Het houdt niet op, niet vanzelf....Deze zin uit een spot over mishandeling is evenzeer van toepassing op ons als schuldenaren. Al is de problematiek niet met elkaar te vergelijken overigens.
Als je in schulden zit of komt is van grootste belang dat je zelf de touwtjes in handen neemt. Of, als je zelf de grip maar niet kunt krijgen, dat je de juiste hulpbronnen benadert, die je daarbij kunnen helpen.
Vandaag ontmoette ik op een verjaardagsfeestje van een vriendin van onze dochter een mevrouw, die net in scheidingsprocedure zit. Klassiek verhaal: echtpaar met twee kinderen, liggen in scheiding, wordt langzaam maar zeker een vechtscheiding mede door de noodzakelijke verkoop van de echtelijke woning. Waarschijnlijk na verkoop een restschuld van een tón per persoon.....

Ex werkt niet mee, weigert op de meest cruciale momenten een handtekening voor toestemming te zetten. Mevrouw staat ingeschreven voor een woning, maar heeft nog geen urgentieverklaring.
Het klinkt raar maar mijn eerste vraag, die ik er verantwoord tussendoor kon werpen, was: heb je zélf zicht op wat iedereen met jouw gegevens aan het doen is? Ik hoorde dat ze hulp had van iemand, die veel dingen regelde en goed de weg wist volgens haar. Meteen geadviseerd aan haar om zelf te blijven meekijken, niet uit wantrouwen maar om dingen vóór te zijn, die later gigantische problemen kunnen veroorzaken. Noemde als voorbeeld aanmelding bij CVZ. En daar had ik helaas meteen de goede snaar want daar was ze al aangemeld, maar ze had zicht op beëindiging van de bestuursrechtelijke premie. Ik raadde haar aan om er boven op te blijven zitten, omdat instanties zoals CVZ en de zorgverzekeraars zelf gigantische administraties hebben, waar, alle goede bedoelingen ten spijt, nog wel eens wat verkeerd gaat of vertraagd wordt.
De mevrouw staarde me verschrikt aan toen ik zei dat wij al vier jaar bezig waren een dergelijke grote schuld geregeld te krijgen. Ik heb haar wel een beetje gerustgesteld en haar dit forum aangeraden: er zijn er meer, maar dit forum is veruit de beste!

... zei ik trots terwijl ik haar op mijn mobiel het logo liet zien. Oh, zei ze, enigszins rustiger, dát kan ik wel onthouden ...

Wat ik zeggen wilde: het houdt niet op, niet vanzelf. En met 'het' bedoel ik in ons geval de problematische (wordende) schulden. Eerlijk gezegd denk ik, dat bijna iedereen die hier komt, wel ooit, in het begin of iets verderop in het traject, last heeft gehad van struisvogelpolitiek: wat ik niet zie dat is er gewoon niet, lekker rustig. Om dan weer keihard op je ...pieieiep.... te gaan bij de ontdekking dat 'het' natuurlijk niet is opgehouden te bestaan........... niet vanzelf ....

Ik mag wel zeggen dat ik door mijn komst naar dit forum sindsdien geen last meer heb gehad van mijn eigen 'struisvogelpolitiek'. Als ik het de kop voelde opsteken ging ik hierheen, las een boel of plaatste een berichtje en voilá: kop direct weer UIT het zand!

Bemoediging van de bovenste plank hier! Top!