Ik dacht..... een nieuw begin

Started by Charijn, Mar 30, 2014, 09:57 AM

Previous topic - Next topic

Charijn

Hallo,

Ik ben vier jaar geleden gescheiden. We hadden samen een koophuis. Hij mocht er blijven wonen, en zou het huis op zijn naam zetten. Maar kort na het te zijn gescheiden kreeg hij ontslag. sinsdien werkt hij overal maar paar maandjes. Het huis staat dus ook nog op mijn naam.
In de echtschediingsconvenant staat dat hij de woning met daarop berustende hypotheekcairelening, zonder verrekening aan de man (mijn ex) is toegescheiden.
Ik ben verder gegaan met mijn leven, en ben net met mijn nieuwe vriend opnieuw ouder geworden.
Mijn ex zit inmiddels bij het vkb (volkskredietbank) Nu ben ik donderdag gebeld door de hypotheekverstrekker wanneer de schuld eens wordt ingelost. Nu gaan ze mij papieren toesturen die ik moet invullen en terugsturen. Er wordt nu beweert dat wat er in het convernant staat alleen tussen ons geld, en dus niet met de bank. Volgens mij heb ik nu een heeeel groot probleem. Ik kan het niet betalen. Ben nu druk aan het zoeken naar werk, maar dat is zo moeilijk. Wie heeft tips, opmerkingen oid??

Bedankt

Buster

Beste Charijn,

Het echtscheidingsconvenant is een afspraak tussen jullie beide en alleen geldig als beide zich aan die afspraak houden.
Doordat je ex nu in een traject zit en er een restschuld is ontstaan die de bank niet meer bij hem op mag eisen komen ze bij jouw.
De hypotheek staat namelijk op jullie beider naam, daar veranderd een convenant niets aan.
De enige manier waarop dit voorkomen had kunnen worden is als je ex je had uitgekocht, maar dat is niet gebeurt geloof ik.

Wat de bank waarschijnlijk nu van je wil weten is wat je inkomsten zijn zodat zij een maximale aflossing van je kunnen eisen.
De berekening die zij gaan maken kun je ook heel goed zelf maken. Hier lees je er meer over:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Je schrijft dat je nu een vriend hebt en verder bent gegaan met je leven.
Woon je daarmee samen? Als dat het geval is telt zijn inkomen mee in de berekening van wat jij maximaal kan aflossen. Wat de bank niet mag is van je vriend verwachtten dat hij gaat aflossen.
Als jij geen tot weinig inkomsten hebt kun je ook niet veel aflossen.

Wat je dan eventueel kan overwegen is zelf een traject te gaan volgen.
Daarover kan de gemeente je vast meer vertellen.

Charijn

Bedankt voor je duidelijke reactie Buster!
Ik heb inderdaad bijna geen inkomen, woon wel samen, maar geen samenlevingscontract oid.
Er wordt dus ook naar zijn inkomsten gekeken. Maar als ik niet genoeg heb om te kunnen aflossen, dan  zou hij dus moeten betalen??
Ik zal mij even verdiepen in de link die je erbij hebt gezet.
Nogmaals bedankt.

Buster

Als jij geen inkomen hebt kun je niets aflossen.
De berekening die ze maken gaat er dan vanuit dat je vriend de vaste lasten betaald.
Hij is niet aansprakelijk voor aflossingen aan de hypotheek.
Mocht je ooit besluiten te gaan trouwen doe je er goed aan dit op huwelijkse voorwaarden te doen.

Wat ze eventueel wel kunnen doen is aanspraak maken op je voorlopige teruggave, dat zijn namelijk wel inkomsten. Maar die zal nooit boven je beslagvrije voet uitkomen.
Stel je vind een baan en je start met aflossen zou je eventueel nog kunnen kijken of je recht hebt om dit te verhalen bij je ex. De bank had met jullie beide een afspraak, jij had met hem een afspraak waar hij zich niet aan heeft gehouden. Je hebt bijvoorbeeld ook geen gebruik van het huis, hypotheekrente aftrek of andere voordelen, die waren allemaal voor hem.

Succes!

grotelies

Hoi,

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje
Ik ben ook 4 jaar geleden gescheiden met 2 kinderen en in het convenant staat ook dat ik niet meer verantwoordelijk was voor de hypotheek. Ons huis zou wel verkocht worden, maar dat is pas na 3,5 jaar verkocht met flink verlies. Hierdoor hebben we samen 62.000 euro schuld aan de bank. Helaas ben ook ik hoofdelijk aansprakelijk net als mijn ex-man en kijken ze niet naar het convenant. Ik moet helaas de schuldhulpverlening in omdat ik dit nooit zo afbetaald kan krijgen.
Ik had ook gehoopt op een nieuw begin, met alimentatie, maar zelfs die heb ik maar 5 maanden gehad omdat mijn ex dat niet kan betalen na verlies van zijn baan. Ik kom standaard al 200 euro per maand tekort. Ik overleef al jaren in plaats van dat ik leef.  :(

Groetjes, Grote Lies.

Quote from: Charijn on Mar 30, 2014, 09:57 AM
Hallo,

Ik ben vier jaar geleden gescheiden. We hadden samen een koophuis. Hij mocht er blijven wonen, en zou het huis op zijn naam zetten. Maar kort na het te zijn gescheiden kreeg hij ontslag. sinsdien werkt hij overal maar paar maandjes. Het huis staat dus ook nog op mijn naam.
In de echtschediingsconvenant staat dat hij de woning met daarop berustende hypotheekcairelening, zonder verrekening aan de man (mijn ex) is toegescheiden.
Ik ben verder gegaan met mijn leven, en ben net met mijn nieuwe vriend opnieuw ouder geworden.
Mijn ex zit inmiddels bij het vkb (volkskredietbank) Nu ben ik donderdag gebeld door de hypotheekverstrekker wanneer de schuld eens wordt ingelost. Nu gaan ze mij papieren toesturen die ik moet invullen en terugsturen. Er wordt nu beweert dat wat er in het convernant staat alleen tussen ons geld, en dus niet met de bank. Volgens mij heb ik nu een heeeel groot probleem. Ik kan het niet betalen. Ben nu druk aan het zoeken naar werk, maar dat is zo moeilijk. Wie heeft tips, opmerkingen oid??

Bedankt

sacredfour

Dit is een situatie die tegenwoordig vaker voorkomt. Eigenlijk had je direct na de scheiding contact met de bank moeten opnemen om deze van de gewijzigde situatie  te informeren. De bank moet dan actie ondernemen. Het huis moet verkocht, of op een naam gezet worden. Weigert de bank dit , dan kan je je later beroepen op de zorgplicht van de bank. Nu is het dus zaak om het huis te verkopen. De bank kan dan, zoals Buster al aangegeven heeft nog steeds de restschuld op beide partijen verhalen. Hoe jullie dit onderling geregeld hebben zal hun een worst zijn. Laat de bank nu weten dat je het huis te koop wilt zetten. Krijg je geen medewerking van je ex, dan zal er per executieveiling verkocht moeten worden. Ook hij zal hierbij niet gebaat zijn. Wat je ook doet teken geen machtiging voor de bank om het huis te verkopen zonder jouw inmenging!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.