WSNP en IB schuld

Started by exondernemer, Mar 26, 2014, 01:19 PM

Previous topic - Next topic

gewoon

Hoi Buster

Je schrijft dat er maar 1 schuld eiser is...

Bij een BBz vallen zij daar over en ook bij de SoSaWe en word je niet geholpen is dit ook een probleem bij een WSNP aanvraag ?

Buster

Ik ben druk aan het zoeken in de stukken, want er staat me bij dat je dan niet in aanmerking komt, maar wil het even zeker weten hoe het ook alweer zit.

chapter

Volgens mij wsnp wel schulden moeten problematisch zijn. Vraag is of dat hier zo is. Ts denkt geen baan te vinden in komende 25 jaar.
Dat is totaal niet zeker want ook steeds vaker in bijstand wordt je ter werk gesteld. Of zoals ze mooi zeggen je moet iets terug doen voor je uitkering.
dit beleid wisselt erg per gemeente.  Hier wordt je meteen in plantsoen dienst of tweedehands winkel geplaatst.  Schijnt wel goed te werken dat mensen snel uit uitkering zijn.
Daar komt nog bij dat schuld mogelijk als niet te goede trouw wordt gezien. Geld uit ondetneming om andere schuld mee af te lossen. Staat er van die meen ton niets meer open.?

Buster

Even een opheldering: ter werk gesteld worden of de tegenprestatie gaat ter behoud van de uitkering! Je verdiend hier dus nagenoeg niets aan en leid niet altijd tot werk.
Het bijverdienen: je mag 25% zelf houden met een max van â,¬170 voor maximaal 6 maanden.

Wat betreft het problematische, dat geldt voor beide trajecten. Is de schuldenlast zelf op te lossen in 36 maanden dan wordt dit niet als problematisch gezien.

exondernemer

Beste @chapter,

Hier wil ik toch even op reageren. Ik kan niet alles hier vertellen op dit open forum (je weet nooit wie er meeleest) maar andere forumleden heb ik in een PM wat meer verteld en die zullen zeker niet vinden dat ik kwaadwillig heb gehandeld.

Ten tweede wil ik niets liever dan snel een baan vinden, maakt me niet uit wat voor werk.
Het is alleen zo dat ik merk dat ik als ex-ondernemer heel moeilijk aan werk kan komen tot nu toe.

Oordeel niet te snel. Iedereen heeft zijn eigen verhaal.

chapter

Ik zeg ook niet dat je kwaadwillig hebt gehandeld. Veel zouden hetzelfde gedaan hebben inclusief ikzelf.
het is gewoon een rotsituatie.
maar er zijn wel mogelijkheden burningspirit ook ex ondernemer zat zelfs nu met 2 banen. Ik wilde er alleen mee zeggen nu kan het lastig zijn maar als straks economie aantrekt kunnen je kansen heel anders liggen.
het is geen feit dat het de komende 25jaar niets wordt.

Buster

Exondernemer, de term goede of kwader trouw zegt niets over een persoon maar is een term die gebruikt wordt door de belastingdienst.
Het heeft ermee te maken of de schuld voorkomen had kunnen worden.
De enige die dit oordeel velt is de Belastingdienst. 

exondernemer

Uit mijn ondernemers tijd weet ik al; "Don't Mess with the Belastingdienst" ( ...behalve wanneer je multinational bent, dan valt er wel iets te regelen)

Nog iets om te lachen als het niet zo treurig was; Uit jullie adviezen begrijp ik dat één schuldeiser niet genoeg is, ik moet er dus eigenlijk meer maken om wel in aanmerking te komen? Ook moeten de problemen 'onoplosbaar' zijn. Mmm.. dus beter om me zelf nog even flink verder in de schulden te steken dan maar?

gewoon

Ja het lijkt krom als of je niet rot genoeg ben met maar 1 schuld, maar dan maak je een foute gedachte, om er dan maar een bende van te maken is niet moeilijk om een paar extra schuld eisers er bij te krijgen, en die ook gelijk voor het failliet gaan als zij lucht krijgen wat je aan het doen bent.

Het heeft er meer mee te maken dat schuld hulp er is, ook om  een persoonlijk failliet te kunnen voor komen wat immers een ramp is.

Bij een failliet is het dat er meerdere schuld eisers zijn die onbetaald gelaten worden, dus meer dan 1 schuld.

Zou het echt bij die ene schuld houden, en met de belastingdienst is zeer goed te praten, over een IB schuld

En dankbaar dat je schuldhulp minder dringend is, ten aan zien van een persoonlijk failliet

gewoon

Volgens mij is dit de eerste rede, dat er zo wie zo dat er een WSNP bestaat.

Buster

Exondernemer, ik kan het nergens in terug vinden. Hou het dus maar bij die ene. ;)

Zonder dollen, je schulden moeten idd problematisch zijn wil je in aanmerking komen., Een traject is een uiterst redmiddel en daarom niet voor iedereen weggelegd. Laat je daarom van te voren goed adviseren door je gemeente, elke gemeente heeft namelijk weer andere regels om in aanmerking te komen. Wij kunnen daar dus geen gericht advies op geven.
Over het algemeen geldt dat je ingeschreven moet staan in je gemeente, schulden hebben die niet uit fraude of misdrijven zijn voorgekomen, een inkomen hebben waarbij je kan voldoen aan de minimale afdracht en ouder dan 18 zijn.

burningspirit

Wat @Gewoon zegt, daar ben ik het mee eens.
Het is een gunst, een unieke gunst, de WSNP. In het leven geroepen om mensen die diep in de problemen zitten toch nog een uitweg (schone lei) te kunnen bieden. Als je daarvoor niet in aanmerking komt, betekent dat, kort door de bocht, dat er een andere manier is om de schulden op te lossen.

Maar ik herken wel het gevoel bij wat je zegt @exondernemer. Wij hebben dat ook een tijdje gehad, de gedachte dat het kennelijk bij ons niet erg genoeg is om tot actie over te gaan vanuit de schuldhulpverlening. Met die gedachte kom je niet verder, hebben we ook gemerkt.
Het enige dat helpt uiteindelijk is orde scheppen in wat je aan problematiek op je bordje hebt liggen. Ervan uit gaan dat overal een oplossing voor te vinden is en een engelengeduld hebben.... ik weet dat dat moeilijk is. Tijdens mijn dip-periodes denk ik ook weles: weet je wat? ik ga gewoon een tent opzetten op het stadhuisplein hier. Licht een paar tegels op, neem mijn gascomfoortje mee en eet noedels en blijf daar net zo lang staan tot de gemeente me gaat helpen  :P en ik maak er nu maar een geintje over, maar zie om me heen dat de mensen met een verslaving, een gat in de hand, die aan kleptomanie lijden of erger... dat die allang geholpen zijn en een rustig leventje leiden.... in mijn ogen dan. Wat ik gemakshalve vergeet is dat die mensen totaal geen perspectief hebben, terugval op de loer ligt en niks meer over zichzelf of hun eigen leven te zeggen hebben...

Dus: probeer gewoon je eigen problemen zo constructief mogelijk aan te pakken, is mijn advies. Zoals Buster altijd zegt: schuldhulpverlening is maatwerk en je kan meer dan je zelf denkt!  ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

burningspirit

oh... ik vergeet nog iets. Ik las in dit draadje ook iets over werk vinden.
Jij ziet het somber in, @exondernemer, en dat is ook wel terecht. Toch lees ik ook dat je wel positief blijft en dat is dus het enige goede dat je in jouw situatie kunt doen.
Ik was expres nog niet begonnen over het feit dat ik met mn 56 jaar en 13 jaar ondernemerschap dezer dagen inderdaad twee banen had gevonden. Maja... iemand anders hier noemde het wel even.
Waarom ik er niet vaak over spreek? Omdat ik weet dat het een klein wonder is en omdat ik dus wel een diploma heb met bijbehorende ervaring in mijn beroep. Dat diploma van mij is belangrijk in Europees verband en helpt mee om werkgevers over de streep te trekken het toch met me te 'proberen'. Ik las dat jij geen diploma hebt. Maar.... je hebt vast vele competenties en heel veel ervaring. Dat zijn de riemen waar jij mee moet roeien. Als ik in jouw schoenen stond dan ging ik op zoek naar mogelijkheden om je kwaliteiten als het ware te etaleren, op een manier die bij jou past natuurlijk. Mijn man zegt altijd (ook al issie zelf al twee jaar werkeloos, zelfde diploma en ervaring als ik) : voor mensen die willen en kunnen werken is er altijd iets te vinden.... en ik kan hem daar alleen maar gelijk in geven.
Ook voor jou is er ergens een plek en misschien wel sneller dan je denkt! Houd de moed er in jongen!  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

exondernemer

Dank voor jullie reacties.
De meerdere schuldeisers en problematische situatie gaan vanzelf ontstaan de komende maanden. Gewoon omdat mijn woonlasten, alimentatie en vaste lasten een paar honderd euro meer zijn dan een bijstandsuitkering. Het belangrijkste is als ik jullie goed heb begrepen om niets te doen wat als fraude, opzet of kwade wil uitgelegd kan worden. Ik zal dat ook zeker niet doen maar iets als je creditcard aanspreken als je echt niet anders meer je vaste lasten kan betalen, wordt dat ook gezien als zelf veroorzaakte schulden?

Ik vind dit echt heel lastig, het is een keuze uit twee kwaden. "Regel 1: Je moet proberen zelf je problemen op te lossen" daar voldoe ik dan aan door mijn creditcard aan te spreken.
Maar zondig ik dan niet tegen "Regel 2: je mag geen verwijtbare schulden maken"?

Snappen jullie het dilemma waar ik in zit?

gewoon

Hoi Ondernemer er zijn forum leden die dit veel beter weten te vertellen hoe verder, maar denk niet dat je zomaar verwijtbare schulden maakt je bent nu aan het overleven, wel zul je naar een situatie moeten dat er geen nieuwe schulden bij komen.

Dan off topic

Buster je kunt het nergens terug vinden,..... u heeft maar 1 schuld

Dit is dan groot nieuws, en hebben we nu dan een broodje aap boven water !!!
Deze zin u heeft maar 1 schuld duikt hardnekkig vaak op, bij hulpverleners om iemand af te wijzen... en er is geen onderbouwing van deze opmerking.