Hoe bezuinig ik op Gas/Elektra

Started by Temudjin, Apr 08, 2014, 09:33 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

even kijken of ik zelf die link kan maken

www.consumentenbond.nl/energie

Mooi is weer gelukt je kunt veel lees voer vinden bij, energie besparen in huis

Zonder dat je dus gelijk nieuwe aanschaf van witgoed doet lees je hier veel waar je nog niet eerder over nagedacht hebt een uurtje lezen kan zomaar een paar tientjes in een jaar opleveren denk ik  :)

Chrissie

ik ben niet zo goed in linken plaatsen  :-[ dus ik noteer het helaas anders.

Maar misschien heb ik nog een aanrader daar staan tevens nog veel meer besparing over van alles en nog wat, heb er zelf ook verscheidene weggehaald. (Nooit meer rood staan)
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Hoi heb even een opmerking over de tips die gegeven worden over kleding wassen en je leest op de site over een wasmachine die een heet water in name heeft.

En de tip koud te wassen maar nu of dan op 65 graden om de trommel schoon te houden.

Hierbij is weer het verhaal dat elektra duur is voor verwarmen voor een droger is het gebruik bij de meeste huishoudens 7% van het totaal gebruik zie hier het nut deze dus niet te gebruiken.

En wat is een wasmachine een rond draaiend trommeltje kost weinig, maar met een peper duur verwarming,s element.

Wat kun je daar gratis aan doen, is altijd koude was en bij zorg dat het schoner moet zijn dan laat je hem vollopen met warm water leuk voor die kunnen klussen maar ben je niet zo handig kun je altijd nog de douche kop in de trommel hangen en hem vol laten lopen tot je 2 of 3 cm water in de trommel ziet staan dan wast die toch heet, en heb je een besparing tot 80 % op het elektra gebruik.

En heb je zo, net als de droog trommel niet gebruiken, ook het dure van wassen afgeschaft.

Xdewit

Dat is ook wat ik doe: niet te heet wassen (40 graden) af en toe een hete was (handdoeken) om de machine weer schoon te krijgen. Ik heb al 14 jaar geen droger en toch had ik toen katoenen luiers die gewoon aan de lijn of op het rek gedroogd werden.
Verder de verwarming net een paar graden lager dan een ander: gewoon een trui of een lekkere deken als je zit.
Ik heb wel een oven maar bak heel veel zelf, dat doe ik dan achter elkaar zodat de oven niet steeds warm hoeft te worden. Is gewoon een soort van planning. Verder hebben wij maar 1 tv, een kleintje. Weinig electrische apparaten en maar 1 mobiel (tot nu toe).

gewoon

Ha
Gooi er nog even een tip tegen aan en die is speciaal voor mensen met schulden dat is dat je erg veel kunt bezuinigen door gedrag en houding ten opzichte van het energie gebruik en daar zijn de stookkosten met 2/3 deel de grootste kosten post.
Koken 4 %
vriezen en koelen 4 %
wassen ook zo iets van 4 %

Dus laat je niet helemaal van de wijs brengen dat wasmachines het nu met 6 liter en 15 jaar geleden 13 liter nodig hadden en evenredig goedkoper zijn, dito koelkasten verhaal, het kijken naar een A ++++ koelkast die E 580,-- kost en in de folder word uitgerekend dat deze E 40 zuiniger is en na een levens duur van 14 jaar zich heeft terug verdient klopt wel als je weg denkt dat deze op  leeftijd ook weer meer gaat verbruiken, dus denk dan maar aan iets van E 400,-- wat die goedkoper was op het einde en dit is een gok!!

Wat zeker is, als je al een dure lening heb waar je met moeite van af komt is E 580,-- extra opnemen na 14 jaar bij 12 %  E 974,40 en dat is wel zeker en het dubbele van E 400,--

Of wel als de meneer in de winkel voor rekent dat deze na 14 jaar gratis is heeft gelijk als de klant hier het geld voor heeft.

Moet je er voor lenen is het dus 980,00 rente en 400 goed koper voor stroom is, ... E 580,-- en wat koste de koelkast ...... E 580,-- winst ? je betaalt dus 2 KEER E 580,--

Vandaar ook mijn opmerking over de douche kop gebruiken dit uit protest je bent er zo maar in getrapt met een creditcard die je er bij krijgt

Knibbel

Zo Gewoon, jij bent er wel helemaal ingedoken. Maar..... ik leer weer een hoop van je. En dat terwijl meneer Knibbel zelf de elektroman in huis is, maar is vaker zo dat wat hun beroep is doen ze in hun eigen huis niet gauw. Manlief legt overal de elektriciteit bij vrienden en familie aan en bij mij ligt de dimmer maandenlang praktisch open omdat hij geen tijd heeft om ernaar te kijken....  :(

Maar over bezuinigen op elektra gesproken, ontving vanmorgen een mail van onze energieleverancier. Hierin werd groots aangekondigd dat wij als vaste klant gebruik mochten maken van een uniek primeur: 'Geen zonnepaneel op je eigen dak? Adopteer een eigen zonnepaneel op het dak van een ander....!!'

Wat bieden zij nu aan: wij 'mogen' een eigen zonnepaneel adopteren op het stadion Euroborg. Ja, en hoe werkt het? Ze vragen een inleg van 550 euro per zonnepaneel, Bij inschrijving betaal je 10% per Ideal en de rest wanneer het paneel op het dak wordt geplaatst. Jaarlijks krijg je dan een rendement van 2,1 tot 4,4 % terug van de energieleverancier (afhankelijk van stroomverbruik en weersomstandigheden). Na 23 jaar krijg je dan je inleg van 550 euro teruggestort. Onze eigen energieleverancier zou zelfs een hoger rendement geven. Kort gezegd komt het erop neer (volgens de toelichting) dat wij zo'n ca. 20 euro per maand terugverdienen op het energie. En..... wij zorgen voor een groen Nederland.....

Dit wordt aangeboden door Stichting 1miljoenwatt. Volgens meneer Knibbel kan je de inzet binnen 2 tot 3 jaar terug hebben verdiend. Maar ja..... 550 euro is ook geen kattepis!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

nooitmeer

Kijk bij de Lidl of Action, desnoods de ikea, voor LED lampen. Deze gebruiken maar 2 of 4 watt terwijl een standaard spaarlamp 7 of 11 watt gebruikt. Tegenwoordig zijn ze zelfs te betalen en ze gaan vele malen langer mee dan alle andere lampen. En alles is tegenwoordig als LED lamp te krijgen.

En trek die internet router er uit als je hem niet gebruikt (s 'nachts), die vreet energie. Houd je hand er maar eens op dat ding is ontzettend heet.

Zelf heb ik sinds kort ook zonnepanelen, ik betaal enkel nog de elektra aansluiting en lever wat energie terug op het net. Maar dat is een prijzige investering.
Maar ook daar zijn regelingen voor. Veel gemeentes regelen hier iets voor. Zie: http://www.svn.nl/FinancieleRegelingen/Paginas/Duurzaamheidslening.aspx
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Jet

Quote from: Buster on Apr 09, 2014, 12:24 AM
Als je iets wil eten uit de diepvries, laat het dan in de ochtend alvast ontdooien, dat scheelt gebruik van de magnetron.
Aanvulling: leg het te ontdooien in de koelkast. Dan wordt je koelkast kouder en dat scheelt ook weer energie voor het koelen van je koelkast ;)

Wat betreft die dubbele energiemeter:
Het is niet alleen de meter, maar vooral het contract wat je bij de energieleverancier hebt. Je kunt wel een dubbele meter hebben, maar als je geen contract hebt met hoog/laag, of nacht/dag tarief, maakt het niet uit wanneer je bijv je wasjes draait.

Gasverbruik wordt vooral veroorzaakt door douchen en verwarming. Belangrijkste tips hiervoor zijn al gegeven. Douchen (warm water) en verwarming zijn de grootste verbruikers.

burningspirit

Even doorgeven.
Wij dachten beter af te zijn door van energieleverancier te wisselen. We hebben dit twee keer zonder problemen gedaan en veel bespaard inmiddels. Een paar weken geleden kwam er weer iemand aan de deur met een nog beter aanbod. Dus, ja, we gingen daar op in. Alles was okee, dachten we. Er werd wel gezegd dat er een kredietwaardigheidsonderzoek zou worden gedaan, maar aangezien we in de WSNP konden, waarbij ook dergelijk onderzoek en stabilisatie-eis is, dachten we dat ons niks kon gebeuren.

Gisteren kregen we een brief van de 'nieuwe' energieleverancier. We lazen dat ze blij waren met onze keuze en dat ze graag alles in orde zouden gaan maken. Maar uit de krediet-check was gebleken dat we een risico vormden en dat we dus een bedrag van 575 euro als waarborg moeten storten, alvorens ze een contract kunnen sturen......  :o

Ik heb ze toch maar even gebeld vandaag. Ze laten een bureau dat onderzoek doen en volgen daarna hun advies. Alhoewel ze officieel niet weten wat de basis is van het negatieve advies omtrent kredietwaardigheid, veronderstelde de meneer van de klantenservice toch dat het te maken heeft met onze WSNP. Hetgeen ik wel tegen de vriendelijke jongeman had gezegd. Er valt niets aan te doen, het gaat over. Waarschijnlijk blijft dat negatieve advies ook nog een aantal jaren na beëindiging (met schone lei) van de WSNP van kracht.

Ik begrijp het wel maar ik vind het toch erg oneerlijk. Vertel het hier om voor anderen teleurstellingen te voorkomen. En heb gevraagd om de mensen die langs de deur worden gestuurd, ook hier van op de hoogte te stellen.Zodat die betere info kunnen geven.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

chapter

herkenbaar ik wilde terug naar essent maar moest oude nota voldoen en 3 maanden vororuit betalen. Blijf dus nog gezellig bij nuon. Ergens wel logisch sommige hebben dat ook met bestellingen bij bol etc. je schuld is immers nog niet gesaneerd maar as na je schone lei.

Smile

Ik  bespaar door  onnodig  lampen aan te  doen , alleen n  schemerlamp  s  avonds  en de tv aan ,is voldoende. De  verwarming  overdag  en  s nachts op  max 17,5  graden, trui of  vestje  aan. S Avonds  gordijnen dicht  verwarming  even op   19 - 20-   graden , dan terug naar  18  zetten  en het blijft heerlijk warm zonder veel te gebruiken. Als ik  aardappelen  en groente  kook,  vuur op  hoog, dan op kleine  vlam  en  na  ruim 15  min  vuur uit  en na plusminus  15  tot  20 min  is  alles  gaar.Succes   :)

burningspirit

Haha Chapter .... dat bedoel ik dus, je keuze vrijheid wordt beperkt. Wij wilden terug naar Nuon,  waren al overgehaald dat te doen. Tot die brief met waarborg eisen. Nja. Het is even niet anders. Voorlopig moeten wij dus bij Oxxio  blijven. 
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Knibbel

Wij zijn nog nooit van energieleverancier gewisseld, niet dat ik daar niet vaker over nagedacht heb. Het is meneer Knibbel die liever bij deze energieleverancier wilt blijven.... Waarschijnlijk vanwege het feit dat onze eigen energieleverancier een klant van zijn werkgever is en hij ook jaren terug door zijn werkgever 'uitgehuurd' is geweest aan onze energieleverancier en daardoor hun meer als 'collega' ziet...

Kreeg ik toch laatst een mail van hun: omdat zij erg blij waren met ons als goede klant (ahum), verzochten zij ons een formulier in te vullen met enkele vragen om te zien of zij ons van nog meer gemak en diensten konden voorzien. Kwam dus ook de vraag hoe wij dachten over zonnepanelen? En als wij die niet konden betalen of wij het een goed idee vonden om via een 'lening' bij hun  zonnepanelen op ons dak te laten plaatsen door deze zelfde energieleverancier....

Met andere woorden: wij zijn zo blij met jullie als klant en willen jullie graag nog de rest van jullie leven aan ons binden....!!

Ik kon het niet laten om als opmerking de volgende vraag aan hun voor te leggen: Iedere nieuwkomer krijgt een cadeau, zoals een gratis slimme meter, korting, bonnen enz. Waar blijft ons cadeautje voor het 40-jarig klant zijn?? Nog nooit iets mogen ontvangen....

Zoals zich laat raden: nog geen reactie terug ontvangen!!

gewoon

Ha Knibbel over bezuinigen op gas en elektra heb ik al eens voor gerekend dat het geen of nauwelijks nut heeft dure energie zuinige vervangingen te doen tenzij iets stuk is.

Dit geld natuurlijk helemaal voor zaken als zonnepanelen en dergelijke waar ook een terug verdien model bij gevoegd word maar zolang je met een duur credit zit is het grootste rendement te hallen dit credit weg te werken, ook is het dat een zonnepaneel stuk of verouderd raakt en een schuld kan niet stuk.

Zoek er nog een goede link bij in het kader even gewoon blijven wat wel de investering waart is te lezen.

http://www.lowtechmagazine.be/2011/02/thermisch-ondergoed-isoleert-het-lichaam.html

Knibbel

Gewoon, wat een leuke link, dat thermisch ondergoed... Ik draag in de winter altijd een thermische legging. Vroeger droeg ik zelfs de jaeger ondergoed van mijn man (erfenis van zijn diensttijd) onder de spijkerbroek.  :P

Heerlijke warm!!

Zonnepanelen, niet aan mij besteed. Vind dat niet nodig. Ik hoef die echt niet, vindt ze veel te duur en eer je ze terugverdiend hebt dat duurt nog wel heel wat jaren. En inderdaad, voordat je uberhaupt die lening hebt afbetaald aan de energieleverancier zijn de panelen of verouderd of kapot en weer aan vervanging toe.

Maar... meneer Knibbels ogen beginnen altijd te schitteren als hij zonnepanelen ziet op andermans daken. En altijd word ik daarop geattendeerd.  ::)

Voor mij voldoen jaeger ondergoed en fleece-deken meer als genoeg....