Mijn verhaal

Started by Margar, Mar 06, 2014, 03:55 PM

Previous topic - Next topic

Margar

Ik lees al een tijdje mee en recent toch maar ingeschreven. Maar eerst verhaal in het kort.

Samen met ex huis gekocht hij verloor zijn baan eerst een lening genomen om achterstanden  af te te betalen maar daarna zaten we weer in hetzelfde schuitje. Huis moest verkocht worden en dat lukte wel met verlies . We zijn verhuisd naar een klein flatje met 1 slaapkamer  met 2 kinderen. Schulden waren erg hoog er stond 25000 bij de hypotheek 12000 bij de lening en 6000 roodstand en enorme achterstand op ziektekosten verzekering iets van 2000 en aan losse rekeningen nog geen 1000. De relatie heb ik later verbroken was het met de gordijnen dicht zat. Ben toen met kinderen verhuisd en sindsdien gaat het allemaal wel een stuk beter. Ben allerlei regelingen gaan treffen en niet allemaal met succes nu 7 jaar later zit nog met schulden van toen. Ex is in die tussen tijd in de wsnp geweest en dit recent voltooid met schone lei.

De tussenstand nu 12000 hypotheek, 3500 lening, roodstand is afbetaald ( en kan niet meer rood staan) ziektekosten 340 en geen losse rekeningen. Door wsnp ex is er van hypotheek en lening bij beide bijna 4000 afgegaan) Voor de hypotheek en lening loopt een loonbeslag 10% van inkomen en 100% en bonus 100% Ziektekosten liep via cvz en beslag op zorg toeslag en inkomsten belasting dus deze zal vanaf volgende maand ook op 0 staan.

Het minnelijke traject is afgewezen en ga nu wsnp aanvragen. En ik heb geen alimentie ben aan het sparen om de advocaat te kunnen betalen en werk 24 uur maar door uren toeslag krijg 32 uur uitbetaald.

Wie heeft er nog tips.

Groetjes Margar

Boeddha

welkom! Buster kan je vast ook meer info geven.

Spannend dat de wsnp aangevraagd gaat worden! Waarom is het minnelijke mislukt?

Als je op een laag inkomen zit heb je kans dat je op toevoeging een advocaat kan inschakelen.

Wel kans als je ex ook in de wsnp zit dat de alimentatie op een nihilstelling gesteld gaat worden gedurende zijn traject!

Succes.
Be strong, have faith!

Be

Heb weinig verstand van minnelijke trajecten etc etc etc, gelukkig een aantal anderen hier wel. In ieder geval welkom

Margar

Nou zeker nu weer afwachten, ben begin december met minnelijk traject gestart maar is afgewezen door onvoldoende medewerking van de schuldeisers.

Advocaat kost â,¬350 en komt nog griffie kosten bij en met verwijzing juridisch loket gaat er weer â,¬52,- af.

En ex is klaar met wsnp maar houdt wel iets van vrijwillige budgettering dus krijgt weekgeld en zit in de ziektewet.

Libra

Welkom Margar op het forum!!

Allereerst wens ik je heel veel succes met de WSNP aanvraag.
Helaas is het nog steeds zo dat de meeste hypotheekbanken niet mee willen werken aan een minnelijk traject en je daardoor geen andere keuze hebt dan de WSNP aan te vragen.
Als ik jouw verhaal zo lees ben je gewoon heel goed bezig geweest sinds je de relatie verbroken hebt en zelfstandig bent gaan wonen.
Dus zo gezien staat niets de toelating tot de WSNP in de weg.
En zeker niet als je op dezelfde voet doorgaat, want er is een behoorlijk stuk van de schuld al afgelost!

Wat ik me wel afvraag is waar je een advocaat voor nodig hebt.
Misschien van mijn kant wel een hele impertinente vraag en als dit te gevoelig ligt hoef je er absoluut geen antwoord op te geven hoor!

Er breekt nog even een spannende tijd voor je aan waarin je moet wachten op de oproep van de rechtbank.
Hou vol!, want je bent gewoon heel goed bezig!!

Succes!!

sacredfour

QuoteVoor de hypotheek en lening loopt een loonbeslag 10% van inkomen………………
De bank mag geen loonbeslag leggen na de verkoop van het huis zonder tussenkomst van de rechter.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Margar

Die advocaat is nodig voor de kinderalimentatie aanvraag omdat ik nu zogezegd  geld laat liggen zodat ik meer kan afdragen denk ik. Moest in het minnelijke traject ook uitleggen waarom ik dat niet krijg. Wat ik begrepen is het minimale bedrag â,¬25,- per kind. Een paar jaar terug was die een stuk goedkoper maar dat schijnt veranderd te zijn en toen liep dat op niks uit omdat ex (vader van de kinderen) in de wsnp zat. En voor na mijn eigen wsnp als dat allemaal goed gaat is het wellicht voor de kinderen leuk om die alimentatie dan voor ze te sparen. Want daar komt nu niks van.

Groetjes

Margar

Dat zal ook gebeurd zijn heb ook niet alle stukken meer uit die tijd en dat loopt ook beide via een gerechts deurwaarder.  En die 10% is omdat inkomsten niet boven beslag vrije voet zit naar wat ik begreep maar daardoor hebben ze dus wel weer recht op 100% bonus en 100% van het vakantiegeld en gelukkig is dat nu met mijn werkgever recht gezet dat ik dan bij deze uitbetalingen niet ineens minder vang. Was iets met bruto netto iets en daardoor had ik 3 uitbetalingen per jaar â,¬200 minder. Dus ik was nooit blij met de bonus of vakantiegeld.

Groetjes

Margar

Misschien heel dom maar waaraan kan ik zien of dat zo is. Zou ik dat bijv. bij mijn werkgever kunnen navragen of zij dat loonbeslag gestart zijn na tussenkomst rechter?

Libra

Quote from: Margar on Mar 07, 2014, 08:21 PM
Misschien heel dom maar waaraan kan ik zien of dat zo is. Zou ik dat bijv. bij mijn werkgever kunnen navragen of zij dat loonbeslag gestart zijn na tussenkomst rechter?

De enige manier waarop er loonbeslag gelegd kan worden is met een exploit, welke betekend wordt zowel aan jezelf als aan de werkgever.

Met andere woorden: er is dus een vonnis uitgesproken door de rechtbank met een executoriale titel, waardoor een gerechtsdeurwaarder beslagen mag uitvoeren.
Hiervan krijg jij een brief die de gerechtsdeurwaarder persoonlijk aan je geeft, of als je niet thuis bent in de brievenbus doet en de gerechtsdeurwaarder gaat langs bij de werkgever waar hij dezelfde brief aflevert en waarvoor iemand (P&O bijvoorbeeld) voor ontvangst voor moet tekenen.

Normaalgesproken word je dan door de werkgever verteld dat er loonbeslag gelegd is.

Met andere woorden: je hebt zelf ook een afschrift gekregen met de mededeling dat er loonbeslag gelegd zou gaan worden en moet deze dus in je bezit hebben.

Margar

@Libra,

Je hebt gelijk die heb ook ik en heb er ook een van dat ik bij mijn ex weg ging omdat toen het beslag verminderd werd naar die 10%.

Heb nu vandaag mijn volgende brief binnen voor wsnp aanvraag en ja de bank en lening waren niet akkoord ziektekosten verzekering wel ( maar dat is natuurlijk ook een aanzienlijk lager bedrag).

Vorige werk had ik mijn afwijzing minnelijk traject binnen en moest binnen 8 dagen bank afschriften van de laatste 3 maanden huur, gas, elektra, water, gemeentebelastingen, waterschaps belastingen, ziektekosten, wa, uitvaartverzekering, telefoon internet tv, toeslagen en voorlopige teruggave belastingdienst specificaties toesturen. En eigen schrijven waarom ik tot de wsnp wil worden toegelaten worden op A4. Dit opgestuurd en vandaag dus weer een volle envelop wat ik moet ondertekenen en terug sturen.

Maar daar stond in dat hypotheek en lening dus hadden afgewezen op 7,8% en dat ik in het minnelijk traject â,¬61 anders moest betalen en dat dat nu voor de wsnp berekend is op 0. Mijn vraag omdat ik vandaag niet daar heen kan bellen ( mailen wel maar moet dan ook tot maandag wachten) hoe kan dat nou zo laag staan terwijl ik nu veel meer afdraag? Dat kan toch nooit kloppen.

Buster

Margar,

De kosten voor een minnelijk traject worden gedragen door de gemeente, de kosten van een WSNP traject worden uit de boedel betaalt. Daarom is het vaak financieel aantrekkelijker voor een eiser om akkoord te gaan met een minnelijk traject. Echter, kan een WSNP traject worden verlengd met 2 jaar, bij een minnelijk traject kan dat niet.

Margar

Dank je Buster,

Maar dat kan dus betekenen dat het dan 5 jaar gaat duren mocht ik worden toegelaten. Ik ben allang al blij als ik word toegelaten maar met 0 kan toch nooit want wat gaat er dan naar de boedel? En denkt de rechter dan niet dat ik niet wil betalen waardoor het juist wordt afgewezen. Morgen maar op de bus doen en maandagochtend meteen maar bellen.

En iedereen bedankt voor het meedenken.

Buster

Margar, in 3 jaar tijd kan er nog van alles veranderen. Je zou meer inkomsten kunnen krijgen bijvoorbeeld en ik moet zeggen dat de controle op inkomsten en het "te gelden" maken van bezittingen in de WSNP zwaarder is dan bij een minnelijk traject.

De WSNP gaat in het begin altijd over 3 jaar, pas na die periode kan een rechter commissaris besluiten dat het wordt verlengd met nog eens 2 jaar. Dat gebeurt niet vaak. Hij of zijn moet daarbij wel aantonen waarom hij denkt dat dat goed is. Bijvoorbeeld als er tijdens de drie jaar toch een schuldeiser bij is gekomen, dan kan die extra twee jaar worden ingezet in plaats van het niet geven van een schone lei.
In dat geval is de extra twee jaar een tweede kans.

Soms gebeurt het ook dat er tussentijds wordt besloten dat het WSNP traject wordt afgesloten met een schone lei omdat er 0 in de boedel gaat en de situatie geen uitzicht heeft op verbetering. Daar kan Tuthola je meer over vertellen, dat is haar overkomen.

tuthola

Volgende zin van Buster heb ik er tussenuit gehaald (sorry weet nog steeds niet hoe ik moet quoten)

Bijvoorbeeld als er tijdens de drie jaar toch een schuldeiser bij is gekomen, dan kan die extra twee jaar worden ingezet in plaats van het niet geven van een schone lei.

Dit klopt in zoverre dat als de schuldeiser zich voor datum toelating wsnp niet gemeld heeft of per ongeluk vergeten is om op de lijst van schuldeisers te zetten, denk hierbij aan een rekening/aanmaning die je na een jaar krijgt, deze schuld word dan bij de wsnp meegenomen en blijft de looptijd 3 jaar.

Wat betreft de 1 jarige regeling voor de wsnp zijn dit altijd mensen die ernstig ziek zijn en nooit meer kunnen werken en daarbij ook geen aflossing kunnen doen tijdens de wsnp. Als ik het verhaal goed begrepen heb is dit bij Margar niet het geval.

Maar daar stond in dat hypotheek en lening dus hadden afgewezen op 7,8% en dat ik in het minnelijk traject â,¬61 anders moest betalen en dat dat nu voor de wsnp berekend is op 0. Mijn vraag omdat ik vandaag niet daar heen kan bellen ( mailen wel maar moet dan ook tot maandag wachten) hoe kan dat nou zo laag staan terwijl ik nu veel meer afdraag? Dat kan toch nooit kloppen.

Je kan het voor de zekerheid navragen, maar ik denk dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken, de bank heeft je minnelijk afgewezen en staat op de schuldenlijst van de wsnp wat de bank hier na de slot uitdeling aan over houd is eigenlijk voor jou niet meer van belang, jij mag je nu gaan voorbereiden op de datum en zitting van de wsnp daar heb je je handen al vol aan  ;)
Controleer goed of alle schuldeisers op de lijst staan.

Groetjes en hoor graag wanneer de zitting is....spannend  :o