Ik stond in de winkel, en toen wist ik het niet meer

Started by ennudan, Apr 08, 2014, 11:13 PM

Previous topic - Next topic

ennudan

Paar dagen getwijfeld of ik dit zou posten want misschien klinkt het wel heel dom  :(
Ik stond zaterdag in de Albert heijn, had hier iets gelezen over dat daar de boodschappen eigenlijk het goedkoopste zijn al verwacht je dat niet. Inderdaad, soms nog goedkoper dan de Aldi waar ik al een tijd vaste klant ben. Maar toen gebeurde het dus, ik stond daar, en had even geen idee meer wat ik mee wilde nemen. Ik moest en zou zo boodschappen doen zodat ik halverwege de week nog geld zou hebben voor de dingen die ik vergeten ben en voor brood enz.
Ik had geen briefje mee want ik heb dus eerlijk gezegd geen idee wat dingen precies kosten (ja dat is best erg vind ik zelf) dus ik vond het moeilijk om dan precies te kunnen zeggen wat we de hele week konden gaan eten.
Uiteindelijk heb ik voor 45,- boodschappen gedaan, ongeveer de helft van ons weekbudget en nu maar zien of ik het met die andere 45,- kan redden tot het eind van de week. (inmiddels ook al brood erbij gehaald)

Ik heb nu een Albert Heijn thuiswinkel code aangevraagd zodat ik daar op kan kijken naar prijzen voor ik boodschappen ga doen.

Herkennen jullie dit een beetje ? Ik voelde me een soort van dom schaap in die winkel

An0niempje

je moet weer opnieuw je weg vinden in boodschappenland, af van je vertrouwde producten omdat die nu mogelijk te duur zijn, op zoek gaan naar goedkopere alternatieven en dat kost allemaal tijd.
Ik stond in het begin in het begin ook een uur voor het schap prijzen te vergelijken :-[
Nu weet ik van veel producten inmiddels het goedkoopste alternatief en valt het me zelfs op als de melk 3 cent duurder is geworden....
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook nog wat meer moet leren om gebruik te maken van een boodschappenbriefje.... Ik ga meestal in de winkel de maaltijden af en dan zoek ik in de winkel naar goede alternatieven, ik kijk thuis wel in de folders, maar hierin is ook voor mij nog eht 1 en ander aan winst te halen. Ik heb nu een paar rare weken achter de rug, mar zodra er weer een normale week, zonder verjaardag of andere rare fratsen is, dan wil ik hier op het forum ook mijn boodschappengeld bij gaan houden en misschien af en toe boodschappenbriefjes overtypen. Denk dat je daar ook weer van kan leren, kijken wat de anderen voor goedkope artikelen kopen.....
Wat ik zelf heel fijn vind, zijn de zelfscanapperaten, die ze iig bij de hoogvliet en de AH in mijn plaats hebben.
Dat apperaat neem je mee de winkel in en voor dat je je artikel in je mandje doet, of met zelfscan mag het ok gelijk in je tas ;) scan je het artikel, zo zie ik in de winkel al wat ik kwijt ben en kom ik niet bij de kassa voor verrassingen te staan. Dit scheelt in de winkel in hoop gereken en minder frustratie wegens rekenfouten, als ik voor een maximum bedrag boodschappen wil/moet doen.....

Buster

Niet dom, gewoon heel herkenbaar. ;)

Het is even wennen om op een andere manier boodschappen te doen.
Maar wennen doet het zeker.
Het klopt dat de AH in een aantal producten goedkoper is dan bijvoorbeeld de Lidl of de Aldi.
Kennis is wat dat betreft een gezondere portemonnee.

Ik ben ooit eens begonnen met een boodschappen onderzoek om van allerlei producten de kilo of liter prijs op te schijven. Dat kan zomaar een paar euro schelen per week, x 52 op jaar basis,...
Er zijn ook producten die net een paar cent duurder zijn maar kwalitatief een stuk beter, dan maak je andere keuzes. Afhankelijk van je portemonnee en om hoeveel cent het gaat.

Voor ieder gezin is het weer anders, en niet in elk dorp zit dezelfde winkel.
Probeer voor jezelf uit hoe jij het beste overzicht krijgt. Zelf schreef ik altijd in mijn agenda op hoeveel geld ik had uitgegeven en rekende dan uit hoeveel er nog was voor de rest van de week.
Qua lijstjes maakte ik 7 vakjes. In ieder vakje moest een groente, stukje vlees en aard./rijst/pasta komen. Die vakjes vulde ik eerst in met wat er nog in de koelkast lag, daarna kijken op de site van de winkel wat er in de aanbieding was en tot slot aanvullen met goedkope gerechten zoals pot en diepvries groente. Keertje pannenkoeken of soep met broodjes.

Qua vlees reken ik hier voor twee volwassenen en twee kinderen drie stuks of 300 gram per maaltijd. Die kopen we per vier weken in. Zo verdeel ik alles in zakjes voor in het vriesvak. Bijvoorbeeld een pak met slavinken zijn 4 stuks. Met 3 pakken hebben we dan 4 porties i.p.v. 3. Het zelfde met gehakt. Dat kopen we per kilo of halve kilo. Die weeg ik af in zakjes van 300 gram. Dat voorkomt heel veel gesnoep. ;)

Als je op zoek bent naar lekkere goedkope gerechten moet je hier eens kijken:
www.bijstandsgerechten.nl

Succes! (en nogmaals, is niet dom, is herkenbaar en het is echt even wennen)

Knibbel

Ook hier herkenbaar Ennudan. Het is echt niet dom, het is gewoon even wennen, maar over een tijdje weet je niet meer beter. Het ligt er natuurlijk ook aan welke supermarkten jij in jouw omgeving ter beschikking hebt. Ik woon in een gemeente met allerlei kleine dorpen en een groot winkelcentrum in de buurt. Heb de beschikking over Linders, Plus, AH, maar ook wat kleinere supermarkten. Allemaal kort bereikbaar met de fiets.

En geloof me maar in het begin kon ik bijna mijn bed in de AH-winkel neerzetten, zo lang deed ik over het vergelijken van de prijzen en zoeken naar het goedkoopste artikel.....

Ben inmiddels ook achter gekomen dat bij ons kleine Turkse buurtsupermarkt vaak de (seizoens)groenten en fruit goedkoper zijn dan bij de grotere supermarkten. Het is dus echt even uitzoeken hoe het bij jou in de buurt is.

Ook laat ik manlief en (klein)kinderen thuis, zodat zij mij niet in de verleiding kunnen brengen!! Verder maak ik ook altijd een lijstje, pluis de folders helemaal uit, en schrijf meteen bij thuiskomst mijn uitgaven in een schriftje. Zo houd ik mij gefocust op mijn leefbudget.

En al ben ik al wat langer hiermee bezig, ook mij gebeurt het nog wel dat ik besluiteloos in de winkel sta en niet weet wat ik moet hebben. Vooral als ik op een aanbieding af ga om vervolgens in de winkel erachter te komen dat deze niet meer voorradig is. Moet ik ter plekke een nieuw recept bedenken, op zoek gaan naar een alternatief..... Dan blijkt weer eens dat ik toch niet zo flexibel ben.  :)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ennudan

Dank jullie wel voor de berichtjes, ik vind het fijn te lezen (ja eigenlijk niet voor jullie natuurlijk) dat ik dus niet de enige ben.
De waarheid komt ook op deze manier hard aan, voorheen pakte ik dus gewoon wat ik nodig had en ook dan keek ik wel op de prijs en nam ik hele dure dingen niet mee maar dan nog had ik regelmatig een duurder winkel wagentje dan dat ik nu had.
Een boodschappenlijst schrift is wel handig denk ik, dat zal ik ook gaan maken en dan per week maar eens kijken wat er uitgaat.

Het feit dat we zo in de schulden zitten en dat er niets anders opzit dan er hulp bij vragen voelt al als falen maar ook dit boodschappen doen was weer een neus op de feiten en nog meer falen moment

Ik hoop dat we snel een ticker aankunnen maken en we af kunnen gaan tellen, hoe moeilijk of zwaar ook, ik (we) willen hier vanaf  :(

ennudan

Afgelopen week hebben we het met zijn 5ven gered met 75,- we hebben wel een paar keer brood gegeten, ik heb steeds zitten denken nog zoveel dagen dan is er een week om.
Nu zaterdag weer boodschappen gedaan en eigenlijk voor meer geld meegenomen dan het weekbudget, dit was omdat er dingen in de aanbieding waren (deodorant 2de gratis enz.) meteen een soort voorraad meegenomen omdat ik dat dan voorlopig niet meer hoef te kopen.
Doen jullie dat ook zo? Of hou je je echt aan het weekbudget en neem je dan geen akties mee?
De week dus voor 130,- boodschappen en 110,- af moeten rekenen. Ons weekbudget zal waarschijnlijk 90,- worden en ik had 15,- "over" van vorige week.
Toch zit ik een beetje met een knoop in mijn maag, tweede week op het weekbudget en dan nu er al overheen gaan  :(

Buster

Ennudan, wij doen het ook zo, soms geef je iets meer uit en een andere week weer minder.
Daar ontkom je niet aan als je van te voren inslaat voor de rest van de maand.
Wat je hierbij wel moet doen is elke maand uitrekenen wat je hebt uitgegeven (de totaalsom) en dat delen door 4,5. Zoveel weken zitten er in een maand. Op die manier weet je of je bent uitgekomen.

Wees daarbij wel streng. Want als je je budget overschrijdt moet dat wel ergens door worden opgevuld, de vraag is dan waarvan,...
Voorbeeld: wij kopen 1x per 4 weken vlees, die week komen we natuurlijk niet uit.
De totaalprijs van het vlees deel ik door het aantal porties, dat bedrag x 7 gaat van het weekbudget af.
Het is even een gepuzzel, maar je wordt al snel dikke vriendjes met je rekenmachine. Het komt ook voor dat ik de sommen uit mijn hoofd zit te maken. Ter plekke, in de winkel.

Het went ;)

Xdewit

Misschien kan je een keer echt op schrijven op het forum wat je uitgeeft (zie de lijstjes van Flits). Er zijn hier zoveel mensen die een goed inzicht hebben in zulke lijstjes en goede ideeen kunnen geven over wat eventueel anders kan. Ook zijn er een paar die voor heel weinig goede maaltijden op tafel kunnen toveren.
Kijk ook eens naar de vergelijkende prijzenlijst die Buster (?) sorry ik weet het niet uit mijn hoofd meer) heeft geupload. Kan ook veel verduidelijken.

Ik weet zeker dat het je gewoon gaat lukken en over een tijd zelfs nog geld over zal houden van je week budget:)

ennudan

Kan ik inderdaad wel een keer doen zo'n lijstje erop zetten. Ik had nu bij de boodschappen 6 deo's twee pakken wasmiddel, 2 x pindakaas en 2x hagelslag en ook nog een pak koffie (dat word hier bijna niet gedronken dus daar doen we ook zeker weer een maand mee)
Jullie doen dat dus ook zo, fijn om een beetje bevestiging te krijgen zo af en toe.

Buster

Wat ik in het begin nog wel eens deed was de datum van aankoop, of wanneer de pot werd aangebroken op de deksel kalken. Zo weet je, als het op is, hoe lang je ermee gedaan hebt. Dat geeft weer inzicht in het berekenen van de weekprijs.

Stel dat een pot pindakaas â,¬3 kost en je er 3 weken mee doet, dan kost die pot je dus â,¬1 per week.

Hier is de link naar het boodschappenonderzoek.
(kun je ook zelf doen, met de winkels in je buurt en de producten die je zelf het meest gebruikt)
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46191.90.html

Xdewit

Ennudan, het helpt om eens te kijken wat jullie graag eten. Dan die producten kopen als ze in de aanbieding zijn en wat op voorraad zetten. Een keer iets niet hebben is echt niet erg. Zo zal ik nooit teveel soorten zoet brood beleg kopen en maar 1 pot/pak openen, niet een hele reeks van broodbeleg keuzes hier:) En als er een paar weken geen pindakaas (of elk willekeurig ander product) dan smaakt het ineens zo lekker als je het weer eet!

Ik heb mijn voorraadje met favoriete producten opgebouwd door elke week van het weinige geld dat ik te besteden had 5 of 10 euro te sparen zodat ik aanbiedingen kon kopen.
Ik moet je ook nog zeggen dat het hier na al die jaren ook wel eens mis gaat. Ik heb een aankoop gedaan (voor de kinderen) waardoor ik de rest van de maand nog maar 15 euro over heb. Maar dat maakt niet echt uit: ik heb genoeg eten in voorraad zodat we de rest van de maand nog gezonde maaltijden kunnen eten. Dat is het resultaat van een voorraad basis producten waardoor ik een lange tijd zonder geld kan zitten (door schade en schande wijs geworden).

Lizayra

Hier op het dorp zit alleen een AH, dus ik doe de meeste boodschappen daar. AH-Basic heet het goedkoopste merk tegenwoordig, kan er echt goedkoop boodschappen doen alleen groenten en vlees zijn vaak best duur dus de voorraad daarvan hasl ik vaak ergens anders.
Omdat wij een samengesteld gezin zijn is het weekbudget best lastig te berekenen, meestal zijn we met 6 man, om het weekend met 5 en het andere weekend met 8. Ik heb de standaardregel van 50 euro voor de eerste persoon en 10 euro voor iedere andere per week omgerekend per dag. Dus als er 5 man zijn mogen we die dag (50+40)\7 uitgeven, zijn ze er alle 8 dan (50+70)\7 enz. Aan het einde van de dag tel ik de uitgaven van die dag op en schrijf dat in een schriftje, met daarachter hoeveel het budget voor die dag was en + of - hoeveel ik over of tekort had.

An0niempje

Hier probeer ik me wel echt aan de 50 euro per week te houden, die ik als leefgeld krijg.
En dat lukt op zich wel, alleen met tanken kom ik soms in de knoei, wat dat moet ik ook van die 50 euro doen. Als ik naar mijn moeder ga, dan betaald mijn moeder gelukkig soms mee aan de benzine.
Alles wat ik over houd, gaat in mijn bufferpotje.
Ik probeer altijd wekelijks standaard 10 euro in dat potje te doen, maar helaas is dat de laatste weken niet echt gelukt....Voor ik mijn nieuwe leefgeld pin, gooi ik altijd al het kleingeld wat ik nog in mijn portemonnee heb zitten in dat bufferpotje. In principe betaal ik geen boodschappen uit dat potje, tenzij bwv weer eens zo aardig is geweest om geen leefgeld te storten of het te laat te storten. Dan haal ik wel geld om eten te kopen uit mijn bufferpotje, mocht het leefgeld een paar dagen later dan wel gestort zijn, dan pin ik mijn leefgeld, haal het deel dat ik uit mijn bufferpotje heb gehaald er van af en stop dat weer terug in het bufferpotje.
Alleen benzine moet ik soms wel uit bufferpotje halen en als er iemand jarig is voor een cadeautje....
Ik probeer wel zo veel mogelijk gebruik te maken van aanbiedingen, maar daarin ga ik dus niet over de 50 euro per week heen....
Helaas de laatste tijd nog al wat gedoe gehad met leefgeld, dus heb helaas de laatste weken, ook vanwege extra benzinekosten wel paar keer uit mijn bufferpotje moeten gebruiken, dus komende weken moet ik echt weer meer gaan opletten, met boodschappen doen, zodat ik bufferpotje weer beetje kan spekken.....
Uit mijn hoofd kost het wasmiddel dat ik gebruik trouwens iets van 1 zoveel per pak... Is van superschoon en haal ik bij de hoogvliet. Ook probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de gratis acties van de hoogvliet dmv van het sparen van zegels die achterop de kassabon staan. Daar zit ook van wasmiddel en wasverzachter bij.... Moet ik wasverzachter kopen, dan neem ik het goedkoopste merk bij de hoogvliet en dat kost zo uit mijn hoofd nog geen euro....

ennudan

Goede tips weer! Echt ik had gewild dat ik dit forum een halfjaar eerder had gevonden soms (of langer ;) )
Ik heb twee kinderen die geen vleeswaar op hun brood lusten, voor hun dus altijd zoet in huis. 1 eet meestal hagelslag en de ander vind droog brood het lekkerste en als er wat op zit dan wil hij pindakaas.
Vandaar het inslaan daarvan.
Na jullie onderzoeken ben ik bewust naar de AH gegaan ipv naar de Aldi. Had ik nooit gedacht hoor dat ik daar het goedkoopste boodschappen kon doen