Kan er dit over zeggen:
Wees er eerlijk over als ernaar gevraagd wordt
Zorg dat je zelf precies weet, wat de regels zijn
Hou een super accurate administratie bij, waarin alles aantoonbaar en bewijsbaar is
Veel hangt af van degene die je bij SHV gaat bijstaan in je strijd tegen de schulden
Als dat een persoon is, die begrijpt waarom het belangrijk voor je is, heb je een klein stapje voor
Maar dan nog kan diegene tegen regels aanlopen, die het onmogelijk maken
Het ligt er ook aan wat je voor jezelf begonnen bent
Een voorbeeld van wat ik meemaakte:
Ik heb ooit gesolliciteerd bij een bedrijf dat handelt in de verkoop van contracten met dienstverleners zoals bijvoorbeeld energiebedrijven en goede doelen
Het werk was gebaseerd op provisies en dus een soort van 0-uren contract, waarbij je per geslaagde 'deal' werd uitbetaald
Dus een soort van freelance (zzp) constructie, zoals bijvoorbeeld ook het geval is bij Tupperware, Hara, Forever Living Products etcetera
Toen de persoon, die met me sprak i.v.m. de sollicitatie, hoorde, dat we probeerden in een shv traject te komen (wat wel noodzakelijk is gezien de hoogte van onze totale schuld) sprak hij de volgende woorden uit:
"Schuldhulpverleners hebben over het algemeen liever dat je een vast contract heb voor (desnoods) maar weinig uren, dan dat je een contract/werk hebt waarbij de verdiensten onzeker zijn..... "
Omdat.... alle onzekerheid op gebied van inkomen, roet in het eten van het shv traject kan gooien
'Men' is bang dat als er veel meer verdiensten zijn, mensen in schuldsituaties, geld gaan achterhouden, van uit een soort van 'rechtvaardigheidsgevoel', of, als er weinig verdiensten zijn, dat mensen dit als nul verdiensten opgeven, dus geen voordeel voor schuldeisers.... kan uitgelegd worden als benadelen van schuldeisers....
Wat ook zomaar kan gebeuren, is dat er discussie ontstaat over het werkelijke verdiende bedrag of de rechtmatigheid van de opgevoerde 'onkosten'.
Niet mijn woorden maar die van een ervaren 'recruiter'!
Ik werd uiteindelijk niet aangenomen bij deze job overigens.
Ik weet niet of dat bij jouw eigen bedrijfje ook zo is, maar je moet er denk ik wel rekening mee houden dat het soms meer problemen oplevert dan geld....
En als je met schulden zit, eist men vanuit shv dat álles ingezet wordt om de schuldeisers tegemoet te komen.
Ik ben van mening dat dit terecht is, maar het is afhankelijk van plaats en persoon hoe dingen worden uitgelegd in de praktijk.
Vanmorgen ook nog eens scherp te horen gekregen dat we informatieplicht hebben
Wat zoveel betekent dat je álles eerlijk moet vertellen, óók als er niet om gevraagd wordt....
hopelijk zeg ik het op deze manier goed
succes