WSNP en IB schuld

Started by exondernemer, Mar 26, 2014, 01:19 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Kun je niet beter proberen om bij je verhuurder het probleem te bespreken? Misschien hebben zij een idee voor je. Een andere goedkopere woning misschien? Of anders in elk geval aangeven dat je dit zeer binnenkort niet meer kunt betalen
Als je van je creditcard gebruik moet maken , zorg er dan voor dat je een plan ernaast hebt liggen dat ervoor gaat zorgen dat het gebruik weer onnodig wordt. Als je dat doet en men gaat het straks uitzoeken dan kun je de nieuw ontstane schuld tenminste uitleggen en laten zien, datt je er alles aan gedaan hebt om het te voorkomen/te stoppen.
De tijd kan in je voordeel werken ook. Zoals ik het van jou begrijp, zie je van te voren waar het fout kan gaan. Dat betekent dat de gelegenheid zou hebben om uit alle kwaden de minst kwade te kiezen.

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

exondernemer

Dat is ook het bijzondere aan mijn situatie. Ik beschrijf hier dingen die mij allemaal de komende maanden gaan overkomen, terwijl dit forum voornamelijk is voor mensen die al schulden hebben of gehad hebben natuurlijk.

Persoonlijk vind ik een creditcard een levensgevaarlijk ding en eigenlijk sta ik op het punt om 'm door te knippen. Ik ga ook geen lening afsluiten bij een bank en zeker niet lenen van familie of vrienden.

Mij lijkt het beste om super zuinig te gaan leven en de rekeningen te blijven betalen zolang het kan.
Uiteraard zal ik verhuurder, energiebedrijf, ziektekostenverzekeraar brieven sturen wat er aan de hand is en kijken of ik tijdelijk minder kan betalen maar daar verwacht ik niet al te veel van.

Ben al lang op zoek naar goedkopere woonruimte maar sociale huurwoningen hebben 6 jaar wachttijd dus zonder urgentie uitgesloten. Vrije sector huur kan niet echt veel goedkoper hier in de regio of ik moet naar anti-kraak oid.

Het zal zeker een roerige tijd worden de komende maanden maar als ik zelf alles zo netjes mogelijk doe hoop ik dat ik op een bepaald moment toch hulp ga krijgen van instanties.

Buster

@gewoon, wees niet te snel in je broodje aap oordeel.

Een gemeente voert schuldhulpverlening uit naar eigen beleid.
Dat het niet in de richtlijn van het NVVK staat wil niet zeggen dat het niet voorkomt.
Daarom het advies, evenals op de vraag wel of geen creditcard aanspreken: ga voor informatie naar je gemeente. Alleen daar kan het juiste advies komen om jezelf geen gat in je voet te schieten.

gewoon

burningspirit

Hihi @Buster.... wat een geweldige uitdrukking ' geen gat in je voet schieten  ;D Dat is precies wat @exondernemer nu doet: op zijn tellen passen.... Waar ik hem overigens een giga compliment voor wil geven!  ;)
enne.... hopelijk blijf je hier posten @exondernemer want een ding is zeker: het houdt ons hier scherp.....
  8)

Libra

Welkom Exondernemer op het forum.

Ik heb je draadje even helemaal doorgelezen en ik zet toch even ernstige vraagtekens bij de dingen die hier al geschreven zijn.

Feit: je bent zelfstandig ondernemer en als zodanig kom je niet in aanmerking voor gemeentelijke schuldhulpverlening via een minnelijk of een WSNP traject.

Feit: je hebt een schuld bij de Belastingdienst en dat is nu net de enige schuldeiser waarvoor je na een traject geen finale kwijting krijgt.

Feit: je hebt op dit moment maar 1 schuldeiser. Je hebt nog geen achterstanden in je reguliere betalingen/vaste lasten of overige schuldeisers.

Met andere woorden: je kunt nu helemaal stoppen met je bedrijf, je uitschrijven bij de KvK en je inschrijven als werkzoekende en een bijstandsuitkering aanvragen bij jouw Gemeente, alleen...... dat lost het probleem met de Belastingdienst niet op.
Bovendien zal op dit moment jouw situatie niet aangemerkt worden als "problematisch" en zul je daardoor niet in aanmerking komen voor schuldhulpverlening.

Feit blijft dat zelfs al zou je bovenstaande weg gaan volgen en voor een traject in aanmerking komen, dan nog blijft het restant van de vordering van de Belastingdienst altijd opeisbaar. Ook na die 3 jaren. Je krijgt dan geen "schone lei".

Vandaar dat we hier ook altijd zeggen dat de Belastingdienst als schuldeiser je grootste vijand kan zijn en aan de andere kant (als er meerdere schuldeisers zijn) je grootste vriend. :P

Hoe krom dit ook klinkt, zo zijn helaas wel de regels.
Jij ziet je gesteld voor een groot probleem, maar het wordt (nog) niet als zodanig aangemerkt.

Maar ook bij mij komt de vraag naar boven borrelen hoe het kan dat jij persoonlijk aansprakelijk bent voor de bedrijfsschulden, omdat dit het beginsel is van een BV.
Heb je een eenmanszaak of een VOF dan ben je inderdaad persoonlijk aanspraken voor de (bedrijfs)schulden, maar dat is normaalgesproken afgedekt in een BV.

Wellicht is het toch wijsheid om te (laten) onderzoeken of het niet beter zou zijn om de BV met de bijbehorende schulden daarin failliet te laten gaan, om zodoende werkelijk een nieuwe start te kunnen maken.

Omdat iedere situatie weer op zich zelf staat, denk ik dat het wijsheid is om je, met jouw gegevens en de situatie waarin je nu verkeert, in te laten lichten bij de KvK of de plaatselijke afdeling van het MKB.
Daar zijn zij beiden tenslotte voor en daar zit ook de expertise en de (juridische) kennis om je hier echt gericht een goed antwoord op te kunnen geven.

Heel veel sterkte en succes!

gewoon

Hoi Libra volgens mij, is het een prive opname uit de BV ( loon ) en daar moet gewoon IB over betaalt worden aan de belastingdienst.

Heeft dan niets met de BV meer te doen, maar is jou persoonlijk probleem dat je geen reservering heb gehouden voor de Belastingdienst en al het geld gebruikt hebt voor andere rekeningen.

En die belasting schuld daar is dus goed over te praten bij de belastingdienst voor een oplossing

gewoon

Weet je ik denk dat het hier juist gaat om een ondernemer die alles netjes probeert te doen en het had mooi geweest als zijn boekhouder er op gewezen heeft, of het nu wel zo slim is alle rekeningen van de BV te voldoen en weg te werken, om dan vervolgens prive een schuld IB bij de belastingdienst te hebben.

Weet niet wat ik zou doen omdat je dan in een anders boekhouding moet in leven maar had de BV denk ik aan gehouden tot dat de IB ook verdient was en af gedragen, en dan pas de schuld van  BV aanpakken zodat er prive geen schuld is, maar deze voor een deel weer opduikt in de BV omdat die 20.000 niet zomaar verdient zijn.

Libra

Oké Gewoon, als dat het geval is dan is de belastingschuld inderdaad op Exondernemer persoonlijk te verhalen.

Je kunt inderdaad goede afspraken maken met de Belastingdienst, maar....... feit blijft wel dat als je moet gaan leven van een bijstandsuitkering er dan geen ruimte overblijft voor aflossingen.

Het is dus een zeer complex probleem en de beste (en eigenlijk enige oplossing die ik zo snel zie) zou zijn als Exondernemer een baan zou vinden.
Dat dat in deze tijd absoluut niet makkelijk is weten we allemaal!
Maar dat zou de Exondernemer meer mogelijkheden geven, zoals bijvoorbeeld een lening af te sluiten (al dan niet via het GKB van zijn gemeente), waarbij hij de schuld eventueel zou kunnen afkopen tegen finale kwijting.

Exondernemer: is het wellicht een idee om via jouw netwerk wat je had vanuit de BV om werk te zoeken?
Eens rond te vragen bij jouw afnemers of daar niet iemand of een bedrijf tussenzit die jou in dienst zou kunnen nemen?
Met deze mensen heb je (denk ik) al jarenlang een relatie opgebouwd en het is altijd makkelijker om ergens binnen te komen via een "kruiwagen" dan wanneer je je sec nu op de arbeidsmarkt moet begeven waar de concurrentie op dit moment moordend is.

exondernemer

Jullie hebben helemaal gelijk als je zegt dat hoge privé opnames zorgen voor een hoge belastingaanslag die je moet reserveren. Het probleem is ontstaan doordat je als ondernemer vrij standaard een jaar uitstel vraagt voor je IB aangifte. Mijn boekhouder doet dit bijvoorbeeld standaard bij al zijn klanten.
Als je bedrijf instort, zoals bij mij loop je dus de kans dat je geld uit privé gaat gebruiken om het bedrijf te redden terwijl je het eigenlijk twee jaar moet bewaren voor een IB die er nog aan komt.
Ik wil heel graag zelf mijn eigen problemen oplossen en ben dit weekend een brief samen met een adviseur aan het schrijven voor de Belastingdienst. Komt er op neer dat we willen voorstellen de pensioenreservering (stamrecht) weg te boeken in ruil voor hulp bij die twee komende IB aanslagen. Kort gezegd verkoop ik mijn pensioen in ruil voor het wegwerken van die Belastingaanslagen.
Ik moest wel een traantje laten bij het idee straks op alleen AOW te zitten maar goed ik heb nog 25 jaar er iets van te maken.
Aan de andere kant ben ik super trots op mezelf dat ik zo weer een probleem heb opgelost.

Er blijven nog genoeg problemen over, ik heb nog steeds geen baan en hoge vaste lasten maar het is wel weer één zorg minder.

Ik wil nog wel graag één opmerking maken; Als het goed gaat met je bedrijf verdien je al snel meer dan in loondienst maar als het misgaat zit je al heel snel dieprood in de problemen. Een slechte deal, een zakenpartner die je naait, of zomaar een faillissement van je grootste klant en je kunt de zaak sluiten. De bedragen die op het laatst worden geschoven zorgen er vaak voor dat ondernemers met 20, 40, 80 of honderdduizend euro schuld blijven zitten. Dat is toch wat anders dan mensen die teveel beltegoed, teveel Wehkamp en een te grote persoonlijke lening hebben afgesloten. Dat valt nog te overzien en weg te werken.
Ik zal nu wel iedereen over me heen krijgen hier maar ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen. En ieder huisje heeft zijn kruisje weet ik zelf maar al te goed.

burningspirit

Kort door de bocht komt het er dus op neer, dat het eerste dat moet gebeuren: het zakelijke deel onderzoeken en afwerken....?  Een onderwerp dat exact onder het kopje "Ondernemerschap en schulden" past. Blijft staan dat @exondernemer goed bezig is en persoonlijk ben ik dankbaar dat hij zijn bevindingen hier deelt.

Natuurlijk zijn de zaken rondom een B.V., V.O.F. of ZZP-schap totaal anders. En wat betreft de, laten we zeggen, moeilijkste schuldeiser de Belastingdienst, zal er dientengevolge ook maatwerk geleverd moeten worden.

Quote from: Libra on Mar 29, 2014, 04:09 PM
Omdat iedere situatie weer op zich zelf staat, denk ik dat het wijsheid is om je, met jouw gegevens en de situatie waarin je nu verkeert, in te laten lichten bij de KvK of de plaatselijke afdeling van het MKB.

Hieraan zou ik willen toevoegen: ga ook zelf in de belastingmaterie duiken en bel de BD op als je een paar vragen op een papiertje voor je neus hebt. In het begin roept het andere vragen op, maar dan bel je gewoon nog eens. Gaandeweg weet je dan welke weg je het best kunt bewandelen. Hierbij krijg je, als je erom vraagt, hulp van KvK, MKB en je eigen boekhouder.

Wat mij betreft: wees gewaarschuwd en pluis het zelf uit én maak je het vakjargon eigen. Communicatie tussen de belastingdienst en andere instanties gaat nogal eens fout omdat twee partijen elkaar verkeerd begrijpen. Jij bent in zo'n geval de spin in het web en weet dan nét die vertaalslag te maken, waardoor je problemen worden opgelost, i.p.v. dat ze blijven hangen in de schijnbaar onoplosbare fase.

Blijkt ook nu weer, dat het jouw eigen probleem is en dat je het zelf moet oplossen. Maar volgens mij kun jij dat ook. Keep on smiling!  :)

burningspirit

Quote from: exondernemer on Mar 29, 2014, 04:59 PM
Als het goed gaat met je bedrijf verdien je al snel meer dan in loondienst maar als het misgaat zit je al heel snel dieprood in de problemen. Een slechte deal, een zakenpartner die je naait, of zomaar een faillissement van je grootste klant en je kunt de zaak sluiten. De bedragen die op het laatst worden geschoven zorgen er vaak voor dat ondernemers met 20, 40, 80 of honderdduizend euro schuld blijven zitten. Dat is toch wat anders dan mensen die teveel beltegoed, teveel Wehkamp en een te grote persoonlijke lening hebben afgesloten. Dat valt nog te overzien en weg te werken.

Klopt, in jouw (onze) ogen is zo een schuld nog wel te overzien.
Maar vergeet alsjeblieft niet, dat het voor mensen, die op een dergelijke manier hun schuld hebben opgebouwd, nog eens extra zuur is omdat ze óók nog eens moeten zien te verstouwen, dat het echt hun eigen schuld is allemaal......

Hierna is het echt voor ieder mens precies hetzelfde: problematische schulden (of toch gelukkig net niet problematisch), op welke manier dan ook ontstaan, waar simpel gezegd een oplossing voor moet worden gevonden.

En dan is het voor iedereen ook exact hetzelfde: een tijd lang superzuinig van minimaal bedrag in de maand rondkomen. En .... een aantal jaren leven met dat 'zwaard van damocles' boven je hoofd, dat voor elk en ieder van ons de spanning oplevert van : één foutje, ongelukje, kleine dommigheid en PATS daar valt het zwaard en kun je weer van voren af aan beginnen.....

Dit schrijf ik niet om te ontmoedigen, maar meer om te relativeren. Dit forum zit vol mensen, die midden in dit bloedstollend spannende proces zitten, er uit gekomen zijn of er nog aan moeten beginnen. Maar juist door te lezen en mee te denken en leven hier op dit forum, ben ik een stuk positiever geworden.  ;D

Knibbel

Quote from: burningspirit on Mar 29, 2014, 05:23 PM
Quote from: exondernemer on Mar 29, 2014, 04:59 PM
Als het goed gaat met je bedrijf verdien je al snel meer dan in loondienst maar als het misgaat zit je al heel snel dieprood in de problemen. Een slechte deal, een zakenpartner die je naait, of zomaar een faillissement van je grootste klant en je kunt de zaak sluiten. De bedragen die op het laatst worden geschoven zorgen er vaak voor dat ondernemers met 20, 40, 80 of honderdduizend euro schuld blijven zitten. Dat is toch wat anders dan mensen die teveel beltegoed, teveel Wehkamp en een te grote persoonlijke lening hebben afgesloten. Dat valt nog te overzien en weg te werken.

Klopt, in jouw (onze) ogen is zo een schuld nog wel te overzien.
Maar vergeet alsjeblieft niet, dat het voor mensen, die op een dergelijke manier hun schuld hebben opgebouwd, nog eens extra zuur is omdat ze óók nog eens moeten zien te verstouwen, dat het echt hun eigen schuld is allemaal......
Zit met verbazing deze laatste opmerkingen te lezen. Misschien vinden anderen dat ik geen recht tot spreken heb, maar ik vind dit persoonlijk een ongepaste opmerking. Voor iedereen op dit forum geldt dat men mekaar met respect behandelt ongeacht leeftijd, ras, geloof, beroep. Op dit forum is iedereen gelijk of de schuld nou 10.000 of 100.000 euro bedraagt en ongeacht hoe de schuld ontstaan is. Dit hoef niet nog eens door andere forumleden onder de neus gewreven te worden. Noem het gevoeligheid van mij, maar ik vind het wijzen met het vingertje: het is jullie eigen schuld.... best wel respectloos overkomen!!

Het is echt niet zo dat mensen met minder schuld dat wel even wegwerken, minder moeite hoeven te doen, ook voor deze personen is het loeizwaar...... Ik heb juist heel veel respect voor diegenen die het lef hebben te erkennen dat er een probleem is en bereid zijn om hun hele leven om te gooien om er uit te komen ongeacht hoe en waarom......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

En te veel privé opnamen nemen uit je eigen BV is niet schulden opbouwen die ECHT je eigen schuld zijn?

exondernemer

Mmm.. ik denk niet dat dit forum voor mij gaat werken zo.
Ten eerste omdat je vrij hard aangepakt wordt als je een wat andere mening hebt, maar vooral dat er zo slecht gelezen wordt hier.
Ik schreef juist dat ik die te hoge privé opnames heb opgelost door daarvoor mijn pensioen in te leveren. En ja, ik vind dat een ondernemer die zijn laatste privé geld terug stopt in zijn bedrijf om dat te redden voor zichzelf en zijn personeel het beter doen dan iemand die te veel consumeert en daardoor in de problemen komt.

Maar we komen er niet uit merk ik al.
Ik stop daarom met schrijven hier, zal uiteraard wel af en toe blijven meelezen.

Iedereen veel succes met alles, het ga jullie goed.
En dat meen ik!