vragen

Started by missyB, Mar 12, 2014, 01:44 PM

Previous topic - Next topic

missyB

als idd de mijne klopt kunnen we nog eten ook :))

Buster

Missy, heb je ze al vergeleken? Het gevaar met het zelf berekenen is dat het neerkomt op de berekening zoals de bewindvoerder hem maakt. Reken jezelf niet rijk, maar ga na waar het verschil hem in zit en ga daar vragen over stellen.

missyB

eens kijken of het lukt

missyB

he he tis gelukt met berekening van rijnstad, die staat als bijlage in mn vorige bericht, wil er iemand met me meekijken?

Buster

Missy, die aantekeningen met pen? Heb je die zelf gemaakt of zijn die van Rijnstad.
Op de berekening is helemaal niets ingevuld qua woonkosten. Bij de uitleg voor een koopwoning lees ik dit:

Rekenhuur of hypotheekrente
Vermeld in het geval van een eigen woning de hypotheekrente. Het aflossingsbedrag telt niet mee. Wel kan het eigenaarsdeel van de onroerend zaakbelasting worden meegenomen, berekend op maandbasis.

Jij hebt nu maandlasten opgegeven en de kosten van de VVE, volgens mij vallen die er niet onder.
Het gaat dus om de hypotheek rente en de OZB

chapter

zover ik die kan zien op de zijkant hihi is dat een berekening op beslagvrije voet en niet vtlb.
er staat ook steeds 2 bedragen en een bvv van 752.83
wat daarbij al opvalt is dat de reiskosten niet gecorrigeerd zijn en normaliter mag je bij een beslag vrije voet de reiskosten behouden als je deze aan kunt tonen.
Ik kreeg deze altijd vergoed bovenop de bvv.
in bijna alle gevallen is vtlb gunstiger als beslagvrije voet omdat er meer mogelijkheden zijn ook correcties (meer maatwerkberekening)

Buster

Het is idd een beslagvrije voet berekening, en Missy, waar ik denk dat het mis gaat is je eigen berekening met pen. Op de beslagvrije voet zit een maximum, ongeacht bijkomende kosten. Die worden nu juist weer aangevuld in een VTLB, dat is dus het verschil tussen die twee. Een VTLB valt (als er voldoende inkomsten zijn) altijd hoger uit omdat er standaard een reservering eigen risico inzit. Die zit niet in de beslagvrije voet. En daarnaast zijn er dus meer reserveringen.

missyB

die met pen heeft mevr van rijnstad gedaan, ik kreeg dit in deze staat aangeleverd via d email

missyB

Het programma wat ik gebruikte dus link van hierboven, blijkt vanzelf wat je wel en niet in kunt vullen, kom je eregns niet voor in aanmerking kun je het niet invullen. ik kon hypotheek rente en vve dus invullen, alleen kon ik de woz waarde niet invullen, beetje raar

Buster

Welke link bedoel je?

De mevrouw van Rijnstad heeft niet alleen de verkeerde posten ingevuld met de hand maar is ook vergeten om de normpremie van de woonkosten af te halen, daarmee komen je woonkosten niet op â,¬ 568,83 maar op â,¬ 259,29. Er is daarnaast nog een fout gemaakt met het invullen van de ziektekosten.
De berekening gaat buit van het beslag op een persoon, maar de ziektekosten worden ingevuld voor twee personen.

Maar goed, dit is dus een berekening van de beslagvrije voet, je was nu bezig met het berekenen van je VTLB. Daar vallen jullie beide inkomens onder. Die was toch ook berekend?

missyB

nee die was niet berekend, mevr rijnstad was er erg vaag over, en noemde dit weer vrij te laten bedrag wat zij dus toemailde en ik snapte er maar niks van want de link die hier boven in topic vermeld staat van de vtlb calculator gaf bij mij dus een hoger bedrag aan. Zij heeft dus beslagvrije voet berekend en geen vtlb. Ik heb geen idee waar wij in terecht gaan komen, morgen moet ik alle papieren aanleveren bij het bac en ik begrijp dat altijd eerst minnelijk geprobeerd word? maar zolang er nog geen minnelijk is bevind je je nog als het ware in niemandsland???

Buster

Ja, dat is nogal een grijs gebied. Bij de ene gemeente val je onder de "bescherming" zodra je hebt getekend dat je in aanmerking komt voor een minnelijk traject, bij de ander gaat dat pas in als de schuldeisers akkoord zijn. Dat is per gemeente verschillend.

Wat je het beste kunt doen is zelf geen berekening meer maken. Het VTLB wordt uiteindelijk berekend door de schuldhulpverlener. Wat je wel kunt doen is aan haar vragen of je het je stap voor stap wil uitleggen omdat je het graag wil snappen.

missyB

Ik ga in lk geval rijnstad mevrouw even bellen en vraag haar met jou aantekeningen erbij of het wel klopt wat zij gedaan heeft.En morgen vraag ik even naar dat beschermingsgebeuren wat jij aanhaalt hierboven. heel erg bedankt voor jullie geduld, tijd en expertise weer vandaag!

Buster

Dan zal ze vast vragen wat er bedoeld wordt met bescherming, daarmee bedoel ik de communicatie met de schuldeisers overnemen en zorgen dat er een rente stop komt en het verzoek te stoppen met het sturen van brieven en aanmaningen zodat er sneller een traject opgestart kan worden.

Veel succes!
Enne,.. uiteindelijk heb je wel de medewerking van de gemeente nodig om voor een traject in aanmerking te komen, dus gouden tip; wees niet boos, vraag om uitleg. Gooi het er maar op dat je hard je best doet om je plaatje rond te krijgen maar je niet snapt hoe deze cijfers tot stand komen omdat dat met jouw plaatje niet lukt.

missyB

Gelukkig ben ik niet snel boos en slik ik alles als de hulp er maar komt :) heb een goede band met rijnstadmevrouw en bij haar kan en mag ik alles spuien. maar wil idd de boel wel graag begrijpen.
Wanneer kom je eigenlijk niet in aanmerking voor bijv een traject bij bac?