En nu dan?

Started by ennudan, Mar 26, 2014, 11:14 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Inderdaad jammer Sacredfour. Daarom ben ik blij dat jij hier meer aandacht aan wil besteden door dit probleem in een aparte topic ter sprake te brengen. Wie weet hoeveel mensen je hiermee bereikt en zonder twijfel ook kunt helpen....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ennudan

puzzelen puzzelen puzzelen

We zijn al vanaf vanmorgen bezig met het invullen van het formulier voor de schuldhulp en alle benodigde papieren erbij zoeken.
Alles meteen maar per ding gesorteerd in een mapje met tabbladen ertussen. Het enige wat we nog op moeten vragen is de BKR en de zorgverzekering voor de rest is het wel compleet.
Zonder die zorgverzekering zitten we op een schade (zo noem ik het maar even) van bijna 23000,- 
Voor kosten die we nog niet in kaart hebben gebracht aan schuld hebben we even voor alle zekerheid 3000.- erbij opgeteld het zou zomaar kunnen dat we in al de uitzoekerij dingen over het hoofd hebben gezien en er nog spoken uit de kast komen.

Een schuld dus van 26000,-  (slik wat een geld)

We hebben alle vaste lasten op een rijtje gezet en onszelf op 450,- gezet per maand om van te leven met 2 volwassenen 1 jong volwassenen, twee kinderen en twee katten.

We kunnen dan 900,- per maand inlossen op onze schulden. Dat zou dus 29 maanden aflossen worden en dan nog wat maanden voor de rente.

Wanneer we toegelaten worden door de schuldhulp zouden we theoretisch gezien dus in de 36 maanden alle schuld in kunnen lossen zonder dat de schuldeisers erbij inschieten en maar een deel van het bedrag krijgen.

Nog steeds willen we het wel zelf doen ook of in ieder geval in afwachting van de beslissing van de schuldhulp een poging wagen maar is dat slim om te doen ? Zijn daar ook voorbeeldbrieven van misschien die ik daarvoor kan gebruiken ?

ennudan

Een warme douche voor electrabel wat mij betreft. Gisterenavond heb ik een aantal mails de deur uit gedaan waarin ik heb gevraagd om tijd zodat we het een en ander uit kunnen zoeken en dat we afspraak hebben met schuldhulp enz.
Ook gevraagd aan al die bedrijven om een overzicht van wat er openstaat.

Vanmorgen al vrij vroeg een mail met het overzicht, na terug mailen nogmaals met de vraag of er een mogelijkheid was even uitstel te krijgen tot dat we alles uit hebben kunnen zoeken kreeg ik een mail terug dat helemaal uitstel niet kon maar ik kon wel een betalingsregeling krijgen voor de aankomende 3 maanden van 25,- per maand. Heel blij met dit aanbod meteen terug gemaild dat we er graag gebruik van wilden maken van die mogelijkheid. Kreeg ik vrij snel erna weer een mail terug dat de meneer de betaling heeft gezet op 10,- per maand voor 3 maanden lang en dat deze in gaat op 3 mei.
Echt blij gewoon met deze reactie ! pffff wist niet dat ook zo kon.

Knibbel

Ennudan, wat goed, echt fijn om zoiets te lezen. Ik hoop dat dit het begin is van een voortzettende trend, dat zoveel mogelijk schuldeisers jullie tegemoet willen komen.

Liefs
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

chapter

Vaak bereik je meeste door juist in gesprek te blijven.
Als je de ruimte hebt  zou ik degene die nog geen beslag hebben gelegd ook zo'n voorstel doen.
zorg wel dat je ze na kan  komen anders werken ze niet meer mee.
hoe lang loopt loonbeslag nog.
Anders kun je voorstel doen dat het per maand na beslag verhoogd kan worden.
Je bedrag aan leefgeld is aan ruime kant normaal is 50 voor volwassene en elke persoon extra 10 euro dus ongeveer 400 per maand

ennudan

Gisteren heb ik eigenlijk naar alle bedrijven en instellingen zo'n mail gestuurd met dezelfde vraag. Toch maar proberen dachten we en we zien wel dan.
Het loonbeslag van de belastingdienst is weg, wel zijn we bang dat CJIB ook een beslag zal doen (of al heeft gedaan) i.v.m. zorgpremie.
Dat is dus even afwachten en misschien kan de hulpverlener daar antwoord op geven. (Ook CJIB hebben we gemaild)

ennudan

Inmiddels hebben we het overzicht van de lening ook binnen en hebben we ook het contract van de lening erbij gepakt. Toen we hem afsloten betaalden we 7,7% rente op jaarbasis. Nu is dat 12,1%  Eerst losten we dus met de 140,- in de maand rond de 88,- euro af, nu losten we nog maar 12,- euro af. Dan gaat het niet zo snel helaas.

Hele overzicht uitgepluist, ach ja als je dan toch bezig bent met alles op orde brengen dan dat ook maar eens bekijken.

oorspronkelijke lening 14000,-
door opname tussendoor  17518,16
afgelost (termijnen op overzicht tot juni 2013) 18060,-
afgelost na overzicht aan deurwaarder 4700,- (incl. beslag)
rente bedrag tot juni 2013 â,¬ 14390,33
nog te betalen aan deurwaarder/lening 14280,40 (incl kosten voorkomen enz)

aan het eind van de rit voor deze lening dus betaald 36940,-

ennudan

Vandaag naar Humanitas geweest met alle papieren. Op alleen de BKR na was alles in orde, als we die binnen hebben kan de map met gegevens naar de gemeente.
Dit kan maximaal 6 weken duren had de mevrouw het over.

chapter

ik had bleek na budgetbeheer een achterstand van 2400 euro bij cjib had alleen inhouding zorgtoeslag als beslag gehad dat was 8 euro in de maand.
geen bronheffing op loon bv.
als er nu helemaal geen beslag ligt is het echt koe bij horens vatten nu en op de bvv gaan leven en gaan aflossen.
als je op rijtje hebt wie hoeveel kun je ze allemaal zelfde percentage nu gaan aflossen.
als je bang bent dat je meer gaan uitgeven ipv aflossen zou je budgetbeheer bij gkb bv kunnen overwegen.

Boeddha

Quote from: ennudan on Apr 03, 2014, 03:56 PM
Inmiddels hebben we het overzicht van de lening ook binnen en hebben we ook het contract van de lening erbij gepakt. Toen we hem afsloten betaalden we 7,7% rente op jaarbasis. Nu is dat 12,1%  Eerst losten we dus met de 140,- in de maand rond de 88,- euro af, nu losten we nog maar 12,- euro af. Dan gaat het niet zo snel helaas.

Hele overzicht uitgepluist, ach ja als je dan toch bezig bent met alles op orde brengen dan dat ook maar eens bekijken.

oorspronkelijke lening 14000,-
door opname tussendoor  17518,16
afgelost (termijnen op overzicht tot juni 2013) 18060,-
afgelost na overzicht aan deurwaarder 4700,- (incl. beslag)
rente bedrag tot juni 2013 â,¬ 14390,33
nog te betalen aan deurwaarder/lening 14280,40 (incl kosten voorkomen enz)

aan het eind van de rit voor deze lening dus betaald 36940,-

Wat staat er in jullie contract qua rentestijging? Als je een vaste rente hebt, mogen ze dat nooit verhogen!

En ruim 4,5% verhogen is extreem veel!

Dit kwam ik tegen:

Een verhoging van de rente op uw krediet moet wel in redelijke mate gelijk zijn aan de verhoging van de marktrente. Wanneer de marktrente bijvoorbeeld met 0,5 % omhoog gaat, is het niet reëel als de rente van het doorlopend krediet met 2 % stijgt.

Maar ik weet zeker dat @Sacredfour je hier veel meer over kan vertellen!!
Be strong, have faith!

ennudan

Helaas Boeddha, ik heb de kleine lettertjes gelezen en het staat erin dat het variabel is. Daar valt dus niks aan te doen. Het is misschien op het randje allemaal maar ze staan in hun recht.
Wat niet wegneemt dat het een hoop is wat erbij komt maar goed, we zijn zelf ooit zo stom geweest om deze lening aan te gaan.
(Reden dat we hem ooit aangingen was dat we in een recreatiehuis gingen wonen en daar geen volledige hypotheek op kregen dus een deel met een lening bij moesten financieren, huis ooit verkocht omdat het te klein werd maar niet genoeg middelen om de lening naast de hypotheek ook in te lossen)

sacredfour

alleen maar zeggen dat een rente variabel is is niet genoeg. ook een variabele rente moet ergens op gebaseerd zijn.  Ik zal morgen de uitspraak van het KIFID hierover op het forum zetten.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ennudan

Alvast bedankt Sacredfour  :D

sacredfour

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

ennudan

Dank je wel Sacredfour, ik heb een van de twee doorgelezen en het is een interessant stuk. Ik vind het alleen moeilijk om te zien of dit ook op ons van toepassing zou kunnen zijn maar misschien kan jij me hier mee helpen ?

In ons contract is dit opgenomen over de rente.

Kredietnemer is over de bedragen die hij op grond van deze overeenkomst schuldig zal zijn een kredietvergoeding verschuldigd zoals die telkens door kredietgever zal worden vastgesteld welke van dag tot dag wordt berekend met dien verstande dat de in rekening te brengen vergoeding de volgens de wet op consumentenkrediet toegestane kredietvergoeding nimmer zal overtreffen.
De kredietvergoeding wordt maandelijks ten laste van de kredietfaciliteit van kredietnemer geboekt.
Het kredietvergoedingspercentage bedraagt thans per maand 0.623%
effectief kredietvergoedingspercentage per jaar 7.7%