zie ik dit goed?

Started by An0niempje, Mar 07, 2014, 01:37 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Ik zal ook even gaan zoeken, maar volgens mij is het beslag gelegd op een vordering van (ruim) onder de 1000 euro, dus te overzien, als ik dat eerst in moet lossen.
Door jullie ben ik op ideeën gebracht  en zit nu op een plannetje te broeden.
Wil morgen toch gaan bellen met iemand van de gemeente.
Wilde sowieso nog met de inkomensbrigade bellen (dit ivm vragen over toeslagen/kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen), maar denk dat ik voor mijn plannetje ergens anders moet zijn en daarnaast overleggen met mijn bewindvoerder.
Ik wil graag met iemand praten, die na kan rekenen of mijn berekening van de beslagvrije voet/vrij te laten budget klopt.
Vanmiddag (naast in de zon zitten) ook nog dingen op zitten zoeken, en er achter gekomen dat vtlb hoger is (95%) dan de beslagvrije voet (90%)
werkelijk netto inkomen - vtlb gedaan en dit maal 36 gedaan.
Mijn plan waar ik nu op zit te broeden is, uitrekenen wat ik in 3 jaar wspn zou kunnen afdragen richting schuldeisers en dit naar boven afgerond. Dit bedrag proberen aan te bieden aan de hele bubs schuldeisers.

Stel ze accepteren dit, (ben christen, dus daar ga ik zeker gebed voor vragen in mijn vriendenkring)
geen idee of dat haalbaar is en ik denk sowieso dat het dan verstandig is om de gemeente in te schakelen, dan kan ik de erfenis (of een groot deel daarvan) in 1 keer aanbieden en voor de rest een betalingsregeling treffen, of iemand proberen te zoeken, die dit voor kan schieten.  Dat zou dan als het goed is, niet meer dan een paar 1000 euro zijn en dus te overzien...

Nogmaals, geen idee of het reeel is, maar in mijn ogen reeel genoeg om verder naar te informeren...

Oh ja, het is een tick van mij, dat als de radertjes eenmaal draaien, ze door blijven draaien en er ideëen blijven komen... :P Ben ook heel creatief in de zin van het zelf maken van spulletjes en die creativiteit wil ik ook nog wel eens op andere punten inzetten. Hoop dat het allemaal gaan lukken en dan ben ik jullie natuurlijk heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg dankbaar....

En als het niet reeel blijkt, dan heb ik natuurlijk nog het andere plan, finale kwijting aanvragen voor het PGB deel.....

Buster

Anoniempje, het VTLB is een andere berekening dan de beslagvrije voet.

Het VTLB wordt gebruikt tijdens een traject en start met de beslagvrije voet, daarbovenop zijn een aantal bijtellingen. Dat is afhankelijk van je situatie en wordt bepaald door de de WSNP bewindvoerder (dat is dus niet dezelfde bewindvoerder als die je nu hebt) of de gemeentelijke instelling, bij een minnelijk traject.
Je kunt zelf wel een berekening maken van het VTLB, maar de kans is groot dat je jezelf posten toebedeeld die de bewindvoerder niet toezegt. Daarom kun je het beste uitgaan van de berekening van je beslagvrije voet. Dit is een meer waardevaste berekening.

Zo reken je jezelf niet te snel "rijk".
Wat goed dat je plannen aan het maken bent en opties aan het overwegen.
Hou vol!
(heb de vraag gesteld bij een groep voor professionals in "schuldenland" zij weten ongetwijfeld hoe het zit inclusief een wetsartikel ;)

burningspirit

Oh AnOniempje.... ik kan me helemaal voorstellen hoe jij zit te broeden.... ;D dat zou ik ook doen als ik in jouw schoenen stond.
Ik heb ook heel wat af 'gebroed' de afgelopen jaren alleen bij mij kwam het 'ei' altijd net een tikkeltje te laat helaas.
Samen met de ervaringsdeskundigen op dit forum en in je omgeving kun je een heel eind komen.
Wilde alleen even melden dat er alvast eentje in gebed gaat voor een goede uitkomst van het 'gebroed': ik bid alvast voor je en je weet heh? ..... bidders staan nooit alleen en nooit in de kou en waar één of meer tezamen bidden daar is Jezus in hun midden..... sorry mensen, voor dit christelijk getinte bericht, maar voor ons is dit gewoon belangrijk en waardevol.  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

An0niempje

ok, tnx :)
Ik ben voor vtlb uitgegaan van informatie die ik op internet vond, en daar stond dat ze uitgingen van 95% maar precies om die reden, die jij zegt, wil ik het graag nagerekend hebben door iemand die er meer verstand van heeft. En anders idd uitgaan van beslagvrije voet....
Betwijfel of ik daarvoor bij beschermingsbewindvoerder aan het juiste adres ben en daarom wil ik morgen bij de gemeente gaan informeren.
Het enige waar ik dan wel voor moet zorgen, dat bewindvoerder niet al de erfenis uitgeeft...
Die kan namelijk over een maand pas overgemaakt worden, maar ook morgen al...
Wat dat betreft is er bij het notariskantoor geen peil op te trekken....

Ik ben op zoek naar het bericht van de beslaglegging...

An0niempje

Jij ook bedankt voor je lieve bericht Burning Spirit :)

An0niempje

wat ik nu heb kunnen berekenen (blij dat ik pas zelf een schuldenoverzicht heb opgevraagd bij GGN), is er nu nog een restantbedrag van 428 euro en zou in mei de beslaglegging er weer afgaan.
Dus dat bedrag is nog te overzien als ik dit eerst van de erfenis af zou moeten trekken...

Buster

Dan kan je dat andere plan idd overwegen.
Toch ben ik wel benieuwd hoe het zit,... ;)

An0niempje

en ik nu stiekem ook, wil nou eenmaal nog wel eens de neiging te hebben nieuwsgierig te zijn :P
En een gezonde nieuwsgierigheid wil nog wel eens in je voordeel werken :)

Buster

Antwoord van een advocaat:

QuoteEen erfenis valt NIET onder een loonbeslag. Een loonbeslag is een beslag onder de werkgever. Zo'n beslag raakt alle betalingsverplichtingen van de werkgever uit hoofde van de arbeidsovereenkomst. Tot die betalingsverplichtingen hoort niet de erfenis (zelfs niet in het onwaarschijnlijke geval dat de werknemer erft van de werkgever).

Een erfenis valt NIET onder een bankbeslag, omdat een bankbeslag alleen maar treft datgene wat er op het moment van beslagleggen verschuldigd is door de bank.

Een erfenis kan echter WEL vallen onder een blokkering van de rekening door de bank - hoewel de bevoegdheid van de bank tot blokkering dubieus is.

Een erfenis valt WEL in het WSNP/MNSP/Failliete vermogen.

Een erfenis kan voor een uitkerende instantie bovendien aanleiding zijn te korten op de uitkering, omdat de "behoeftigheid" is afgenomen.

Die laatste zin moet je dus even onderzoeken hoe dat in jouw geval zit,..

An0niempje

Die laatste zin, kan ik zelf voor je beantwoorden:

Een erfenis heeft geen effect op de Wajong, iig niet op de oude wajong waar ik onder val. Of het bij de nieuwe wajong ook nog zo is, dat weet ik niet. Ik heb dit toen deel 1 van de erfenis gestort zou worden direct nagevraagd bij het UWV, om te voorkomen, dat ik hiermee in problemen zou komen.

Ik heb net een mail naar mijn bewindvoerder gestuurd, ben wel zenuwachtig voor het antwoord.
Ik helaas nog geen telefoonnummer of mail adres kunnen vinden van de inkomensbrigade, dus ga zo nog een keer zoeken en anders ga ik straks even langs op het gemeentehuis.
Sociale dienst is helaas alleen in de ochtend open, dus dat kan nu helaas niet meer, maar ik neem aan, dat ze op het gemeentehuis zelf ook wel een lijst met contactgegevens hebben....

An0niempje

Gevonden, had gewoon met mijn stomme kop over het telefoonnummer heengekeken.
Zie alleen dat ik daar ook alleen maar in de ochtend naar kan bellen, dus vandaag kan ik helaas niet meer bellen...
Wil onder andere aan hun vragen of ik recht heb op langdurigheidstoeslag...

An0niempje

Net wel even een afspraak gemaakt op de universiteit ivm kwijtschelding aanvragen voor de studieschuld (het prestatiedeel, OV-kaart, aanvullende beurs)
kan je om half 3?
Eh ja, is goed, dus ik stap zo op de fiets richting universiteit...

An0niempje

Bleek dus, dat ik helemaal de universiteit niet nodig heb om kwijtschelding aan te vragen, omdat ik een Wajong uitkering heb met een hoog genoeg arbeidsongeschiktsheidspercentage....
Die man van de DUO zei echter duidelijk, dat ik ook dan nog een handtekening van de universiteit nodig had.... Maar staat idd duidelijk op formulier, dat ik deze handtekening niet nodig heb....
De DUO-man zat blijkbaar te slapen...

Verder nog geen mail terug van bewindvoerder.... Dus ik wacht nog steeds in spanning af, wat zijn antwoord zal zijn op mijn voorstel....

tuthola

Wil onder andere aan hun vragen of ik recht heb op langdurigheidstoeslag...

Dit kun je makkelijk zelf berekenen ......typ  bereken Uw recht op google hier kan je zelf je inkomen invullen en de gemeente waar je aangesloten bent. Bij de langdurigheidstoeslag moet je bij de meeste gemeentes 3 jaar op precies het bijstandsniveau zitten, inkomen zoals een erfenis telt hier ook mee bij je inkomen dus weet niet of dit bij jou van toepassing is....

An0niempje

sorry, Tuthola, had je vraag al wel gelezen, maar helemaal door heen geschoten, om je nog antwoord te geven....
Ja, ik weet, dat ik het uit kan rekenen, alleen houdt zo'n rekenprogramma alleen rekening met normale omstandigheden.
Nu heb ik in het verleden al eens gekeken hoe het zat, alleen bleek toen dat ik er niet voor in aanmerking zou komen. Inmiddels blijken de regels veranderd te zijn, en zou ik dus achteraf er wel voor in aanmerking komen.
Na, ja, sorry een beetje vaag verhaal, waar ik zelf ook niet echt uitkwam, dus daarom wilde ik daar graag waqt hulp bij hebben, om er achter te komen hoe het nu echt zit.
En ook wil ik natuurlijk graag weten, of een auto ook nog meetelt als je daar een medische verklaring voor hebt...
Ik bedoel, nee heb ik, ja kan ik krijgen...
En alle beetjes helpen