Opgevoerde schulden opvragen?

Started by jannie, Mar 07, 2014, 05:44 PM

Previous topic - Next topic

jannie

Mijn ex man zit al vanaf oktober in de wsnp.
Ik wil graag weten welke -gezamelijke- schulden hij heeft laten opvoeren bij toepassing van de wsnp.
Het is namelijk zo dat volgens mijn papieren, hij maar 2 schulden heeft ondergebracht.

Er is nieuws over de verkoop van het huis.
Het huis staat al van 6 dec '12 leeg, en er staan nog spullen van mijn ex in.
Het huis gaat nu na veel gezeur leeggemaakt worden en spoedig verkocht worden.
Het koopcontract is al getekend!
Tot mijn grote verbazing heeft de makelaar de ING zover gekregen om de ontruimingskosten voor hun rekening te nemen.
De bewindvoerder en maatschappelijk begeleider kunnen hem niet bewegen om mee te werken.
Vanwege mijn inkomen kan ik de ontruimingskosten niet betalen.
Wel heb ik al veel spullen die niet meer bruikbaar waren beetje bij beetje weggegooid.
Maar het is zo'n berg dat duurt voor mij jaren.
Ik wil niet het risico lopen dat de koper op het laatste moment toch de koop afblaast.

Ex stelt dat hij geen nieuwe schulden mag maken, ja dat klopt en begrijp ik ook.
Maar moet ik het dan maar in mijn eentje oplossen, terwijl hij voor een deel zijn salaris zwart betaald krijgt, naast zijn weekgeld?
Het is zo oneerlijk allemaal, bah

Groetjes Jannie

Buster

Jannie, je kunt de schuldenlijst alleen opvragen als je zelf een schuldeiser bent.

Wat betreft de schulden waar je voor aansprakelijk bent.
Je gaf al eerder aan dat jullie op huwelijkse voorwaarden getrouwd zijn.
Als het goed is zijn oude schulden daarin benoemd en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Schulden die na het sluiten van het huwelijk tot aan de scheiding zijn ontstaan en jullie niet hebben opgenomen in de huwelijkse voorwaarden zijn voor jullie beider rekening.

Als hij schulden waar hij voor verantwoordelijk is heeft opgenomen in de schuldenlijst kan het zijn dat er een restschuld overblijft na het traject. Tijdens en na het traject kunnen schuldeisers dan blij jouw aankloppen voor de restschuld.

Jij kunt op jouw beurt zelf ook proberen in aanmerking te komen voor een traject. Voor de schulden waar jij verantwoordelijk voor bent. Met verantwoordelijk bedoel ik juridisch, niet of je voor je gevoel vindt dat je er wel of niet verantwoordelijk voor bent.

Ik begrijp uit je verhaal dat je ex er de kantjes lijkt af te lopen. Of dat echt zo is vraag ik me af.
Dat bedoel ik niet rot, maar het heeft er meer mee te maken dat een WSNP traject en erg zwaar gecontroleerd traject is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij er mee weg komt om zwart te verdienen. Stel dat hij daarop betrapt wordt moet hij nog steeds de volledige drie jaar afmaken en daarna krijgt hij te horen dat hij geen schone lei krijgt, m.a.w. de totale restschuld met wettelijke rente over de afgelopen drie jaar worden in een klap opeisbaar, plus dat hij tot 10 jaar geen nieuwe aanvraag WSNP mag doen.

jannie

Dank je wel Buster.
Ik sta bijna wekelijks met open mond te kijken hoe hij overal mee weg komt.
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om al te boos te schrijven over mijn ex man.
Kijk, waar er 2 vechten hebben er 2 schuld.
Ik denk dat t beter is eea eerst te vertellen in grote lijnen, de details wil ik jullie liever niet vertellen, gewoon om t feit dat niemand daar beter van wordt.

Ik heb een relatie van 26 jaar gehad met mijn exman, waarvan de laatste 20 jaar getrouwd.
Daaruit hebben we 2 kinderen van 17 en bijna 20 jaar.
Het huwelijk werd gekenmerkt door alcoholmisbruik en van daaruit voortvloeiend psychische en fysieke mishandeling naar vooral mij toe.
De kinderen hebben besloten om geen contact meer te hebben met hun vader.
Iets wat ze geheel zelf hebben beslist, ik begrijp t, maar vind het belangrijk dat zij zelf daarover beslissing kunnen.

Ik heb de volledige zorg, financieel maar zeker ook emotioneel.
Beide dochters volgen psychotherapie.
Ik zelf nu ook.
Buiten alle emotionele problemen waar wij heel hard aan werken, zijn er ook grote financiële problemen.
Die zijn in ons huwelijk ontstaan enerzijds door het alcoholprobleem van mijn ex man en het gebrek aan financieel inzicht, anderzijds omdat ik hier niet tegen op kon.
Ik ben 6 jaar bezig geweest om schulden gesaneerd te krijgen.
Maar daarvoor moet je beiden tekenen, en dat vertikte mijn exman.
Vaak hoor ik, was dan eerder uit je huwelijk gestapt, maar geloof me, dit is een proces van jaaaren geweest.
Ik denk dat vrouwen die in soortgelijke situaties zitten of hebben gezeten dit begrijpen.

Sinds oktober vorig jaar zijn wij officieel gescheiden.
Ondanks alles wilde ik graag voor de kinderen alles zo netjes mogelijk regelen.
Dus graag 1 advocaat, en zeker geen vechtscheiding!
Graag had ik gewild dat dit ons allemaal bespaard was gebleven...

In plaats van de zo gewenste rust, voor ons drietjes, krijg ik anderhalf jaar na mijn beslissing weg te gaan met de meiden, nog bijna wekelijks post van deurwaarders.
Dit betreft gemeenschappelijke huishoudelijke schulden.
Ik krijg geen alimentatie.
Ben gedwongen moeten verhuizen, 2 x in 7 mnd tijd.
Het eerste jaar vielen wij onder bescherming van het veiligheidshuis, politie doet niks, maar de dreigementen, stalking en dergelijke gaan onverminderd voort.
Mijn werk ben ik nog net niet kwijt geraakt doordat mijn exman een officiële klacht heeft ingediend bij mijn werkgever over mijn functioneren.
Het schilde een haar of ik was geschorst met alle gevolgen van dien.
Ik weet niet meer waar ik moet zijn of wat ik moet doen.
Ik ben met een vriend die mij helpt bezig bij plangroep.
Maar omdat ik overspannen thuis zit, moet ik in eens een bewindvoerder van plangroep!
Terwijl ik mijn financiën nu heel goed regel en ik volledig wils bekwaam ben om beslissingen te nemen .

Ik snap goed dat schuldeisers bij mij komen om hun geld te innen, bij mijn Ex man is niks meer te halen.
Maar hoe is het mogelijk dát mijn ex man in de wsnp zit, ik er niet in zomaar in kan, en dat deurwaarders zich zo ongeveer afwisselen aan mijn deur?
Hij heeft 1 keer huis/contact gehad met 2 x verlenging waarbij de laatste keer 3 dagen hechtenis.
Daar heeft hij nu ook nog een schadevergoeding voor ontvangen.

Wij hebben mijn  ex geschaduwd, en daaruit blijkt dat hij werkdagen van meer dan 12 uur maakt.
Op het moment dat de scheiding is aangevraagd, ging hij ineens binnen een maand ruim 500 euro in dalaris per maand achteruit.
Dus geen alimentatie!
Het is niet eens zo dat ik de alimentatie wil hebben, mijn dochter kan ieder beetje gebruiken voor schoolkosten. De vervoerskosten krijg je maar deels vergoed.

Het lijkt wel of ik nergens terecht kan met deze complexe situatie.
Alles wat ik wil, is een fijn leven voor mijn meiden, en dat lijkt onmogelijk...
Sorry dat ik dit hele verhaal heb opgeschreven, maar ik zoek vooral voor het financiële gedeelte hulp.
Ik heb samen met de meiden de overtuiging dat eerlijkheid boven alles belangrijk is!
Maar hoe moet ik dit dan uitleggen??

Groetjes Jannie

An0niempje

Bij deze wil ik je een virtuele hug geven Jannie

hug

burningspirit

tsjonge jannie, van mij krijg je ook n virtuele hug.... een hele dikke...
ik zit weer in een heel ander parket maar kan het me zó goed voorstellen
mijn ex, tig jaar geleden en gelukkig geen kids samen met hem, was ook alcoholist
mijn huidige man lijkt in niets op hem... gelukkig maar
maar toch heh.... stel je voor dat ik wel met mijn ex kinderen had gekregen, dan had mijn situatie er zomaar uit kunnen zien zoals die van jou

Quote from: jannie on Mar 07, 2014, 10:32 PM
Vaak hoor ik, was dan eerder uit je huwelijk gestapt, maar geloof me, dit is een proces van jaaaren

Dat dit gezegd wordt, getuigt wel van heel erg weinig begrip.........  :-[
Mijn ex is inmiddels overleden aan zijn alcoholmisbruik
hij heeft een zoon bij een vrouw die, net als ik, maar dan met haar kind, eieren voor haar geld koos en zelfstandig zonder hem verder ging

Maar weggaan en de relatie stoppen is nog helemaal niet gemakkelijk, vooral als er kinderen bij betrokken zijn....
Ik heb groot respect voor jou dat je het toch hebt gedaan
en wens je heel erg veel sterkte de komende tijd

voor wat het je waard is: ik bid dat je mensen op je pad zult krijgen, die je verder helpen

zoals gezegd: een hele dikke knuffel van mij  :-*

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Hallo Jannie,

Wat een rot situatie zitten jij en je meiden in, jullie zijn met zn 3 nog volop aan het verwerken met de schade die je ex/vader aangericht heeft. Mijn hart breekt als ik dit verhaal lees.
Je hebt de kracht gehad om je ex te verlaten dus gebruik die kracht ook om hem ook uit je gedachte te laten. In je schrijven lees ik tussen de regels door dat je ongewild regelmatig informatie  krijgt wat jou ex allemaal doet en vooral niet doet, ook hier heb je niks aan omdat het jou alleen maar bozer en verdrietiger maakt, als je er aan toe bent zou ik die mensen zeggen dat je er niets meer van wilt weten omdat dit jou leven ondraaglijk maakt en dat is nu juist de reden dat je bij hem weg bent gegaan.
Ga je eigen schulden verhaal oplossen, en steek energie in het verwerken van jezelf en dat van je meiden. Een bijdrage van je ex-man hoef je nog niet te verwachten zoals hij het nu speelt dus het is roeien met de riemen die je nu hebt.

Ik stuur je een pm om je een hart onder de riem te steken.....dikke knuffels voor jou en je meiden

Libra

Welkom Jannie!

Quote from: jannie on Mar 07, 2014, 10:32 PM
Maar omdat ik overspannen thuis zit, moet ik in eens een bewindvoerder van plangroep!
Terwijl ik mijn financiën nu heel goed regel en ik volledig wils bekwaam ben om beslissingen te nemen.

Onder bewindvoering gesteld worden kan deel uitmaken van het integrale saneringstraject.
In jouw geval kan ik wel begrijpen waarom ze dit vragen, omdat je uit een hele gewelddadige situatie komt waarvoor je nu psychotherapie krijgt, maar ook omdat je door alles nu overspannen thuiszit.
Dit geldt zeker niet voor iedereen, maar de combinatie van die factoren maakt dat dit een vergroot risico in kan houden en dat mensen daardoor hun gewone dagelijkse dingen, zoals het op orde houden van de financiën en betalingen, verwaarlozen.

Ik kan heel goed begrijpen dat dit voor jou moeilijk te verteren is.
Zeker als je de financiële huishouding wel goed op orde hebt, maar misschien kun je proberen om dit van een andere kant te benaderen.
Het gaat er uiteindelijk alleen maar om dat je zo snel mogelijk kunt starten met een traject.
Wat je daarvoor moet doen is niet zo belangrijk.
Het gaat tenslotte om het einddoel!

Ik sluit me wat dat betreft aan bij Tuthola.
Wat jouw ex-man wel of niet doet, zou eigenlijk niet meer van belang moeten zijn voor jou.
Het punt is namelijk dat jij alleen verantwoordelijk bent voor je eigen levenspad en jouw eigen traject.
Dingen als hem laten schaduwen en dergelijke levert alleen maar meer frustraties en verdriet op aan de ene kant, terwijl het aan de andere kant jou niet helpt bij het oplossen van jouw eigen problemen.
Hoe begrijpelijk jouw frustraties over zijn daden ook zijn, ik kan je alleen maar adviseren om, hoe moeilijk dit ook is, het los te laten en geen tijd meer aan hem te verspillen.
Jouw enige prioriteiten en focus op dit moment zouden moeten liggen bij jouw dochters en hoe je zo snel mogelijk in een traject zou kunnen komen.

Het is allemaal zo begrijpelijk, maar tegelijkertijd maakt dat begrip het niet makkelijker voor jou en zit je gewoon in een hele moeilijke situatie.
Ik kan je dan ook alleen maar heel oprecht alle sterkte toewensen en hoop ook inderdaad dat je de kracht in jezelf kunt aanboren die je geholpen heeft om met dat leven en jouw ex-man te breken, om deze nu in te zetten om dit voor jezelf en jouw dochters tot een goed einde te brengen.

Heel veel sterkte!!

burningspirit

Lieve Jannie,
Wil me aansluiten bij de vorige sprekers: verspil geen tijd meer aan je ex en gebruik je energie en kracht voor jezelf en je dochters. Je had de moed om je uit je situatie te bevrijden en ik weet zeker dat je ook de wil hebt om nu goed voor jezelf en je twee kids te zorgen. Héél, héél veel sterkte gewenst!
liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Buster

Jannie ik zat nog even te denken over die bewindvoerder,...

Zou het voor de gemeente niet veel goedkoper zijn als zij budgetbeheer toepassen?
Bij het aanstellen van een bewindvoerder zal een rechter aan je vragen of je dit wel wil, als jouw antwoord nee is heeft de gemeente (en jij) een probleem. Je zou in een gesprek kunnen voorstellen dat er budgetbeheer wordt toegepast zolang je overspannen bent. Nee heb je,...   

lonkes1984

Ik ben een paar dagen niet geweest door een overlijden in mijn vriendenkring en ben nu even bij aan het lezen...

Tjongejonge wat een gedoe Jannie. Van mij krijg je ook een hele dikke knuffel!!!

Wb de bewindvoering... Ik had ook mijn financien heel goed op orde, het enige dat mij nekte waren de oude schulden steeds. SHV had nog niet vaak meegemaakt dat financien op orde waren bij iemand die bij hun aanklopte. Ook ik moest 'iets' van SHV, mocht zelf kiezen. Budgetbeheer had voor mij geen meerwaarde, de vaste lasten werden nu ook altijd op tijd betaald door mijzelf.
Ook ik heb al 2 jaar psychotherapie en mede daarom heb ik gekozen voor bewindvoering. Rust in alles, even geen omkijken ernaar.
Mocht je hiervoor kiezen, zoek secuur je bewindvoerder uit, zodat je een klik hebt en vertrouwen, je gaat immers een overeenkomst voor langere tijd aan. Succes!
Don't look back.... You're not going that way!

jannie

Dank je wel allemaal voor jullie lieve en wijze woorden.
Ik ga echt proberen om mijn exman links te laten liggen.
Ik denk altijd maar zo, geld maaakt niet gelukkig.
Hij heeft veel geld ondanks de wsnp, maar de kinderen willen geen contact meer.
Ik zou er niet aan moeten denken, zonder mijn 2 kanjers te moeten leven.
Op dit moment gaat mijn huidige administratie gewoon heel erg goed.
Over de bewindvoering denk ik nog.
Dinsdag heb ik een afspraak met een advocaat over welke stappen ik moet nemen.
Hopelijk schept dat rust...

Nogmaals dank je wel voor jullie lieve reacties, doet me echt goed!

Groetjes Jannie x