kleine beginnende ondernemer

Started by ennudan, Apr 02, 2014, 12:20 AM

Previous topic - Next topic

ennudan

Vanmiddag had ik een heel verhaal getikt maar ik zie het nergens meer staan. Nog maar een keer proberen dan  ;)

Ik ben al goed geholpen op het forum maar heb nog een vraag waar jullie misschien ook mee kunnen helpen of ervaring mee hebben?

Halverwege vorig jaar ben ik zoals dat zo mooi heet "voor mezelf begonnen" ik moest gewoon proberen om meer inkomen te generen en had zoiets van laat ik dat dan doen dat ik het zelf een beetje kan sturen en ook nog eens iets van ik leuk vind (hard werken voor iets wat je leuk vind is immers minder erg)
Ik ben dus naast de 4 dagen die ik voor een baas werk langzaam aan het proberen om iets voor mezelf op te bouwen. Dit houdt in dat ik regelmatig in het weekend werk en in de avond uren naast m'n gezin en reguliere werk nog bezig met met afhandelen en mailcontact met klanten enz.
Nu heb ik voor die 4 dagen een vast inkomen wat heel fijn is. Wat ik voor mezelf verdien is minder zeker, dat verschilt nog wel eens de ene of de andere maand.

Weten jullie of ze hier bij de schuldhulpverlening moeilijk over kunnen doen? Ik wil dit namelijk wel echt blijven doen. Heb alleen wel de auto nodig om mijn spullen mee te kunnen nemen. Kan dit ondanks dat het geen zeker inkomen is een reden zijn om de auto te kunnen houden?  (zo ie zo kan ik de kosten van de auto dekken met de inkomsten uit "mijn bedrijfje" ) 

Hoop dat jullie me hier ook weer tips en advies in kunnen geven   :)

burningspirit

Kan er dit over zeggen:
Wees er eerlijk over als ernaar gevraagd wordt
Zorg dat je zelf precies weet, wat de regels zijn
Hou een super accurate administratie bij, waarin alles aantoonbaar en bewijsbaar is

Veel hangt af van degene die je bij SHV gaat bijstaan in je strijd tegen de schulden
Als dat een persoon is, die begrijpt waarom het belangrijk voor je is, heb je een klein stapje voor
Maar dan nog kan diegene tegen regels aanlopen, die het onmogelijk maken

Het ligt er ook aan wat je voor jezelf begonnen bent
Een voorbeeld van wat ik meemaakte:
Ik heb ooit gesolliciteerd bij een bedrijf dat handelt in de verkoop van contracten met dienstverleners zoals bijvoorbeeld energiebedrijven en goede doelen
Het werk was gebaseerd op provisies en dus een soort van 0-uren contract, waarbij je per geslaagde 'deal' werd uitbetaald
Dus een soort van freelance (zzp) constructie, zoals bijvoorbeeld ook het geval is bij Tupperware,  Hara, Forever Living Products etcetera
Toen de persoon, die met me sprak i.v.m. de sollicitatie, hoorde, dat we probeerden in een shv traject te komen (wat wel noodzakelijk is gezien de hoogte van onze totale schuld) sprak hij de volgende woorden uit:
"Schuldhulpverleners hebben over het algemeen liever dat je een vast contract heb voor (desnoods) maar weinig uren, dan dat je een contract/werk hebt waarbij de verdiensten onzeker zijn..... "
Omdat.... alle onzekerheid op gebied van inkomen, roet in het eten van het shv traject kan gooien
'Men' is bang dat als er veel meer verdiensten zijn, mensen in schuldsituaties, geld gaan achterhouden, van uit een soort van  'rechtvaardigheidsgevoel', of, als er weinig verdiensten zijn, dat mensen dit als nul verdiensten opgeven, dus geen voordeel voor schuldeisers.... kan uitgelegd worden als benadelen van schuldeisers....
Wat ook zomaar kan gebeuren, is dat er discussie ontstaat over het werkelijke verdiende bedrag of de rechtmatigheid van de opgevoerde 'onkosten'.
Niet mijn woorden maar die van een ervaren 'recruiter'!
Ik werd uiteindelijk niet aangenomen bij deze job overigens.

Ik weet niet of dat bij jouw eigen bedrijfje ook zo is, maar je moet er denk ik wel rekening mee houden dat het soms meer problemen oplevert dan geld....

En als je met schulden zit, eist men vanuit shv dat álles ingezet wordt om de schuldeisers tegemoet te komen.
Ik ben van mening dat dit terecht is, maar het is afhankelijk van plaats en persoon hoe dingen worden uitgelegd in de praktijk.
Vanmorgen ook nog eens scherp te horen gekregen dat we informatieplicht hebben
Wat zoveel betekent dat je álles eerlijk moet vertellen, óók als er niet om gevraagd wordt....

hopelijk zeg ik het op deze manier goed

succes

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ennudan

Dank je voor je reaktie Burningspirit.
Ik snap wat je bedoelt, omdat het niet zeker is wat er mee binnenkomt zou ik daar mee kunnen sjoemelen of tenminste dat zouden ze kunnen gaan denken.
Voor mij is het wel heel belangrijk om dit te blijven doen, het is een hobby waar ik een stukje mijn werk van heb kunnen maken. Inmiddels heb ik ook weer een aardige klantenkring opgebouwd en ik zou het zonde vinden om dit om zeep helpen nu door in een traject te komen.
Mijn andere baan is met een vast contract voor onbepaalde tijd voor die 4 dagen. Wel zijn ze daar erg aan het bezuinigen en moeten er ook mensen uit (niet in mijn functie maar wel in andere functies) Mijn eigen baas zijn is dus ook een soort van opvangnet voor als ook ik te horen krijg dat het einde oefening is.
We hebben gezeten met de schulden en alles in kaart gebracht, netjes in een mapje gestopt met tabbladen precies op volgorde van het formulier van Humanitas. Als we geen loonbeslag meer hebben zouden we een bedrag van 800,- tot 900,- per maand kunnen inlossen op onze schuld van max. 26000,- (bij berekenen kwamen we lager uit maar ik heb er een paar duizend opgegooid voor eventuelle spoken die uit de kast komen vallen en waar ik niet meer aan gedacht heb.) Theoretisch gezien zijn we dus in staat om in de 3 jaar die er meestal voor zijn onze gehele schuldenlast in te lossen. Geen van de schuldeisers hoeft dan akkoord te gaan met een lager bedrag dan dat er openstaat.
Het geld wat ik verdien "voor mezelf" heb ik dan nog niet meegeteld in de berekening. Dat zou er dan dus nog bovenop komen om alles af te lossen.
Ik hoop maar dat dit allemaal een klein beetje helpt.

Buster

Ennudan,

In een SHV traject of WSNP kan je geen zelfstandige zijn.
Tijdens een traject is het van het grootste belang dat je een stabiel inkomen hebt.
Als zelfstandige heb je dat niet, dat betekent dat de kans te groot is dat je je niet aan de gemaakte boedel afspraken kan houden en het traject ieder moment zou kunnen mislukken.
Daarnaast is het voor de WSNP (minnelijk weet ik niet zeker) je handelingsonbekwaam wordt verklaard. Dat houdt in dat je geen bedrijf mag voeren of werkzaamheden binnen een bedrijf mag uitvoeren waarbij je verantwoordelijk bent voor het vermogen van een ander.

Ik zou het zeker bespreken met de organisatie waar je je hebt aangemeld, zij kunnen je precies vertellen welke regels er gelden binnen je gemeente.

Boeddha

Sorry als ik niet alles teruglees, maar als ik je reactie zo lees ennudan, vraag ik mij af.

Als je zo'n bedrag kan inlossen per maand, waarom dan niet zelf het heft in handen nemen?
Er zijn hele mooie excel sheets te maken waarin je duidelijk je aflosschema kan neerzetten en kan sturen naar je schuldeisers.
Vooral als je het bedrag totaal kan inlossen is het de moeite waard!

En....je kan dan ook zelfstandige blijven ;) Plus je hebt iets meer vrijheden dan een persoon die in een traject zit.

Be strong, have faith!

chapter

lastige alleen is dat degene die loonbeslag heeft gelegd deze er waarschijnlijk niet gaan afhalen, nu zekerheid wat die krijgt plus het vakantiegeld volgende maand.
Als deze snel klaar is en andere zich nog niet hebben toegevoegd bij deze deurwaarder kun je nu al betaalvoorstellen doen per datum dat beslag eraf is.
Als je al zelfstandige mag blijven naast je 4 dagen werken zul je hiervoor niet de auto mogen behouden, mogelijk wel voor je vaste werk als dat ver is en er geen andere opties zijn.
Hierin lijken ze soms makkelijker in minnelijk als wsnp maar veel hangt ook af van je contactpersoon of bewindvoerder.

ennudan

Bedankt voor jullie reakties weer. Echt heel fijn dan mensen meedenken en tips geven.

Buster op zich heb ik een stabiel inkomen van die 4 dagen werk, dat is met een vast contract voor onbepaalde tijd. Het eigenbedrijfje geld is alleen extra zeg maar.
Ook mijn man heeft een vaste baan voor onbepaalde tijd. Ik hoop dus echt dat we iemand treffen die zich er in kan vinden want het is voor mij naast werk ook hobby en dus ontspanning zeg maar.

Boeddha het is zoals Chapter al zegt, door het loonbeslag erop redden we dat niet. We hadden achterstand bij de belasting, die is er met beslag afgehaald en mijn man kreeg toen 550,-  met een huur van 530,-  en nog andere regelingen konden we niks. Nu is die gelukkig klaar na een paar maanden. Bij mij was ook beslag gelegd maar het was in december ingehouden en 14 dagen later kreeg ik het als uitbetaling weer terug van de belastingdienst omdat ik teveel had betaald ??? heel vaag.

Als er geen beslagen komen en we krijgen een maand of 3/4 uitstel van alles dan kunnen we stabiliseren en dan zouden we het daarna wel zelf kunnen proberen maar ja die beslagen zullen wel komen denk ik.

We zijn in ieder geval wel al aan het proberen het heft in eigen hand te nemen. Hebben alles netjes in mappen gedaan. Een excelsheet gemaakt met inkomsten, uitgaven en schulden. En ook naar verschillende schuldeisers een mail gedaan om de openstaande kosten precies op te vragen en te verzoeken om de lasten niet te verzwaren met beslag en rente enz. (lang leve de voorbeeld brieven !)
Wie weet is dat in ons voordeel als we zelf al een hoop hebben geprobeerd als is het wel een beetje te laat met proberen eigenlijk  :-[

Buster

Ennudan, in een traject kun je niet voor jezelf beginnen.

Mocht het je lukken om het beslag te boven te komen en je er zelf voor wil gaan om af te lossen dan heb je inderdaad het voordeel van de vrijheid om zelf een bedrijf te starten.
Daar zitten wel weer specifieke haken en ogen aan, maar die zijn vooral praktisch, niet wettelijk.

Denk er wel aan dat een bedrijf, het ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen, maar in eerste instantie zal een bedrijf geld kosten in plaats van opleveren. Ook al houd je de kosten erg laag en ben je heel handig, dan nog maak je kosten, de vraag is dan of dat haalbaar is.
Maar, dat is dus iets wat alleen jij en je man kunnen beantwoorden.
Via Google is veel te vinden wat betreft het starten en ondernemen. Ook hier geldt: kennis geeft kracht ;)

Knibbel

Quote from: Boeddha on Apr 02, 2014, 01:09 PM
Als je zo'n bedrag kan inlossen per maand, waarom dan niet zelf het heft in handen nemen?
Er zijn hele mooie excel sheets te maken waarin je duidelijk je aflosschema kan neerzetten en kan sturen naar je schuldeisers.
Vooral als je het bedrag totaal kan inlossen is het de moeite waard!

En....je kan dan ook zelfstandige blijven ;) Plus je hebt iets meer vrijheden dan een persoon die in een traject zit.
Ben eigenlijk geneigd om hierin mee te gaan met Boeddha. Ook mij lijkt dat 900 euro aflossingscapaciteit mogelijkheden schept om het heft zelf in handen te nemen. Persoonlijk zou ik het proberen en als achteraf blijkt dat het toch te zwaar is of er doen zich onverwachte tegenvallers voor kun je je altijd nog tot de gemeente wenden. Maar dat is natuurlijk een beslissing die jullie zelf moeten nemen.....

En zoals Buster ook al aangaf, of en hoeveel beginkosten je moet uitgeven ligt geheel eraan welk soort bedrijfje je gaat opzetten. In mijn kennissenkring zijn een paar dames die, naaste hun reguliere baan, als bijbaantje consulente zijn van bijvoorbeeld Tupperware of Herbalife. Zover als ik heb begrepen bestonden hun beginkosten in aanschaf van producten voor demonstraties. Maar na bestellingen verdienden zij dat heel snel weer terug met hun provisie. Een andere kennis maakt taarten en cupcakes, maar heeft natuurlijk ook wat beginkapitaal nodig gehad voor apparaten, fondant e.d. Maar ook dat was te overzien. Geen huur, geen dure website, gewoon via facebook, die zorgt wel dat de tamtam rondgaat. De opdrachten stromen bij haar binnen.....

Weet natuurlijk niet wat je gaat beslissen, maar ik wens je heel veel succes toe met je eigen bedrijfje wanneer je besluit om toch door te zetten.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ennudan

Het is dat de grootste schuldeiser, die van de lening niet met minder dan 450,- per maand akkoord wil gaan (toe nu toe dan) als die vooral in het begin tot die andere weg zijn met minder akkoord zou gaan dan zouden we het zeker zelf willen doen.
Nu hebben we besloten het traject maar aan te gaan, wie weet kunnen zij bemiddelen en kunnen we alsnog zelf een hoop doen dan.

Voor mijn eigen bedrijfje hoef ik niets meer aan te schaffen, alle spullen heb ik al en ik weet ook dat ik er gemiddeld 200,- per maand mee bij kan verdienen. (dat is zeker het gemiddelde per maand van het laatste half jaar) Het zou dus extra zijn boven op mijn salaris zonder extra kosten te moeten maken.
Facebook werkt zeker heel goed, ook ik maak daar dankbaar gebruik van. ;-)

tuthola

Misschien een stomme vraag maar over die bijverdiensten moet je toch ook belasting betalen of heb je dit al berekend ?

An0niempje

Quote from: tuthola on Apr 03, 2014, 05:40 PM
Misschien een stomme vraag maar over die bijverdiensten moet je toch ook belasting betalen of heb je dit al berekend ?

Als het gaat om geld verdienen met een hobby, dan is er naar ik begrepen heb een bepaalde grens. Onder die grens hoef je geen belasting te betalen en boven die grens wel.
Heb alleen zo even niet paraat waar die grens ligt.
Ben alleen geneigd om te denken, dat gemiddeld 200 euro per maand over die grens heen gaat.
Ik ben zelf op een gegeven moment ook aan het kijken geweest voor een eigen webshop, maar werd zwaar ontmoedigd toen ik aan het UWV ging vragen wat zij daarin voor mij konden betekenen....
Op een gegeven moment moet je ook gaan overwegen, of je wel of niet een kamer van koophandel nummer aan gaat vragen.
Zo uit mijn hoofd gezegd stond er wel het 1 en over op de kamer van koophandel site.

ennudan

Ik stond ingeschreven bij de KVK en ook bij de belastingdienst. Ik ben dit bedrijfje ooit begonnen in 2006 maar door de werkzaamheden bij mijn huidige baas waar ik eerst 5 dagen werkte kon ik het niet voorzetten (niet op de manier die ik wilde in ieder geval) Ik ben er dus een jaar of 3 tussenuit geweest en heb wel steeds aangiftes gedaan maar die stonden dan op 0.
Ik koos toen ik bij deze baas ging werken voor een wat lager salaris dan ik had bij mijn werkgever ervoor maar wel voor meer zekerheid omdat ik bij de andere werkgever oproepkracht was. Door het oproepkracht zijn kon ik het wel beter combineren met mijn eigen bedrijfje.
Zekerheid was er dus maar het mindere inkomen was niet heel fijn, dus besloten 1 dag minder werken (een parttime dag want mijn fulltime dagen heb ik gehouden) en dan voor mijn eigen bedrijfje weer te gaan.

Toen ik dus nog als oproepkracht werkte verdiende ik zo'n beetje hetzelfde erbij per maand als wat ik er nu mee (kan) verdien(en) Door de belastingdienst werd ik vrijgesteld van administratieverplichting omdat het bedrag te laag was.
Nu wilde ik netjes van de week mijn verdiensten opgeven maar mijn btw nummer bestond niet meer, uit navraag bij de KVK en belasting bleek dat ze me omdat er geen inkomsten waren de laatste paar jaar hebben uitgeschreven. Hier heb ik wel een brief van gehad maar die zal tussen het val en het schip geraakt zijn met de verhuizing want het versturen is rond december gebeurd en toe waren we daar vollop mee bezig.
Ik moet nu dus opnieuw inschrijven en ook BTW nummer aanvragen, er word dan opnieuw gekeken naar mijn plicht enz.

tuthola

Dank voor je uitleg ennudan, ik vroeg het ook omdat je dan niet voor verrassingen komt te staan :-)