Lieve Buster en MissyB,
Heel eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe op dit moment het BAC werkt. Het enige dat ik weet is dat Rijnstad een massa taken van BAC op het bord geschoven heeft gekregen. Rijnstad moet mensen zoals ik het noem: BAC-rijp maken. Rijnstad heeft voor ons bijvoorbeeld de beslagvrije voet berekend en naar aanleiding daarvan een discussie aangegaan met de Gemeente (afdeling belastingen) over het rekening houden met deze beslagvrije voet. Hoe deze discussie afloopt is voor ons niet meer relevant, want we hebben inmiddels kwijtschelding gekregen en het bedrag is al teruggestort. Verder hebben ze namens ons de belastingen aangeschreven over het rekening houden met de beslagvrije voet i.v.m. het inhouden van toeslagen. precies begrijp ik het niet, maar we krijgen nu wel weer huurtoeslag. Toch is mijn vraag dan: het is leuk en we zullen er nu wel recht op hebben, maar de schuld die we hadden (waardoor de toeslag werd ingehouden) blijft nu wel staan en wordt weer groter langzamerhand.
Zoals ik eht nu zie is dat er iemand bij Rijnstad haar stinkende best heeft gedaan een goede rekensom te maken, met dit resultaat. Ik ben er echter nog niet: het hele belastingverhaal is zo mogelijk nog chaotischer geworden hierdoor. Over deze chaos (dat is het in mijn ogen althans) wordt ik morgen teruggebeld door de belastingdienst. Betekend dus kort gezegd, dat zonder mijn eigen acties we niet BAC-rijp zullen worden..... wél krijg ik tegenwoordig complimenten van de Rijnstad mensen, het geen natuurlijk leuk is, maar bij mij de indruk wekt dat ze het bij Rijnstad niet allemaal goed weten. Maar goed, ze doen hun best en dat mag ik waarderen. En dat spreek ik ook af en toe uit.
Nu even over het BAC. Wij zijn daar tweemaal geweest al, de eerste keer in 2010 en de tweede keer in 2012. We schrijven nu 2014, een jaar waarin ook in onze gemeente een heleboel veranderd is. Zoals Rijnstad het me nu communiceert is als volgt: wij zorgen ervoor dat je klaar bent om bij het BAC het minnelijk traject in te gaan. Als we bij het BAC aankomen gaan ze alles wat wij gedaan hebben controleren op hun eigen manier. Dan starten ze wel of niet het minnelijk traject. En als dat mislukt (de kans dat dat bij ons gebeurd is vrij groot) dan vraagt het BAC samen met ons WSNP aan. Dan pas begint voor ons bewindvoering te spelen. Voor ons is het dus ook spannend of we bij aankomst bij het BAC geaccepteerd zullen worden..... wie weet zijn er toch fouten gemaakt. Ik moet óók Rijnstad op hun blauwe ogen vertrouwen dat ze het goed doen allemaal.

De situatie van MissyB is mij niet helemaal helder. Ik heb geprobeerd met terug te lezen het beter te begrijpen, maar mij is niet duidelijk in welke fase zij zit. En ook niet of er nu al sprake is van bewindvoering, of dat het minnelijk traject al is ingezet... al cliënt bij het BAC of niet? Kan aan mij liggen hoor, ik ben niet altijd even geconcentreerd en weet neit altijd goed wat anderen bedoelen. Leerpuntje voor mij. Het BAC doet, zoals ik het nu begrijp alleen nog maar het laatste stukje: minnelijk traject en WSNP aanvraag.
Als MissyB in ongeveer dezelfde fase zit als wij, dan is vltb nog niet aan de orde. Dan reken je de beslagvrije voet uit en bouwt van daaruit alles op. En.... sla me maar als ik het mis heb

maar volgens mij kun je de beslagvrije voet uiteindelijk gewoon uitrekenen en dan vergelijken. Terwijl het vltb iets is waar je nu alleen nog maar een inschatting van kunt maken op basis van de situatie nu. Tegen de tijd dat het vltb aan de orde is, zal het weer een beetje (of veel) anders kunnen zijn toch?