En nu dan?

Started by ennudan, Mar 26, 2014, 11:14 PM

Previous topic - Next topic

ennudan

Chapter aan de hand van de berekening scheelt het ongeveer 4000 euro wat er minder afgelost word dan het totale schuldbedrag maar ook vakantiegeld van ons beide en eindejaarbonus gaat daar nog heen dus dan spelen we wel quit ongeveer.

Lastige is dat mijn man per 4 weken betaald krijgt en de berekening uitgaat van per maand betaald, dat is op papier dan dus meer salaris dan dat er daadwerkelijk binnen komt.
We hebben dus van de week een betaalschema gemaakt en van alles neergezet wat er van welk salaris betaald gaat worden. We hebben de meeste vast lasten gezet op mijn man zijn salaris. Zo zal de huur dus bijvoorbeeld eerst betaald worden op 25 mei voor de maand juni maar dan 22 juni voor de maand juli en zo door. In december/januari zouden we dan 1 maand al die lasten niet hoeven betalen en kunnen we zijn salaris grotendeels bufferen.

ennudan

Omdat ik ook "de plicht" heb gekregen om te kijken naar meer uren werk heb ik vrijdag een aantal uurtjes gezeten voor een mooie sollicitatiebrief (mail) en een goede C.V.
Nu maar hopen dat daar ook wat uitkomt  :)

chapter

super dan moet minnelijk wel zeer goed te doen zijn en beter als wsnp
je krijgt ook deel van je vakantie geld.
ik hoop dat ze snel voorstellen gaan doen en je de rust vind die een traject bied

ennudan

Hoop ik ook, heel erg zelfs. Gekke is dat ik jaren terug al eens gedacht heb aan een sanering maar we steeds dachten nee dat is vreselijk we blijven het zelf proberen. Gat werd alleen maar groter en groter natuurlijk, domme wij.

Van het vakantiegeld mogen we 750,- zelf houden en de rest gaat ook naar de sanering. Dat vind ik toch nog heel wat hoor, we dachten dat alles erheen zou gaan.
Waarschijnlijk is het voor het eind van deze maand nog niet geregeld allemaal en gaat mijn man zijn salaris  naar het loonbeslag wat er door de zorg is gelegd en ga ik van mijn salaris ook bloedspoed rekeningen betalen van deurwaarders die dreigen. Dat gaan dan straks allemaal wel weer van het totaal af wat er open staat aan schulden.

Enige is dat we deze maand wel zoveel mogelijk de vaste lasten hebben betaald maar het niet van allemaal konden doen omdat er dus loonbeslag gelegd was en ik aan een deurwaarder geld moet overmaken omdat ze anders verkoop willen houden eind van deze maand. Dat risico wilde ik echt niet lopen dus heb maar eieren voor ons geld gekozen.
Met andere woorden, we hebben niet optimaal kunnen stabiliseren en ik hoop dat ons dat niet kwalijk word genomen.

ennudan

Vandaag een mail gehad van de schuldhulpverlener dat hij het budgetplan er prima uit vind zien en dat wanneer we alle vaste lasten betalen aankomende maand hij de hulpverlening wil gaan starten.
Ik had hem aangegeven dat we helaas deze maand niet alles hadden kunnen betalen maar hij gaf aan dat hij vond dat we al een aantal goede stappen hadden gezet.
Goed nieuws dus denk ik  :)

Buster

Heeft hij nog geen uitspraak gedaan?

Wel goed dat hij in elk geval kan zien (en vindt) dat jullie goed bezig zijn.
Toi toi toi!

ennudan

Nee we hebben de berekening gehad van hem, en tijdens het gesprek had hij aangegeven dat we eerst twee maanden moesten stabiliseren en alle vaste lasten moesten betalen. Hij zou daarna in gesprek gaan met de schuldeisers.
Geen idee gaat dat altijd zo ?

Enne dank je wel Buster !

Buster

Ja, dat is wel gebruikelijk.
Eerst een x aantal maanden de basis vaste lasten stabiel.
Een traject kan pas gaan starten als er geen achterstanden zijn in die lasten. Achterstanden zijn namelijk een bijna schuld. En je mag in een traject geen nieuwe schulden maken, daarom eerst de boel stabiel, geen bijna schulden en daarna aan de slag met de schuldenlast.

Het ziet er goed uit hoor!

ennudan

Maar eigenlijk zijn er in die vaste lasten ook allemaal al achterstanden  :-[ variërend van 200,- tot 800,-

Buster

Als het oude achterstanden zijn kan het zo zijn dat ze worden opgenomen als schuld.
Ik ga er vanuit dat deze meneer op de hoogte is van jullie dossier en daar vast iets over had gezegd als dat roet in het eten kon gooien, toch?

Heb je in je plan het inlopen van de achterstanden ook meegenomen?

burningspirit

Laat de gedachte niet los dat jullie goed bezig zijn! Zet de puntjes op de "i" whatever it takes. Hou vol!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

ennudan

Klopt hoor al die achterstanden staan vermeld in het dossier, we hebben deze al opgegeven als schuld zeg maar, en we hadden ook aangegeven dat wanneer er loonbeslag zou zijn (en die verwachten we wel van de zorg verzekering) dat we dan niet alles vaste lasten konden betalen. We hadden we de huur, gas en elektra, verzekeringen betaald maar water en motorrijtuigen kon niet meer. Nu hebben we die ook nog staat op betalen per 3 maanden dus had ik die even op een minder hoge prioriteit gezet. De aanvraag voor maandelijkse betaling hebben we wel gedaan en dat ook laten weten aan de hulpverlener.
En een nieuwe basisrekening hebben we geopend, meteen ook het nummer doorgegeven aan salaris administraties, kinderbijslag en belastingdienst (van die laatste verwacht ik rond de 1700 euro terug dus dat kan ook mooi mee voor de schulden, mochten we nog niet in traject zitten dan ga ik er dringende dingen van betalen of kleinere schulden dat die weg zijn. Mochten we wel in het traject zitten dan gaat het natuurlijk naar de sanering op de rekening daar)

chapter

super ennudan.
wat een geruststelling.
ligt er nu nog beslag dan want met volledige mogelijkheden tot aflossen zouden vaste lasten geen probleem mieten zijn.
ik moest zelf het belastinggeld toen bewaren en micht er geen kleine mee betalen.  dan zou ik andete schuldeisers benadelen.
zou even aan contact persoon vragen wat je beste kunt doen ermee.
halen ze met minnwlijk ook bij afwijzing kwijtschelding gemeentebelastingen het van boedelrekening. dat zijn flinke postrn die je anders mee mowt rekenen net als bufferen voor auto aks jullie die hebben apk onderhoud en eigen risico zorg.

ennudan

Chapter helaas ligt er wel beslag ja, deze stond al te trappelen achter de vorige beslaglegger.
Daardoor konden we dus deze maand niet aan alle vaste lasten voldoen.
Maar dat is een beslag van het CJIB  voor de zorgverzekering en die zit er dan voorlopig nog wel even op. Deze maand komt wel het vakantie geld dus gaat er meteen een groter bedrag mee in het beslag.
Waarschijnlijk krijg ik wel mijn vakantie geld dus kunnen we deze maand dan wel alle vaste lasten gewoon betalen.
Als het lukt wil ik daar ook weer wat regelingen of achterstanden van betalen, alles wat weg is is maar weg toch?
Wat bedoel je met minnelijk bij afwijzing kwijtschelding ?

Op de sollicitatie die ik had gedaan heb ik vandaag helaas een afwijzing gehad. Verder zoeken dus maar weer

ennudan

We zijn weer een maand verder, het is weer salaris tijd :-)
Afgelopen maand hebben we ons goed kunnen redden met het weekgeld.

Deze maand hebben we alle vaste lasten kunnen betalen. Bij mijn man was wel 1700,- ingehouden door loonbeslag maar samen met mijn salaris en vakantiegeld konden we naast de vaste lasten ook nog aan wat betalingsregelingen voldoen.
Ik moet zeggen, het voelt erg goed om gewoon dingen te kunnen betalen!

De schuldhulpverlener die wij hebben komt oprecht ge?interesseerd over, vorige week kregen we van hem een mail om te vragen hoe het ging. Of we het redden met het boodschappen geld omdat ik aan had gegeven dat het krap was door de loonbeslagen e.d. vorige maand.
Hij wil deze maand de hulpverlening in gang gaat zetten, ik ben dus erg benieuwd hoe snel dit allemaal zal gaan.
Tijdens het intake gesprek vond ik het al een vriendelijke man, hij gaf zelfs tips die echt in ons voordeel waren. Heb er dus eigenlijk wel vertrouwen in dat het gewoon goed komt  :)