 bij. Doelde je daarop mbt het terugeisen?

Ik zou dit terug vragen. Dit "extra" bezoek komt weer boven op jouw schulden terwijl ze dit hadden kunnen weten. Maar ik weet niet of je nu heel erg moeilijk moet gaan doen over die 51 euro, het was kwalijker geweest als ze wel beslag hadden gelegd, dan was het ettelijke honderden euro's geweest. Zie http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52&#c797