bank eist alsnog vordering

Started by aukjec, Apr 14, 2014, 09:01 AM

Previous topic - Next topic

aukjec

Hallo,

Geen hulpvraag voor mezelf, nog,  maar voor mijn buren. Ze zitten sinds kort in de wsnp en daar zit ook hun hypotheekschuld bij in. De aflossing voor de hypotheek is aangepast, zodat ze 70 euro per maand minder aan hypotheek betalen. Hun huis is onverkoopbaar verklaard. Ze waren aan het verbouwen en leven letterlijk in een bouwput.
Nu kregen ze een brief van de bank dat ze binnen 2 weken 4600 euro moeten betalen anders wordt het huis alsnog verkocht. De 4600 euro zit bij de wsnp in. Hoe zit dat? Kan een bank dat toch eisen?

Groet Aukje

chapter

hoi aukje
heeft rc okk niet gezegd huis te verkopen anders zitten ze na wsnp met flinke rest schuld als onverkoopbaar is.
als je in schulden zitnis een huis gaan verbouwen ook niet echt slimme zet.
ik zou zelf huis verkopen zodat de restschuld mee in wsnp kan.
als je deze na wsnp wil verkopen en je hebt restschuld kun je deze zelf gaan aflossen.
ik zou ze bwv laten bellen en vragen hoe te handelen.

aukjec

Hoi Chapter,

Twee maanden geleden hebben ze met de bank de verlaging van de maandelijkse aflossing afgesproken. Ze hebben daarbij ook een verklaring ondertekend voor het behoud van het huis.

Hun bewindvoerder zei via de telefoon letterlijk: Ga eerst maar in een huurhuis en dan kun je over 2 en een half jaar wel en nieuw huis kopen. Dus ik denk dat er dan niets door de rechter is ondertekend?

Deze week hebben ze een gesprek met de GKB en hun bewindvoerder.

chapter

na wsnp sta je nog 5 jaar geregistreerd zal dus niet meevallen over 2.5 jaar weer te kopen.
eerst huurhuis kan er wel op duiden dat bwv wil verkopen om restschuld mee te nemen. 3 jaar i  huis wonen dat onbewoonbaar is. is ook geen doen

aukjec

Vond die opmerking van de bewindvoerder daarom ook een beetje raar, maar goed. Ik vraag mij alleen af waarom een bank toch ineens de achterstallige hypotheeklasten opeist, terwijl die wel zijn meegenomen in de wsnp.

chapter

de achterstand misschien wel maar restschuld niet. ik weet  niet of er misschien weer achterstand is opgetrdden. banken proberen veel. mogelijk zijn ze eigenaar van huis. en willen ze de buren eruit hebben om te verkopen
idd vreemde opmerking