pensioenverzekering afkopen!

Started by Chrissie, Mar 15, 2014, 09:56 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Kreeg vandaag een brief van de verzekering.
Heb meer dan 12,5 in een fabriek gewerkt en daarvan een klein pensioentje opgebouwd.
Nu kan ik deze afkopen weet nog niet of ik het doe of het verstandig is maar daar draait het nu even niet om.
Ik weet ik ga erop verliezen als ik het doe, maar ben nieuwsgierig of ik het een beetje goed berekend heb.

In de brief stond als ik 100 euro had dan hield ik 60 euro aan over dus verloor 40 euro (gaat naar de belasting.)
Het brutobedrag heb ik voor het gemak hier even afgerond â,¬ 2300,00 euro, heb ik het goed berekend dat ik ongeveer op een nettobedrag van ongeveer 1000 euro kom hier is dus alles al vanaf getrokken. Ik ben niet zo goed in het berekenen van deze dingen zit er altijd grandioos naast, dus gok het maar en rond het altijd af naar beneden dan zit ik altijd goed als het nettobedrag hoger is dan is alle extra's  mooi meegenomen!

Als ik het wel afkoop kan ik het mooi in de schulden stoppen alle beetjes helpen. ;)
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

â,¬1380 is 60% van â,¬2300. ;)

gewoon

Ha Chrissie

Bij het nadenken wat je kan doen kun je ook naar het rendement van deze verzekering kijken.

Als je het nu verzilverd is het E 1380,-- wat overblijft en als je het door laat groeien naar een pensioen toe is het belasting klimaat zeker ook vriendelijk en al die tijd is er dat rendement over het hele bedrag.

Je zou kunnen kijken naar je schuld van nu, als dat een rente kost geeft van 6 % en het rendement van deze verzekering is ook 6 % gebleken dan....

Kun je gevoelsmatig stellen dat je schuld van nu E 4600,-- voor de helft gedragen word wat rente kosten betreft door, rendement wat je nog te goed hebt, dus gedeeld door 2 is     E 2300,--

Natuurlijk ga je voor de 0 maar het is prettig de gedachte als die bij E 2300,-- is gekomen.
Je opbrengsten / rente kosten al in evenwicht zijn.

Als je het nu niet verzilverd

En kijk eens bij mijn pensioen.nl of hoe je er verder voorstaat

Voeg er aan toe dat nu eens, een keer is, niks moet of hoeft, en je er  over nadenken kan, wat beter is voor jou en het gaat niet om een berekening van een paar cijfers achter de komma  maar, waar jij je het beste mee voelt.

tuthola

Ik snap het even niet en misschien kan jij Gewoon een antwoord geven...

Ik heb altijd begrepen dat je een pensioen kan afkopen onder wettelijke normbedragen het normbedrag voor 2104 is 485,06 euro dus ik begrijp niet dat chrissie dan een pensioen kan afkopen met een hoger bedrag....heb ik dit dan verkeerd begrepen Gewoon??

Knibbel

Quote from: tuthola on Mar 15, 2014, 11:28 PM
Ik heb altijd begrepen dat je een pensioen kan afkopen onder wettelijke normbedragen het normbedrag voor 2104 is 485,06 euro dus ik begrijp niet dat chrissie dan een pensioen kan afkopen met een hoger bedrag....heb ik dit dan verkeerd begrepen Gewoon??
Dat heb heb ik ook altijd zo begrepen. Heb ook van vorige werkgevers na  jaren een brief van de hoogte van  het opgebouwde pensioen ontvangen. En wat niet afgekocht kon worden omdat het boven een bepaald bedrag lag. Misschien ligt het eraan dat Chrissie jet over een verzekering heeft? Ben eigenlijk ook benieuwd hier naar.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Heb hier geen kennis van hoe het precies zit, maar weet wel dat ik ook een aanbod heb gehad dit jaar omdat het bij mij een verzekering is die onder de woekerpolissen  viel, en daar is een hoop veranderd wat regels betreft, en word aan geboden een ander product uit te kiezen, of verzilveren.

Het aanbod komt dus van de verzekering, en heeft verder niets te doen met die 485,06 maar een mogelijkheid om van zo,n woekerpolis af te komen.

Maar ik heb dus zelf een  verzekering, en heb geen pensioen opgebouwd bij een werkgever.

Knibbel

Ik heb ook het idee dat het bij Chrissie om een verzekering gaat. Maar Gewoon, jij hebt dus als zelfstandige een verzekering afgesloten voor jouw pensioen straks? Mijn zoon werkt bij een werkgever die geen CAO heeft en bouwt dus ook geen pensioen op. En als ik mijn zoon moet geloven blijft hij,  zolang het kan, bij deze werkgever omdat het werk en de sfeer hem prima bevalt. Hij moet dus nu onderhand ook gaan kijken om zijn pensioen op een of andere manier bij elkaar te sparen. Hij twijfelt tussen een vorm van sparen of verzekeren.

gewoon

Kan niet zomaar voor een ander een keuze maken, maar hou het voor mij zelf meer op een vorm van sparen, pas als er dan sprake is van, jawel een buffer, dan vul ik mijn verzekering verder aan.
Weet ook wel een paar dingen te verzinnen in eigen beheer waar het rendement tussen de 10 en 20 % zal liggen wat hoger is dan mijn verzekering als rendement geeft.

Toch blijft mijn credit naar beneden brengen hoog op de agenda omdat de kosten 12 % zijn en deze kosten zijn zeker, en 10 % of 20 % rendement is slechts een verwachting.

Pas ik zeker heb dat ik niet meer gebruik moet maken van een duur credit omdat er een buffer is en dit credit in gelost is word het tijd ruimere bedragen op een spaarverzekering te plaatsen.

Knibbel

Ha, dan zal de zoon zich maar eens moeten gaan verdiepen hierin of zich goed laten adviseren. De eerste paar jaren heeft hij dat ook niet kunnen doen vanwege hun krappe financiële toestand, maar nu het bij hun stabieler is heeft hij de mogelijkheid om hiervoor maandelijks een bedrag voor weg te zetten.

Chrissie

Gewoon, Tuthola, Knibbel,

Hier gaat het om een pensioen dat ik opgebouwd bij een werkgever heb me dus niet zelf hier voor verzekerd.

Er staat: Welke mogelijkheden heeft u?
1. Uw kleine pensioenkapitaal nu al in één keer ontvangen (afkopen)
2. De huidige situatie ongewijzigd laten ( niet afkopen). U hoeft dan niets te doen.

Gewoon ik kan me heel erg in jouw gedachten vinden , maar ook heel erg knibbel haar zoon zijn gedachten vinden!

In 2007 heb ik een levensverzekering afgekocht en dat geld heb ik toen ook in de schulden gedaan dat heeft ons toen heel erg geholpen. Had toen alleen maar de gedachten ik moet zorgen dat we te eten krijgen, een dak boven ons hoofd houden en de boel weer omdraaien, later als die schulden weg zijn kan ik het geld wel weer bij elkaar sparen. Toen kon het me het forse verlies totaal niets schelen je bent dan gewoon aan het overleven!
Eigenlijk ben ik nu weer op hetzelfde punt belandt onze situatie wordt nu ook steeds moeilijker moet  steeds meer de puntjes op de i zetten wil ik het nog redden.
Maar om nu zoveel geld te laten vallen is toch best wel jammer, ik moet maar even goed met mezelf in beraad gaan wat het beste is.

Leuk die keuze's   ;) :(

Chrissie

Dank je wel voor de correctie Buster.

Buster

Chris, meten is weten.

Veel succes met kiezen, lijkt me lastig.
Maar de tip die Gewoon gaf om even te kijken hoe je ervoor staat lijkt me niet verkeerd.
Tegen de tijd dat je in aanmerking komt voor AOW is het nog maar de vraag of die regeling nog bestaat,..
Dus hoe meer je zelf bij elkaar "sprokkelt" hoe beter.
Maar dat kan dus ook later, ligt er een beetje aan hoeveel "later" je nog hebt. 

BigSmoke

Als de totale aanspraak van het pensioen op de pensioendatum BENEDEN het bedrag van â,¬ 450 ( en een beetje) per jaar blijft, mag het pensioenfonds tussen 2 jaar en 2 jaar en 6 maanden na beëindiging van je deelname ( meestal door ontslag of door naar andere werkgever over te stappen) zonder dat JIJ daar iets tegen kunt doen, dat pensioen afkopen. Dat staat in de wet.
Het afkoopbedrag kan best wel tot â,¬ 7.500 of hoger zijn. Probleem is dat de pensioenverzekeraar daar slechts 34,55% van zal inhouden, en je dus slechts 65,45 % ervan overhoudt. Dit kan echter nog 2 heel vervelende staartjes hebben.
1) Als je recht hebt op allerlei toeslagen dan zullen die voor het jaar waarin je de afkoop krijgt uitbetaald verlaagd of zelfs op nul uitkomen, of nog erger, leiden tot forse terug te betalen bedragen aan toeslagen!
Je toetsingsinkomen wordt namelijk verhoogd met het BRUTO afkoopbedrag, ( dus niet met het netto aan jou betaalde bedrag).
2) Als je door die eenmalige bruto uitkering boven een bepaalde belastingschijf uitkomt moet je MEER dan 34,55 % belasting daarover betalen, en dan ga je dus naar de 42 % schijf, ofwel van elke 1000 euro bruto mag je nog eens extra 7,44 % ofwel extra â,¬ 74,40 naar de belasting brengen.

Ik wordt er heel erg  >:( >:( >:( van!!

Greetzz BigSmoke

burningspirit

even goed doorrekenen dus.....!!!
als wat BigSmoke zegt klopt, dan is dat afkopen dus pure diefstal eigenlijk toch?

kan het niet laten al even te rekenen
makkelijke getallen: aanspraak pensioen 400 euro per jaar, dit is 33 euro per maand als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt. als je stokoud wordt,. laten we zeggen 20 jaar van je pensioen kunt genieten, kost dat de pensioenverzekering/maatschappij dan 8000 euro.
stel dat ze nu ook rekenen met dit 'risico' , dat ze dus 20 jaar lang zouden moeten betalen, dan zeggen ze nu dus: mevrouw: u kunt het geld nu al krijgen, maar dan natuurlijk wel wat minder.... u krijgt nu al ... zeg 5000 euro.... dan steken ze dus volgens dit voorbeeld 3000 euro in hun zak.... klopt deze redenering?

in het geval van Chrissie is het wat ik begreep 1380 euro
voor Chrissie dus belangrijk om te weten wat die 1380 euro (netto afkoopsom) doet met het inkomen in het jaar dat het wordt uitgekeerd: dus proberen te berekenen waar dit geld je totale inkomen op brengt en wat dit weer doet met de belastingheffing en de toeslagen
als het je dus achteruit helpt, Chrissie, dan moet je het niet doen

als ik BigSmoke goed begrijp wordt je toetsingsinkomen verhoogd met het bruto afkoopbedrag: m.a.w. Chrissie krijgt 1380 euro maar toetsingsinkomen wordt dan verhoogd met 2300 euro, met alle gevolgen misschien voor belastingschijf en toeslagen: terugvorderingen toeslagen (wil je echt niet eigenlijk) en het gevaar ook nog eens honderden euro's extra belasting aanslag
dus met een beetje pech hou je niets over of lever je zelfs nog in..... :(

Begrijp ik dit zo goed? dan wordt ik er ook boos van......  >:(

oef..... ik realiseer me nu dat wij waarschijnlijk nu de gevolgen ondervinden van onze afkoop, jaren geleden, van een levensverzekering...... misschien begrijp ik nu opeens in ene.... waar bepaalde aanslagen van de belasting vandaan komen... zal het jaar zijn geweest dat we het hebben afgekocht, ging om veel meer geld nog... logisch dus... nooit geweten.... :-X alleen maar met verbaasde ogen naar de aanslag gestaard, die nu op de schuldenhoop erbij ligt....
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Chrissie

Was even helemaal stil geslagen , heb het ook een paar keer weer nagelezen, na wat bigsmoke en burningspirit schreven het heeft mijn keuze wel gemakkelijker gemaakt. Ik koop het niet af!
Dank voor jullie reacties.