tja.... kan wel wat tips gebruiken!

Started by astor, Apr 09, 2014, 07:13 PM

Previous topic - Next topic

astor

mijn verhaal.

ik heb zelf geen schulden, dit in de eerste plaats, ik typ voor mijn broer die tot over zijn oren in de schulden zit.
en ik kan wel wat tips gebruiken hoe ik hem helpen kan.

ten eerste heeft hij een huurschuld van 7000 euro.
ten tweede heeft hij schulden bij zorgverzekeringen, nutsbedrijven etc.. zo'n 10.000 euro.
de huurschuld moet worden voldaan voor de 20e, hij wordt anders het huis uitgezet.
aangezien hij al es in de schuldsanering heeft gezeten, komt hij daar verder niet voor in aanmerking.
er zijn voldoende inkomsten, echter door al die schulden, loopt hij zijn schuld niet in, sterker nog, het worden er alleen maar meer.
zijn vrouw heeft loonbeslag.
ze zitten ontzettend klem, de dreigende huisuitzetting (we hopen op oma), de schulden die maar meer en meer worden.

ik probeer hem te helpen, zoek me suf bij www.zelfjeschuldenregelen.nl en heb nu even een praktische vraag.

een gezin met 4 personen, 2 volwassenen en 2 pubers, heeft dat voldoende aan huishoudgeld van 75 euro in de week.
is dat te doen?
wat is het minimum eigenlijk?

ik hoop op reakties!

en... hoe kom je van lopende mobiele abonnementen af? zonder al te kosten?

HZHNE

Je broer zit in een lastige situatie.

Hij heeft al een keer gebruik gemaakt van een saneringstraject en kan hier nu geen gebruik van maken.

Vrijwillige bewindvoering is mogelijk nog wel een optie om aan de schulden te werken.
Al vrees ik wel dat dit te laat is geregeld voor een huisuitzetting. Het zou wel kunnen helpen orde op zaken te stellen daarna.

Heb je al ge?informeerd bij de verhuurder of er nog een betaalafspraak mogelijk is?

Weet je ook hoe het komt dat je broer na een eerdere saneringsperiode weer zo diep in de problemen is gekomen?

Over het weekbudget. Wij zijn met drie personen en hebben 45 per week. Lijkt mij dat het wel te doen moet zijn met 75.

Het is goed dat je je broer helpt. Het is echter wel verstandig de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen. Op het moment dat jij nu alles oplost, leert hij er niks van. Dan ben je hier over een jaar weer met hetzelfde verhaal.

chapter

wat een lastige situatie
als ik het zo lees hebben ze wel een probleem met het omgaan van geld.
Kan jij of ouders de financiën niet over nemen om het schip vlot te trekken.
Anders een budgetbeheer misschien een optie.
de kans op een nieuw wsnp traject is nihil binnen 10 jaar en je geeft aan dat ze wel genoeg inkomen hebben dus mogelijk kun je zelf met ze een aflosplan maken.
de huurschuld wordt wel een probleem ik heb het ooit af kunnen afwenden door helft te betalen en de rest in termijnen maar met 7000 euro is de achterstand geen 2 maanden meer maar misschien wel 10 maanden.
mobiele abonnementen kun je niet makkelijk vanaf of je moet in 1 keer de lopende maanden betalen, misschien lukt het wel om naar lager abonnement te gaan.
er staat ongeveer voor eerste 50 euro en iedere persoon extra 10 euro dus 80.
Maar dan moet er wel voldoende geld voor zijn.
Gemiddeld gebruik ik 50 euro per week 1 en 3 kinderen.

gewoon

Ha astor

Vaak is het na een eerste bericht moeilijk een goed antwoord te geven als ik zo lees zijn het allemaal rekeningen die met de vaste lasten te maken hebben en veronderstel dat er een onverwachte periode was dat er te weinig verdient was.

Je broer heeft al eens een SHV gehad dus weet zeer goed te vertellen dat van E 75,-- te leven is.

En ook lees ik dat er (weer) voldoende inkomsten zijn, dan zou ik zo snel mogelijk een lening nemen om deze schulden,tegen veel mindere kosten rente te gaan aflossen, en de huisuitzetting mogelijk nog kan voorkomen.

Maar ik ga er van uit dat je broer er geen schuld aan heeft dat het weer zo fout gegaan is, en geleerd heeft goed met geld om te kunnen gaan, huis niet te duur is en zo meer en weet dat het een laatste strohalm is een lening ... als dat wel zo is, dat die schulden niet nodig waren, dan klopt het wat de andere al aangeven dat de oorzaak aangepakt moet worden en zelfs het bij springen van oma kan dweilen met de kraan open blijken.

Hoe dan ook, heel mooi en lief dat je zo iets doet voor je broer,  had fijn geweest als die eerder aan de bel getrokken had, jij kan ook geen ijzer met handen breken.

Veel goeds

Buster

Hoi Astor,

Welkom op het forum. Wat ben jij een toffe broer.

Op zelf je schulden regelen staan een aantal hele handige brieven.
Wat nu belangrijk is is dat alle administratie op een rij komt en alle schulden boven komen.
Sta er niet gek van te kijken dat je broer of schoonzus uit schaamte dingen niet durven te vertellen. Ondanks dat je denkt dat de hele beerput al open is.

De huurschuld heeft echt spoed.
Wat je kunt doen is bellen met de verhuurder, praten als brugman. Aangeven dat je nu bezig bent met orde op zaken stellen en graag met een betrouwbaar voorstel wil komen.
Als Oma daarbij kan helpen met een bepaald voorschot dat zou dat natuurlijk heel fijn zijn.

Vervolgens ga je de beslagvrije voet uitrekenen alsof er beslag ligt op beide inkomens.
Hun budget moet (er is spoed, daarom schrijf ik "moet") aangepast worden aan die voet.
Ik plaats zo even een link met een uitleg hoe je de berekening maakt en wat er wel en niet binnen dat budget valt.

Het inkomen wat overblijft om mee af te lossen heet de afloscapaciteit.
Daarmee gaan je een plan maken. De huur en de achterstand bij de zorgpremie heeft hierbij voorrang.
Daarna zijn de schuldeisers aan de beurt waar al een vonnis bij is uitgesproken.
Incassobureau's komen onderaan de rij.
Dat kan dus ook betekenen dat je een incassobureau het verzoek stuurt om bevriezing (die brief staat op zelf je schulden regelen)

Dat plan is het belangrijkste omdat je zo afspraken kan maken die je ook echt na kan komen.
Kom je namelijk een afspraak niet na heeft een schuldeiser het recht naar een rechter te stappen en is de kans op een veroordeling groot. Dat betekent niet alleen veel extra kosten maar ook een vonnis waarmee beslag gelegd kan worden. Dat wil je dus voorkomen.

http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Het lastige aan deze situatie is dat er spoed is. Waardoor je niet de luxe hebt van tijd die voor veel zaken erg belangrijk zijn. Schulden ontstaan niet zomaar. Er is ergens gaande weg een beslissing gemaakt, of juist geen beslissing gemaakt waardoor deze situatie is ontstaan. Het oplossen van schulden is niet alleen het aflossen maar ook het realiseren waarom het zo is gelopen, wat iemand daar zelf aan heeft bijgedragen. Alleen dan krijg je een echte oplossing.

En daar loop je tegen een probleem aan. Jij bent zijn broer. Niet zijn hulpverlener. Het is super dat je hem nu helpt en ondersteund, maar uiteindelijk zullen je broer en zijn vrouw ook hulp nodig hebben van iemand anders die niet familie is.
Voor een saneringstraject komen ze niet meer in aanmerking schrijf je. Maar tegenwoordig biedt een gemeente meer dan alleen trajecten. Er zijn ook coaches, trainingen, maatschappelijk werkers.

Je broer zou eens kunnen informeren wat de gemeente te bieden heeft.
Nee heb je,... ;)

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.
Heel veel succes.

ps, de richtlijnen qua budget van het Nibud zijn niet haalbaar voor een schulden bestaan.
Wij gaan meestal uit van â,¬50 voor de eerste volwassene en â,¬10 erbij voor ieder gezinslid.
Dat is voor voeding, verzorgingsproducten en vervanging van klein huishoudelijke apparaten. 

Buster

Sorry, ik vergeet iets heel belangrijks.
Zaken met spoed ga je voor bellen en vraag je een bevestiging van de afspraken op papier.
Zaken zonder spoed doe je via de email, benoem steeds het juiste dossiernummer en bewaar alle correspondentie!!

Zelf aflossen betekent jezelf beschermen. Zwart op wit is je bescherming.
Bewaar het niet alleen op een computer maar print het ook uit, of verstuur de mail naar een hotmail of live adres, mocht de computer het begeven is niet alles in een klap kwijt.

astor

dank voor jullie antwoorden, ik ben er blij mee!

ik ga trouwens het bewind van mijn broer overnemen, hij kan niet met geld omgaan.
het is erg dat ik het zeg maar het is zoals het is.

in mijn wanhoop dacht ik aan een persoonlijke lening (áls hij die nog krijgen kan, hij heeft 2 -naar zijn zeggen onterecht BKR registraties) als hij nu 20.000 euro zou lenen en de rente is hoog, zeg maar dat hij per maand 500 euro zou moeten betalen gedurende een paar jaar, zou hij de huurachterstand kunnen betalen en de rest van zijn schulden, dan zit hij gedurende een paar jaar aan die persoonlijke lening vast maar met hun inkomsten zou dat te doen moeten zijn, er moet dan niet iets geks gebeuren zoals werk kwijtraken ofzo.

ik heb het niet op geld lenen omdat dat altijd geld kost, en ik heb ook het idee dat je het ene gat met het andere vult, maar willen jullie hier es je commentaar opgeven?

astor

Quote from: HZHNE on Apr 09, 2014, 08:57 PM
Je broer zit in een lastige situatie.

Hij heeft al een keer gebruik gemaakt van een saneringstraject en kan hier nu geen gebruik van maken.

Vrijwillige bewindvoering is mogelijk nog wel een optie om aan de schulden te werken.
Al vrees ik wel dat dit te laat is geregeld voor een huisuitzetting. Het zou wel kunnen helpen orde op zaken te stellen daarna.

Heb je al ge?informeerd bij de verhuurder of er nog een betaalafspraak mogelijk is?

Weet je ook hoe het komt dat je broer na een eerdere saneringsperiode weer zo diep in de problemen is gekomen?

Over het weekbudget. Wij zijn met drie personen en hebben 45 per week. Lijkt mij dat het wel te doen moet zijn met 75.

Het is goed dat je je broer helpt. Het is echter wel verstandig de verantwoordelijkheid bij hem neer te leggen. Op het moment dat jij nu alles oplost, leert hij er niks van. Dan ben je hier over een jaar weer met hetzelfde verhaal.

ja, dat weet ik, ik weet dat hij er niets van leert, maar ik heb toch goede hoop dat dit hem zijn ogen opent.
die huuruitzetting is als een zwaard van damocles (jeugdzorg gaat ingelicht worden, dat hebben ze zich helemaal niet gerealiseerd), er is geen uitstel meer mogelijk, er licht al een vonnis van de rechter, ze hebben veel te laat aan de bel getrokken.

astor

Quote from: chapter on Apr 09, 2014, 08:59 PM
wat een lastige situatie
als ik het zo lees hebben ze wel een probleem met het omgaan van geld.
Kan jij of ouders de financiën niet over nemen om het schip vlot te trekken.
Anders een budgetbeheer misschien een optie.
de kans op een nieuw wsnp traject is nihil binnen 10 jaar en je geeft aan dat ze wel genoeg inkomen hebben dus mogelijk kun je zelf met ze een aflosplan maken.
de huurschuld wordt wel een probleem ik heb het ooit af kunnen afwenden door helft te betalen en de rest in termijnen maar met 7000 euro is de achterstand geen 2 maanden meer maar misschien wel 10 maanden.
mobiele abonnementen kun je niet makkelijk vanaf of je moet in 1 keer de lopende maanden betalen, misschien lukt het wel om naar lager abonnement te gaan.
er staat ongeveer voor eerste 50 euro en iedere persoon extra 10 euro dus 80.
Maar dan moet er wel voldoende geld voor zijn.
Gemiddeld gebruik ik 50 euro per week 1 en 3 kinderen.

ze hebben 6 maand huurachterstand en de rest is incassokosten.
dank voor je input, 50 euro per week en dat met 3 kinderen, ik vind het superknap!

tuthola

Beste astor,

Ik  betwijfel of deze lening verstrekt word aangezien hij 2 BKR noteringen heeft,wel of niet eigen schuld, daarnaast heeft je broer al in een traject gezeten en neem aan dat dit ook bij de bank bekend is, niet te vergeten het loonbeslag van zijn vrouw.

Ik ben bang dat er een klein wonder moet gebeuren om de uit huiszetting te voorkomen, het is triest te lezen dat je broer en schoonzus niets geleerd hebben van de vorige sanering en zodoende nu in deze benarde positie zitten.

Heel veel sterkte

HZHNE

Jammer dat er niks meer te regelen is met de verhuurder.

Zoals tuthola ook al aangeeft is er een klein wonder nodig om de huuruitzetting te voorkomen.
Goed te lezen dat je de bewindvoering gaat doen. Dappere keuze.

Als huisuitzetting niet te voorkomen is omdat het niet op tijd betaald kan worden. Dan is het een topprioriteit om voor de uitzettingssituatie een nieuw onderkomen te hebben.

Vanuit die nieuwe situatie kan er dan gewerkt aan een oplossing van de schulden. Je broer mag blij met je zijn. Ik weet niet of ik het in jouw schoenen wel had gedaan.

Sterkte ermee.

Knibbel

Astor, het is ontzettend lief van je dat je jouw broer wilt helpen hiermee. Jouw broer mag zich in de vingers knijpen met zo'n broer als jij. Maar..... realiseer je je wel dat als je de bewindvoering voorlopig op je neemt, het is wel je broer!! Je bent nu al zo begaan met hem, want anders zou je je niet al die moeite doen om hem uit die put te krijgen, hoe denk je wat het voor jou betekent om straks NEE tegen je broer te moeten zeggen. Je zult je misschien af en toe heel hard moeten opstellen wanneer hij iets wil of nodig heeft en zijn financien staan dat gewoon niet toe. Dit kan vrij emotioneel zijn. Vraag jezelf af of je deze verantwoording wel aan kan. Hou goed in de gaten dat jullie relatie als broers zijnde hierdoor niet in gevaar komt.

Ik hoop natuurlijk dat jouw broer uiteindelijk weer uit de schulden komt.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

nooitmeer

Een persoonlijk lening zal niet lukken. Als hij tijdens het WSNP traject een bankaire schuld heeft gehad dan zal hij een A3 notering hebben (als het niet langer dan 5 jaar geleden is dat hij een schone lei heeft gekregen). Die A3 is zeg maar de schop na geven van instanties die aangesloten zijn bij het BKR. Je mag wel een "schone lei" hebben maar banken zullen 5 jaar na het afgeven daarvan geen kredieten/hypotheken verstrekken.
Die A3 notering houd in dat er 250 euro of meer is afgeboekt van de originele schuld.(boedel is verdeeld)

Het helpen van je broer is nobel, maar dit gaat de relatie tussen jou en je broer (en de partner van je broer) niet bevorderen. Het is familie en die wil je helpen, maar probeer echt externe hulp te zoeken voor je broer.

@buster:
Is er na een WSNP traject helemaal geen ondersteuning meer? Dus mensen met de schone lei worden zomaar weer in het diepe gegooid?
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

tuthola

Is er na een WSNP traject helemaal geen ondersteuning meer? Dus mensen met de schone lei worden zomaar weer in het diepe gegooid?

@nooitmeer, het is inderdaad zo dat je na de WSNP in het diepe gegooid word maar daarvoor heb je 3 jaar op een houtje zitten bijten en kan je er bij de meeste wel vanuit gaan dat ze hun lesje geleerd hebben.  Voor degene die hun zelf niet vertrouwen met geld uitgeven kunnen vrijwillig een bewindvoerder aanvragen. Vaak doen mensen dit niet omdat dit uiteraard ook weer geld kost.
Ik heb mijn schone lei vorig jaar augustus gekregen en tot nu toe ben ik nog steeds zuinig, mede doordat er bij mij niet veel veranderde aan inkomen.
Ik snap dan ook niet zo goed hoe het kan dat je na de WSNP weer in de schulden kan komen, vaak is het zo dat voordat je in de WSNP word toegelaten ook al een heel traject met geldzorgen is geweest, hierbij zijn er natuurlijk uitzonderingen die door baan verlies of ziekte hun inkomen drastisch naar beneden zien gaan.

astor

de relatie met mijn broer is momenteel shit, hij is boos omdat ik zijn gezin een probleem gezin heb genoemd en grijpt dit aan om niet aan zijn afspraken te voldoen: geld is binnen (huurachterstand heb ik betaald om te voorkomen dat dit gezin uit huis werd gezet) hij trekt de melk op.

het kwartje is bij hem nog niet gevallen.

ik voorspel dat hij over een jaar weer een huisuitzetting krijgt, een volgende keer hoeft hij niet op mijn steun te rekenen.

mijn moeder valt me enorm tegen, ze steunt mij niet maar is het eens met mijn broers stelling dat de voorwaarden te onmenselijk zijn.
de voorwaarden om de huurachterstand te betalen waren: administratie inleveren, pinpassen, codes, digicodes, alles inleveren, al het rijdend materieel verkopen, mobiele telefoons de deur uit. Huishoudgeld 75 euro per week.
hij wil zich er nu niet aan houden.

het kwartje is bij hem nog steeds niet gevallen.