wsnp.....het einde??

Started by may, Mar 05, 2014, 10:35 AM

Previous topic - Next topic

Libra

Quote from: may on Mar 06, 2014, 01:41 PM
Wij hebben natuurlijk die 2 jaar gekregen omdat wij de boedelachterstand moesten inlopen maar we hebben nu wel minder geld tot onze beschikking waardoor we minder kunnen afdragen heeft dat dan geen gevolgen?

Het enige wat ik kan bedenken waarom jullie verlenging hebben gehad zit 'm in de verkoop van jullie huis, wat niet alleen een restschuld opgeleverd heeft, maar tevens een nieuwe schuld.
Doordat jullie voor verkoop toestemming hadden gekregen van de bewindvoerder (en dus ook van de Rechter-Commissaris), heeft ervoor gezorgd dat op dat moment het traject niet beëindigd is zonder schone lei, maar is het traject verlengd, omdat op dat moment de berekening die goedgekeurd moet worden in de Verificatie-vergadering niet meer actueel was.

In Jip en Janneke taal: aan de hand van de afloscapaciteit die je hebt op het moment dat je toegelaten wordt tot de WSNP, wordt er door de bewindvoerder een berekening gemaakt hoeveel geld er na 3 jaar (globaal) uitgekeerd kan worden aan elke schuldeiser.
Gedurende het traject kan deze berekening bijgesteld worden als je bijvoorbeeld buiten jouw schuld om je baan verliest een een WW uitkering krijgt en dus minder aan de boedel kunt afdragen.

In jullie geval was er dus niet alleen sprake van een achteruitgang in inkomen, maar is er door de verkoop van het huis ook nog eens een nieuwe schuld bijgekomen (de restschuld op de hypotheek).
Ik vermoed dat de rechter daardoor besloten heeft de termijn te verlengen naar de maximale duur van 5 jaar.
Puur en alleen dus om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke uitbetaling aan de schuldeisers nog een beetje in de buurt komt van het oorspronkelijke plan.

Doordat jullie die toestemming hadden, heeft dit deel van het verhaal verder geen gevolgen voor het traject.

Een ander verhaal is het onderstaande:

Quote from: may on Mar 06, 2014, 01:41 PM
Dus alles wat gedaan moest worden hebben we sowieso moeten voorsschieten terwijl we daar helemaal geen geld voor hadden, maar we moesten het wel doen anders konden we de woning niet betrekken.

Hier ben je me dus kwijt......... ???

Waarom zouden jullie niet in de woning kunnen gaan wonen?
Vanwege het feit dat er geen vloerbedekking of gordijnen waren??

In een eerder bericht had je geschreven dat de gordijnen en de vloerbedekking welke in jullie koopwoning aanwezig waren niet meekonden omdat de maten anders waren.
Neem me niet kwalijk May, maar dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb!

Een gasfornuis en een koelkast kan ik nog begrijpen.
Daar kun je gewoon echt niet van buiten.
Maar als schuldenaar in een WSNP traject kun je het je absoluut niet veroorloven om nieuwe schulden te maken!
En al helemaal niet door geld te gebruiken wat voor de betaling van de vaste lasten bedoeld was!!!

Tapijt kun je versnijden en gordijnen kun je afknippen of desnoods aan elkaar naaien!!
En dan zwijg ik nog maar helemaal even over kledingkasten..........

En ja!, leven in een saneringstraject is zwaar. Heel zwaar!!
Dat zal niemand hier ontkennen of in twijfel trekken.
Maar het betekent ook gewoon heel dankbaar zijn dat je een nieuwe kans krijgt om je leven weer op de rit te krijgen en een mogelijkheid om te kijken naar een nieuwe toekomst.
Maar daar moet je wel wat voor je doen!
En het eerste wat je daarvoor moet doen is je verantwoording nemen.
Verantwoording voor hoe de schulden zijn ontstaan en verantwoording voor het nakomen van je afspraken die je hebt gemaakt met de rechter tijdens de toelatingszitting.

Hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan is niet meer van belang.
Wat wel van belang is, is dat het echt 1 minuut voor 12 is!!
Hoe moeilijk ook, je zult echt weer moeten zorgen dat je gaat uitkomen met het geld van je VTLB.
Sterker nog: daar zul je nog van over moeten houden om te zorgen dat je zo snel mogelijk de nieuwe schulden bij CZ en Essent wegwerkt.
Want, hoe zuur ook, op het moment dat iemand hier achterkomt, gaat dit je gegarandeerd het traject kosten en zul je zonder pardon de WSNP uitgezet worden, zonder schone lei!

Zet dus alles op alles!
Ga met die budgetcoach kijken waar eventueel nog wat rek in zit.
Neem daarbij niet het Nibud als maatstaf waar het de kosten voor levensonderhoud betreft (de boodschappen), want de bedragen die zij opgeven zijn absoluut niet haalbaar voor een schuldenaar.
Ga informeren of je je kunt aanmelden bij de Voedselbank.
Dat zou in ieder geval een heleboel geld schelen en dan zou je misschien die nieuwe schulden heel snel kunnen afbetalen.

Heel veel succes!

may

Bij ons wordt er ook idd gekeken naar het inkomen en niet of je in de wsnp zit ja of nee. Wij vallen dus ook overal buiten. Eigenlijk dus ook voor de sportkortingen voor de kinderen, maar gelukkig had ik een lieve dame die er toch voor heeft gezorgd dat we dat wel kregen.

Ons huis is verkocht nadat we verlenging hebben gekregen en we kwamen ook in de bijstand nadat we de verlenging hebben gekregen.
Wat betreft de kosten voor de woning, wij hebben onze woning moeten verkopen en daar zat een inbouw keuken in dus koelkast en oven moeten kopen maar wel gewoon 2e hands. We hadden daar rolluiken en die bleven achter en de rolgordijnen die er wel zaten zijn de helft van de ramen die we nu hadden. Wat betreft de laminaat die erin zat die bleef ook zitten wantdat was afgesproken, dus heb niks mee kunnen nemen anders had ik dat zeker gedaan. In deze woning lag een betonnen vloer en ook in 2 van de kinderkamers lag geen vloer, in 2 andere kamers wel en die hebben we ook gewoon laten liggen. Wij hebben de goedkoopste vloeren gehaald en dat geld ook voor de gordijnen maar moest wel gehaald worden en niet gelijk want er hingen eerst lakens voor en hebben het beetje bij beetje gekocht maar als je in de bijstand zit dan heb je daar eigenlijk geen geld voor wat betreft de verf op de muren de muren waren gestuuct maar er zat verder niks op dus we hebben de goedkoopste verf gehaald die er was en we zijn 1x over de muren gegaan. Wat betreft de kasten, we hebben er 2 meegenomen ( 2 kleine 2deurskasten) en de andere was een inbouwkast van muur tot muur die we dus ook  niet konden meenemen en 2 kasten voor 5 personen is iets te weinig. Dus heb ik via mp er nog 1 bij gekocht en hebben we alles erin gepropt. Ik heb overal zo goedkoop mogelijk gedaan en echt het minimale gedaan, en mss is dat fout van mij en had ik de woning kaal moeten betrekken maar dat heb ik dus niet gedaan, de rest wat we nodig hadden heb ik gekregen. En hoewel ik zo goedkoop mogelijk heb gedaan is het toch teveel geweest en vooral nu de bijzondere bijstand maar niet over de brug komt. Dat de wsnp een zwaar traject is dat weet ik we zitten er al 3 jaar in en in die 3 jaar is er zoveel mis gegaan en hebben we zoveel financiele tegenslag gehad maar we hebben altijd alles op alles gezet om hier goed doorheen te komen, maar na de zoveelste tegenslag zit het gewoon te hoog en lijkt alles in elkaar te vallen en ben ik bang dat we er alsnog uit moeten.
Het enige wat ik hoop is dat de budgetcoach idd kan kijken waar er nog rek in zit zodat we aan het bedrag komen wat we over 5 jaar zouden moeten hebben.

tuthola

Het is niet verstandig geweest om deze schulden te maken als je in de wsnp zit, het is mij alleen onduidelijk of je bewindvoerder hiervan op de hoogte is ? Ik zou aannemen van wel daar je je bankafschriften elke maand moet toesturen en bovendien informatie plicht hebt.
Ondanks dat wens ik je sterkte bij het gesprek met de budget coach.

may

Even voor de goede orde, De achterstand die ik bij cz heb heb ik opgelopen toen wij in de ww kwamen en later in de bijstand, wij zijn toen aangemeld bij het cvz en konden het gewoon niet betalen, eigen risico heb ik wel betaald. De achterstand die we hadden waardoor we in de cvz kwamen hebben we inmiddels ingelost en hier was de bewindvoerder van op de hoogte en we moesten hun gewoon op de hoogte houden en zorgen dat de schuld weg was voor einde wsnp. De achterstand bij het cvz die staat nog en essent daar zijn we ook aan bezig. Toen we ons huis hebben moeten verkopen en in een woning kwamen waar niks in zat hebben we de gemeente gebeld om te vragen wat we moesten doen in deze situatie aangezien het een gedwongen verkoop was en kosten met zich meebracht die we niet konden voorzien of voor hadden kunnen sparen gezien onze situatie (wsnp en bijstand) zij zeiden dat we bijzondere bijstand aan konden vragen omdat gezien onze situatie wij hiervoor in aanmerking zouden komen en dit zou 4 tot 6 weken duren. Wij hebben dat gelijk aangevraagd zodra we wisten dat we een huis hadden en hebben eerst gedaan wat we konden doen wat geen geld kostte. Ook  moest de woningbouw er eerst in om muren aan te smeren, stucen en een keukenblok excl koelkast en gasfornuis te zetten, wij hadden gehoopt dat de aanvraag dan inmiddels zou beoordeeld zijn. Helaas duurde het langer en ik heb daarna iedere week gemaild, gebeld enz enz. We hebben toen het hoognodige moeten doen want wij hebben 3 kleine kinderen en konden verder nergens terecht en ik heb dus de basis dingen gehaald zoals koelkast, gasfornuis en de vloeren voor in de kamers. Ondertussen blijven mailen en blijven bellen naar de gemeente en telkens excuses en zou iemand het oppakken maar dat werd telkens blijkbaar niet gedaan. De achterstanden die we hadden doordat we dat  hebben moeten kopen en dat terwijl we in de bijstand zaten hebben we zo goed als allemaal ingelopen. dus de maandelijkse energiefactuur, huur en verzekeringen en ondertussen de achterstanden die we hadden. Want mijn vriend had inmiddls een baan gevonden. 22 weken na de aanvraag kregen wij bericht waarin stond dat we niet in aanmerking kwamen omdat we teveel verdiende maar wat hadden ze nou gedaan ze hadden gekeken na de huidige situatie en niet na de situatie hoe hij destijds was, dus bezwaar en nu nog aan het wachten.

Wat ik heb gedaan is idd niet goed, ik had ten eerste misschien dit huis niet aan moeten pakken omdat de huur best hoog is en het huis erg kaal was toen we het kregen, misschien had ik beter naar de opvang kunnen gaan en moeten wachten totdat er een goedkoper huis voorbij zou komen of iig een huis wat kleiner was dus waar minder aan gedaan moest worden.
Misschien had ik er gewoon kaal in moeten gaan en die weken moeten afwachten, misschien allemaal domme beslissingen maar op het moment volgens mij de goede. Ik had toen we in debijstand zaten ook andere keuzes moeten maken en moeten zorgen dat iig cz werd betaald maar ik betaalde eerst de kleine rekeningen en haalde eerst eten, en zo kan ik nog 10.000 dingen opnoemen die ik verkeerd heb gedaan terwijl ik dacht dat het wel de goede waren. 

Mijn bewindvoerder ik weet niet in hoeverre zij van alles op de hoogte is, wij sturen de formulieren maandelijks op incl rekeningafschriften, maar zoals ik al eerder zei wij hebben in die 3 jaar dat we in de wsnp zitten onze eigen bv misschien 4 x gesproken.
We hebben altijd alles zelf geregeld zelfs toen ons huis verkocht moest worden hebben wij een koper gevonden en alles geregeld zonder tussenkomst van de makelaar, ook toen hebben we bijna geen contact gehad met de bv alleen als zij stukken moest hebben en dan kregen we een mailtje.
We zullen zien, ik wacht woensdag even af en dan hopen dat we de laatste 2 jaar ook nog mogen afmaken.

Iedereen bedankt voor de berichtjes