zonder overleg incassokosten niet betalen

Started by An0niempje, Mar 19, 2014, 11:38 AM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Weet even niet zo goed waar ik het neer moet zetten, dus als ik het onderwerp verkeerd geplaatst heb, dan merk ik het wel.... :D

Het gaat om het volgende.
Vorige jaar ben ik met mijn kat naar de dierenarts geweest, verzekering vergoedde bijna het hele bedrag op een kleine 5 euro na. Die 5 euro moest ik overmaken aan een apart bedrijf, dat de batalingen regelt.
Omdat ik niet kan internetbankieren, dus zelfs geen 5 euro over kan maken, heb ik de rekening netjes doorgestuurd naar bewindvoerder. Bewindvoerder wist dat ik katten heb en was dus ook de afspraak dat ik dierenartskosten ook door mocht sturen.
Maar goed, bewindvoerder 1 heeft rekening niet betaald, dus heb ik rekening door moeten schuiven naar bwv 2. Inmiddels waren er ook incassokosten bijgekomen a 15 euro,
Omdat bwv 2 het ook niet gelijk nodig vond om rekening te betalen werd dat 25 euro extra en ik zat me hier op te vreten.
Ik had echt spijt, dat ik niet gewoon mijn moeder 5 euro contant had gegeven en haar de rekening over laten maken.... Dat ga ik dus de volgende keer doen, bij zulke lage bedragen.
Maar goed, ik had al een paar keer gebeld met bedrijf om situatie uit te leggen, onder het motto: in contact blijven met schuldeisers.
Zo ook vandaag even netjes opgebeld, met de vraag of het nu inmiddels afgehandeld was.
Wat kreeg ik te horen? Het oorspronkelijk bedrag is betaald, alleen niet de extra kosten.
Even voor de duidelijkheid, naar ik begreep is de rekening uiteindelijk 4 maanden te laat betaald.
Bedrijf laat het nu zo. Ze gaven wel aan, dat ze eigenlijk de rekening door hadden gestuurd naar deurwaarder, maar omdat het maar om een oorspronkelijk bedrag van 5 euro ging, hebben ze dat niet gedaan.
Ze gaan nu verder ook niet meer achter de 25 euro incassokosten aan.

Nu mijn vraag, mag je zomaar op deze manier weigeren om incassokosten te betalen?
Het is nu voor mij goed afgelopen, maar voor hetzelfde geld, hadden ze me wel weer extra rekeningen opgestuurd.... Nu heeft bewindvoerder dus gewoon de gok genomen, dat ze bij deze bedragen er verder niet achter aan zullen gaan....

Ben even benieuwd naar jullie mening hierover....

burningspirit

eerlijk gezegd... denk ik dat het wel mag, maar bwv had jou (én de schuldeiser) veel onnodige ellende kunnen besparen als hij bij betaling zelf even met het incasserende bedrijf had gebeld..... of aan jou had gevraagd om dat even te doen....
volgens mij is dat op zo'n moment maar een paar minuutjes werk....

ook hierbij weer: controleren, controleren en nog eens controleren....pffff.... door dit soort dingen wordt schuldenaar zijn dus een heuse dagtaak.....onnodig en dus verspilling van tijd/energie.... is althans mijn mening
:-[
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

tnx voor je antwoord Burningspirit.
Het telefoontje dat ik vandaag gepleegd heb, was eigenlijk vooral omdat ik me nogal l.liig voelde naar het bedrijf toe... En was dus achteraf niet nodig geweest. Maar wel blij dat ik het gedaan heb, nu weet ik iig zeker, dat ik geen incassobrieven van hun hoeft te verwachten...
En ik heb mijn goodwill naar hun kunnen tonen.... heb namelijk nog steeds katten en nog steeds verzekering, dus bij een eventuele volgende eigen bijdrage weer met dat bedrijf te maken.....
Maar bwv heeft dus idd geen contact gehad met bedrijf en naar ik weet ook geen bezwaarbrief gestuurd over de extra kosten.... Gewoon gedaan of zijn neus bloedde en alleen de oorspronkelijke rekening betaalt en dit is blijkbaar geaccepteerd door het bedrijf...
En ja, dan wordt dit persoontje wel heel nieuwsgierig of dit dus een normale gang van zaken is, of dat ik gewoon geluk heb gehad, dat het bedrijf hier zo coulant mee om is gegaan.

burningspirit

wie was dat ook alweer die zei
toeval is God incognito...  ;)?
je hebt gewoon geluk gehad  :)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje