Hoe doet iedereen het toch...

Started by evy3000, Mar 10, 2014, 10:30 AM

Previous topic - Next topic

evy3000

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en moet even mijn ei kwijt...

Ik ben wel eens benieuwd hoe jullie je door je schulden heen wurmen, want eerlijk, ik weet soms niet meer waar ik het zoeken moet...

Ik heb mijn man leren kennen  in 2005. Doordat hij lang bij huis zat na zijn ontslag heeft hij destijds schulden gemaakt. Hij kon rekeningen niet betalen wat dus vervolgens bij deurwaarders terecht kwam. Om een heeeeeeel lang verhaal kort te maken, we zijn nu negen jaar verder, hebben allebei beslag op ons loon liggen, zitten allebei bij het CZV omdat we "wanbetalers" zijn volgens de zorgverzekeraar en is er alweer opnieuw beslag gelegd op de auto die 4 april verkocht zal worden (voor de zoveelste keer)..

We zitten niet bij een GKB of iets. Die poging heb ik voor een paar jaar terug gedaan, maar daar werd ik zo hatelijk ontvangen dat ik compleet overstuur met twee kleine kindjes achter in de auto terug ben gereden naar huis en besloten heb dat we dit prima zelf kunnen oplossen. Ik kwam voor hulp, niet om compleet afgemaakt te worden om de fouten die ik in het leven maakte volgens haar. Dan komt er ook nog eens bij dat de vorige werkgever van mijn man tijdens loonbeslag 3500 euro niet heeft overgemaakt naar de deurwaarder terwijl het wel op mijn man zijn loon is ingehouden. Dat geld zijn we nu dus ook nog eens kwijt. Heel lullig als je denkt bijna van je schulden af te zijn....

Eigenlijk zijn we juist op de goede weg. Ik geloof dat mijn man van zijn nieuwe werkgever afgelopen sept/okt te horen heeft gekregen dat hij over negen maanden wel alles afgelost zou hebben volgens hun berekeningen. Ze bieden ons gelukkig hulp aan en dat vind ik prettig, maar toch blijken dus niet alle deurwaarders zich achter in de rij aan te sluiten. Wij hebben bijv ook een schuld lopen bij GGN Tijhuis en Partners. Ze willen gewoon niet bij het loonbeslag aansluiten en eisen hier aan de deur geld van ons. Eerst werd gezegd dat de hoofdsom al betaald was dus het overige bedrag had geen haast. Toch stond de desbetreffende deurwaarder vorige week weer aan de deur om beslag te leggen op onze auto. Ik geloof dat dit sinds 2010 inmiddels al 5 keer gebeurd is. Ik heb vorig jaar zelfs met mijn naam in de krant gestaan, een aankondiging van de verkoop terwijl we net daarvoor hadden betaald en de advertentie geannuleerd zou worden. Erg leuk (NOT), want kreeg gelijk berichten van de buren hoe dit kon.. Dan schaam je je best...

Dan begint de bank ook nog eens moeilijk te doen. Sinds een paar maand haalt de bank rekeningen gelijk terug wanneer ik iets mijn limiet heb overschreden.... Ze hebben zelfs het afschijven van de huur afgelopen maand geweigerd terwijl onze lonen net gestort waren en er genoeg geld was om af te schrijven. Zo is dat dus ook gegaan met de energierekening. Ik kijk niet altijd op de rekening om te zien of alles wel afgeschreven word. Alles word er afgehaald dmv automatische incasso's maar de bank kan dat blijkbaar zomaar weigeren... Resultaat was dat ik vorige maand ineens een brief in de bus had van de energieleverancier dat ze ons wilden afsluiten omdat we een achterstand hadden waar ik niets van wist... En zo kreeg ik dus vorige week een brief dat de huur niet afgeschreven was terwijl er wel geld was. Vanochtend is mijn mobiele telefoon afgesloten omdat één rekening terug gestort was voor een paar maand terug. Niet door mij, maar door de bank. Deze rekening was namelijk al twee keer opnieuw betaald, maar ook twee keer opnieuw dus terug geboekt door de bank...

Ik ben moe. Gewoon echt moe van dat gepieker hoe ik in vredesnaam die grote rekeningen moet betalen. En we zijn er gewoon bijna... Echt bijna! Ik kan nu toch niet het risico lopen om afgesloten te worden of iets... Dus vandaar mijn vraag... Hoe gaan jullie hier mee om? Zijn er mensen in jullie omgeving die jullie in vertrouwen hebben genomen en waar jullie mee kunnen praten? Laatst zei iemand tegen mij dat ik er wat luchtiger mee om moest gaan, want straks zouden we van de schulden af zijn, maar zou ik nog met al die rotzooi in mijn hart zitten... Daar heeft hij aan één kant wel gelijk in, maar als je constant met deze dingen geconfronteerd word kun je er onmogelijk luchtig mee omgaan. Tenminste dat is mijn mening...

Heb ik gelijk nog een vraag over de verkoop van de auto. Mag de desbetreffende deurwaarder mijn auto wel verkopen omdat hij weigert zich aan te sluiten bij het loonbeslag? Hij kan zich toch gewoon aansluiten bij de rest van de meut? Ik snap dat ze snel geld willen, maar we mogen de handen denk ik dicht knijpen als deze meneer 250 euro voor de auto beurt. En hij weet dat hij ons er mee heeft omdat ik de auto nodig ben voor het werk.

Ik hoop niet dat ik allemaal negatieve reacties ga krijgen, want daar zit ik op dit moment niet zo op te wachten. Ik ben me er erg van bewust dat we het hier grotendeels wel zelf naar gemaakt hebben en kritiek heb ik door de jaren heen wel genoeg gehad.

Groetjes!

gewoon

Hoi Evy

Eerst gefeliciteerd dat jullie er bijna zijn en met de laatste schulden bezig zijn, het is namelijk erg moeilijk om uit zo,n dal omhoog te klimmen, en je hebt daar de kracht voor gevonden.

En het klopt wel dat die druk je blijft voelen tot de laatste rekening weg is, maar daar na komt er echt rust en een gelukkigere tijd, en wees niet verbaast dat je een down kunt voelen als die spanningen weg zijn, het is een hele omschakeling.

Die auto volgens mij is dit niet in orde, en moet die deurwaarder aansluiten bij de rest met dat loon beslag, zou een mail sturen naar deze, en deze na bellen dat je er bijna bent met je schulden en het en een goed alternatief is aan te sluiten bij de rest, en dat verkoop van de auto terug betaling niet bespoedigd, vaak is goed overleg al voldoende.

Over die automatische incasso,s  daar moet je wel goed boven op blijven zitten omdat er het een en ander veranderd is zo kun je dat niet zomaar vinden in de betaal overzicht maar zijn deze te vinden onder de tab MEER in je overzicht.

burningspirit

hallo evy,
ik wil me aansluiten bij Gewoon: goed zeg dat jullie er bijna uit zijn!
wat ik doe om de door jou beschreven problemen (die ik stuk voor stuk herken) te tackelen? eigenlijk vrij eenvoudig: het heft en verantwoording in eigen hand nemen. ik controleer elke dag mijn bankrekening en zie erop toe dat alles goed gaat. gaat er toch iets mis dan zit ik er direct boven op. het heeft even geduurd voor ik het op die manier op orde had maar ik kan zeggen dat de stress wel veel minder is nu. we zijn er nog lang niet maar ik heb nu tenminste wel overzicht. de schulden stress zal pas echt verdwijnen als alles geregeld is. en in de tussentijd blijf ik er bovenop zitten. succes en sterkte evy!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

Ook ik sluit me bij de rest.
Er zelf goed bovenop gaan zitten, regelmatig (dagelijks) je bankrekening checken en je niet op je kop laten zitten.
De vooroordelen die herken ik wel. Gelukkig niet van mensen in mijn  omgeving die er van weten. Ik was daar eerst heel bang voor en durfde daarom niets te zeggen, maar uiteindelijk wordt ik daar steeds meer open in. Wel veel vooroordelen van bedrijven, of dat ze je behandelen als een crimineel die zelf nergens meer zeggenschap over mag hebben. Ik blijf dan echter vasthouden en aangeven, dat als de bewindvoerder een fout maakt, ze mij ineens wel als verantwoordelijke zien, en ik daarom wel bepaalde info wil hebben. Meestal krijg ik dat alsnog de info.
En die moedeloosheid herken ik zeker. Ben zelf door de schulden depressief geworden, dus vecht niet alleen tegen de schulden, maar ook tegen de depressie.
Maar ik heb gelukkig van jongs af aan leren doorzetten.....
Verder wil ik je nog even zeggen: ik zit ook nog maar ruim een week op dit forum en mijn ervaring is, dat mensen je hier niet veroordelen.
We weten hier allemaal hoe het is om in het schuldenschuitje te zitten. En misschien heb je fouten gemaakt. Dat kan. Maar iedereen maakt fouten alleen niet iedereen heeft de pech daardoor in de schulden te geraken. En waarom zou je iemand veroordelen als je zelf misschien wel dezelfde fouten hebt gemaakt.
Daarom wil ik je als tip meegeven: probeer hier zoveel mogelijk info op te doen. Hierdoor sta je sterker richting schuldeisers. Heel veel succes en ik hoop van harte dat die laatste lootjes ook echt de laatste lootjes zullen zijn en je daarna kan genieten van een schuldenvrij bestaan

virtuele hug van mij....

Chrissie

Welkom Evy,

Als eerste sluit ik me bij gewoon en burningspirit aan grote klasse dat je je schulden al bijna hebt weggewerkt, respect voor je!.

Mijn ervaring met mensen die zulke dingen zeggen is dat ze het goed bedoelen maar er helaas geen ervaring mee hebben hoe het voor jou voelt. Al die jaren hakken er gigantisch in en tegen het einde ben je op van het strijden dan voelt zo gezegde als een dubbele slag in je lichaam.

Vorige week is tegen mij gezegd ik moest mijn man erbij in betrekken mijn man moest ook beslissingen nemen ik moest diegene ook gelijk geven maar tevens voelde het voor mij dat ik een dubbele knal in mijn gezicht kreeg. Heb het zo vaak geprobeerd maar kreeg telkens de deksel op mijn kop en nu moet ik het weer doen ik ben helemaal dichtgeslagen heb een paar dagen niet meer kunnen praten. Huil al dagen alles bij elkaar. Het wordt zo gemakkelijk geopperd maar helaas is het in sommige gevallen niet zo gemakkelijk.
Om de pijn van binnen maar niet meer te voelen heb ik mezelf met een mes bewerkt liever die pijn dan de pijn die ik van binnen voelde. Ik wist even niet meer hoe ik met alles om moest gaan.

Dus je krijgt van ons geen kritiek wij weten als schuldenaren op dit forum hoe jij je voelt, hier zijn  alleen maar mensen die je willen helpen en van advies willen voorzien. Hoop dat je vrij zult voelen en van je afgaat schrijven zodat je ook weer meer lucht gaat krijgen!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Beste Evy, welkom op het forum.

Zoals de rest hierboven al aangaf, oordelen doen wij niet.
Wat we wel (kunnen) doen is mee kijken, je begrijpen, antwoorden geven op vragen die je misschien hebt en adviezen geven waar je zelf van kan beslissen of je er iets mee doet.

Als ik je verhaal goed heb gelezen ben je al een heel eind op weg.
En wat ontzettend naar dat je zo bent ontvangen bij de gemeente.
Als je zelf de schulden aan gaat pakken zijn er twee dingen belangrijk die het verschil maken tussen slagen en falen.

Je budget,... je budget zal moeten passen in de beslagvrije voet.
Daarvan moet je in elk geval je huur, energie, zorgpremie, water en gemeentebelastingen kunnen betalen. Wat er daarna overblijft is voor boodschappen en andere zaken die van toepassing zijn op jullie gezin.
Ik las dat jullie zijn aangemeld bij CVZ en dat er loonbeslag is gelegd. Dan zou eigenlijk mijn advies zijn; meldt je bij de gemeente, bijt door die zure appel heen. Het is nagenoeg onmogelijk om andere eisers te betalen als er beslag is gelegd en als je dan ook nog te maken hebt met een verhoogde premie,.. Wie weet werken er sinds een paar jaar geleden nu hele andere mensen.

De buffer is het tweede belangrijke ding, die kunnen jullie op dit moment niet aanleggen omdat je gedwongen leeft op de beslagvrije voet, dus ook geen aanspraak hebt op vakantiegeld of iets dergelijks. Dat betekent dat je bij iedere kink ik de kabel, hoe klein ook de klap niet kunt opvangen.

Even over je loonbeslag, is de beslaglegger op de hoogte dat jullie zijn aangemeld bij het CVZ?
Daar moeten ze namelijk rekening mee houden.
Je kunt zelf je beslagvrije voet uitrekenen, hier lees je daar meer over:
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,47219.msg69762.html#msg69762

Blijf goed letten op je administratie, zijn je mappen op orde? Weet je precies hoeveel eruit gaat? Hou je je aan een boodschappen budget? Berg je alle binnengekomen post op?
Wat eventueel ook een idee is, is om hulp te vragen bij Humanitas of Schuldhulpmaatje, dat zijn de twee grootste landelijke organisaties die helpen bij de administratie en het op orde brengen van schulden.

Hou vol hoor!