Vragen over het minnelijk traject en de WSNP

Started by Sophie, Apr 10, 2014, 08:17 PM

Previous topic - Next topic

Sophie

Beste lezers,

Daar mijn vriend een schuld heeft van 45.000 euro heeft hij zich aangemeld voor het minnelijk traject in zijn gemeente. Ondertussen hebben we de GKB en de WSNP al telefonisch gecontacteerd en we hebben daar verschillende mensen gesproken, echter vertelt ieder zijn eigen versie. Kortom, de ene uitleg staat haaks op de andere. Vandaar dat ik onderstaande vragen hier alvast maar stel, temeer omdat de bank in zijn nek hijgt en nu wil weten wat hij gaat doen:

1. Moet je voor het minnelijk traject meer verdienen dan je aan lasten hebt?

2. Hij heeft een koopwoning en hij is bereid deze te verkopen. Maar wat als de woning maar niet verkocht wordt? Hoe gaat het minnelijk traject hiermee om en de WSNP?

3. We willen op een gegeven moment gaan samenwonen. Hij woont in het noorden en ik in het zuiden. Het is de bedoeling dat hij bij mij komt wonen en het zo te laten vastleggen dat ik niet mee hoef te betalen aan zijn schulden. Moet hij dan eerst een baan hebben eer hij met mij kan samenwonen? Want als ik me niet vergis heeft hij geen recht op een uitkering, toch?

4. Tot slot, worden belastingsschulden ook meegenomen in het minnelijk traject en de WSNP?

Het zijn nogal wat vragen, maar jullie zouden me er enorm mee helpen om ze te beantwoorden. Verder zijn tips van harte welkom. Hoe zouden jullie het aanpakken? Hem eerst laten verhuizen naar het zuiden bijvoorbeeld en dan het minnelijk traject of de WSNP aanvragen?

Groet,

Sophie

lonkes1984

Goed van je vriend dat hij deze stap gezet heeft!

Zonder doorlopen van een minnelijk traject is er sws geen sprake van WSNP.

Ten eerste moet je natuurlijk altijd minder lasten hebben dan inkomsten, anders kan je financiele situatie nooit stabiel worden, dat lijkt me logisch.
Zijn er bij jullie meer lasten dan inkomsten, dan zal er flink geschrapt moeten gaan worden in de uitgaves om het plaatje rond te krijgen.
Toen ik hier de aanvraag minnelijk traject deed was ik verplicht onder bewind te gaan. De bewindvoerder zorgt dat je situatie stabiel wordt, maar kan geen geld toveren. Met andere woorden: er wordt zoveel mogelijk weggeschrapt wat extra geld kost, en soms krijg je heel weinig leefgeld omdat het geld er gewoonweg niet is.

Over het eigen huis staat hier een stuk: http://www.wsnp.rvr.org/bewindvoerder/WsnpEigenWoning.cfm?section=bewindvoerder
De mensen die ik ken die in een minnelijk traject zitten hebben in elk geval allemaal hun huis moeten verkopen, dan gaat het niet alleen om de opbrengst maar ook om de maandelijkse lasten die het huis met zich meebrengt. De restschuld wordt meegenomen in het traject.

Voor samenwonen, überhaupt verhuizen, moet SHV of de wsnp bewindvoerder sws toestemming geven. Een uitkering wordt minder als je gaat samenwonen, dus als hij geen baan heeft zal hij eerst een baan moeten krijgen om zijn inkomen gelijk te houden anders wordt er natuurlijk nooit toestemming gegeven. Verder moet je er rekening mee houden dat de VTLB berekening wel veranderd door het samenwonen, er wordt er dan vanuit gegaan dat jullie de vaste lasten delen waardoor zijn maandelijkse aflossing aan de boedel hoger zal worden.

Belastingschulden worden meegenomen, en de belastingdienst gaat bijna altijd akkoord vertelde mijn SHV mij, behalve als het duidelijk fraude is.
Met fraude schulden word je ook niet toegelaten tot de WSNP.

Maar nogmaals; van WSNP is pas sprake na het negatief doorlopen van de aanvraag minnelijk traject. Hier gaat makkelijk een half jaar overheen (meestal wel wat langer).

Don't look back.... You're not going that way!

piet237

hallo
ik heb mezelf met schulden aangemeld bij een financieel advies bureau voor hulp met deze schulden
alles op een rij gezet met deze mensen en ik moest 18 maanden 554 euro overboeken ben hiermee begonnen maar toch knaagde er iets bij mij
geprobeerd contact te maken niks brieven mails en zelfs aangetekend werd niet beantwoord
toen weer gebeld onder een valse naam gezegd ik heb schulden ik zoek hulp bingo gelijk iemand aan de telefoon
gelijk heb ik gezegd hoe kan het nu dat ik niks hoor hoe het gaat met de regeling wel betalen maar geen reaktie van jullie zelfs een maand overgeslagen de betaling daar reageren jullie niet op!
nu heb ik vandaag het nvvk opgebeld en daar bleek dat ze er niet bij aangesloten zijn ook zeiden deze mensen dat er geen geld voor gevraagd mag worden terwijl ik wel elke maand een bijdrage voor hun hulp moet geven
pfff wat een ellende
wat zouden jullie doen??

Buster

Beste Piet, welkom op het forum.

Tik op Google Sociaal Raadslieden + de naam van je gemeente in.
Neem met hen contact op. Zij kunnen je de weg wijzen om hier vanaf te komen plus eventueel voor schadevergoeding in aanmerking te komen.
Wat de schuldeisers betreft, je kunt met hen contact opnemen om na te vragen welke afspraken er zijn gemaakt.
Wat het bureau namelijk met ze heeft afgesproken kun je wellicht heel goed zelf overnemen door zelf de maandelijkse aflossingen te doen. Scheelt je ook nog eens dat maandbedrag.