Hypotheek & WSNP

Started by Noavi, Apr 16, 2014, 01:32 PM

Previous topic - Next topic

Noavi

Hallo,
Ik weet niet of dit hier goed staat, maar ben nog zoekende zeg maar  ;D

Aangezien ik tot over mijn oren in de schulden zit en het minnelijke traject mislukt is, ben ik via google hier terecht gekomen in de hoop wat meer informatie te vinden over o.a. “hoe nu verder”.

Nou ben ik al wel wat wijzer, maar ik zit zelf met een vraag waar ik niet echt uitkom.

De situatie:
Ik ben alleenstaand,  40 uur werkzaam en heb een normaal salaris.

Ik heb een koopwoning. De hypotheek verstrekker wil absoluut niet dat de woning met restschuld verkocht / geveild wordt. Ideeen als “hypotheek niet betalen” zijn al aan bod gekomen en dan leggen ze heel simpel beslag op mijn salaris. Ze ( de hypo) hebben aangegeven alleen met een minnelijk traject mee te willen werken als de woning behouden wordt. Echter, ik woon zelf ( wegens psychische redenen) niet meer in de woning ( tijdelijk verhuurd) en als het aan mij ligt wil ik er heel graag vanaf. Dit heeft meerdere oorzaken, maar de grootst  is toch wel dat er een zeer hoge restschuld op zal zitten bij verkoop en ik niet 3-5 jaar WSNP ( als ik daar inkom) achter de rug wil hebben, om daarna bij verkoop weer met een mega schuld te zitten.

Ik woon momenteel in een recreatie woning, waar ik officieel niet permanent mag wonen. Mijn huidige briefadres is nog steeds de oude woning.

Maar mijn vragen:
Kan een WSNP opgestart worden met ( gedwongen door hypo verstrekker) behoud van koopwoning?
De hypotheek verstrekker wil de woning absoluut niet veilen â€" kan een rechter ze daartoe dwingen?
Als de woning verkocht zou worden, ben ik niet meer in het bezit van een vaste woonplaats ( vanwege wonen in een recreatie woning) â€" is WSNP dan wel mogelijk?

Stel ik kom niet in aanmerking voor WSNP â€" wat dan?

Ik heb nog wel een miljoen meer vragen, maar om te beginnen hoop ik dat er misschien iemand is die mij hier al wat meer info over kan verschaffen?

Alvast bedankt!
Don't ask why me? But shout to the world - try me!!

Buster

Beste Noavi, welkom op het forum.

Op welke manier is je minnelijk traject mislukt en hoe lang gelden was dat?
Als er geen akkoord is gekomen dan is de vervolgstap een dwangakkoord of aanvraag WSNP.
In dat geval zal de bank gedwongen worden om mee te werken.
In hoeverre die dwang gaat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als het traject is mislukt om een andere reden is en dit is minder dan 10 jaar geleden gebeurt dan is de kans groot dat je niet meer in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

Ik denk dat Libra of Sacredfour je meer kunnen vertellen over de rechten en plichten van een bank bij een hypotheekschuld.