zie ik dit goed?

Started by An0niempje, Mar 07, 2014, 01:37 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Binnenkort komt er nog een flink bedrag vrij uit een erfenis.
Helaas niet genoeg om alle schulden van te kunnen betalen, maar wel een leuk begin....
Afgezien van misschien een kleine reservering voor noodgevallen, is mijn idee om dit allemaal te gebruiken voor aflossing.
In zoverre zijn bewindvoerder en ik het met elkaar eens.
Mijn schulden bestaan:
Uit kleineren bedragen (ivt het totaal)
Een studieschuld, waar na aanvraag kwijtschelding naar verwachting nog iets van 4000 euro overblijft
Het grootste bedrag waar de problemen mee begonnen zijn: helaas in een tijd van ziekte/psychische terugval verwarring geweest met de pgb bedragen en mijn prive geld. Baal er nog steeds van, dat ik niet gewoon vanaf eht begin een aparte rekening daarvoor had, want dan was ik nooit in deze situatie terecht gekomen. Maar ged, dat is nu niet meer terug te draaien, dus kan nu beter maar vooruit kijken.

Mijn idee:
studieschuld even te laten voor wat die is, behalve natuurlijk kwijtschelding aanvragen voor het deel van de prestatiebeurs,ov kaart etc. Wat ik extra bijgeleend heb, kan ik naar ik nu begrepen heb nog geen kwijtschelding voor aanvragen. Mocht er na 15 jaar nog steeds een bedrag open staan, dan schelden ze dat kwijt. Bij DUO heb ik al paar jaar de status dat ik o euro kan aflossen. Mijn idee is, om daar even niet aan te gaan rommelen

Dan de kleine kleine bedragen: Dit kan ik allemaal inlossen als de erfenis gestort is. Dat lijkt me ook zinnig om te doen, zodat er minder schuldeisers over blijven.

Dan blijft er nog een restant bedrag over, dit zou mi dan het beste als eerste aflossing gebruikt kunnen worden van de PGB bedragen.

Verder leek het mij zinnig om te proberen een rentestop aan te vragen, dit heeft de eerste bewindvoerder niet eens geprobeed.

Dan zijn er nog een aantal bedragen, waar ik het niet mee eens ben.
Deels ben ik het er niet mee eens, omdat ik van mening ben, dat deze zijn ontstaan door nalatigheid van de eerste bewindvoerder. Dat eerst uitzoeken kost tijd, dus leek mij handiger om die nu toch maar eerst te betalen, en dan later proberen deze via de rechtbank te verhalen op bewindvoerder.
Verder nog een bedrag dat mi onterecht door woningstichting in rekening is gebracht en wat ik nog bezwaar tegen wil aantekenen bij de geschillencommissie. Moet ik dit bedrag dan wel of niet betalen?

Ik wil namelijk zo snel mogelijk terug naar 1 schuldeiser (DUO even buiten beschouwing gelaten)
Als ik die kleine bedragen betaal, ben ik namelijk ook af van de beslaglegging op mijn uitkering, en kan ik dat bedrag gebruiken als aflossing voor de andere schuldeiser...

Sorry, is een heel verhaal geworden, maar hoop, dat jullie even met me mee kunnen kijken hierin.
Vooral het deel van de DUO vind ik even belangrijk om dit duidelijk te hebben, omdat ik nu het idee heb, dat bewindvoerder eerst dit bedrag in wil gaan lossen en daarna pas het pgb, waar nu nog een hoge rente op zit... DUO rekent een veel lagere rente + grtotere kans op kwijtschelding.

Buster

Anoniempje, allereerst gecondoleerd.

Wat betreft een plan opstellen zou je ook kunnen kijken wat je kunt bereiken met finale kwijting.
Dat houdt in dat je een percentage van het volledige bedrag voorstelt. Die voldoe je in een keer met als tegenprestatie dat de rest wordt kwijtgescholden.

Als je wil kun je mij in een PM een overzicht sturen van wat er openstaat.
Dan kijk ik even met je mee. Als je dan een plan hebt kun je dat voorleggen aan je bewindvoerder.

An0niempje

Dank je wel voor je aanbod. Buster.
Ik zal vanavond eens kijken voor een overzicht.
Wanneer het geld precies overgemaakt wordt weet ik, is inmiddels een kwestie die al een paar jaar sleept. Maar onlangs hebben we dus een eindafrekening gekregen. En nu moet toch wel heel binnenkort het geld gestort worden.

sacredfour

Quotebeslaglegging op mijn uitkering
Houdt je er rekening mee dat de sociale dienst een maximum bedrag heeft gesteld dat je mag ontvangen?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

An0niempje

Hoe bedoel je sacredfour?

Mogelijk denk je, dat ik een bijstandsuitkering heb?
Ik heb echter een Wajong. Ik heb de laatste jaren alles geprobeerd aan een baan te komen, maar dit is helaas niet gelukt. Helaas ook mede door tegenwerking van het UWV.
Op internet weet ik een rekenprogramma te staan, hoeveel je bij mag verdienen met de oude wajong (ja, ik val nog onder de oude wajong).
Het enige waar daar geen rekening mee wordt gehouden is een toeslag (aanvulling tot sociaal minimum)
Wegens een fout van het UWV, ga ik er nu vanuit, dat ik toeslag terug moet gaan betalen. Als dit zo is, wil ik hier tegen bezwaar aan gaan tekenen. Maar dat nu even terzijde, dat is weer een heel ander verhaal :( Vanavond wil ik wel even gaan berekenen hoeveel ik maximaal terug zou moeten betalen, dan kan ik dat wel meenemen in het overzicht. En bij verdere berekeningen ga ik dan uit van een uitkering zonder toeslag. (als ze boete gaan berekenen, dan ontplof ik,  aangezien de fout zeer duidelijk bij hun ligt).
Maar ik heb dus ongeveer een idee, hoeveel ik bij mag verdienen en daar zit ik onder.
Hoe het bij een bijstandsuitkering is, weet ik niet, maar bij een wajong wordt je niet gekort als je een erfenis ontvangt. Belasting is al afgedragen door notaris, hier is een bewijsstuk van.

En nu ga ik echt de post wegbrengen (geen zin.... Heel veel post en ca 20 km fietsen in totaal, heuveltje op heuveltje af....)

Libra

Hai AnOniempje,

Quote from: An0niempje on Mar 07, 2014, 01:37 PM
Binnenkort komt er nog een flink bedrag vrij uit een erfenis.
Helaas niet genoeg om alle schulden van te kunnen betalen, maar wel een leuk begin....
Afgezien van misschien een kleine reservering voor noodgevallen, is mijn idee om dit allemaal te gebruiken voor aflossing.

Als ik die kleine bedragen betaal, ben ik namelijk ook af van de beslaglegging op mijn uitkering, en kan ik dat bedrag gebruiken als aflossing voor de andere schuldeiser...

Eigenlijk is de eerste regel in het aflossen van schulden dat je moet zorgen dat die rekening betaald wordt waardoor er een beslag ligt.
Zo gauw als het beslag eraf is, krijg je namelijk weer (meer) ruimte in je budget om andere schulden aan te pakken.
De tweede regel is dat je daarna het beste die schuld kunt gaan aanpakken waarover je de meeste rente betaald op jaarbasis.
En ten derde is een lening bij DUO een schuld die je het beste als laatste kan aanpakken vanwege de extreem lage rente.
Tenslotte regel 4 als je zelf de schulden gaat aanpakken: voeg jezelf toe als schuldeiser zodat je een buffer aan kunt leggen voor niet alleen onvoorziene rekeningen (bijvoorbeeld een koelkast die stukgaat en vervangen moet worden), maar ook eventueel voor de betaling van het Eigen risico Zorgverzekering.

Schulden waarover je hoge rentes betaald zijn bijvoorbeeld het openstaande saldo bij postorderbedrijven, credit cards, maar ook de rente op een roodstand bij de bank liegt er niet om.

Ik denk dat je zelf slim genoeg bent om dit goed op een rijtje te kunnen zetten en hier de juiste beslissingen in te maken!
Als je daarnaast ook nog eens de hulp van Buster krijgt kan het echt niet fout gaan. ;)

Mijn ervaring is het om altijd eerst een vordering of een rekening te betalen en daarna eventueel bezwaar aan te tekenen bij een geschillencommissie of een rechter.
Hierdoor heb je dan namelijk aan je betalingsverplichting voldaan (dit wordt vaak ook genoemd bij (semi) overheidsinstanties in de regelgeving rond bezwaarschriften) en sta je vele malen sterker met een grotere kans dat er in jouw voordeel beslist wordt.

Ik denk dat jouw bewindvoerder in eerste instantie alleen nog maar even gekeken heeft welke schuld het hoogst is en daardoor automatisch gedacht heeft dat die het beste het eerst afgelost kan worden, zonder gericht te kijken en hier een berekening op los te laten.
In principe is dit wel begrijpelijk, maar wij hebben hier door ervaring geleerd dat het omgekeerde vaak beter is.

Ook worden de wenkbrauwen in eerste instantie altijd omhooggetrokken als we aangeven dat je jezelf als schuldeiser moet toevoegen, als je niet in een traject zit.
Simpelweg om het feit dat "schuldenaren" eigenlijk maar één doel voor ogen hebben en dat is om de schuldenlast zou snel mogelijk naar beneden te brengen en/of naar 0 te krijgen.
Velen hier op het forum kunnen je vertellen dat juist het aanleggen van die zogenaamde buffer hen er vaak voor behoedt heeft dat er wéér een nieuwe schuld ontstond en dat ze daardoor de befaamde "kinken in de kabel" en/of "de hobbels in de weg" konden opvangen!

Heel veel succes met alles!

gewoon

Hoi Anoniempje

Heb een vraag, en die is over DUO heb van Kaatje begrepen dat deze buiten de schuld sanering valt en lees bij jou, dat je hier wel over spreekt met je bewindvoerder.

Is deze schuld bij jou wel gewoon opgeteld bij de aanvraag ?

Kaatje

@gewoon: een tijd terug was er ook iemand hier op het forum waarbij de schuld bij DUO ook in het traject werd meegenomen. Toen ik bij de gemeente was, werd deze buiten beschouwing gelaten.

An0niempje

Dank jullie wel voor jullie lieve berichten en het meedenken.
Het is me nog niet gelukt om Buster een pm te sturen.
Het liep hier allemaal anders dan gepland en had het vanavond een beetje gehad.
Post was veel, dus was blij toen ik klaar was. Daarna nog even met een kennis staan praten en haar herten staan voeren. Zij heeft de hertenwei bij het laatste adres in mijn postwijk. Dat is altijd wel even lekker ontspannend.
En daarna dacht ik, even snel paar boodschapjes en dan snel naar huis en thuis op de bank.
Maar ja, dan kom je er bij het pinautomaat er achter dat er geen leefgeld overgemaakt is. Was zo blij, dat ik eerst bij de pinautomaat gekeken heb. Ik vind het altijd zo vreselijk om er in de winkel bij de kassa pas achter te komen.
Verder geen bericht over gehad van te voren, dus ik ging er vanuit, dat ik het gewoon zou krijgen vandaag. Helaas is dit niet de eerste keer dat dit fout gaat, daardoor had ik pas mijn buffer hier thuis al aan moeten spreken en nog geen gelegenheid gehad om die buffer weer aan te vullen.... Dus daar zat ik op vrijdagavond zonder geld.
Mijn moeder gaat morgen een weekje naar Oostenrijk, dus ik moest snel beslissen wel of niet vragen of ze wat over wilde maken. Eerst wilde ik dat niet, wilde haar niet ongerust maken en ik wilde ook geen gezeur qua verantwoording. Maar ja, bewindvoerder krijg ik op vrijdagavond niet meer te pakken en ik moest wat, dus toch maar aan mijn moeder gevraagd te helpen en dit eerlijk gemaild naar bewindvoerder toe.
Maar had daardoor even geen zin om in de getallen te duiken vanavond.
Ga nu ook zo douchen en mijn bed in... Morgen weer een dag... (zeg ik heel stoer, maar zo voelt het nu even niet)

Buster

Morgen weer een dag.

Enne, die virtuele hug,.. die is dus ook voor jou ;)

Libra

Dit zijn altijd ronduit hele vervelende dingen.
En ja..........zoiets gebeurt vaak op vrijdag en dan is niemand meer bereikbaar en kun je ook niet de volgende dag aan de bel trekken. :(

Hoop dat het gelukt is met je moeder!

Sterkte! en van mij krijg je ook een dikke knuffel.
:-*

An0niempje

Ja, mijn moeder heeft gisteren gelijk 50 euro overgemaakt. Nachecken mij de geldautomaat ha ik geen tijd meer voor, dus heb ik het er maar opgewaagd om direct naar de supermarkt te gaan en toen kon ik gelukkig pinnen... Nu maar hopen, dat ik er geen gezeur mee krijg, dat mijn moeder geld overgemaakt heeft. Darom direct een mail naar bewindvoerder gestuurd, met uitleg en de vraag, of dit bedrag zo snel mogelijk met mijn moeder verrekend kan worden....

Inmiddels heb ik ook Buster een pm gestuurd....

En nu ga ik buiten fruitkisten schoonborstelen. Vanmorgen 12 fruitkisten bij iemand opgehaald die anders op de brandstapel zouden verdwijnen. Ik zag ergens 1951 opstaan, dus zijn echt oude. Maar ik ben er blij mee. Dit is het begin van mijn nieuwe kapstok en voor de rest vind ik ook wel een bestemming.

An0niempje

Na wat heen en weer gemail met Buster is er een heel andere optie uit kunnen rollen, waar ik zelf helemaal nog niet aan gedacht had, omdat ik dacht dat zoiets alleen kom als je een bewindvoerder heb die een minnelijke schikking konden doen. En ik onlangs begrepen had, dat een beminnelijke schikking niet gedaan kon worden door een beschermingsbewindvoerder (leuk scrabblewoord :P )

Maar het idee van Buster was: de erfenis gebruiken om een schikking proberen te treffen met de grootste schuldeiser. Dat zou dan een aanbod kunnen zijn van 36,4% (39,7% van het oorspronkelijke bedrag) --> finale kwijting.

Mochten ze dit accepteren, dan zou ik in 1 keer een veel groter deel af kunnen lossen. Dus zeer zeker het overwegen waard. Hopelijk wil mijn bewindvoerder hier ook in mee gaan. De erfenis wordt namelijk naar de beheerrekening gestort, dus als bewindvoerder hier niet in mee wil gaan en in het ergste geval zou besluiten, zonder verder overleg met mij het geld zou gebruiken om eerst de kleine bedragen af te lossen (waar we het idd in eerste instantie over gehad hebben) dat gaat het feestje sowieso niet door...

Wel nog een paar dingen om over na te denken.

De auto heb ik weliswaar een rapport voor ivm medische noodzaak, maar respecteren ze dit rapport?
Over het algemeen wordt het medisch rapport geaccepteerd bij de gemeente, maar GGN is niet de gemeente. Accepteren zij het ook? Dit rapport is opgesteld door een door de gemeente aangewezen instelling, die ook medische keuringen voor WMO doet.

Auto verzwijgen zou ook kunnen, maar wat als ze daar later alsnog achter komen?

Buster noemde nog de combinatie erfenis en studieschuld. Daar sta ik nu te boek als te weinig vermogen om af te kunnen lossen, maar hoe zit het als ik de erfenis krijg? Ik denk op zich, dat dit wel losloopt, omdat ik bij het eerste deel ook het DUO niet op mijn dak heb gekregen.

Wat als ze het aanbod accepteren en ik in de toekomst weer PGB nog nodig mocht hebben. Anderzijds, mocht ik er 5 jaar over moeten doen om de schuld af te betalen, dan mag ik in die 5 jaar ook geen PGB aanvragen en het is toch nog maar de vraag of je in de toekomst überhaupt nog PGB aan kan vragen...

Ik weet zelf, dat ik geen fraude heb gepleegd, met het PGB. Ik weet, dat ik wat dat betreft mezelf recht in de spiegel aan kan kijken. Het is domme onoplettendheid geweest, waarvoor ik mezelf nog steeds voor de kop kan slaan. (ondanks verzachtende omstandigheden wegens gebeurtenissen waardoor ik echt even psychisch de weg kwijt was en ik simpelweg op dat moment niet in staat was om helder te denken, neem ik het mezelf nog steeds kwalijk, dat ik niet beter opgelet heb...)
Maar het is mij een beetje onduidelijk hoe ze er daar bij het zorgkantoor over denken :(
Maar van moedwillig geld voor andere doeleinden gebruiken is nooit sprake geweest.

An0niempje

ps: ik zit trouwens te bedenken: volgens mij is de auto iig al bekend bij het zorgkantoor en ik vermoed dan eerlijk gezegd ook bij het incassobureau, dus dan moet ik daar wel eerlijk over zijn, mochten ze daar naar vragen... En liegen ben ik heeeeeeeeeeel slecht in. Iedereen die mij een klein beetje kent, weet dat ik een open en eerlijk persoon ben

Heb trouwens voor me zelf wat dingen zitten berekenen.
Onder andere beslagvrije voet (hoop dat ik die goed heb uitgerekend)

Inkomsten heb ik in 2-en gedeeld: Wajong deel, waar al beslag op ligt. Het bedrag wat ik hiervoor heb gepakt is: het nettobedrag (dat wat ik maandelijks op mijn rekening krijg, en daarbij het bedrag opgeteld wat nu aan beslag ingehouden wordt) + 1/12 deel van vakantiegeld 2013

Post is maandelijks ander bedrag, dus hiervoor het totaal van 2013 gepakt en dit door 12 gedeeld

Huur twijfelde ik of ik het bedrag moest pakken wat ik maandelijks betaal of de kale huur.
Servicekosten huur kon ik overnemen van de laatste huurberekening van de woningstichting

Toeslagen kon ik opzoeken, dus daar geen vragen over

Zorgverzekering heb ik bedrag gepakt, dat ik maandelijks betaal (dus incl aanvullende verzekering, ik kan ivm gezondheidsklachten niet zonder aanvullend pakket)

Vervolgens verschil gepakt tussen totaal aan inkomsten - beslagvrije voet en dit maal 36 gedaan...
Ik kwam gisternacht (ja, kon niet slapen :P) volgens mij uit, op een kleine 7000 euro, maar denk dat ik toen een rekenfout heb gemaakt... Kan dat echter niet meer nakijken, omdat de laptop uitviel voor ik de berekening had opgeslagen....

Vandaag kwam ik uit op 8672,76 euro in 3 jaar....

en na die berekening van vannacht las ik de laatste pm van Buster met de tip om na te rekenen wat ik in 3 jaar af zou kunnen lossen :)

Buster

Anoniempje,..

Wie weet heb ik eroverheen gelezen maar ik wist niet dat je inmiddels al beslag had op je uitkering.
Ik ga nog even zoeken welke gevolgen dat heeft voor de erfenis (of dat onder beslag valt of niet)