Uitzending gemist Dit is de dag....

Started by tuthola, Apr 11, 2014, 11:39 AM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Voor Wajong geldt dat niet toch?
Of vergelijkbare regels?

Buster

Nee, de Wajong wordt uitgekeerd door het UWV en is een landelijke regeling, die wordt niet bepaald door de gemeente.

An0niempje

ok, voor zo lang de Wajong nog duurt ten minste.....

nooitmeer

Quote from: Xdewit on Apr 12, 2014, 08:51 PM
Buster, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik wist dat dus niet! Niet dat hier nu mensen in de rij staan om mij giften te geven maar ik had het toch niet geweten! Ik zal eens navragen hoe het zit bij mijn gemeente.

Hoef je ook niet te panisch over te doen hoor. Stel ik geef jou 50 euro lost in het handje om iets leuks te doen met de kinderen. Geen gemeente of instelling die daar achterkomt, mits je niet 50 foto's plaatst op facebook en dat de sociale recherche je al op de korrel heeft.

Enne, is dat nu juist niet wat ze willen? Een "participatie" samenleving waarbij je in je omgeving kijkt naar wie het moeilijk heeft en dat je die helpt?
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Xdewit

@nooitmeer: ik ben er niet panisch over, maar ik ben wel graag goed ge?informeerd.

tuthola

Jeetje Buster ik wist ook niet dat de beleidsregels zo streng zijn geworden aan de andere kant snap ik dan niet dat als je bijstand hebt je wel een bepaald bedrag aan spaargeld mag hebben, alleenstaande iets van rond de 5000 euro en gehuwden is van 10.000 euro als je dit op je rekening hebt krijg je gewoon alle voordelen van de bijstand !!! Mocht je niks op je spaarrekening hebben moet je alsnog je gekregen 100 euro inleveren !!!

Misschien leg ik het niet goed uit maar vind deze beleidsregels Asociaal.

An0niempje

Quote from: tuthola on Apr 13, 2014, 10:59 AM
Jeetje Buster ik wist ook niet dat de beleidsregels zo streng zijn geworden aan de andere kant snap ik dan niet dat als je bijstand hebt je wel een bepaald bedrag aan spaargeld mag hebben, alleenstaande iets van rond de 5000 euro en gehuwden is van 10.000 euro als je dit op je rekening hebt krijg je gewoon alle voordelen van de bijstand !!! Mocht je niks op je spaarrekening hebben moet je alsnog je gekregen 100 euro inleveren !!!

Misschien leg ik het niet goed uit maar vind deze beleidsregels Asociaal.

Daar hebben ze een woord voor bedacht: Bureaucratie.....

(zeg niet dat ik het er mee eens ben...)

burningspirit

even twee dingetjes die me opvielen
mike legt wél de koekjes terug,  en koopt géén pakje shag....ik had niet in de gaten dat hij zich niet aan zijn lijstje houdt....?
en hij doet een maaltijd weg, die hij eerst geproefd heeft en die dus niet goed meer was, die maaltijd kwam van de voedselbank...!
dat laatste is niet leuk om te zeggen, maar het komt wel eens voor.... niemand kan er wat aan doen en het gebeurd vast ook niet bewust, maar sommige producten die je bij de voedselbank krijgt, zijn gewoon niet meer goed.... helaas ook mijn eigen ervaring

@gewoon begrijp ik wel, misschien had ik ook wel gewild dat mijn kind onherkenbaar was

@buster
begrijp ik ook goed: iedereen die in deze soort situatie zit, doet dingen die niet optimaal zijn
als je niet in schuldsituatie zit doe je ook dingen niet zo efficiënt, maar dan wordt er minder op gelet
stoppen met roken is moeilijk, zo niet bijna onmogelijk, als je zó in de stress zit.... voor de buitenwereld bijna onzichtbare stress
ikzelf, maar ook mike maakt zich schuldig aan oordelen vanaf de zijlijn, getuige zijn opmerking over mensen met twee auto's voor de deur, die rijkelijk zouden kunnen leven
wie doet dit niet?
en inderdaad, Buster, het blijft televisie, met alleen de scene's die volgens de programmamakers kijkcijfers opleveren....of.... zou de eo misschien toch ook nog andere argumenten kunnen hebben?

ik weet het niet, maar in elk geval is deze uitzending hopelijk wel een eye-opener voor mensen.....?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

@burningspirit, klopt hij legde de koekjes terug, maar dat zijn dus wel de gebruikelijke koekjes.
Het is en blijft televisie, waarom denk je dat die presentator expres even stopte bij de tabak balie? Zodat Mike kon vertellen dat hij niet elke week geld heeft voor shag.

Armoede is tegenwoordig hot-topic. Omdat voor veel mensen hun baan op de tocht staat, het huis onder water, de vacatures zeer schaars zijn wil iedereen kijken en meer weten. Het programma zou gaan om de huurprijs die als een molensteen om de nek hangt van vele mensen.
Dat vond ik er niet helemaal uitkomen. Wat het gevolg is dat Mike maar â,¬30 heeft voor hem en zijn dochter is niet duidelijk. Of hij huurtoeslag krijgt wordt niet verteld.

Over eye openener gesproken, dan zou je deze eens moeten zien: (zeker de tweede helft)
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1319762

Deze uitzending was naar aanleiding van twee rapporten, die van de Ombusman en van een samenwerking tussen de KBvG, MOgroep, Sociaal Raadslieden en het NVVK.
Het heeft helaas nagenoeg niets opgeleverd.

burningspirit

...... ik heb ook dit filmpje bekeken..... schokkend ook weer, op een iets andere manier...
en het klopt wel, die andere uitzending met mike en zo, daar kwam niet echt uit naar voren "het hollandse huurdrama"...

ik weet niet goed wat ik er van moet vinden
zelf zijn we ooit eens op de plaatselijke tv geweest, jaren geleden, waarbij we ons verhaal deden over het verlies van onze winkel
het leverde ons iets meer begrip op dan negatieve reacties
het enige wat het ons echt bracht was een beetje opluchting over de integere manier waarop de programmamakers het in beeld brachten, een klein stukje verwerking van ons verdriet, zo voelde het

maar er was één reactie, waarover ik nog altijd een lelijke brok in mijn keel krijg: een anoniem briefje van iemand die beweerde dat we leugenaars waren en zielig deden.... dat éne briefje, was, als het er eerder geweest was (wat natuurlijk niet kan, maar bij wijze van spreken) voldoende reden geweest om alles af te blazen
net zoals negatieve verhalen vijf keer meer effect hebben dan positieve reclame, zo had ook deze reactie veel meer effect op ons persoonlijk, dan alle begripvolle reacties bij elkaar....

dus ik zou wel tien keer nadenken, voor ik weer zoiets zou doen

blijft echter wel een feit, dat er steeds meer mensen met problematische schulden bij komen en volgens mij is het einde van die toestroom nog lang niet in zicht

Xdewit

Bedankt voor de link. Ik kijk nagenoeg geen tv en had deze dus gemist.
Ik ben blij dat er nog zo iets bestaat als de Ombudsman.

Buster

XdeWit,... ik zat me dus te bedenken DIT is wat ik bedoelde met het vertekenen van je wereldbeeld!

Dat je zo gewend bent om te leven van het absoluut minimale dat je er eigenlijk niet meer van staat te kijken dat iemand overleeft met zijn kleine beetje geld maar het wel raar vindt dat een buitenstaander daar geschokeerd op reageert,...

Xdewit

Buster, Ik kan niets anders dan je volmondig gelijk geven! Ik heb dus inderdaad een verwrongen wereldbeeld gekregen (terwijl ik dacht dat het wel meeviel ;)) Als mensen het met weinig geld moeten doen, dan denk ik, komt allemaal wel goed, het went. Doe het sinds mijn scheiding al met minder dan het minimum, dat is al bijna 10 jaar.  Ik verwacht ook geen verbetering meer eerder een nog zwaardere tijd naarmate de kinderren groter worden en meer gaan willen. Ik verwacht ook geen verbetering in de situatie omdat ik niet denk dat ik nog een 'normale' baan zal vinden.
Ik merkte inderdaad pas dat de gedachte door me heen schoot toen iemand mij vertelde dat hun huis onder water stond, een van de banen op de tocht maar toch 2x op vakantie gingen, want tja ze waren vorig jaar niet geweest en hadden het toch wel verdient om te gaan. Ik dacht toen, heb het niet gezegd, dan zal het wel meevallen anders ga je niet... Maar realiseerde me later dat het moeilijk is om je zelf dingen te ontzeggen en dit is nu juist mijn tweede natuur geworden.

tuthola

Het is niet te geloven hoe deze meneer van het waterschap reageert, het lijkt wel of hij ervan geniet om zaken op deze manier op te lossen gezien zijn irritante grijns.....

Je hebt helemaal gelijk Buster dat wij een vertekenend beeld krijgen van de buitenwereld en het is inderdaad heel jammeren schandalig dat er met deze rapporten tot op heden niets gedaan is  :-(

burningspirit

Oh Xdewit...... wat zeg je daar iets waars.... jezelf iets ontzeggen, alles op 'nul' draaien voor je zelf, genieten van dingen die niets of super weinig kosten..... dit is ook mijn/onze tweede natuur inmiddels
en wat te denken van de momenten dat je, heel eventjes soms, van die nullijn afwijkt.... ja juist, dat voelt als falen en je wilt zo snel mogelijk terug..... een vreemd wereldbeeld.....   :o

enne.... zelfs de gezichtsuitdrukking van mensen zien we in dit zelfde perspectief

....ik hoop oprecht dat mijn nekharen onterecht omhoog staan vaak
hoop dat de glimlach van die waterschapmeneer niet betekent wat ik denk