Vragen van V

Started by Victoria, Mar 27, 2014, 03:31 PM

Previous topic - Next topic

Victoria

Best
Er was ooit een lening tje afgesloten bij Wehkamp in  2006 het bekende verhaal baan verloren ect ect.
Nooit meer iets van gehoord. Tot ik een bkr registratie aanvraag deed.
Tot mijn verbazing stond deze er nog in!  Goed okee !
Volgende gebeld naar wehkamp kunnen niks meer vinden maar hebben het gecedeerd aan de deurwaarder.
Deze deurwaarder aangeschreven gebeld en reageert nergens op!
Ik wil dit oplossen maar kan dit op deze wijze niet.

Kan je mij helpen met de volgende vragen ?
Verjaringstermijn termijn hoelang ?
Doorverkoop schulden door financiële instanties ?
Zodra ze de schulden doorverkopen mogen zij dan nog de registratie bij bkr handhaven.
In feite hebben ze afstand gedaan van de schuld en deze doorverkocht.
Is in feite het zelfde als een auto . Als je je auto verkoop kan je toch ook niet de auto op je naam laten staan
Ivm registratie.
Dit geld toch ook voor schulden en leningen die doorverkocht zijn ?
Dit schijnt weer een nieuwe rage te worden waar mensen op deze manier helemaal niet meer uitkomen.
Heb je hier een antwoord op of kun je mij helpen hiermee.
Vriendelijke groet V
Naar een schuldenvrij bestaan

An0niempje

Welkom op het forum.
Met de vragen die je hebt kan ik je helaas niet helpen, daar ik zelf alleen ervaring heb met een lening bij DUO/IB-groep

Buster

Beste V,

Welkom op het forum en excuus voor de late reactie.
Verjaring van een lening treed op na 5 jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden.
Dat betekent, 5 jaar nadat jij bent gestopt met betalen.

Maar er is meer, er moet de afgelopen 5 jaar geen brief naar je gestuurd zijn waar in staat dat de schuldeiser "ondubbelzinnig" aanspraak maakt op de vordering.
Zo'n brief noemen ze stuiting.
Als jij in de afgelopen 5 jaar bent verhuisd is het wel je verantwoordelijkheid om die post te kunnen ontvangen. Je moet namelijk vindbaar zijn, dus als ze die brief naar een oud adres hebben gestuurd telt hij wel.

Wat je nu kunt doen is verzoeken aan de gerechtsdeurwaarder die de schuld blijkbaar heeft overgekocht om een verwijdering van de BKR registratie.
Reageren zij hier niet op kun je aankloppen bij het BKR, je moet hoer wel brieven of emails voor kunnen laten zien dat je zelf geprobeerd hebt om de schuldeiser aan het werk te zetten.

Mocht de schuldeiser ineens de schuld willen opeisen vraag dan om een bewijs van de acte van cessie en bewijs van stuiting. Ze zijn verplicht dit aan je te tonen, binnen een redelijke termijn. (dat is ongeveer twee weken) Als je dat doet zet dat vooral in de brief: "Ik erken de vordering niet."

Succes. 

gewoon

Wehkamp heeft de registratie gedaan bij de BKR en moet deze ook intrekken.

En de reden is dat de deurwaarder al die jaren niet door stuiting heeft voorkomen dat deze lening inmiddels verjaard is.

Ten zij je leest bij de registratie dat je onvindbaar was, dan heb jij geen adres wijziging door gegeven, en gaat dit niet op en kun je nog proberen of je met Wehkamp er uit komt met een betaling.

Mijn gedachte wijkt dus af ? En heeft Buster gelijk
Om het met Wehkamp zelf op te lossen, die hebben je aangemeld als ( onvindbaar zie code)

Buster

Gewoon, ik meen dat de houder van de schuld je moet afmelden.

Als de schuld is doorverkocht aan een derde (hoogstwaarschijnlijk stille cessie) is dat dus de partij die de afmelding moet doen, Whekamp is dan geen partij meer. 

Charijn

Nooit geweten dat dit mogelijk is.
Ook ik heb een bkr-regristratie,dat ging toen om de telefoon van mijn ex.
Die moest ook betaald worden, en dat ging voor, die van mij bleef toen liggen.
Inmiddels al lang afbetaald, maar ik heb de bkr-registratie nog wel helaas.

Buster

Er is een verschil tussen een registratie en een codering.
Een registratie is geen probleem, een codering wel. En dan nog zijn daar verschillende gradaties in.

Je kunt op het overzicht zien met welke je te maken hebt en of je actie moet ondernemen.

nooitmeer

Hmm... die gerechtsdeurwaarder is niet aangesloten bij het BKR, dus hoe zou hij een codering kunnen verwijderen?
Daarbij komt dat de overeenkomst is afgesloten tussen klant en wehkamp, wehkamp mag consumtieve kredieten aanbieden. Dat wehkamp de schuld verkoopt verlost ze nog niet van de contractuele bepalingen.

Dus het beste is inderdaad zo snel mogelijk een overzicht van de schuld te krijgen van de deurwaarder en deze te betalen. Vraag dan een bewijs van aflossing en ga hier mee naar wehkamp om die coderingen er af te laten halen.
Doet wehkamp dat niet dan is de enige weg de geschillencomissie van het BKR.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

@ Nooitmeer, dat vraag ik me dus af.

V geeft aan dat Whekamp de schuld heeft gecedeerd, met andere woorden er is afstand gedaan van de vordering. Dat betekent dat Whekamp geen rechten meer heeft over de vordering. Schuiven de plichten dan ook niet automatisch door?

gewoon

Hoi het is nu bij die deurwaarder,  en vermoed dus ook dat die verder niets met die BKR kan

Heeft niet aan gemeld bij de BKR, en heeft geen inzage, en reageert dus niet.

Die code veranderen dat kan alleen Wehkamp volgens mij, en dan blijft die nog 5 jaar staan als voldaan.

( en volgens mij is dit maar goed ook dat incassobureau,s hier niet over gaan, anders regent het morgen brieven dat ze bedragen aan gaan melden bij de BKR als er niet binnen twee 2 dagen betaald is )

Libra

Beste V,

Even een vraagje.
Heb je een BKR registratie of een codering?
Er is namelijk een heel groot verschil tussen die twee.

Op het moment dat je een lening afsluit of zelfs als je een mobiele telefoonabonnement afsluit, krijg je een registratie bij het BKR.
Zelfs als de lening bijvoorbeeld afbetaald is, blijft de registratie nog gedurende 5 jaar na die tijd gehandhaafd in het register.

Het wordt een ander verhaal als je een BKR codering hebt!
Een BKR codering houdt in dat je eigenlijk de status krijgt van wanbetaler.
Op het moment dat je 3 maanden of meer achterstand hebt in de betalingen c.q. aflossingen, wordt de registratie veranderd in een code en dan kun je inderdaad er tegenaan lopen dat je, zelfs als je iets heel simpels wilt doen zoals bijvoorbeeld wisselen van telefoonprovider, een groot probleem krijgt en zo'n aanvraag op voorhand afgewezen wordt.

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat 95% van de Nederlandse bevolking een BKR registratie heeft, maar alleen de mensen met betalingsachterstanden van 3 maanden of meer hebben een BKR codering.

nooitmeer

Quote from: Buster on Mar 30, 2014, 01:07 PM
@ Nooitmeer, dat vraag ik me dus af.

V geeft aan dat Whekamp de schuld heeft gecedeerd, met andere woorden er is afstand gedaan van de vordering. Dat betekent dat Whekamp geen rechten meer heeft over de vordering. Schuiven de plichten dan ook niet automatisch door?
Als ik me niet vergis gaat dat inderdaad over de schuldvraag, maar er bestaat nog steeds een contract tussen de klant en de krediet verlener. Als de schuld is afbetaald dan zal Wehkamp de registratie moeten verwijderen. Let wel, dit gaat over een consumptief krediet en niet over een "standaard" schuld, deze zijn inderdaad gewoon onderling te verkopen en over te dragen, maar bij bankaire producten zit dat net iets anders.

Dus de schuld is inderdaad verkocht met alle rente opbrengsten e.d. Maar het krediet bestaat nog steeds bij Wehkamp, dat ze niets meer kunnen vinden onstlaat ze nog niet van een correcte afhandeling.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Nooitmeer, dank je ;)