SP wint bij gemeenteraadsverkiezing

Started by jan, Mar 20, 2014, 07:16 PM

Previous topic - Next topic

jan

20-03-2014 • De SP heeft woensdag fors gewonnen bij de gemeenteraadsverkiezingen. In 2010 haalde de partij 226 zetels, nu zijn dat er volgens de laatste tellingen circa 450.

In steden waar de SP de afgelopen vier jaar in het bestuur heeft gezeten is er sterke zetelwinst behaald, zoals in Arnhem, Groningen, Heerlen en Hengelo. Dit laat zien dat mensen waarderen dat er ook in crisistijd sociale keuzes gemaakt kunnen worden.

Ik kan dit niet laten, hier geniet ik van, op naar een betere toekomst !!!

@Peter @Dick Dit is niet politiek bedoeld, ondanks dat dit bericht alle schijn tegen zich heeft. :)

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

Peter
Administrator Forum

Buster

Om het toch even schuldentechnisch te houden: De SP is de enige partij die zowel landelijk als lokaal de schuldenproblematiek aan de kaak stelt en onder de aandacht brengt. Met deze extra stemmen kunnen ze er nu voor gaan zorgen dat zij dit om kunnen zetten in beleid.

En tja,.. aangezien volgens de Wgs de gemeente het beleid uitstippelt,.. is dit heel goed nieuws!
;)

sacredfour

Buster schreef:
QuoteEn tja,.. aangezien volgens de Wgs de gemeente het beleid uitstippelt,.. is dit heel goed nieuws!
;)
Ja , dat was ook mijn eerste gedachte. Daar zullen ze in Den haag wel niet zo blij mee zijn!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jan

Let op mijn woorden, de SP gaat nog groter worden, dankzij minder, minder Wilders.
Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

HZHNE

Interessant onderwerp Jan.

Ik ben er niet zo van overtuigd dat de SP verandering gaat brengen.
Kun jij mij aangeven wat er in de gemeentes waar de SP afgelopen vier in het bestuur zat is veranderd op sociaal beleid ten opzichte van de gemeentes waar ze niet in het bestuur zaten?
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb weinig veranderingen gezien.

Dat SP de enige partij is die schuldenproblematiek aan de kaak stelt is een onjuiste redenering. Juist in grote gemeentes als Nijmegen, Utrecht, Amsterdam is de schuldenproblematiek door een andere linkse partij aangekaart en is er preventief en uitvoerend beleid op geformuleerd waar men nu in de praktijk mee werkt.

de partijen die niet oordelen onder het motto 'eigen schuld, dikke bult' zullen zich sterk moeten maken om de schuldhulpverlening in goede banen te leiden bij de gemeentes.

Dit vergt veel inspanningen van gemeentes, schuldeiser en bovenal de schuldenaar. In veel gevallen werkt schuldhulpverlening  en een opmaat naar een schuldenvrije toekomst pas als er door schuldenaar structurele andere keuzes worden gemaakt. 

Buster

Recent onderzoek bij de gemeente Rotterdam heeft uitgewezen dat daar een flinke verbetering zit in de schuldhulpverlening. Rotterdam was de afgelopen jaren niet onder bewind van de SP maar van de PvdA en Leefbaar Rotterdam.

De cijfers zijn als volgt, van de 1000 mensen die aankloppen komt het bij 124 aanvragen tot een schone lei.
Maar,.. de communicatie is nu wel een stuk verbeterd.
Wat de SP doorlopend doet, zowel in de kamer als lokaal is aandacht vragen voor het schulden probleem.
Zo nu en dan worden ze afwisselend bijgestaan door andere partijen. Echter de SP is hierin een constante factor.

Wat dat zou kunnen betekenen is dat er wellicht meer geld vrij komt voor preventie en/of het wegwerken van wachtlijsten dan wel optimaliseren van de aanvragen en verwerkingen. De SP heeft die kans nog niet gekregen, tenminste nog niet op een dusdanig grote schaal als nu.

Overigens denk ik persoonlijk dat de oplossing niet zit in de reguliere schuldhulpverlening. Met een landelijk cijfer van 500.000 mensen die kampen met problematische schulden, 650.000 mensen die zich bevinden in de risico groep (armoede signalement CBS) en een jaarlijks resultaat van het NVVK (2012) waarbij 55.000 mensen een traject of andere vorm van hulp succesvol afsluiten is er een nijpend tekort aan hulp.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/schuldhulpverlening-kredietbank-rotterdam-flink.9219979.lynkx#.Uydqk0hMqPU.facebook

jan

Je vergeet één heel belangrijk ding, door de SP gaan ook andere partijen zich hiermee bezig houden. De PvdA is straks geen speler meer in de landelijke politiek, alleen in naam zijn ze link, zodra ze aan de macht zijn, vervallen ze terug in het zichzelf verrijken. De SP maakt het verschil !!!
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

HZHNE

Er zijn ook andere partijen die lokaal en in de kamer doorlopend aandacht vragen voor de schuldhulpverleningsproblematiek Die verdienste kun je niet alleen bij SP neerleggen, daarmee doe je andere partijen tekort.

Ik vind SP een onwijs goede partij. Ik kan me echt ook mateloos aan ze storen. Ze werken vaak stagnerend op plannen die het probleem willen aanpakken. Ook onder SP regime veranderd er niets tot weinig in de gemeentes.

En dat is logisch, ook SP heeft te maken met de landelijke budgetten die de gemeentes krijgen voor schuldhulpverlening. Ook in de gemeentes waar SP in het bestuur zit wordt er niet vanuit de algemene middelen van de gemeente extra geld ingezet.

Er zijn een paar gemeenten die het redelijk goed op de rit hebben. Gemeenten waar de SP niet mee doet in het bestuur. Gemeenten die extra inzetten op preventie en scholing en specifiek daarvoor algemene middelen voor beschikbaar stellen.

Vandaar nogmaals mijn vraag wat is er wezenlijk veranderd in gemeentes waar SP meebestuurt?

Met hun zetelwinst zullen ze in meer gemeentes gaan meedoen. Ik ben oprecht benieuwd wat er over 4 jaar is veranderd.

jan

QuoteMet hun zetelwinst zullen ze in meer gemeentes gaan meedoen. Ik ben oprecht benieuwd wat er over 4 jaar is veranderd.

Ik hoop dat er dan veel in de positieve zin is veranderd.

QuoteEr zijn ook andere partijen die lokaal en in de kamer doorlopend aandacht vragen voor de schuldhulpverleningsproblematiek Die verdienste kun je niet alleen bij SP neerleggen, daarmee doe je andere partijen tekort.

De SP stel hele kritische vragen en door de opstelling van de SP in de kamer, worden andere partijen wakker. 
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Xdewit

HZHNE, interessante uiteenzetting, dank daarvoor. Ik zou graag willen weten welke gemeenten er meer doen aan o.a. scholing. Volgens mij zit daar namelijk de grootste winst in deze problematiek.

jan

We moeten dit onderwerp een beetje gaan inperken, want conform de regels schulden forum, horen wij niet aan politiek doen. Ik heb het zelf veroorzaakt, door te starten met dit onderwerp.

Het is voor jullie wel duidelijk dat ik fan van de SP.

Morgenochtend, plaats ik er een slotje op.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

HZHNE

@ jan, ik vind het jammer dat je er morgenochtend een slotje opzet.
Het topic is al gestart en volgens mij worden er interessante gegevens gewisseld over hoe de schuldhulpproblematiek wordt opgepakt en aangepakt. Dat is nuttige informatie waar iedereen wat mee kan en past daardoor prima hier in Algemeen.

Mocht je besluiten er toch een slotje op te plaatsen dan zou het wel zo netjes zijn om wel eerst antwoord te geven op mijn vraag. Namelijk wat is er wezenlijk veranderd in de gemeenten waar SP bestuurde?

Dat je SP fan bent heb ik inmiddels door. Je maakt er zelfs reclame voor. Ik mag hopen dat je niet het slotje plaatst omdat er kritische vragen worden gesteld. Of omdat er andere dingen worden geschreven dan jij het graag leest. Want dat zou wel heel erg typisch SP zijn.

jan

QuoteMocht je besluiten er toch een slotje op te plaatsen dan zou het wel zo netjes zijn om wel eerst antwoord te geven op mijn vraag. Namelijk wat is er wezenlijk veranderd in de gemeenten waar SP bestuurde?

Waarschijnlijk wil je dit niet horen, maar waar de SP deelneemt aan het bestuur wordt het beter voor de mensen aan de onderkant van de samenleving.

Een ander punt is, iemand van de SP krijgt maximaal modaal uitbetaald, de rest van zijn salaris gaat naar de SP. Zij doen niet aan zelfverrijking.

QuoteDat je SP fan bent heb ik inmiddels door. Je maakt er zelfs reclame voor. Ik mag hopen dat je niet het slotje plaatst omdat er kritische vragen worden gesteld. Of omdat er andere dingen worden geschreven dan jij het graag leest. Want dat zou wel heel erg typisch SP zijn.

Als moderator heb ik mij te houden aan de forumregels. Ja, ik ben voor de SP en ja ik wil hierover discussiëren, maar niet op dit forum.

Een ander ding is, dat jij je stellingen niet kan onderbouwen, dus niet kan bewijzen. 

QuoteWe moeten dit onderwerp een beetje gaan inperken, want conform de regels schulden forum, horen wij niet aan politiek doen. Ik heb het zelf veroorzaakt, door te starten met dit onderwerp.

Nogmaals, de discussie wordt te politiek, dus hij gaat op slot.
Jan (een Ex-schuldige)

Moderator