Hoe bezuinig ik op Gas/Elektra

Started by Temudjin, Apr 08, 2014, 09:33 PM

Previous topic - Next topic

Temudjin

De titel zegt het al..wat gebruikt het meeste stroom en gas? Hoe vaak moet je per week douchen of de was doen ?? Wat is het beste ? een enkele meter of een dubbele meter van je stroom?

Hoe doe jij het ? Laat hier je verhaal achter, je adviesjes en eventuele vraagjes.

Chrissie

Temudijn

Ik was elke dag maar dan alleen 's nachts dit omdat we tijdens de verhuizing een dubbele meter hebben gekregen doordat de oude stuk was. Moest er wel even aanwennen omdat ik nooit een dubbele meter heb gehad.
Heb wel een droger maar deze staat meer stil dan dat hij draait zo'n droger vreet sloten energie dus ik gebruik hem alleen in nood.. De droger is 11 jaar gelegen aangeschaft omdat ik bekkeninstabiliteit had van de jongste (zwangerschap) en geen trap meer kon lopen zo kon ik tenminste nog iets in het huishouden doen voelde ik me nog een beetje nuttig, anders was deze er nooit gekomen vind het verbruik ervan aan energie erg jammer van mijn centjes.

Mijn man doucht ieder dag maar heel kort dit in verband met zijn werk, de kinderen en ik zelf om de dag. Het tandenpoetsen: gewoon water in een beker dit gebruiken wij om de mond mee te spoelen dan kan je de kraan uitlaten scheelt weer water.

Heb ook een oven omdat wij een inbouwkeuken in dit huis hebben, deze hebben de vorige bewoners er in laten zetten, zag er nog goed uit dus wij hebben hem laten zitten, die gebruik ik alleen maar in de weekenden (dubbele meter dan is het goedkoper) dat vreet ook heel veel stroom en dan komt weer hetzelfde verhaal als bij de droger vind dat energie verbruik erg jammer van mijn centjes.

Of de dubbele meter ons geld gaat opleveren dat moet oktober dit jaar uitwijzen dan komt de afrekening. Vorige jaar hebben wij door een storing met de cv ketel ontzettend veel moeten bij betalen dus ik heb geen goede graadmeter nu.

Maar dit is ons verhaal hoop dat je er wat mee kunt! Vergeet niet dat het per gezin verschillend is de één vind dit belangrijk de ander dat.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gewoon

Hoi
Chrissie

Je hebt het over een oven op stroom lees ik, en er zijn ook veel mensen die de magnetron gebruiken voor bakken.

als je vaak bakt is het altijd de overweging waard, dit ouderwets in een gas oven te doen die zijn veel goed koper in gebruik dat gaat op voor alles wat met verwarmen te doen heeft, koken natuurlijk en een boiler is helemaal een leeg loper.

An0niempje

Staat mij bij, dat ik pas nog een ander topic heb gelezen hier op het forum over energiebesparen, dus misschien dat je daar ook nog tips kunt lezen.

Wat me nu even snel te binnen schiet is: verwarming niet pas uitdoen op het moment van naar bed gaan, maar al eerder, verwarming blijkt toch nog wel even warm.
Op het moment sowieso nog maar amper de verwarming aan, omdat als de zon schijnt ik de zon vol in mijn kamer heb en ik dan ook de deur vaak open heb staaqn en we stoken natuurlijk niet voor de mensen buiten ;)

Wasmachine alleen vol draaien

Sinds kort ook begonnen met bv de stekkers van de magnetron en koffiezetapperaat, tv etc eruit te halen als ik de apperaten niet gebruiken.

Ik ben nog aan het uitzoeken of het lonend is om een waterbesparende douchekop aan te schaffen

Ik krijg pas de tip van iemand om eens het programma kassa groen (volgens mij heet het zo) te gaan kijken, daar schijnen ook veel tips gegeven te worden, zoals eieren koken, op het moment dat het water kookt gas uit en dan pan 8 minuten laten staan en de eieren zijn gaar (getest en de eieren zijn dan idd goed, wel even zelf kijken hoe lang precies, omdat de 1 zijn ei harder wil dan de ander ;)

An0niempje

Ik heb hier idd helaas een boiler :(
is minstens de helft van mijn energierekening op jaarbasis :(
Zou graag een andere oplossing willen, maar ben daarin afhankelijk van de woningstichting :(

chapter

veel ligt denk ik ook aan leeftijd huis
mijn woning is 5 jaar hebben geen gas en geen hangende verwarming etc doordat wij warmtepomp hebben.
hou wel rekening met lader laptop van mij en zoon maar verder was ik elke dag en douche ik 1 a 2 keer per dag. kids wisselent douche/ bad.
verder veel apparatuur als vaatwasser droger draaien ook dagelijks.
ik betaal veel voor deze buurt 150 mijn overburen 47 euro

Chrissie

De overgordijnen 's avonds eerder dicht doen dan blijft de warmte beter in huis.
Dikke kleding aantrekken als het winter is met pantoffels aan je voeten dan houdt je je lichaam beter warm.
Of onder een deken op de bank gaan zitten tv kijken.
De televisie niet op de standby laten staan maar helemaal uitzetten heb ooit eens gehoord dat dat wel 30 euro per jaar moest schelen.

Hoi Gewoon,
grandioze tip van die gasoven dank je wel.. Wat ik wel veel doe als ik bijvoorbeeld een macaroni schotel maak uit de oven dan kook ik het eerst even voor en dan verkort ik de oventijd en ongeveer 5 minuten voor dat het gerecht uit de oven gehaald kan worden omdat het klaar is dan draai ik de oven al uit en laat de deur dicht dan gaart het ook nog even door. Dan heb ik met elkaar al minstens 10 minuten korter de oven gebruikt.

Ik heb wel een magnetron maar het beestje doet het niet meer zo best helaas (leeftijd) dat verkort inderdaad de tijden.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

An0niempje

Quote from: chapter on Apr 08, 2014, 10:41 PM
ik betaal veel voor deze buurt 150 mijn overburen 47 euro

Bedoel je daarmee je maandbedrag voor stroom en gas?

Hier gaan standaard alle gordijnen dicht als het donker wordt, woon op een benedenverdieping en heb geen zin om 's avonds voor de hele buurt in de schijnwerpens te zitten ;) Dus rolgordijn in de keuken, gordijnen in slaapkamer en gordijnen in woonkamer, alleen de gordijnen in de logeerkamer gaan zelden dicht....

Ow, heerlijk knus, met een dekentje op de bank, kopje thee erbij :)

Schijnt trouwens dat het uit het stopcontact halen van een koffiezetapperaat ook al 6 euro per jaar is, klinkt op zich als weinig, maar als je meer van zulke apperaten in de keuken hebt staan, kan dat toch een leuk bedrag per jaar zijn :) Ik was me hier nooit zo van bewust, maar probeer daar nu toch steeds beter op te letten.....

Knibbel

Veel tips zijn al hierboven genoemd, dus waarschijnlijk schrijf ik iets wat al vermeld is. Maar wij besparen ook zoveel mogelijk. Hoe?

Wasmachines moeten helemaal vol zijn voordat die aangaat.  Ik heb een droger, volgens manlief zijn dit energievreters, wordt ook alleen in nood gebruikt. Ik droog de kleren zoveel mogelijk buiten of in de badkamer.  's Morgens wassen met koud water en een washandje en om de twee dagen een korte warme douche.

Kook elektrisch maar zet zo'n tien minuten tevoren de kookpit uit want deze blijft nog geruime tijd gloeiend warm. Verder heb ik een simpele eenvoudige rijststomer, dit zijn twee pannen op elkaar en de bovenste pan heeft gaten erin. Onderste pan met water vullen en hierin de aardappelen koken en in de bovenste gaatjespan doe ik groenten gaarstomen 

Wij hebben op de benedenverdieping stenen vloeren, dus hier wordt echt maar een keer per week gezogen, de andere dagen ga ik met bezem en dweil door de kamer.....

Van alle apparaten die niet gebruikt worden gaan de stekkers uit. Zoveel mogelijk verlichting uit, kaarsen geven ook licht en ook nog eens warmte. Maar de meeste besparing haal ik uit het minder stoken. Als in de koude maanden meneer Knibbel naar zijn werk is en ik door de dag ga poetsen doe ik dikke trui aan en verwarming uit. Gordijnen al heel vroeg dicht, deuren goed dichthouden. Verder gaat hier om 10 uur 's avonds de verwarming uit en komen de fleecedekens uit de kast. Komt eigenlijk hierop neer dat overdag bijna nooit de verwarming aan staat, alleen als menerKnibbel ook vrij heeft, wij bezoek krijgen of de kleinzoon bij ons is.

Wij hebben een koopwoning en toen onze verwarmingsketel het begaf hebben wij een hr-ketel gehuurd. Deze heeft geen (gas)waakvlam maar heeft een elektronische ontsteking, die pas aanspringt wanneer er om gas of warm water wordt gevraagd. Wij betalen 29 euro per maand huur voor deze ketel, hebben verder geen onkosten of omkijken naar. Een keer per jaar wordt hij nagekeken en onderdelen vervangen. Dus geen onverwachte onkosten hierin. Ideaal voor ons. En zo zijn er nog wel meer bezuinigingen waar ik niet zo snel op kom, wel maar klein maar alle beetjes bij elkaar helpen enorm.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Quote from: An0niempje on Apr 08, 2014, 11:04 PM
Schijnt trouwens dat het uit het stopcontact halen van een koffiezetapperaat ook al 6 euro per jaar is, klinkt op zich als weinig, maar als je meer van zulke apperaten in de keuken hebt staan, kan dat toch een leuk bedrag per jaar zijn :) Ik was me hier nooit zo van bewust, maar probeer daar nu toch steeds beter op te letten.....
Volgens manlief gebruikt zelfs een oplader van een mobieltje, die niet gebruikt wordt maar toch in de stekker steekt, stroom. En hij moet het weten, want hij is de elektromonteur.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Ik haal altijd alle stekkers eruit van alle apparaten als ik die niet gebruik. Zelfs van het gastoestel. Dit scheelt toch altijd iets op jaarbasis.

chapter

ano electra met 4 personen hebben in deze nieuwbouw wijk nergens gas

gordijnen heb ik nieg wel duo rolgordijnen ideaal. stukje draaien alles dicht. weer draaien open.
hier staat pomp op 20 eronder gaat deze verwarmen s nachts wordt het warmer wordt er gekoeld.
doordat we geen radiatoren hebben duurt het bij snelle weer omschakeling soms langer. aangezien het via vloer verwarmd wordt

gewoon

ja stekkers er uit kan veel geld schelen lees bij de consumentenbond dat dat bijvoorbeeld voor een magnetron tussen de 25 tot 40 % scheelt en dat aanzienlijk

De consumenten bond heeft zeer veel tips is er iemand die een link kan maken bij energie

Buster

Hoi Temudjin,

Gewoon is onze elektra bespaar expert ;) Hij heeft eens vertelt over het verschil in stroomverbruik tussen oude en nieuwe apparaten. Dat scheelt enorm veel geld. Dan denk je bij de tweede hands of via Marktplaats een goedkoop apparaat te hebben gekocht maar dan is het achteraf enorm duur in stroom verbruik. In een ideale situatie kun je daarom beter een paar tientjes meer uitgeven voor een A label apparaat.

Douchen? Wij zijn hier niet van het dagelijks douchen. Maar, we hebben allebei geen collega's en doen niet veel fysieke arbeid op een dag. Het ligt dus een beetje aan je dagbesteding. Normaal is elke dag douchen, ongeveer 5-8 minuten.

Wassen doen wij hier bijna elke dag (heb twee kleine kinderen), volle trommel en de helft van het wasmiddel dat aanbevolen wordt. Gewoon kan je daarin het beste advies geven.

Wat betreft de dubbele meter, die is hier afgeschaft en ik moet eerlijk zeggen, geen idee of dat verschil uitmaakte. Als ik naar de cijfers keek was het minimaal.
De grootste besparing is gas en energie dat je niet gebruikt.
Staat de kachel aan? Zet dan alleen de elementen aan in de kamer waar je bent. Hou de tussendeuren dicht, op tijd de gordijnen dicht, heb je in de oven staan te bakken laat dan het deurtje open als je klaar bent. Al dat soort dingen bespaart warmte en dus energie.

Idd, zoals iedereen al schreef, stekkers eruit (niet uit de vriezer, dan heb je een probleem,..)
Het zijn dingen die gaan wennen, in het begin is het nog best een gedoe om overal aan te denken.
Bijvoorbeeld de wc, bij het doortrekken het schuifje weer omhoogduwen, dat scheelt water.
Droog je was zoveel mogelijk op een rek, grote dingen over de deur hangen kan ook. (moet je niet de deur open zetten in een kamer waar de verwarming aanstaat ;))

Als je iets wil eten uit de diepvries, laat het dan in de ochtend alvast ontdooien, dat scheelt gebruik van de magnetron. Lichten uit in de kamers waar je niet bent.
Ik weet niet of je moet betalen voor je afval per keer, maar het scheelt als je je afval scheidt. Plastic en papier worden vaak gratis opgehaald. Daarmee hoeft je bak minder vaak aan de weg te staan en is dan dus goedkoper. En,.. beter voor het milieu.

Nou het zijn veel tips.

Kan je er wat mee?

HZHNE

Goede tips hier.

Een dubbele meter maakt tegenwoordig niet zo heel veel meer uit.
Vroeger was het verschil tussen hoog en laag tarief zo'n 5 tot 8 cent.
Het was dan ook belangrijk om zoveel mogelijk in het laag tarief te verbruiken.
Dus met name in de nacht en het weekend.

Nu is het verschil zo'n 2 cent. Nog steeds een verschil, maar het lever niet zo heel veel meer op.
Vaak is het zo dat als je 60 procent in laag verbruikt dan heb je er een klein beetje voordeel van. Meestal is dit niet meer dan 5 tot 10 euro per jaar.

Tegenwoordig kun je bij elke leverancier ook tegen enkel tarief worden afgerekend. Dit kun je gewoon aanvragen door met hun te bellen of te mailen (je moet dan wel de huidige standen bij de hand hebben). Zowel de hoge meter als de lage meter worden dan opgeteld en tegen het reguliere enkel tarief afgerekend.

Er zit geen financieel voordeel aan, maar je kunt wel wassen etc op momenten dat het je het beste uitkomt.

Het enkel tarief zit altijd tussen het hoog en laag in.
Stel hoog is nu 22 cent
Laag is 20 cent.
enkel is 21 cent.

Het is wel geen bespaartip maar een gemakstip