WSNP en IB schuld

Started by exondernemer, Mar 26, 2014, 01:19 PM

Previous topic - Next topic

exondernemer

Hallo,

Allereerst dank voor alle waardevolle informatie op dit forum, al veel geleerd.
Ik ben een (bijna) ex-ondernemer die zit met de volgende situatie.

Na een aantal goede jaren is mijn bedrijf het afgelopen jaar helemaal ingezakt en ik zie geen kans meer er nog een draai aan te geven. Ik heb nog net genoeg geld in de BV om zonder schulden het bedrijf te stoppen.
Ik loop alleen wel twee jaar achter met Inkomsten Belasting betalen. Mijn boekhouder heeft standaard uitstel aangevraagd, dit was nooit een probleem. Ik verwacht nog twee behoorlijk grote IB aanslagen over 2012 en 2013. Ik heb toen veel dividend moeten opnemen om mijn hypotheek restschuld weg te werken.

Ik sta dus over een aantal weken zonder bedrijf op straat. Ik zoek hard naar een baan in loondienst maar als ondernemer valt dat niet mee. Mogelijk moet ik bijstand aanvragen.

Mij  vraag is nu als ik in een WSNP traject kom die achterlopende IB aanslagen daar ook onder vallen. Dan heb ik na een aantal jaren schuldsanering zicht op een uitweg. Als die IB aanslagen niet onder de WSNP vallen, blijf ik dan voor de rest van mijn leven met die schuld (ongeveer 20.000 euro) zitten?

Ik kan alle hulp gebruiken dus dank alvast voor jullie advies.

groeten, een ondernemer die het allemaal netjes wil doen.

Lizayra

Zijn er nog meer schulden behalve de IB? Is er misschien nog een bedrijfspand te verkopen?
Op zich is 20.000 nog wel weg te werken, zelfs met alleen bijstand kom je al een heel eind als je jezelf op het absoluut minimum zet. Heb zelf ooit eens 15000 euro op dezelfde manier weg gekregen, zonder wsnp.

Ik vraag me af of de wsnp wel voor schulden uit onderneming geldt, ik dacht eigenlijk van niet (Wet Sanering Natuurlijke Personen).

An0niempje

Hoe het allemaal zit met belastingschuld en WSNP, daar durf ik niets over te zeggen, dat ga ik dus ook niet doen. Maar anderen hier kunnen en willen je daar vast en zeker mee helpen.
Wel wil ik je hier welkom op het forum heten en succes met het aanpakken van je schulden.
Het begin is er iig al: De wil om de schulden an te pakken.....

Je vraagt, of de IB schuld OOK onder de WSPN vallen, betekent dit, dat er naast de IB ook nog andere bedragen (bv vaste lasten) ook nog andere bedragen open staan en dat het totaal dus ca 20.000 euro is?

An0niempje

Quote from: Lizayra on Mar 26, 2014, 01:42 PM
Ik vraag me af of de wsnp wel voor schulden uit onderneming geldt, ik dacht eigenlijk van niet (Wet Sanering Natuurlijke Personen).

Dat is idd ook een goede vraag...

En toch nog een andere vraag: je hebt je bedrijf dus niet failliet laten verklaren?
Naar wat ik begrepen heb, zit daar ook nog verschil tussen, maar ook daarvoor moet ik zeggen, dat anderen hier op het forum daar meer van af zullen weten...

exondernemer

Heel hartelijk dank voor alle antwoorden, dat geeft een goed gevoel.

Gelukkig heb ik naast die IB schuld geen enkele andere schuld.
Maar het kan hard gaan ben ik bang :-(

Er is geen bedrijfspand, en ik heb in overleg met mijn boekhouder gekozen voor het stoppen van het bedrijf.
Ik zou wel het laatste geld uit het bedrijf kunnen gebruiken om mezelf een salaris te geven maar dat wordt gezien als kwader trouw want ik heb al een jaar lang bijna geen inkomsten meer in het bedrijf.

Helaas zal ik mijn huurwoning moeten opzeggen en terugverhuizen naar mijn ouders (ik ben de schaamte voorbij). Een bijstanduitkering is dan 70% van het minimumloon dacht ik. Na alle kosten (alimentatie e.d.) kan ik maximaal 100 euro aflossen denk ik.

Dat zou bij 20.000 euro al 17 jaar zijn, nog afgezien van de rente op rente.
Natuurlijk hoop ik op een betaalde baan maar ik ben 20 jaar ondernemer geweest, 45 jaar en heb geen diploma's.

We blijven positief, en ik heb vandaag de eerste stap genomen van een lange reis.

An0niempje

Positief blijven is idd een goed streven, al is het soms wel verrekte moeilijk.

Ken je deze site?

http://www.wsnp.rvr.org/index.cfm

Zeer waarschijnlijk wel, maar zo niet: daar staat ook een hoop informatie op.

An0niempje

Weet iemand hier of het mogelijk is om een rente stop aan te vragen voor IB schuld?
(al blijf je daarin waarschijnlijk afhankelijk van de belastingdienst)

Idd is het nu belangrijk om te voorkomen, dat er geen achterstanden komen op je vaste lasten.
Je zegt al, dat je terug gaat verhuizen naar je ouders. Wanneer gaat dit gebeuren?
Want tot die tijd zit je natuurlijk naast huur nog vast aan energiebedrijf en dergelijke vaste lasten.
Zijn er nu al vaste lasten die je kan stoppen/om laag kan brengen, zoals bijv abbonementen stoppen of goedekoper telefoon abbo? Of heb je daar allemaal al naar gekeken? Alles om maar meer geld over te houden voor de vaste lasten die (nog) niet omlaag kunnen....

exondernemer

Hallo An0niempje, dank voor al je antwoorden.

Ik ken de WSNP site maar ben daar nu al twee dagen op aan het zoeken maar kan helaas geen antwoord vinden op mijn vraag.

Een rente stop zal al veel helpen, anders loopt de schuld alleen maar verder op.

De verhuizing naar mijn ouders gaat over een week of 8 gebeuren. Gelukkig zag ik deze situatie al een jaar geleden aankomen en heb ik heel veel in de kosten gesneden. Auto de deur uit, verzekeringen weg, pensioen weg, alles op Marktplaats gezet enz..
Ik heb nog wel een paar honderd euro om de laatste abonnementen af te ronden.

Ik vind het helemaal niet erg om een paar jaar op bestaansminimum te leven, maar een periode van 15 tot 20 jaar is bijna niet te overzien. Er moet wel ergens licht aan het einde van de tunnel zijn.

Misschien ziet de Belastingdienst dit ook in en valt er iets te regelen. Dat hopen we dan maar..

An0niempje

ok, je bent dus al een jaar lang aan het voorbereiden. Mijn complimenten.

Abbo's heb je naar ik begrijp geld voor om af te ronden, hoe zit het met energie ed? Kan je dat betalen? Want ik begrijp dat de bijstand nog niet aangevraagd is.
Anders iig even contact opnemen met de bedrijven en de situatie uitleggen en aangeven dat je aan het werken bent voor een oplossing. Maar mogelijk heb je dat al lang gedaan. Net als contact opnemen met de belastingdienst. Geen garantie dat er dan wat geregeld kan worden, maar hiermee kan je iig wel je goodwill tonen, dat je zelf ook wilt dat het opgelost wordt...

Pensioen stopgezet? Sorry, weet heel weinig over hoe het met pensioenen zit, omdat ik me hier nog nooit in heb hoeven verdiepen.

15 jaar op bestaansminimuum is idd onmenselijk....:(

Xdewit

Volgens mij ligt een deel van het antwoord in de bedrijfsvorm en de afhandeling van de schulden. Maar goed, ik ben geen jurist en weet dat dan ook niet zeker.
Weet je zeker dat als je bij je ouders gaat wonen je een bijstand krijgt?
Succes met alles in ieder geval!

exondernemer

Dank je wel!
Quote from: Xdewit on Mar 26, 2014, 03:21 PM
Weet je zeker dat als je bij je ouders gaat wonen je een bijstand krijgt?
Ik zie geen andere mogelijkheid dan bij mijn ouders op zolder te gaan wonen.
Waar ik woon moet je meer dan 6 jaar ingeschreven staan om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning en een kamer huren is geen oplossing voor het ontvangen van mijn 3 kinderen om het weekend.

Als ik bij mijn ouders ga wonen kan ik in ieder geval mijn kinderen blijven zien.
Mocht ik geen bijstand krijgen dan weet ik het even niet meer. Mocht ik een baan vinden dan is er natuurlijk wel uitzicht op verbetering. Ik ben druk aan het solliciteren maar ik word nergens uitgenodigd voor gesprek helaas.

chapter

hoi
waarom heb je je huurwoning opgezegd dan met een bijstandsuitkering en toeslagen ivm laag inkomen met bijstand had je nog huur kunnen betalen of is huur extreem hoog.
Je kan als je minder gaat verdienen de alimentatie laten bijstellen
het ligt eraan wat voor baan je krijgt en wilt maar in sommige gevallen kun je als alleenstaande daarin best goed aflossen in wsnp zit je ook niet in 2 maanden.

exondernemer

Hoi,
Ik huur nu Vrije Sector voor 840 euro per maand (binnenkort komt daar weer 5% huurverhoging bij).
Of dat vrij extreem is weet ik niet, er is heel weinig keus hier in de regio helaas. Dit was nog een van de goedkoopste gezinswoningen.

Als deze fase achter de rug is ga ik zeker verlaging van de alimentatie aanvragen maar dan moet ik eerst weten waar ik aan toe ben anders geeft mijn advocaat me weinig kans op verlaging.

Als ik jullie advies goed lees is het krijgen van een baan echt prioriteit nummer één.
Ik ben er ook dag en nacht mee bezig. Dank voor alle steun!

chapter

okee jammer dat je al opgezegd hebt mogelijk kon je woonkosten toeslag krijgen voor en periode van de gemeente,
een baan vinden in deze tijd is helaas best moeilijk maar ook in wsnp zit je met sollicitatieplicht van 36 uur.
met een baan heb je vaak meer mogelijkheden om af te lossen waardoor een wsnp misschien niet nodig is.
over het algemeen kun je met belastingdienst wel goede afspraken maken als je in contact met ze blijft

burningspirit

Beste @exondernemer,

Aan deze kant van de pc zit een ex-ondernemer, die op het punt staat opnieuw een minnelijk traject te laten opstarten, bij mislukken daarvan eventueel gevolgd door een aanvraag WSNP.  Vanaf het moment dat je bedrijf is uitgeschreven uit de KvK wegens de opheffing ervan, ben jij als ex-ondernemer weer een Natuurlijke Persoon. Waardoor je dus valt onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, kort gezegd: WSNP. Mét je schulden, ook al zijn die van zakelijke oorsprong; ze liggen nu wél op jouw persoonlijke privé bord te prijken. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met de gemeentelijke schuldhulpverlening in je woonplaats.

Als je schuldhulpverlening/een woning vraagt, is een van de eerste vragen die een gemeente stelt: Zijn de schulden echt problematisch? Zijn er andere mogelijkheden voor deze persoon om uit deze problemen te komen? Wie is mede verantwoordelijk en op welke manier past de hulpvraag in het plaatje van de gemeente?
Alles hangt van je persoonlijke situatie af. Je hebt geen werk, ook weinig zicht erop en je zult wellicht bijstand gaan aanvragen. Je hebt drie kinderen, die je onderdak etc. zult moeten kunnen bieden als ze bij jou zijn.  Je moet je huis uit, maar je zult toch ergens moeten wonen. Je hebt geen inkomen, maar je zult toch moeten kunnen eten.

Als je aangeeft bij je ouders te gaan wonen, is je situatie minder nijpend en zal e.e.a. ook een heel grote invloed hebben op de financiële situatie van je ouders. Zowel in het verkrijgen van een sociale huurwoning, als bij het verkrijgen van een WWB uitkering. En ook later, mocht je werk vinden en een eigen inkomen hebben. Dus daar zou ik eerst even goed over nadenken

Een heleboel vragen komen in me op nu. Heb je geprobeerd om urgentie te krijgen voor een woning? Wie is er op de hoogte van het feit dat je weer bij je ouders wilt gaan wonen en hoe be?invloed dit je kansen op de woningmarkt? Heb je berekend wat je ongeveer zou moeten uitgeven, wil je op jezelf kunnen blijven wonen? Hoeveel zou je WWB uitkering in jouw geval bedragen? Zou je toeslagen kunnen krijgen? Kun je kwijtscheldingen krijgen?

Ik zal even stoppen met vragen stellen. Alleen nog even mijn ervaring van de afgelopen vier jaren delen. Het klinkt hard (en dat is het ook) maar als je hulp wilt krijgen, dan zul je je van je situatie het slechtst mogelijke scenario moeten communiceren. Hetgeen soms door schaamte en/of trots heel moeilijk kan zijn. Alle hulp die je krijgt van je omgeving zul je moeten aanvaarden (dat doe je al gelukkig), maar met de kanttekening over de twijfel of dat zal kunnen/blijven doorgaan. 
Een voorbeeld van het combineren van dingen kan zijn: wél je eigen woning betrekken, maar met de kinderen op bezoek gaan bij opa en oma.

Onze ervaring met hulp van de omgeving is tegelijk heel erg positief en warm, maar ook heel zuur. Onze ouders trokken zoveel geld uit eigen middelen, dat ze er nu zelf door in problemen zijn. Lief dat ze het deden, maar tegelijk niet echt verstandig en voor ons een reden om opnieuw toch enige schaamte te gaan voelen. Ook al konden we er helemaal niks aan doen.

Pfoeh, sorry voor de lap tekst... ik hoop dat je er iets mee kunt.
Sterkte gewenst!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)