Hoe heeft het zover kunnen komen

Started by placebo, Mar 10, 2014, 05:25 PM

Previous topic - Next topic

placebo

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, wel weet ik dat dit allemaal mijn eigen fout is....

Vroeger toen ik jong was kon ik heel goed met geld omspringen, ik had altijd veel spaargeld van babysitten en dergelijke.  Toen ik begon uit te gaan, ging het geld sneller op dan het binnenkwam, maar toch had ik nog geen schulden. Dat kwam pas toen ik afstudeerde en alleen ging wonen.

In de stad waar ik terechtkwam voor mijn werk, voelde ik mij helemaal niet goed en om dit te compenseren ging ik in het weekend veel weg en kocht ik veel kleren. Meer dan ik mij kon veroorloven. Ik verhoogde mijn limiet om in het rood te staan en nam een creditcard. Die schuld liep snel op tot 5000 euro met nog een andere schuld van 4000 euro. Alles bij elkaar heb ik nu een schuld van 10 450 euro.

Nu woon ik samen en heb het niet slecht, ik heb alleen mijn vriend niet verteld hoe hoog mijn schuld is, wel dat ik nog wat moet afbetalen.... Ik voel mij hier heel slecht bij, maar schaam mij ook heel hard.

Maar dit weekend heb ik een excel sheet gemaakt en vandaag ben ik begonnen met 500 euro af te lossen.  Ook heb ik een betalingsplan voor mijzelf opgemaakt.

Ik ben wel zuiniger gaan leven en let nu veel meer op waar het geld naartoe gaat en hoe duur iets is.  Ik hoop snel van mijn schulden af te zijn.

Bedankt voor het lezen.

An0niempje

Hoi Placebo,

Welkom op het forum.
Je zegt, je te schamen, iets wat heel herkenbaar is. Ook ik ken die schaamte gevoelens.
Voordat ik mijn moeder kon vertellen, dat ik in de schuldensituatie zat, daar zijn heel wat slapeloze nachten overheen gegaan en nog steeds wil ik niet dat bepaalde mensen het te weten komen. Zoals bijv familieleden waarvan ik vind, dat ze er niets mee te maken hebben.
Toch was het voor mij uiteindelijk, toen ik met heel veel moeite het mijn moeder heb verteld een hele opluchting, dat ik niet meer allerlei smoesjes hoef te verzinnen, over waarom ik geld van haar wilde lenen. En dan blijkt natuurlijk dat moeders allang doorhad, dat ik grotere problemen had dan ik eerst wilde toegeven.
Mijn moeder echter nooit het totaal bedrag verteld. Ik denk dat dit in mijn geval alleen maar onnodige onrust te weeg gaat brengen bij haar. Wel vertel ik het haar als er dingen niet goed lopen bij de bewindvoerder, zodat ze net als afgelopen weekend geld over kon maken om eten van te kunnen kopen.
Ik heb geen partner, dus val ik vaak terug op mijn moeder.
Ik denk echter, dat het bij een partner toch anders is. Jullie wonen samen in 1 huis, in bepaalde opzichten is dit naar mijn weten gelijk aan getrouwd zijn. (hoop dat anderen hier op het forum, daar meer over kunnen vertellen). Ik denk dat eerlijkheid, dan heel belangrijk is. Dus ik denk, dat je beter toch een keer door de zure appel heen kan bijten en hem eerlijk het bedrag kan noemen. Je geeft hem dan ook meer handvatten om je te kunnen helpen. Jullie kunnen dan een keer samen in de rekeningen duiken. Aangenomen, dat jullie relatie sterk genoeg is. Want financiele problemen kan een relatie behoorlijk onder druk zetten.
Maar die druk zal er ook zijn, als je niet eerlijk tegen hem bent over het bedrag.
Maar probeer tegelijkertijd ook lief tegen jezelf te zijn. Je hebt al belangrijke stappen ondernomen, omdat je bereid bent om je schulden aan te pakken. De erkenning van de schulden en de bereidheid zijn al een hele belangrijke stap in de goede richting...
Ik wil je heel veel succes en wijsheid toewensen en ik hoop dat je veel goede tips zult krijgen hier op het forum....

placebo

Hoi Anoniempje,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook al vaak gedacht om eerlijk tegen hem te zijn, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Een eerste stap is het erkennen dat je een schuldprobleem hebt. Nu ben ik opgelucht dat ik mijn verhaal hier heb kunnen opschrijven. Ik ben altijd heel optimistisch ingesteld, maar soms is dit wel een nadeel. Dit omdat ik altijd dacht, het komt allemaal wel goed. Maar als je niets doet, dan komt het niet goed.

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en je hebt gelijk, ik moet maar eens door de zure appel bijten!

Buster

Quoteen je hebt gelijk, ik moet maar eens door de zure appel bijten!

Beste Placebo,

Welkom op het forum.
Inderdaad de enige manier er doorheen is door die zure appel.
Heel veel succes bij het vertellen aan je vriend.
Het maken van een plan en aan de slag gaan met aflossen zal zeker helpen.

Succes!