Koopwoning verlaten tijdens WSNP?

Started by Sophie, Apr 16, 2014, 12:51 AM

Previous topic - Next topic

Sophie

Lieve mensen,

Ik zit met een brandende vraag waar ik nog geen antwoord op heb mogen ontvangen:

Mijn vriend heeft binnenkort een intake gesprek betreffende het minnelijk traject en hieruit zal blijken of hij in aanmerking komt voor het minnelijk traject of verwezen gaat worden naar de WSNP.

Momenteel heeft hij een koopwoning die dus verkocht moet gaan worden. Hij loopt al maanden achter betreffende het betalen van de hypotheek en het komt er momenteel op neer dat hij de hypotheek niet kan betalen. Indien hij dit zou doen, zou hij namelijk niets overhouden voor zijn levensonderhoud.

Ik maak me zorgen om het op straat komen te staan van mijn vriend. Stel dat hij in de WSNP komt (wat ik vermoed), kan hij dan in zijn koopwoning blijven totdat de woning verkocht is of totdat hij een huurwoning gevonden heeft? Of moet je nadat de woning in de verkoop is gezet de woning verlaten? Kan een bank dit eisen of gaat iemand van de WSNP aangeven dat je geen schulden mag maken tijdens het traject en derhalve de koopwoning moet verlaten?

Indien hij de woning moet verlaten, hoe komt hij dan zo snel mogelijk aan een woning? Aan een sociale huurwoning kom je denk ik niet makkelijk door de wachttijden. Is particulier huren dan een optie?

Jullie zouden me heel erg helpen met het beantwoorden van bovenstaande vragen.

Alvast hartelijk dank!

Take care,

Sophie

burningspirit

zoals ik het heb begrepen, kun je géén WSNP aanvragen, als je niet eerst in minnelijk traject bent geweest
mislukt het minnelijk traject dan kun je daarna eventueel WSNP aanvragen

de vraag is dus of er een minnelijk traject wordt gestart als de woning nog niet verkocht is
als de woning nog niet verkocht is, is de restschuld nog onduidelijk, dus lijkt me geen minnelijk traject mogelijk

of je vriend een huurwoning kan krijgen, daarvan heb ik geen idee
en of bovenstaand precies is zoals ik het zeg, weet ik ook niet 100% zeker
maar er zijn hier zeker mensen die dat wel weten
;D

succes en sterkte sophie!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Sophie, niemand kan je hier ook een antwoord op geven omdat dit verschilt per zaak en per gemeente.
Ik begrijp dat er nu een achterstand is, dus er is al een schuld.
Bij verkoop ontstaat er een nog grotere restschuld.

Normaal gesproken moeten eerst alle schulden bekend en boven water zijn voordat er een traject kan starten.
Als het huis verkocht is zal hij uit zijn huis moeten, maar dat is logisch.
Nu zijn er wel aanpassingen, die soms worden toegepast in de WSNP (minnelijk heb ik nog niet van gehoord dat dit mogelijk zou zijn) dat de restschuld als fictief bedrag alvast wordt meegenomen bij de berekening van de totaalschuld. Als de woning dan tijdens het traject wordt verkocht dan is dat een schuld die niet nieuw is.

Omdat deze afspraken niet vastliggen in een landelijk gebeuren maar bepaald worden per geval kan echt alleen de gemeente en niemand anders daar een zinnig antwoord op geven.
Als ik me goed weet te herinneren staan jullie ook voor de keuze om wel of niet samen te gaan wonen. In dat geval zou ik eerst de gemeente kiezen waar er gewoond gaat worden (wel een gemeente waar werk en dus inkomsten zijn) en daar dan informatie halen.