Uitzending gemist Dit is de dag....

Started by tuthola, Apr 11, 2014, 11:39 AM

Previous topic - Next topic

tuthola

Met tranen in mijn ogen heb ik deze uitzending van Dit is de dag gekeken.....

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1409756

Kaatje

Tuthola, dank je wel voor het delen. Ik heb de uitzending net bekeken.

gewoon

Hoi heb ook gekeken en dan ben ik  misschien een rare maar heb ook een dochtertje opgevoed en vind zo,n idee van een verjaardag geven erg mooi en de kinderen weten niets van die verjaardag doos van de voedselbank zodat jij ook een echte verjaardag geeft.

Dit is precies andersom, zou niet willen dat zij gepest word op school, dat haar vader dagen met een laatste stuiver rond loopt in zijn zak.

Had er dan op gestaan dat zij niet in deze uitzending te zien was.

En wat is het toch mooi dat we het leger hebben

tuthola

Graag gedaan kaatje  ;)

Gewoon....ik heb eigenlijk niet zo aan de gevolgen van pesten van het meisje na deze uitzending gedacht, hier heb je wel een punt.
Aan de andere kant hoop ik dat de Nederlandse politiek is wakker word na deze uitzending ....een man die zijn eigen kiezen trekt omdat hij de tandarts niet kan betalen, dat hij zelf overdags weinig tot niets eet om zijn dochter te eten kunnen geven, een kind die blij naar papa loopt en in de boodschappen tassen die hij net van de voedselbank heeft gekregen !!!
Een man die op de vingers getikt word door de verslaggever omdat hij 1 x per 4 weken een pakje shag kan kopen.
Ik werd hier even helemaal naar van en besef me dat ik zelf ook in die situatie heb gezeten en het geluk heb gehad dat mijn familie mij steunde en nu nog steeds doen.

gewoon

Hoi tuthola ik moest dat alleen even toevoegen en  denk ook gelijk wat willen in Den Haag nu, en ben dan even de weg kwijt hierbij,  dat er niet 150 kamer leden opspringen van,  dit willen wij niet.

Die 30 euro dat is toch niet normaal, misschien dat Buster hier meer over weet ik zie regelmatig voor bij komen van 50 plus 10 voor een volgende persoon.

Zou er niet iets moeten zijn als een vaste regel, dat hoe dan ook een gezin niet onder de E 40,--  zet omdat dat mens onwaardig is.

Xdewit

Ik zie wel vaker van die hele lage bedragen voorbij komen. Ik vraag me altijd af hoe dat zit. Het enige dat ik kan bedenken is dat iemand bovenop de WSNP extra schulden heeft gemaakt en die af betaald?
Ik vind het wel opmerkelijk dat hij maar 1x per dag eet. Een bord havermout hoeft toch niet veel te kosten (kilo kost ongeveer 40 cent bij de AH)?
Ik heb wel altijd een bloedend hart als ik dit soort verhalen hoor: je kan veel goedkoper eten als je een beetje goochelt met goedkope ingredienten. Zou die man met alle liefde een weekmenu helpen maken ;S

nooitmeer

Tja, dat niet (kunnen) eten is één van de redenen dat de tanden uit zijn mond vallen. Neemt niet weg dat dit wel een schrijnende situatie is. 30 euro voor 2 personen en een hond(?). Dit is weinig eigenlijk te weinig ongeacht wat er gebeurd is.

Ook enorm jammer dat er niets extra voor kinderen geregeld wordt. Die kinderen kunnen hier niets aan doen.

Wel knap van die kerel dat hij er zo open over praat. Ik ga er vanuit dat er nog velen zijn in deze situatie die zich ter erg zouden schamen om hier zo open over te kunnen praten.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Hoe het zo kan?

Nou, met het wegvallen van toeslagen kom je al een heel eind.
Mike zou in een normale situatie een inkomen hebben van:

Uitkering â,¬ 900,77
Huurtoeslag â,¬ 271,12
Zorgtoeslag â,¬ 72,08
K.gebonden budget â,¬ 84,75
Kinderbijslag â,¬ 77,57
Totaal â,¬ 1406,29
(bron: www.berekenuwrecht.nl)

Stel hij heeft geen toegang tot de toeslagen om welke reden dan ook is zijn totale inkomen:
â,¬ 978,34

Wat heeft Mike aan vaste lasten?
Huur â,¬ 596
Voeding â,¬ 135
Energie (ik gok) â,¬ 75
Water (ik gok) â,¬ 20
Televisie (ik gok) â,¬ 20
Zorgpremie, de goedkoopste â,¬ 85

Totaal â,¬ 931

Dus in het ergste geval heeft Mike dan â,¬ 47 om mee af te lossen en dat is de minimale afdracht voor een saneringstraject via de gemeente.
Is deze situatie langdurig dan krijgt Mike problemen met het vervangen van apparaten, kleding en meer zaken die duurder zijn dan de dagelijkse boodschappen.

Dat waren de cijfers. Er vallen me daarnaast wel een paar dingen op waar Mike zelf wat aan kan doen. En nee, ik zal niet over de hond beginnen. Mike koopt niet de goedkoopste producten, zijn dochter eet bijvoorbeeld witte bolletjes. Vlokken, chocolade koekjes. Hij houd zich niet aan zijn boodschappen schema, moet zelfs een maaltijd weggooien.

Ik vind de presentator echt heel paniekerig doen. Maar zeg nou zelf,... is er hier iemand die op een andere manier zijn boodschappen doet? Met een lijstje? Uit de aanbieding? Eerst kijken wat er in de aanbieding is? Is dit nou echt zo schokkend? Als Mike toch bij de AH is kan hij voor de prijs van twee zakken bolletjes ook 2 volkoren brood meenemen en zelf ook mee eten.

Dan zou ik, als programma maker aandacht besteden aan de nieuwe wet van Klijnsma die het toestaat om de waarde van een voedselpakket of welke gift dan ook met een maandelijkse waarde van meer dan â,¬45 te korten op de uitkering! Sterker nog, die wet is al in werking.
Als iemand de eigen bijdrage van een kind wil sponsoren voor zwemles of de peuterspeelzaal, dan worden de ouders daarop gekort.
Dit is bedoeld om mensen te prikkelen om zo snel mogelijk uit de bijstand te raken.

Mike heeft in dit geval nog het geluk dat hij eventueel recht heeft op huurtoeslag.
Hij heeft tenminste een sociale huurwoning die, als de plannen doorgaan worden beschermd tegen huurverhoging. Mensen in dezelfde situatie met een huur van boven de â,¬700 hebben die bescherming niet, en ook geen kans op huurtoeslag. De woonkosten toeslag die je dan bij de gemeente aan kan vragen heeft bij veel gemeenten de harde voorwaarde dat je verplicht wordt te verhuizen of met een schuld er domweg niet voor in aanmerking komt.

Jeetje het is een beetje een zure reactie geworden.
Ik wil alleen aangeven dat het dus erger kan en Mike ook mogelijkheden heeft om beter uit te komen met zijn geld. 

Ps,.. @nooitmeer, je hebt helemaal gelijk, het is heel knap dat hij dat durft. Dank je voor dat andere perspectief.

An0niempje

Ik heb ook even zitten kijken.
Of hij het nu wel of niet goed doet met boodschappen doen, laat ik even in het midden, al vielen mij de broodjes ook op ;) Maar waarom het natuurlijk ging, is om aan te geven, dat er in Nederland een hoop verborgen armoede is en dat daar meer aandacht voor moet komen....

Ik denk trouwens, dat Mike wel huurtoeslag kreeg hoor. Hij maakte op een gegeven moment een opmerking over de hoogte van de huur en zei daarbij: huurtoeslag niet meegerekend....
Maar hiervan ziet hij zelf natuurlijk niets terug, omdat dit allemaal door zijn bwv geregeld werd....

Misschien heb ik het trouwens verkeerd begrepen, maar die maaltijd die weggegooid werd, was volgens mij vlees, wat niet goed meer was. Ik ben niet moeilijk als iets toch wat over de datum is, brood wat niet vers genoeg meer is, om zo op te eten, worden hier nog wel eens wentelteefjes, maar eten moet niet bedorven zijn of zo....

Vond het trouwens wel een eng verhaal, dat hij gewoon zijn eigen tanden trok.... Zou ik toch echt niet aan moeten denken. Dan zou ik toch echt proberen om geld bij iemand te lenen of zo, om dan toch naar een gewone tandarts te kunnen. Zou er toch niet aan moeten denken, dat als ik een eigen tand trek, dan darna de boel gaat ontsteken en je daarna nog verder van huis bent, want volgens mij is dat zelf trekken niet echt zonder risico's.....

Xdewit

Buster bedankt voor je uitleg met cijfers, dat verduidelijkt een hoop.
Ik had geen rekening gehouden met het eventueel niet ontvangen van toeslagen. Wellicht de domste vraag van het jaar: maar hoe kan dat? Kan je uitgesloten worden van toeslagen?

Ook vond ik het opmerkelijk dat volgens de titel van het programma het gaat over het Hollandse huurdrama waar dus een punt gemaakt wordt dat de huren te hoog zijn in Nederland waarna we vervolgens een toch wel heel ander verhaal te horen krijgen over twee mensen in een of andere sanering die maar een x bedrag hebben per maand. Het ging meer over de leefsituatie van Mike dan dat het ging over het huurdrama. Het onderwerp zelf werd niet uitgediept maar er werd ingezoomd op de situatie van voornamelijk Mike. Niet dat dat een oninteressant onderwerp is, maar doet geen recht aan de penibele situatie waar hij in zit.

Ik dacht precies hetzelfde over hoe er boodschappen gedaan werd en wat er gekocht werd. HIj kocht voor 4.50 euro kip (dat moet toch minstens een half kilo zijn) en doet er dan een dag of twee mee.
Ook niet handig dat hij boodschappen gaat doen vóór dat hij zijn pakket ontvangt. Nu wil ik de beste, brave en moedige man niet onderuit halen, integendeel. Ik weet dat het anders kan en dat gun ik hem zo. Maar dit is iets wat ik al eerder heb aangegeven, ook met toen mijn lijstjes wat je zelf kan doen om te besparen.

Buster, ik las met verbazing over het korten van de uitkering op vergoede kosten voor de kinderen. Zou je misschien wat meer informatie hier over geven?

tuthola

Buster ik snap wel dat je een beetje zure reactie gaf omdat er altijd mensen zijn die buiten de boot vallen door alle gekmakende regeltjes.
Het ging er bij mij om de man met dochter met 30 euro in de week moeten rondkomen, ongeacht hoe hij zijn boodschappen doet en ongeacht hoe dit zo gekomen is (Ik dacht dat de bolletjes van de voedselbank die al 2 dagen oud waren ;) )

Dan zou ik, als programma maker aandacht besteden aan de nieuwe wet van Klijnsma die het toestaat om de waarde van een voedselpakket of welke gift dan ook met een jaarlijkse waarde van meer dan â,¬45 te korten op de uitkering! Sterker nog, die wet is al in werking.
Als iemand de eigen bijdrage van een kind wil sponsoren voor zwemles of de peuterspeelzaal, dan worden de ouders daarop gekort.

Hier schrik ik toch wel even van....ze weten van narigheid niet meer waar ze geld vandaan moeten halen  :-[  juist bij de mensen die het hard nodig hebben grgr
Je kunt dit omzeilen door contant geld te geven maar wat als de gulle gever in een ander deel van het land woont !!!

Ook las ik dat er een wet moet komen dat je voor  bepaalde tijd een huis kan huren en dat de mensen die in een te groot geworden huis moeten verhuizen naar een kleinere woning.
Op zich is dit leuk bedacht maar ik wil mijn huisje niet uit want waar kom ik dan terecht  :o

Hoe denken jullie hierover ?

gewoon

Ha Buster het is helemaal niet zuur je bericht maar juist heel verhelderend hoe zo,n situatie kan bestaan dus dank je wel daarvoor.

En zat zo eens te denken over wat geschreven word om om te gaan met zo weinig leefgeld, de tips die ik lees, van wacht even dat je je pakket hebt van de voedsel bank het 7 dagen schema van Buster die je eerst in vult met wat je in huis hebt, die kip in vriezen in kleine hoeveel  heden er is veel kennis hier om een info folder te maken die uitgeprint kan worden hier op het forum, of uitgedeeld als je voor het eerst bij een voedselbank komt.

Tuthola over verhuizen naar kleinere woningen, dat had Den Haag al op moeten pakken met het begin van huizen val, dat de bouwvakkers niets te doen hebben, en een kind kan verzinnen dat er een enorm te kort, aan kleine goedkope duurzame woningen zal komen.

Buster

QuoteGiften en recht op bijstand
Een gift kunt u krijgen van een persoon of een instantie. De gift kan iets eenmaligs zijn, maar kan ook vaker terugkeren. U kunt denken aan een eenmalige uitkering van een armoedefonds of aan een extraatje dat u af en toe van een familielid krijgt. In principe geldt dat al uw inkomsten in mindering worden gebracht op uw bijstandsuitkering. U moet het ontvangen van een gift melden bij de gemeente.

Voor giften kan uw gemeente een uitzondering maken. Zij zal dan wel bekijken of u door de gift niet te veel of te luxe dingen kunt kopen in vergelijk met andere mensen met een bijstandsuitkering. Ook kan uw gemeente kijken naar de bestemming van de gift: als uw gift voor levensonderhoud bedoeld is, dan kan de gift op uw uitkering in mindering worden gebracht. Uw bijstandsuitkering is immers ook bedoeld voor uw levensonderhoud. Verder is van belang dat aan de gift geen verplichtingen mogen zitten.

Voorbeeld 1
U krijgt een gift van â,¬ 500,00 uit het armoedefonds voor de aanschaf van een computer. Uw gemeente kan bepalen dat deze gift niet in mindering wordt gebracht op uw uitkering.
Voorbeeld 2
U krijgt een gift van â,¬ 10.000,00 van uw tante om een wereldreis te kunnen maken. Uw gemeente kan bepalen dat de gift te hoog is, omdat andere mensen met een bijstandsuitkering ook geen wereldreis kunnen maken. De gift wordt op uw uitkering in mindering gebracht.

Schadevergoedingen en recht op bijstand
Schadevergoedingen worden niet automatisch vrijgelaten. Uw gemeente mag bepalen dat zeer hoge schadevergoedingen niet passen bij de gedachte dat een bijstandsuitkering een laatste vangnet is. Uw schadevergoeding kan dan in mindering worden gebracht op uw uitkering. Bepaalde vergoedingen worden wel automatisch vrijgelaten. Vraag meer informatie bij uw gemeente. U moet het ontvangen van een schadevergoeding melden bij de gemeente.

Soms krijgt u een schadevergoeding (smartengeld) van een rechter toegewezen. Het feit dat de schadevergoeding door een rechter is toegewezen betekent niet automatisch dat de schadevergoeding niet in mindering wordt gebracht op uw bijstandsuitkering. Als een deel van de schadevergoeding is bedoeld voor uw levensonderhoud, dan kan uw gemeente bepalen dat een deel van uw schadevergoeding in mindering wordt gebracht op uw bijstandsuitkering. Uw gemeente mag ook andere redenen hebben om de schadevergoeding op uw uitkering in mindering te brengen. U moet dan wel daadwerkelijk over de schadevergoeding kunnen beschikken.

Sparen of beleggen van de gift of schadevergoeding
Uw gemeente kan bepalen dat de gift of de schadevergoeding niet in mindering wordt gebracht op uw bijstandsuitkering. Als u deze gift of schadevergoeding gaat beleggen, dan mag uw gemeente de opbrengst van de belegging wel in mindering brengen op uw bijstandsuitkering. Hetzelfde geldt voor de rente die u ontvangt als het geld op een spaarrekening zet.
Bron: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=43

De meeste gemeenten maken onderscheid tussen giften die maandelijks of eenmalig worden gegeven. Stel je krijgt elke maand van je ouders â,¬100 om de huur te kunnen betalen kan dat als inkomen worden gezien en wordt je daar op gekort.
Krijg je eenmalig een vakantie aangeboden door een stichting dan wordt er naar de hoogte van de gift gekeken, die moet dan onder een bepaald bedrag blijven.
Dit verschilt per gemeente.

Bijvoorbeeld uit de gemeente Uithoorn:
QuoteArtikel 3. Periodieke giften
1. Periodieke giften als bedoeld in artikel 31, tweede lid, onder m, van de wet worden aangemerkt als inkomen en niet vrijgelaten, tenzij de gift minder dan 5% van de bijstandsnorm op maandbasis of de tegenwaarde daarvan bij een gift in natura bedraagt.
2. Onder periodiek, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt verstaan: meer dan één keer voorkomend in een aaneengesloten periode van twaalf maanden.
3. Ingeval de gift is verstrekt in natura, wordt de waarde van deze gift vastgesteld op de waarde in het economische verkeer bij vrije oplevering.

Artikel 3. Periodieke giften
In dit artikel wordt bepaald, dat periodieke giften wordt aangemerkt als inkomen en in mindering gebracht dienen te worden op de bijstandsuitkering. Uitzondering hierop is wanneer de gift minder dan 5% van de bijstandsnorm op maandbasis bedraagt. Ook hierbij wordt met deze vrijlating voorkomen, dat de WWB een ontmoediging vormt voor de vrijgevigheid van instellingen of personen.
Rekenvoorbeeld: in geval van een alleenstaande die de noodzakelijke bestaanskosten niet kan delen met een ander bedraagt de maandelijkse bijstandsnorm â,¬ 926,47. Wanneer deze persoon een periodiek giften ontvangt, wordt geen rekening gehouden met de (maandelijkse) gift wanneer deze minder dan â,¬ 46,32 (â,¬ 926,47 x 5%) bedraagt.
Opgemerkt wordt, dat de vrijlating van 5% niet bedoeld is als een periodieke vrijlating. Wanneer een belanghebbende periodiek een bedrag van â,¬ 100,-- ontvangt, wordt rekening gehouden met deze â,¬ 100,-- als inkomen (en niet met slechts â,¬ 54,-- als inkomen en â,¬ 46,-- als vrijlating).

Buster

Je kunt je toeslagen kwijtraken doordat er een verrekening plaatsvind aan de hand van een belastingschuld die te kwader trouw is ontstaan. Of aan een verrekening met de inkomstenbelasting.
Maar denk ook aan een melding bij het CVZ, nu Zorginstituut, dan wordt je zorgtoeslag omgeleid en betaal je een verhoogde premie.

Maar ook bij een verrekening van het UWV of de Sociale Dienst, die hebben altijd voorrang. Dan kun je wel toeslagen krijgen maar ben je aan de andere kant 30% van je inkomen kwijt en val je dus onder de bijstandsnorm.

Nog even over deze meneer, hij heeft het zwaar. Punt. Er zal niemand zijn die dat ontkent. Wat mij meer triggerde was de paniek van de presentator die vol ongeloof roept: "Zie je dat? Hij weet feilloos alle goedkope producten te vinden." Hallo? Komt die man uit een ei en heeft hij zelf nog nooit boodschappen gedaan ofzo? 

Ik heb geen idee of de bolletjes wel of niet in het pakket zitten en met twee broden is zijn probleem ook niet opgelost, dat snap ik ook. Het zijn keuzes die je maakt en ik ben de eerste die altijd zal roepen: Niemand mag iets van die keuzes vinden, jouw leefgeld, jouw keuzes.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om overdag niet te eten.

Uit ervaring weet ik dat je een stuk goedkoper boodschappen kunt doen als je je aan je lijstje en je menu's houdt. Waardoor je een klein beetje geld uitspaart dat je weer kunt besteden aan nodige uitgaven. Wat het filmpje wel aangeeft is dat leven in armoede ontzettend zwaar is, des te meer heb ik bewondering voor de manier waarop Mike zichzelf staande houd en zo kan vertellen hoe hij de zaken aanpakt. Hoe dan ook blijft het televisie en programma makers laten meestal alleen die clipjes zien waarvan ze denken dat het kijkers trekt.

Xdewit

Buster, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik wist dat dus niet! Niet dat hier nu mensen in de rij staan om mij giften te geven maar ik had het toch niet geweten! Ik zal eens navragen hoe het zit bij mijn gemeente.