En nu dan?

Started by ennudan, Mar 26, 2014, 11:14 PM

Previous topic - Next topic

ennudan

Met zoeken naar meer informatie ben ik beland op dit forum. Een paar verhalen heb ik gelezen en ook ik wil mijn verhaal wel doen. Wie weet kunnen jullie me helpen met tips en advies of met eigen ervaringen.

Wij hebben een aanvraag lopen bij kredietbank Nederland en ik duim mijn vingers blauw om te hopen dat deze goed gekeurd zal worden. Misschien komt er dan eindelijk wat rust want ondertussen ben ik helemaal op van altijd schulden, deurwaarders en loonbeslagen :-(

Door verschillende omstandigheden (onder andere door een ongeluk van mijn man waardoor hij een langere tijd niet heeft kunnen werken en inkomsten uit onregelmatigheidstoeslag mis is gelopen) maar ook door minder slimme beslissingen zijn wij in schulden terecht gekomen die we niet meer kunnen betalen. Door steeds te moeten schuiven met rekeningen waar dan weer een hoop geld bovenop komt aan administratiekosten/incassobureaus's enz. loopt alles maar op en op en nu zijn we dus op een punt dat het echt niet meer gaat en we dus ook echt hulp in moeten vragen van buitenaf.

Het grootste probleem is onlangs gekomen. In 2013 hebben wij omdat er toen loonbeslag lag van de zorgverzekering en van de belastingdienst niet kunnen voldoen aan de betalingsverplichting van ons doorlopende krediet. We hadden op een bepaald moment een achterstand in aflostermijnen van 1400,-  Ribank waar we onze lening hadden lopen heeft deze toen overgedragen aan een incassobureau die het totale leenbedrag opeiste van 14000,- 
We konden 1400,- niet betalen maar 14000,- al helemaal niet. Door wat geld wat vrij kwam hebben we toen 1000,- betaald maar voor de overige 400,- in de achterstand viel niets meer te regelen. het volledige bedrag moest betaald en anders kwam het voor.
Ook dat is inmiddels gebeurd en er is beslag gelegd op onze rekening. Het totale bedrag wat op de rekening stond is eraf gehaald... weg salaris dus en ook geen mogelijkheid meer om eten te kopen of rekeningen te betalen. (Inmiddels is onze rekening wel weer vrij gegeven)
We hebben deze lening in 2002 afgesloten en maandelijks 140,- betaald, hadden we nu maar meer afgelost want eigenlijk hebben we dus nu alleen aan rente al 18500,- betaald maar nog steeds niks afgelost (hadden we daar maar ruimte voor gehad :-(  )
Door alle kosten van rechtbank enz is de schuld inmiddels bijna 18000,-  een bedrag om hopeloos van te worden naast de andere lopende dingen.

Ik denk dat we inmiddels een totale schuld hebben van 25000,- ons salaris samen is zo ongeveer 2600,-  ik vraag me zo af of dit genoeg is om de schuld over te kunnen sluiten en of ze akkoord gaan.
Hebben jullie hier ervaring mee ? Weten jullie hoe moeilijk het is om hulp te krijgen via kredietbank nederland ? We hebben trouwens ook alvast een aanvraag gedaan voor schuldsanering. Allebei de trajecten duren best een tijd voordat je langs mag komen of antwoord krijgt dus dan maar liever op twee paarden wedden. Weten jullie ook van mensen die helemaal geen hulp kregen ?

Alvast met grote dank

An0niempje

Als eerste welkom op dit forum en de eerste belangrijke stappen op weg naar een schuldenvrije toekomst heb je al gemaakt...
Je hebt erkend dat je een probleem hebt, je besloten dat je dit probleem aan wilt pakken en je bent op zoek gegaan naar hulp... Dus dat verdient iig al een compliment.

Verder heb ik zelf geen ervaring met kredietbank en heb zelf ook (nog) geen aanvraag gedaan voor de WSNP. Moet eerlijk zeggen, dat ik ook nog niet zo lang op dit forum zit, maar ben erg blij, dat ik op dit forum terecht ben gekomen....

Heeft al een keer met jullie meegerekend of er voldoende rekening is gehouden met jullie beslagvrije voet?
Heeft al een keer iemand met jullie meegerekend of de rentepercentages kloppen?

Ik zelf wil graag proberen om een rentestop aan te vragen, zodat je niet alleen maar rente blijft betalen en niets aflost. Ik ben er nog niet uit, hoe ik dat het beste kan doen. Als ik het zo lees, zou dat voor jullie ook schelen. Ik heb begrepen dat je bij zo'n verzoek wel afhankelijk blijft van de welwillendheid van de schuldeiser, maar ik denk dan: niet geschoten is altijd mis....

Zijn er nog zaken waar je mogelijk kwijtschelding voor kan vragen?

Wil je iig heel veel succes wensen in de puzzelwereld van de schulden...

Knibbel

Hallo Ennudan, ook van mij een hartelijk welkom op dit forum. Ga helemaal mee met Anoniempje, de eerste hobbel is genomen, nl. de erkenning en de wil om jullie schulden aan te pakken. Dat alleen vind ik al een grote pluim waard....

Wat jullie aanvraag bij Kredietbank Nederland betreft ook ik heb hier geen ervaring mee, nooit een aanvraag bij gedaan. Maar als ik kijk naar jullie gezamenlijke inkomen lijkt mij dat een 'schuldsanering' sowieso geen probleem zou moeten zijn. Of wellicht dat zij jullie een goedkopere lening kunnen verstrekken en hiermee de oude lening en andere schulden mee aflossen..... Maar nogmaals Kredietbank Nederland heb ik geen ervaring mee.....

Quote from: ennudan on Mar 26, 2014, 11:14 PM
We hebben deze lening in 2002 afgesloten en maandelijks 140,- betaald, hadden we nu maar meer afgelost want eigenlijk hebben we dus nu alleen aan rente al 18500,- betaald maar nog steeds niks afgelost (hadden we daar maar ruimte voor gehad :-(  )
Heb ik dit nou goed begrepen: jullie hebben in 2002 een lening afgesloten ter hoogte van 14.000 euro en vanaf 2002 tot en met nu al 18.500 euro aan rente betaald? Dus eigenlijk in al die jaren alleen maar rente betaald en de rente is nu al hoger dan het leenbedrag? Toch een behoorlijk bedrag....

Quote from: ennudan on Mar 26, 2014, 11:14 PM
Ik denk dat we inmiddels een totale schuld hebben van 25000,- ons salaris samen is zo ongeveer 2600,-.
Naast de aanvraag bij de Kredietbank Nederland kun je natuurlijk ook overwegen om naar de gemeente te gaan voor een schulphulpverleningstraject. Of zelf een plan maken om de schulden aan te pakken. 25.000 euro is natuurlijk wel een flink bedrag, maar gezien jullie inkomen toch mogelijkheden om hier binnen een paar jaar vanaf te zijn.

Zelf ben ik in december 2012 op dit forum terechtgekomen met een schuldentotaal van ca. 25.500 en een achterstand in betalingen van ca. 600 euro. Ik heb toen besloten om zelf de schulden aan te pakken en niet naar de gemeente te gaan. Samen met onze lieve goede Buster heb ik een lijstje opgesteld met mijn vaste lasten en een leefbudget. Ons gezamenlijk inkomen lag dan wel onder 2600 euro, maar als de achterstanden weggewerkt waren bleef toch een 'gezonde' aflossingsbedrag over, mits wij natuurlijk tering naar de nering gingen zetten. Betalingsregelingen regelen..... Zo zuinig mogelijk inkopen, geen nieuwe kleding, geen nieuwe schoenen, geen auto..... Alles wat niet dringend noodzakelijk is voor ons levensonderhoud werd weggestreept en overal op bezuinigen, minder gas, elektriciteit, minder douchen, wasmachine zo vol mogelijk enz. Iedere cent werd gezien als een kapitaal..... En nu, anno maart 2014 is ons schuldentotaal gezakt naar ca. 15.950 euro.

Dus welk traject jullie kiezen, er is echt licht aan het eind van de tunnel...... Ook voor jullie.....

Heel veel sterkte en succes!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

ennudan

Bedankt voor het welkom Anoniempje en Knibbel. Respect ook voor jullie moed om wat te doen met jullie schulden.
Knibbel ik heb in eerste instantie een maand of twee/drie geleden een mail gestuurd naar de schuldsanering bij de gemeente. Zij adviseerden me om contact op te nemen met kredietbank Nederland en om wanneer er daar een afwijzing is een aanvraag te doen voor schuldsanering. Ik heb meteen maar beide gedaan toen. Alles duurt best lang en we zitten nu al op een punt dat langer wachten gewoon niet kan. De formulieren zijn van de week naar de kredietbank gestuurd en met spanning wachten we op de uitslag.

Gisteren heb ik voor de tweede keer een bericht gestuurd naar Ribank om inzage te krijgen in ons dossier van aflossingen enz. Dit omdat ze niet hebben gereageerd op mijn eerste mail. Nu belde ze vandaag terug en aan mijn man gaven ze door dat ze ons dossier niet meer hebben en alles is overgedragen aan het deurwaarderskantoor. Een overzicht van alles onze betalingen en aflossingen kunnen ze dus niet meer geven. :-(
Ik zei 18500,- rente maar bedoelde eigenlijk we hebben in die jaren 18500,- betaald en hadden een aflos van 1% Als ik dan nu kijk naar een lening van 14000,- met een aflos van 1% dan zou die in ongeveer 10 jaar afgelost moeten zijn. Ik snap er dan ook niks van dat er bij ons nog steeds het volledige bedrag (en nu door de hele toestand met voorkomen meer dan het volledige bedrag) openstaat. Heel in het begin hebben we misschien nog wel eens wat opgenomen dat zou kunnen maar dat is dan al zeker niet meer gebeurd sinds 2004.

Knibbel het liefste zou ik ook een plan opstellen zoals jij dat ook gedaan hebt maar daarvoor staat er teveel open bij verschillende dingen. Een regeling treffen wil niet met alles even makkelijk dus we moeten nu wel zo. Het is denk ik even niet anders jammer genoeg.

An0niempje

mensen, corrigeer me, als ik een denkfout maak.
Maar als bedrijf x zegt, wij krijgen van persoon y nog een bedrag z, maar persoon y wil/kan niet betalen, dus we vragen een incassobureau ons te helpen.
Dan kan het toch niet zo zijn, dat bedrijf x zijn hele administratie overdoet naar het incassobureau?
Zij moeten toch kunnen blijven verantwoorden naar oa boekhouder, dat ze van persoon y nog bedrag z tegoed hebben...?
En ze moeten toch een overzicht houden over welke bedragen van welke personen naar een incassabureau zijn gestuurd?
Ik snap wel, dat ze zeggen: we kunnen op het moment geen regeling met u treffen, omdat het incassobureau over dit bedrag gaat, maar je kan mij niet wijsmaken, dat ze niets meer na kunnen kijken.....
Verdenk een bedrijf er altijd van, dat dit gewoon een smoesje is, om maar van je vragen af te zijn...
Maar ja, kunst is dan natuurlijk om op een nette, vriendelijke manier toch aan de benodigde informatie te komen..... En daarin ben ik ook nog lerende ;)

ennudan

Vandaag weer gebeld naar eerst het incassobureau met de vraag om een overzicht van betalingen enz. De meneer die ik daar sprak gaf aan alleen het dossier te hebben vanaf het moment dat het naar hen was overgedragen.
Toen weer terug contact opgenomen met Ribank, daar gaf de mevrouw aan dat ik hiervoor toch echt bij het incassobureau moest zijn.
Van het kastje naar de muur dus. Nu zou zij contact opnemen met incassobureau (en door haar antwoorden versprak zij zich eigenlijk dat ze wel in het dossier kon kijken) en aan hen vragen een overzicht naar mij te versturen.
Ben benieuwd of dit ook lukt uiteindelijk.  :(

Je hebt gelijk hoor anoniempje, ik geloof er ook helemaal niets van maar ja zie het maar eens voor elkaar te krijgen om een overzicht toegestuurd te krijgen.

An0niempje

En dat kastje en de muur heb je vast al vaak genoeg gezien....
Maar goed, dat je toch blijft proberen om overzichten te pakken te krijgen.
Zonder goed overzicht is er ook geen goed plan van aanpak te maken en dat is dan ook weer in het nadeel van Ribank....
Ik heb er hier nog een handicap bij, als ik dossiers te pakken wil krijgen: een bewindvoerder....
Dat zegt het bedrijg vaak, sorry, maar we mogen u, dat dossier niet geven, dat moet u via uw bewindvoerder doen.
Op zich heel logisch als je bwv zijn of haar werk goed doet, maar als je bwv er een puinhoop van maakt, dan is het heel erg frustrerend, als je zelf niet aan de documenten kunt komen.....

Knibbel

Beste Ennudan, hopelijk krijgen jullie snel bericht, positief, of van de Kredietbank Nederland of dat jullie via de gemeente geholpen worden, zodat ook voor jullie meer lucht en rust komt.

De Ribank is ook bij ons bekend en eerlijk gezegd ben ik daar zelf niet zo positief over. Wij hadden daar in het verleden ook een doorlopend krediet lopen en werden na 4 jaar zomaar ineens geconfronteerd met een forse renteverhoging..... Ook werd meteen bij het afsluiten van de lening een 'verplichte' levens/risicoverzekering afgesloten die meteen in zijn geheel betaald moest worden. Deze ca. 3000 euro werd ook nog eens gemakshalve meegefinancierd en bij de gevraagde leensom erbij gedouwd. Dus wij kregen een leenbedrag van 10.000 euro maar moesten over 13.000 euro rente betalen..... Toendertijd namen wij maar aan dat dit zo hoorde, maar iets zegt mij nu dat dit ook niet helemaal klopte.

Misschien kan dit een oorzaak zijn dat jullie in al die jaren maar zo weinig afgelost hebben? Een of meerdere renteverhogingen?

burningspirit

Hmmzzz... wat jij vertelt Knibbel, lijkt op koppelverkoop; bij een lening een verzekering aansmeren alsof je geen keuze hebt daarin... is een truc die volgens mij nu verboden is, maar voorheen nog wel eens werd toegepast volgens mij....weet iemand dat?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Knibbel

Quote from: burningspirit on Mar 28, 2014, 06:19 PM
Hmmzzz... wat jij vertelt Knibbel, lijkt op koppelverkoop; bij een lening een verzekering aansmeren alsof je geen keuze hebt daarin...
Dit zou best wel eens kunnen Burningspirit.  Bij de voorwaarden werd dit zelfs als eis gesteld om in aanmerking te komen voor een lening. En zij wisten natuurlijk ook wel dat wanneer je komt voor een lening je niet even 3000 euro achter de hand hebt voor een 'risicoverzekering' af te sluiten. Dus ja, dan ga je zonder nadenken accoord met de voorwaarden om vervolgens achteraf erachter te komen dat je over die 3000 euro ook rente moet betalen en zo gauw de lening afbetaald is vervalt de verzekering.

Quote from: burningspirit on Mar 28, 2014, 06:19 PM
is een truc die volgens mij nu verboden is,
Dat mag ik toch hopen....

gewoon

Hoi heb dit ook aan de hand gehad dat zo,n verzekering die er verplicht bij hoort  bij een lening.

Gewoon je poot stijf houden dat je een eigen tussen persoon hebt, en daar je polis loopt als het gaat over een levensverzekering.

Zo als altijd, ben je er zelf bij als je iets aangesmeerd krijgt waar je niet om vraagt

Knibbel

Quote from: gewoon on Mar 28, 2014, 08:05 PM
Gewoon je poot stijf houden dat je een eigen tussen persoon hebt, en daar je polis loopt als het gaat over een levensverzekering.

Zo als altijd, ben je er zelf bij als je iets aangesmeerd krijgt waar je niet om vraagt
Klopt ook wel Gewoon, alleen waren meneer Knibbel en ik toen nog niet zo 'mondig'......   :-\

An0niempje

Is daar nog wat aan te doen, gezien het feit dat het dan blijkbaar op een onwettige manier is gegaan?

Knibbel

Nee, helaas niet. Deze lening bij Ribank is alweer bijna 9 jaar geleden. Wij hebben die toen vervroegd in zijn geheel afgelost. Wat wij helaas in die tijd niet wisten was dat als je vervroegd aflost je een deel van de verzekeringspremie, evenredig aan de maanden of jaren die je vervroegd hebt ingelost, kunt terugvorderen. Bij deze soort 'aan de lening gekoppelde verzekering' betaal je namelijk premie voor een bepaalde tijd van de leningsduur. Het was een vreemde constructie. Dit terugvorderen moest wel binnen een bepaald tijdsbestek gebeuren en wij kwamen natuurlijk pas heel veel later per toeval daar achter. En toen ging dat niet meer. Dit hadden ze ons dus niet verteld bij de Ribank.......

gewoon

Hoi Anoniempje

Het word niet gesteld van u bent verplicht bla bla maar het gaat veel slimmer

Zo van, ja ons beleid is om bij dit product altijd een levens verzekering aan te bieden zodat,  mocht u iets over komen u familie niet met een schuld achter blijft bijvoorbeeld.

Nu is een levens verzekering niet verkeert, maar dat is iets waar je dan apart eens een paar weken in duikt, of je iets goeds kan vinden voor je kinderen of familie maar dat heeft echt tijd nodig.

Knibbel wat balen dat je er te laat achter kwam