Struisvogel: "Wat ik niet zie dat is er niet.... "

Started by burningspirit, Mar 15, 2014, 05:56 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Het houdt niet op, niet vanzelf....Deze zin uit een spot over mishandeling is evenzeer van toepassing op ons als schuldenaren. Al is de problematiek niet met elkaar te vergelijken overigens.
Als je in schulden zit of komt is van grootste belang dat je zelf de touwtjes in handen neemt. Of, als je zelf de grip maar niet kunt krijgen, dat je de juiste hulpbronnen benadert, die je daarbij kunnen helpen.

Vandaag ontmoette ik op een verjaardagsfeestje van een vriendin van onze dochter een mevrouw, die net in scheidingsprocedure zit. Klassiek verhaal: echtpaar met twee kinderen, liggen in scheiding, wordt langzaam maar zeker een vechtscheiding mede door de noodzakelijke verkoop van de echtelijke woning. Waarschijnlijk na verkoop een restschuld van een tón per persoon..... :-[  Ex werkt niet mee, weigert op de meest cruciale momenten een handtekening voor toestemming te zetten. Mevrouw staat ingeschreven voor een woning, maar heeft nog geen urgentieverklaring.
Het klinkt raar maar mijn eerste vraag, die ik er verantwoord tussendoor kon werpen, was: heb je zélf zicht op wat iedereen met jouw gegevens aan het doen is? Ik hoorde dat ze hulp had van iemand, die veel dingen regelde en goed de weg wist volgens haar. Meteen geadviseerd aan haar om zelf te blijven meekijken, niet uit wantrouwen maar om dingen vóór te zijn, die later gigantische problemen kunnen veroorzaken. Noemde als voorbeeld aanmelding bij CVZ. En daar had ik helaas meteen de goede snaar want daar was ze al aangemeld, maar ze had zicht op beëindiging van de bestuursrechtelijke premie. Ik raadde haar aan om er boven op te blijven zitten, omdat instanties zoals CVZ en de zorgverzekeraars zelf gigantische administraties hebben, waar, alle goede bedoelingen ten spijt, nog wel eens wat verkeerd gaat of vertraagd wordt.
De mevrouw staarde me verschrikt aan toen ik zei dat wij al vier jaar bezig waren een dergelijke grote schuld geregeld te krijgen. Ik heb haar wel een beetje gerustgesteld en haar dit forum aangeraden: er zijn er meer, maar dit forum is veruit de beste!  8) ... zei ik trots terwijl ik haar op mijn mobiel het logo liet zien. Oh, zei ze, enigszins rustiger, dát kan ik wel onthouden ...  ;)

Wat ik zeggen wilde: het houdt niet op, niet vanzelf. En met 'het' bedoel ik in ons geval de problematische (wordende) schulden. Eerlijk gezegd denk ik, dat bijna iedereen die hier komt, wel ooit, in het begin of iets verderop in het traject, last heeft gehad van struisvogelpolitiek: wat ik niet zie dat is er gewoon niet, lekker rustig. Om dan weer keihard op je ...pieieiep.... te gaan bij de ontdekking dat 'het' natuurlijk niet is opgehouden te bestaan........... niet vanzelf ....  :-[ :'(

Ik mag wel zeggen dat ik door mijn komst naar dit forum sindsdien geen last meer heb gehad van mijn eigen 'struisvogelpolitiek'. Als ik het de kop voelde opsteken ging ik hierheen, las een boel of plaatste een berichtje en voilá: kop direct weer UIT het zand!  :D Bemoediging van de bovenste plank hier! Top!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

Wat fijn, dat je die vrouw tips kon geven, Burningspirit.
Hopelijk komt ze tot een goede schuldenoplossing....
Wat het klinkt idd als een hoog bedrag, een ton schuld :(

tuthola

Deze zin uit een spot over mishandeling is evenzeer van toepassing op ons als schuldenaren.
Als je in schulden zit of komt is van grootste belang dat je zelf de touwtjes in handen neemt. Of, als je zelf de grip maar niet kunt krijgen, dat je de juiste hulpbronnen benadert, die je daarbij kunnen helpen.

Ik snap je goede bedoeling in je bovenstaande schrijven maar ben het niet met je eens dat je schulden kunt vergelijken met dit spotje. Het spotje gaat over jonge onschuldige kinderen die vaak geen hulp kunnen vragen en ook vaak levenslang hebben door mishandelingen. Ik zie zeker je goede bedoeling van je verhaal......sorry  maar wilde dit toch even kwijt.

burningspirit

uhhh anoniempje.... onze schuld is nog een slagje groter hoor...
maar het doet er eigenlijk niet toe, we mogen ons gelukkig prijzen dat we in Nederland wonen, waar mogelijkheden zijn om zoiets op te kunnen lossen
maja... daar moet je wél wat voor doen... hihih  8)

burningspirit

sorry Tuthola, het ging me inderdaad alleen om die ene opmerking waarmee het spotje aandacht vraag voor een (in mijn ogen) veel erger probleem dan problematische schulden zijn
ik ben het roerend met je eens dat je de problematiek niet kunt vergelijken
als ik er mensen mee kwets, dan spijt me dat ongelooflijk en was zeker niet de bedoeling
het ging me alleen om die ene zin
telkens als ik het spotje zie denk ik daar aan, maar pas nadat ik me heb gerealiseerd dat het verschrikkelijk is... de reden dat een dergelijk spotje gemaakt moet worden
het gaat trouwens niet alleen over kinderen volgens mij maar over kwetsbare mensen en er wordt ook een appél gedaan op de omgeving.....

woooww...precies nu is die spot op tv: het gaat om 'een veilig thuis' voor iedereen, mishandeling in algemeen, vlak onder je neus, kom in actie als het kan...

ik zit hier met kippevel... en weet even niet goed wat ik moet doen nu

zal ik topic weghalen? of iets anders erboven zetten?

:'( :-[

burningspirit

andere topic naam
nogmaals : het spijt me, ik wilde deze vergelijking echt niet maken
ken in mijn nabije kring mensen die met deze problemen kampen, die je je leven lang niet meer echt kwijtraakt, je kunt alleen een poging doen om te helpen om het te stoppen en de slachtoffers helpen om het te verwerken, voor zover dat mogelijk is
de enige parallel met schuldenproblematiek is dat struisvogelpolitiek het erger maakt ....  :-[ :(

gewoon

ha, en ga dan een keer plat op je snavel als struis

;D ;D

Dan roepen ze in koor, Zand er over.

:) :) :)

burningspirit

whahaha.....
Quote from: burningspirit on Mar 15, 2014, 05:56 PM
Eerlijk gezegd denk ik, dat bijna iedereen die hier komt, wel ooit, in het begin of iets verderop in het traject, last heeft gehad van struisvogelpolitiek: wat ik niet zie dat is er gewoon niet, lekker rustig. Om dan weer keihard op je ...pieieiep.... te gaan bij de ontdekking dat 'het' natuurlijk niet is opgehouden te bestaan.....

hier had ik  natuurlijk 'Gewoon' kunnen schrijven i.p.v..... pieieiep....: Om dan weer keihard plat op je snavel als struis te gaan, bij de ontdekking dat....

;)

Buster

Burningspirit, ik snap de vergelijking wel.

De vergelijking zit hem in het zitten in een benarde situatie waar je niet uit lijkt te kunnen komen.
Het gevoel niet te kunnen ademen, de schaamte en het klem zitten.
Beide houden niet op, niet vanzelf.
Er verschijnen de laatste tijd ook talloze artikelen die aangeven dat mensen die verkeren in een problematische schuldensituatie ook verzanden in een mishandelende relatie.

Er zijn daarnaast ook wel degelijk verschillen. Als je het hebt over een klassiek geval waarbij vader de moeder en kinderen slaat en/of verwaarloosd is er geen schone lei na drie jaar. Die littekens en schade draag je je hele leven met je mee. Om het nog maar niet te hebben over het nergens veilig zijn of je veilig voelen. Ook dat draag je je hele leven met je mee.

Het motto, het houdt niet op, niet vanzelf is in een schuldensituatie meer een motiverende opmerking; je kunt, nee sterker, je MOET er iets aan doen, want vanzelf gaat het niet weg.

Enne,.. even terug naar de aanleiding van je verhaal. Wat ontzettend goed dat je die mevrouw zo hebt kunnen waarschuwen en hebt doorverwezen. Kennis geeft kracht en maakt wel degelijk het verschil! 

burningspirit

oef, daar had ik nog niet eens aan gedacht, Buster....
ik heb die berichten ook voorbij zien komen
frustratie en schaamte die leiden tot afreageren op de eerste die voorhanden is: partner of kind

en mijn beste vriendin, die wel eens verzucht: mensen zijn bezig met arme verwaarloosde kinderen ver weg, terwijl er hier, onder hun neus, achter de propere Hollandse gordijnen, in hun eigen straat óók van alles gebeurd.... helaas is zij zo'n kind... vanaf haar babytijd misbruikt door haar vader en later door de 'vrienden' van haar moeder.... mijn vriendin is nu midden 40 en ontdekt dat er veel mensen hebben geprobeerd haar te redden, toen ze nog een klein meisje was, maar dat dit niet lukte omdat alles van buiten af zo gewoon leek.... verschrikkelijk
geen schone lei na een aantal jaar, erger nog: levenslang krijgen terwijl je niks verkeerd hebt gedaan........lichamelijke klachten, die geen naam krijgen, ziekte symptomen waar geen oorzaak voor gevonden wordt dan alleen eventueel de PTSS die ze heeft opgelopen door het misbruik

dat maakt dat we als schuldenaren onder ogen zouden moeten zien, inderdaad, dat we het probleem zelf moeten oplossen, maar ons ook zouden mogen realiseren dat de mogelijkheden er gelukkig zijn, geschapen door de regelgeving in ons kikkerlandje, waarover we soms liever klagen dan dat we er eens op een andere manier naar kijken: als een land met mogelijkheden, die ergens anders niet zijn

het is alleen soms zo moeilijk om de juiste koers te vinden

niet gek ook dat mensen ons soms aanstaren met groot ongeloof in hun ogen, als we vertellen dat we al bijna 30 jaar samen zijn en onze kinderen, ondanks onze slechte financiële situatie, nog steeds respect voor ons hebben en als er niemand is die hen begrijpt met alles bij ons aan komen.... het vertrouwen dat daaruit spreekt is een heel groot mooi cadeau voor ons, elke keer weer
er zijn te veel gezinnen/levens die op hun kop liggen, dat het soms net lijkt of het niet meer bestaat, dat mensen in moeilijke tijden toch in harmonie met elkaar kunnen leven.....

dus tel ik maar weer mijn zegeningen en ga eens vroeg naar bed vanavond....  ;D

??? maar neem wel een wijntje mee naar boven.... gekregen voor mijn verjaardag ... wat een luxe zeg
serieus hoor...... ik meen het echt

tuthola

Dan roepen ze in koor, Zand er over.

burningspirit

dank je Tuthola
mag ik aannemen dat je me vergeven hebt?
:-*

tuthola