hele diepe zucht

Started by Nnif, Mar 28, 2014, 07:08 PM

Previous topic - Next topic

Nnif

Hallo allemaal,

Wat fijn dat ik op deze website ben beland, ik voel mij zo alleen met mijn problemen en ben blij dat ik mijn verhaal kwijt kan en advies/hulp kan krijgen.

Ik ben nog jong, pas 21 en heb schulden. Op het moment ben ik veel aan het afbetalen in termijnen, maar natuurlijk hou ik niks over. Al een paar jaar geleden begonnen de problemen, depressief, problemen thuis (geweld). Ik stopte met school en had geen zin meer in het leven. In deze tijd had ik geen inkomen en heb ik vooral bij mijn zorgverzekeraar (zilveren kruis) schulden opgebouwd. Omdat ik niks over hou door het afbetalen van schulden kan ik nog steeds het maandelijkse bedrag niet betalen, dat al omhoog is gegaan + nog een premie van rond de 70 p.m. Ik ben een eitje en ik kan het bijna niet zeggen, maar ik ben bang en ik durf geen contact met ze op te nemen. Ik probeer alles af te betalen en ik ben op zoek naar werk en ga weer netjes naar school, studeer goed. Alleen.. tja, wat moet ik doen? Het is zo een zware last op mijn schouders. Ze bellen mijn moeder regelmatig, omdat zij mijn nummer niet hebben. Kan ik hulp krijgen, iemand die er misschien tussen gaat staan en mij helpt om afspraken te maken?

Groet

An0niempje

Welkom Nnif op het forum
Als ik het goed begrijp, probeer je op het moment je leven weer op te pakken, maar zitten je schulden je in de weg?
Je zegt dat ze vaak naar je moeder bellen.
Dan weet je moeder dus inmiddels van je problemen af, concludeer ik hieruit.
Ik weet niet hoe ver je achterstand nu is, maar zorg ervoor dat de achterstand onder de 6 maanden blijft. Anders heb je er een nieuw probleem bij in de vorm van aanmelding bij het CVZ.
Zelf gelukkig nog geen ervaring mee, dus anderen kunnen beter uitleggen, wat er dan gebeurd.

Je zegt zelf niet te durven bellen met je zorgverzekering, maar toch is het belangrijk dat er gebeld wordt, zodat je naar een oplossing kunt zoeken.

Is het geen optie om een keer met je moeder om de tafel te gaan zitten en een overzicht te maken van de openstaande bedragen? Ik weet verder niet hoe de relatie met je moeder is, maar misschien wil zij dat wel voor je bellen en proberen tot een oplossing te komen.
Zijn de schulden alleen bij de zorgverzekering of ook ergens anders?

Maar het wel goed, om er ook met iemand in je omgeving over te kunnen praten, dat kan enorm opluchten is mijn ervaring, ook als is de drempel om het te vertellen, erg hoog....

heel goed, dat je ondanks je financiele problemen toch weer naar school gaat en werk zoekt.
Je wilt je dus echt inzetten voor een oplossing, alleen heb je daar hulp voor nodig...

Chrissie

Welkom Nnif,

Als eerste wil ik zeggen dat je heel goed bezig bent, je zoekt hulp voor je schulden en pakt je leven weer door op zoek naar werk te gaan en te studeren, klasse hoor!

Ik sluit me geheel bij An0niempje aan ga eens rond de tafel zitten met je moeder misschien dat zij voor je kan bellen.
Heb je zoiets van dat doe ik liever niet, misschien is schulphulpmaatje heet het geloof ik van humanitas dan wat voor je, dit zijn mensen die je helpen met de administratie op orde te brengen, misschien dat ze ook voor je bellen naar bedrijven zoals het zilveren kruis.

Zelf ben ik ook geen beller ik stap als het mogelijk is er liever persoonlijk op af maar heb geleerd deze mensen te zien als gewone mensen zoals jij en ik en niet hoger dan is die drempel ook niet zo hoog, tevens denk ik er altijd bij ze eten me niet op ze hebben wel eten gehad dan valt het altijd mee. De meesten zijn heel vriendelijk en staan je netjes te woord.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

An0niempje

Schuldhulpmaatje is idd ook een goede tip, Chrissie....

Volgens mij verschilt het per gemeente wat er aan schuldhulpmaatjes mogelijk is.
Bij mij in de woonplaats helpt humanitas. Hoe en wat precies ga ik als het goed is woensdag zelf achter komen. Ook wordt het in sommige plaatsen door een kerk gedaan en naar mijn weten hoef je dan niet lid te zijn van die kerk of te geloven, maar vanzelfsprekend wel het geloof van de gene die je helpt respecteren....

Anders moet je eens googlen op humanitas of schuldhulpmaatje en dan in combi met je woonplaats...

Knibbel

Eerst ook van mij welkom. Om een weg te vinden om grip op jouw schulden te krijgen is een goed overzicht van jouw financiën en zeker de schulden een eerste vereiste. Zoals mijn voorgangers ook adviseerden misschien kan je dit samen met jouw moeder oppakken. Vind je dit moeilijk dan kun je je inderdaad misschien wenden tot schuldhulpmaatje en als die niet in jouw gemeente is (in mijn gemeente bijv. is er geen) dan misschien Humanitas.

Nnif, ik heb ook Zilveren Kruis als zorgverzekeraar en heb maanden terug voor aanmelding bij CVZ gestaan vanwege achterstanden. Ik heb in die periode heel veel contacten met hun gehad, belde zowat iedere week naar hun en mijn ervaring is dat zij echt wel bereid zijn om mee te denken mits je laat zien dat je van goede wil bent. Ook zijn zij best bereid om een betalingsregeling met je te treffen maar dan moet je echt contact met ze gaan opnemen. Voor het geval je iemand anders namens jezelf wilt laten bellen, hou er rekening mee dat ze bij het Zilveren Kruis geen financiële informatie aan anderen doorgeven, mits ze van jou een machtiging hebben ontvangen. Zelfs ik, als echtgenote, heb aan mijn man een machtiging moeten vragen omdat ik wel een eigen polis heb maar hij bij hun ingeschreven staat als de hoofdverzekeraar, vanwege de collectiviteitskorting van zijn werkgever.

Je bent nog zo jong Nnif en dan al zoveel zorgen, zou je liever nog een beetje onbezorgdheid van je prille leven willen toewensen. Ik wens je veel succes en sterkte en ga ervoor......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

An0niempje

Misschien dat het je een beetje extra moed geeft, maar bel angst kan je overheen komen...
Ik durfde zelf ook nooit te bellen, heb vroeger (ging dan niet over schulden), mijn moeder vaak laten bellen als ik het zelf niet durfde, maar de laatste tijd zoveel moeten bellen met instanties, dat het nu steeds makkelijker gaat.
Een hobby zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet....

En wat Chrissie zegt: ze vreten je niet op.... Wat bij mij ook nog wel eens wil werken, is bedenken, dat ze je verder niet kennen, je hoeft geen persoonlijke relatie met ze aan te gaan, dus boeiend wat ze van je denken.... En waarschijnlijk denken ze, behalve zakelijk verder helemaal niets van je... Ok, lukt mij ook niet altijd, maar zo probeer ik er iig wel naar te kijken, als mijn telefoonangst toch weer op dreigt te gaan spelen....

Chrissie

Er schoot me vanmorgen ineens iets te binnen waarom schrijf je je vraag  of wat je wilt zeggen niet op papier? spreek je het een aantal malen uit, desnoods oefen je met je moeder, gaat dan telefoneren, wie weet wordt het dan ook gemakkelijker.

En net wat An0niempje ook zegt op den duur gaat het steeds gemakkelijker, je zelfvertrouwen groeit bij iedere overwinning die je boekt en je wordt mondiger. En laat je niet uit het veld slaan als het een keer niet goed gaat denk dan gewoon de volgende keer beter ik doe mijn best meer kan ik er niet van maken! Je hebt namelijk niet alles in de hand. Of als je denkt ik ben toch niet tevreden ,was dan iets vergeten, dan bel je nog een keer dan kwam het wel goed! dit laatste heb ik weleens bij de hand gehad ;)

Hoe zegt Buster het ook altijd zo mooi er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

Sinds januari 2016 schuldenvrij.