belastingaangifte

Started by An0niempje, Mar 03, 2014, 10:34 PM

Previous topic - Next topic

An0niempje

10 minuten inclusief alle mogelijke aftrekposten?
Dat red ik hier niet hoor...
Heb ook geen eigen huis en ook geen vermogen, maar neem wel altijd even goed de tijd om te kijken naar zorgkosten en andere aftrekposten....

Lizayra

Zorgkosten hebben we gelukkig niet gehad, tenminste niets dat niet vergoed werd. En verder alleen de kinderalimentatie als aftrekpost, voor het laatst dit jaar heb ik begrepen.

Knibbel

Ik benijd jullie bijna, ik moet nog beginnen: die van onszelf, van mijn dochter, zoon, schoondochter en mijn vader. Dus ik heb nog wat te doen deze komende twee weken.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

An0niempje

ok, Knibbel, succes ermee.
Ik heb dus 25-3 een afspraak bij FNV, maar wil eigenlijk proberen ze dan al zo goed mogelijk ingevuld te hebben, zodat we daar alleen maar hoeven te controleren, aangezien het bij mij dus om zowel 2012 als 2013 gaan en 2012 was uiteindelijk een stuk ingewikkelder dan ik dacht.
Omdat ik toen een deel van de erfenis al had gekregen, waardoor er toch vermogen op mij rekening stond, wat ik als wajonger natuurlijk helemaal niet gewend was. Vervolgens ontdekte ik in 2012, dat ik dus een PGB schuld had, maar die mocht weer niet meegenomen worden, omdat dit bericht officieel pas na de peildatum kwam. Toen probeerde ik het er op te gooien, dat ik qua erfenis een netto bedrag kreeg en dat de erfbelasting al door de notaris verrekend was (en in 2013 betaald is), maar daaroverheen mag je dus, als je over de vermogensgrens zit, gewoon vermogensbelasting betalen.
Wat ik heel oneerlijk vind, omdat je al tot 30% of zo erfbelasting betaald.
Omdat er dus ook nog een deel pgb op mijn rekening stond, zou ik dus over de vermogengrens komen.
Alleen vond ik dat ook weer oneerlijk, omdat ik PGB niet als eigen vermogen zie (en ik weet velen met mij), maar daar trekt de belastingdienst zich niets van aan.
Maar uiteindelijk kwam de oplossing.
Zolang de erfbelasting nog niet is betaald, mag de die dus blijkbaar als schuld opgeven.
In 2012 was die nog niet betaald, dus kom ik alsnog onder de vermogensgrens uit....
pffft.....
het heeft me ruim een uur gekost, maar gelukkig is bellen naar de belastingtelefoon gratis :)

Als ik nu nog lekker van de erfenis had kunnen genieten, dan had ik best vermogensbelasting willen betalen, maar behalve mijn autootje, waar ik keihard voor heb moeten strijden om die te kunnen houden, gaat alles nu rechtstreeks de schulden in.... Dus voelt het voor mij heel oneerlijk als ik dan vermogensbelasting moet betalen.

Knibbel

Goh Anoniempje, wat een toestand. Ik heb ook altijd gemeend en gedacht dat PGB niet als vermogen werd gezien. Mijn dochter heeft een aantal jaren PGB gehad en op het eind van het jaar stond er altijd een behoorlijk bedrag nog op de rekening wat niet aan zorg besteed was. Mij is ook altijd gezegd dat ik dat niet hoefde op te geven aan de belasting, omdat ik het na januari weer moest terugstorten naar het zorgkantoor, zowel door zorgkantoor, svb en belastingdienst. Moet wel zeggen dat het SVB de belastingopgave verzorgde voor het PGB. Misschien ligt het aan de combinatie met de erfenis. Wel vervelend voor je.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb/nieuws/actueel/pgb-en-belasting

Ik werd nu wel nieuwsgierig naar pgb en wel/niet box 3 vermogen. Deze link legt t duidelijk uit.

Anoniempje, je hebt toch ook nog andere schulden? Als je vermogen hebt dan kan dit hiermee naar beneden gebracht worden.

An0niempje

Die link zal ik morgen eens gaan lezen, moet nu echt hoognodig mijn bed in, anders val ik morgen tijdens de kerk in slaap :P

Ik heb het vandaag iig allemaal nagevraagd aan de meneer van de belastingdienst en ik ga er vanuit, dat ik daarvan de juiste informatie mag verwachten.... Heb niet voor niets 1 uur, 13 min en 52 seconden met ze aan de lijn gezeten en de hele situatie uitgelegd, waarbij hij ook nog gekeken heeft naar al afgesloten jaren....

Ja, ik heb nu andere schulden, maar die zijn allemaal van na 1-1-2012 en dat is de peildatum wat betreft banksaldo en schulden..... Maar goed, ziet er nu naar uit, dat ik de oplossing gevonden heb in de vorm van op dat moment nog niet betaalde erfbelasting :P